MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Zeker moeilijk en die subjectieve banden herken ik goed. Tegelijkertijd vind ik dat ook het mooie aan muziek: het kan zo waardevol worden door bijv. een herinnering, een periode in je leven die je vast wil houden. Dat kan bepalend zijn voor het stemmen en het maken van je top 10. Het zal bij mij ook nooit zo snel gebeuren dat een nieuwe plaat snel in mijn top 10 komt. Gewoonweg omdat die band er dan nog niet is.

Ik heb het ergens anders ook al eens aangekaart - ik vind nl een prangende vraag: hoe verantwoord je het feit dat je een redelijke goede plaat (zeg een 3,5) vaak draait en een uistekende 1 - 2 keer per maand?

Vind ik lastig - ik vind de laatste Coldplay en de laatste Interpol gewoon matige platen, maar zeker de eerste draai ik momenteel(nog) vaker dan bijv. Closer of So tonight That I Might See (Mazzy Star) of Head over Heels (CT); en dat zijn allemaal 4,5 en 5 * - en die zijn onmisbaar, terwijl ik CP misschien nog wel eens aan mijn nicht geef.

Questions of a 1000 dreams?

Eigenlijk denk ik dat dit voor iedereen anders is. Vaak vind ik het heel moeilijk om rationeel een score te verantwoorden. Temeer omdat ik het een utopie vind te denken dat je dit als non-professional objectief zou kunnen doen. Wat tegelijk ook tegenstrijdig zou zijn: het gaat om je iegen mening bij een album, niet of de rest van de lage landen die mening deelt.
Bij mij krijgt een album veel sterren als het 'iets met me doet' op gevoelsvlak. Als ik uitbundig wil meebrullen of kippenvenvel krijg bijvoorbeeld. En die emotie kan je niet rationeel vertalen. Ik zal dus niet tellen hoeveel nummers ik goed vind van een album bijvoorbeeld.
Naar mijn mening proberen de meeste artiesten op een of andere manier op je gevoel in te spelen. En de muziek rationeel benaderen is in mijn ogen dan ook haast een belediging van de muziek. Het komt erop neer dat 'de mate van genieten' bij mij een bepalende factor is bij het uitdelen van stemmen.
Op dit forum vond een moderator het nodig een stem van mij te wissen omdat ik er niet in slaagde het volledige album af te luisteren, zo verschrikkelijk vond ik dat gemekker. In mijn optiek is het niet kunnen afluisteren' en er niet van kunnen genieten een zeer terechte reden om een lage sterrenscore toe te kennen. Iets wat de moderator niet kon vatten. Het zij zo.

Stijn_Slayer
Het is vaak lastig omdat je niet tussen een 3.5 en een 4 kan gaan zitten, zou ook wel rare cijfers opleveren. Maar van 1 tot 10 zou dat wel goed kunnen. Op gevoel kies ik dan maar of ik het naar boven of beneden afrond.

0.5: Echt dramatisch
1: Slecht
1.5: Ruim Onvoldoende
2: Onvoldoende
2.5: ''Net niet'' album
3: Het is oke, maar niet bijzonder
3.5: Goed, prima album
4: Bovengemiddeld, maar ook weer geen echte topper.
4.5: Onwijs goed, maar net ergens een 'missertje' teveel (denk aan een slecht nummer, of ergens te eentonig bijvoorbeeld).
5: 1 van mijn favoriete albums, die ik perfect of echt bijna perfect vind.

Maarja, dat gaat voor het merendeel op gevoel. Muziek hangt toch voor een groot deel samen met gevoel, dus de beoordeling voor mij ook.

jellorum schreef:
waarschijnlijk gaat diene mens, net als ik trouwens niet de muziek opzoeken waarvan hij al op voorhand weet dat het niets zal zijn, ik heb zelf dan ook bijzonder weinig stemmen onder de 2.5*, ik versta de mensen met 100 of meer stemmen onder die grens niet echt, hebben jullie dan zoveel albums die jullie zo slecht vinden?

Ik weet niet hoeveel stemmen ik heb uitgebracht onder de 2,5*
maar er zijn inderdaad een aantal albums die ik niet meer draai.
Zoals bijna altijd koop ik Cd''s/platen zonder daar eerst naar te luisteren. Ik kan pas iets beoordelen als ik het thuis heb beluisterd,
ja en dan kom het wel eens voor dat het wat minder is dan ik had gehoopt.

Guardian of Isis
Meestal stem ik zelden minder dan 3* op de albums die ik beluister. Maarja, ik ben de laatste jaren héél selectief over wat ik luister. Voor mij is het:

5*: De plaat heeft echt iets buitengewoons in me losgemaakt. Slechts 3 platen halen dat bij mij: Master of Puppets, Live Shit: Binge & Purge en een verzamelaar van Creedence's beste.
4.5*: Zeer sterke plaat, amper een minder nummer te bespeuren, kans op een top 10 plekje.
4*: Heerlijke plaat, misschien niet overal even consistent, maar een waar luistergenot.
3.5*: Er zit een kern in de muziek die me zeker aanspreekt, maar hier en daar laten ze toch enkele steekjes vallen.
3*: Het klinkt misschien wel allemaal niet slecht, maar het valt muzikaal toch wat tegen; mogelijk lijken de muzikanten beperkt door hun eigen limieten.
2.5*: Een paar nummers die me bijblijven, maar over het geheel is het veelal saai / het spreekt me voor de rest weinig aan.

En lager ga ik meestal niet, enkele uitzonderingen daargelaten.

Guardian of Isis schreef:
Meestal stem ik zelden minder dan 3* op de albums die ik beluister. Maarja, ik ben de laatste jaren héél selectief over wat ik luister.

Laatste jaren ?
Dan ben je er weel heel erg vroeg bij.

Soms veranderd de smaak naarmate je ouder wordt, zodat wat je nu goed vind later minder kan worden.

Ik ben de laatste tijd overgestapt
op het uitdelen van volledige sterren.

Dus voortaan alleen nog maar: 1, 2, 3, 4 of 5.

5: prima - ik ben er gek van
4: sterk - ik lust er wel pap van
3: geslaagd zonder meer
2: een teleurstelling
1: te slecht voor woorden

1 ster wordt door mij alleen maar gebruikt als het om albums
van artiesten gaat die mij doorgaans wel weten te boeien.

Als ik niet op een oordeel kan komen, ga ik meestal kijken wat ik van de losse nummers vind, gemiddelde van nemen en vervolgens daar het album als geheel bij optellen of aftrekken. Maar meestal doe ik het gewoon op gevoel:
5 * heb ik tot nu toe pas aan vier albums gegeven omdat ik geen zin heb om met die waardevolle getal te strooien het moet wel exclusief zijn natuurlijk. Bij 5 sterren vind ik het album echt enorm geweldig (natuurlijk)
4,5 * geef ik behoorlijk vaak aan albums die ik echt goed vind.
4 * geef ik aan albums die wat minder ik wat minder vind dan dat, maar lang niet slecht.
3,5 * geef ik als een cd me toch niet echt volledig weet te raken of teveel missers bevat om goed te zijn. Over het algemeen vind ik dit ook weer geen slechte cd's.
Lager heb ik tot nu toe nog niet gegeven (!). Dit komt omdat ik alleen albums heb die ik mooi vind, want ik koop geen albums in genres die me niet aanstaan, en ik beoordeel geen albums die ik niet ken. In de toekomst zal ik vast wel wat lagere scores gaan uitdelen, omdat dan waarschijnlijk cd's van goede artiesten een keer zullen tegenvallen, of omdat ik graag een oordeel wil geven over een album dat door bijvoorbeeld ouders grijs wordt gedraaid.
Over het algemeen zijn mijn beoordelingen dus behoorlijk mild en positief, maar (hopelijk) wel redelijk genuanceerd.

Lukk0
Ik geef in eerste instantie meestal cijfers op gevoel, wat een beetje tot gevolg heeft dat de verhoudingen tussen mijn stemmen niet zo goed meer liggen. Daarom ga ik af en toe door mijn stemmenlijsten heen en vergelijk dan de albums en de stemmen daarbij met elkaar. Dat lijkt me alleen niet zo'n goede manier als je al een paar duizend stemmen hebt staan, maar met de iets meer dan 100 die ik heb kan het makkelijk.

Bij komt 3* inmiddels (gelukkig) ook voor, weer een stapje minder dan 3,5*
Meestal voor muziek die ik prima kan aanhoren maar (bijna) nooit zelf zou opzetten. Of die ik over de hele linie vrij saai vind, maar een aantal nummers wel goed.

pretfrit
dobbelsteen

pretfrit schreef:
dobbelsteen

Dan zou je stemgemiddelde op 2,75 moeten liggen ondertussen

jammer genoeg kan je geen 6 sterren uitdelen

pretfrit
misorabi schreef:
jammer genoeg kan je geen 6 sterren uitdelen

zou je dat willen dan?

zou ik eigenlijk wel fijner vinden, maar ik snap heel goed als je dit systeem fijner vindt

Waarom zou je dat fijner vinden? Bedoel je dat je simpelweg meer nuance wilt kunnen aanbrengen (dus een 'fijnere schaal')?

pretfrit
Ik red het wel met 5*..dat geeft de volgende simpele en logische indeling

0,5 slecht
1,0 slecht / matig
1,5 matig
2,0 matig / redelijk
2,5 redelijk
3,0 voldoende
3,5 voldoende/goed
4,0 goed
4,5 goed/zeer goed
5,0 zeer goed

De reden waarom ik weinig tot geen albums als slecht of matige beoordeel, komt doordat ik die gewoon niet aanschaf en dus niet beoordeel...m.a.w. voordat ik tot beoordeling kom heb ik een album een aantal keer bewust gehoord

Ik sluit me bij pretfrit aan:

5 = uitmuntend
4.5 = zeer goed
4 = goed
3.5 = ruim voldoende
3 = voldoende
2.5 = matig
2 = onvoldoende
onder 2 = slecht in gradaties die eigenlijk nauwelijks voorkomen, aangezien ik überhaupt niet (vaker dan eens) luister naar albums die zo belabberd zijn.

UnknownPleasure
0,5 = Zowat een haatstem , want zoiets slechts luister je niet meer dan 1 keer.
dat geld tot en met 1,5
2 = Erg matig maar gewoon nog net aan te horen
2.5 = Gewoon een teleurstellend album, weer ongeveer hetzelfde als een 2.
3 = Een mwah mwah album, die je even heb geluisterd maar er toch snel genoeg van krijgt , maar niet perse erg slecht is.
3.5 = Al een leuker album , eentje die je met regelmaat met plezier opzet , maar er niet kapot van bent.
4 = Een erg goede plaat die je met regelmaat opzet.
4.5 = Een zeer goed album, maar waar toch iets mist, of een paar nummers die je niet zo geweldig vind als de rest.
5 = In mijn ogen een geniaal album, die mij een apart gevoel geeft en die ik elk moment , ter uitzondering van een paar bands , elke dag kan beluisteren zonder dat de verveling toeslaat...

Ik geef nauwelijks lager dan een 3 ; Het is hierboven al uitgelegd...

Guardian of Isis
^Wat UnknownPleasure zei, maar vervang de uitleg voor 4.5 dan door: "Of een album met enorme uitschieters en een paar mindere nummers, of een album waar je niet van alle nummers kapot bent, maar het niveau toch constant hoog is."

Rufus schreef:
(quote)

Laatste jaren ?
Dan ben je er weel heel erg vroeg bij.

Soms veranderd de smaak naarmate je ouder wordt, zodat wat je nu goed vind later minder kan worden.
Dat is waar, mijn muzieksmaak heeft sedert ongeveer september 2005 een radicale ommekeer genomen. Plots begon er zich een wereld van schitterende muziek te openen, die (al dan niet ver) lag buiten al hetgene wat elke dag op de TV en de radio komt. Ik hoop dat ik blijf ontdekken voor de rest van mijn leven, dat ik constant voor nieuwe muzikale verrassingen kom te staan, zodat ik het nooit beu word.

In De Site > Gebruikers > Hallo Allemaal!:

Hallo allemaal!

Mijn naam is Roy ik ben 17 jaar oud en ik verzamel lp's ik verzamel alleen maar rock'n roll muziek vooral hippie muziek lekker protestants haha:P zoals pink floyd en bob dylan of jimi hendrix natuurlijk super mooie tijd geweest voor muziek. En heb ook een heleboel van Elvis Presley dat vind ik echt een super artiest geweldige stem! En ik luister ook led zeppelin enzo vind zo een muziek echt geweldig vooral op lp ik heb meer lp's dan cd's heb toevallig vandaag the rolling stones sticky fingers gekocht. Ik zit best vaak op deze site en ik dacht ik meld me eens aan bij de mede muziek magnaten. En ik heb ook als hobby een aquarium met piranha's erin. Ik hoop dat ik hier veel op het forum zal leren!! En ik vroeg me iets af, waar letten jullie nou eigelijk vooral op bij het beoordelen van een album dat vind ik best moeilijk namelijk.

Groetjes Roy!

Dat is en blijft moeilijk.
Persoonlijk geef ik niet lager dan een 2,5.
Albums waar ik elk nummer met veel plezier mee zing, of juist erg stil van wordt zijn 5 sterren kandidaten.
Ik ga meestal uit van die 2,5 en 5 sterren, en dan pas ik er de rest van de albums tussen.
Verder kan ik na een tijdje een album hoger/lager gaan beoordelen, omdat het mij meer/minder doet.

Welkom Roy,

Qua muzieksmaak zal je je hier zeker thuis gaan voelen, er staan staan aardig wat albums op deze site die wel in jouw straatje zullen passen (wat je vast al gemerkt zult hebben).

Hopelijk leer je hier ook veel nieuwe albums, artiesten en genres kennen.

En wat deric raven al zegt is het lastig uit te leggen hoe je precies een album moet beoordelen, in mijn geval moet ik een album meerdere keren beluisteren (het liefst met koptelefoon op).

Meestal ga ik dan op mijn gevoel af, ligt het me qua muziek of valt het tegen.

Een aantal punten die ik wel mee laat wegen zijn,

- Tekst
- Orginaliteit
- Genre
- (geschiedenis) Artiest(en)
- Beheersing instrumenten
- Nostalgie

Maar dan nog is het niet zaligmakend hoor, daarin zal jij je eigen weg moeten vinden.

Succes

By the way, er is een speciaal topic in het leven geroepen voor nieuwe users die zichzelf voor willen stellen De Site >> Gebruikers >> Even voorstellen...

Sheplays
Haha, en weg was Roy.

5*: Van een zeldzame schoonheid, nadert of bereikt de perfectie
4,5*: Geweldig album dat tot mijn absolute favorieten behoort
4*: Goed tot zeer goed album
3,5*: Behoorlijk goed album, maar niet over de hele linie even sterk
3*: Redelijk album, maar niet iets om al te vaak te luisteren
2,5*: Matig album, kunnen wel enkele redelijke nummers op staan
2*: Zwakke plaat met sporadisch een lichtpuntje
1,5*: Uiterst zwak album met niet of nauwelijks sterke momenten
1,0*: Waardeloos album met nergens een spoortje van kwaliteit
0,5*: Hét absolute wanproduct

BlueVelvet schreef:
Waarom zou je dat fijner vinden? Bedoel je dat je simpelweg meer nuance wilt kunnen aanbrengen (dus een 'fijnere schaal')?

Beetje late reactie maar:

dan heb je 2 extra opties en dan kan je nog net wat fijner beoordelen. maarja verder boeit het me ook niet veel ofzo, ik stem nog maar amper

kingofrock
ik zal waarschijnlijk nooit lager dan 2 * geven, want dat is gewoonheel slecht, ik stem pas als ik een album echt goed geluisterd heb, en een album die lager dan 2 * sterren verdient moet zo slecht zijn dat ik er de motivatie niet voor heb om het genoeg en helemaal af te luisteren, dus tsja
mischien dat ik albums die totaal niet in de catogorie vallen waar ik naar luister lager kunnen krijgen maar die ga ik dan ook gewoon niet luisteren...
2* dit kan een paar keer voorkomen, bijv je vind een band fantastisch maar soms komt er dan gewoon echt een kut album,
2,5 * matig album, waarschijnlijk eentonig of teleurstellend of de stem bevalt me niet
3* oké album maar zal het niet vaak luisteren
3,5 goed album die mischien op het einde afzwakt
4 zeer goed album, luister of luisterde dit hoogstwaarschijnlijk zeer vaak
4,5 klassieker, fantastisch album waar alle nummers goed zijn
5 tot nu toe onmogelijk, voor 5 sterrren moet een album geen minpunten hebben, dat heb ik helaas nog nooit meegemaakt, betwijvel ook of dit ook gaat gebeuren...

kingofrock schreef:
5 tot nu toe onmogelijk, voor 5 sterrren moet een album geen minpunten hebben, dat heb ik helaas nog nooit meegemaakt, betwijvel ook of dit ook gaat gebeuren...

Dit hoor ik zo vaak, maar theoretisch gezien klopt dit niet. Natuurlijk mag je helemaal zelf weten hoe je stemt, maar dat een album 100% perfect moet zijn om 5* te krijgen is niet echt logisch. Er is hier namelijk sprake van afronding. Als je op je eindexamen gemiddeld een 9.5 staat ( ), dan wordt dit afgerond op een 10. Dus als ik een album echt een waar meesterwerk vindt krijgt het van mij tussen de 4,75* en 4,99*. Omdat dit niet mogelijk is worden dit dus 5*-albums.

Maar nogmaals, je mag natuurlijk zelf weten hoe je het aantal sterren bepaalt. Ik erger me af en toe alleen een beetje aan mensen die denken dat 5* niet kan. (Voel je niet aangevallen, want dit is gewoon mijn mening en jij mag een andere hebben.)

Guardian of Isis
Ik heb mijn manier van beoordelen wat aangepast sedert mijn vorige post. Nu is het meer als volgt:

< 2,5 = Gradaties van slecht naar afschuwelijk
2,5 = Matig
3 = Aardig
3,5 = Gewoon goed
4 = Zeer goed
4,5 = Uitmuntend
5 = (Quasi-)perfect; verdient nog een halfje meer dan 4,5 omdat het een speciale plek bij me heeft ingenomen. Het aantal albums dat dit haalt is nog steeds op één hand te tellen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.