MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Brunniepoo schreef:

Begin jaren '90 was er zo'n cd met nog wat kots-geluiden als bonustrack (Nirvana ofzo?). Erg zinloos en om daar nou minpunten voor te gaan geven.

Laatste nummer van Alice in Chains' "Sap" EP wellicht?

GrafGantz schreef:
(quote)

Laatste nummer van Alice in Chains' "Sap" EP wellicht?

Lijkt me sterk want die heb ik nooit gehoord... (maar goed, is verder ook niet zo belangrijk)

0,5 - 2,0 Is gewoon klote met een nuance naar onder c.q. boven
2,5 matig
3-3,5 Goed album
4-4,5 Heerlijk, hoort bij mijn persoonlijke toppers
5 Extreem goed

Ik stem niet.
Als ik daar aan zou beginnen zou ik elke dag mijn stemmen moeten gaan wijzigen. Daarbij denk ik sowieso dat er bij nieuwe albums een tijdje overheen moet gaan voordat ik er een oordeel over kan vellen.

Steve1979 schreef:
0,5 - 2,0 Is gewoon klote met een nuance naar onder c.q. boven
2,5 matig
3-3,5 Goed album
4-4,5 Heerlijk, hoort bij mijn persoonlijke toppers
5 Extreem goed

Sluit ik me bij aan!

Ik stem op het gevoel. De 'buitenaards mooi-factor' is niet echt iets wat uit te leggen is in woorden - en daarnaast is dat voor iedereen ook persoonlijk. Het enige wat bij mij echt vaststaat, is dat álles moet kloppen op een album voordat ik het 5 sterren geef... en helaas (of misschien wel gelukkig) bestaan er niet al te veel van dat soort albums.

chevy93 schreef:
0,5* Echt een gedrocht. Een minuut na de film alweer vergeten wat er in zat of echt geen moment genoten.
1,0* Zeer slechte film. Hooguit één of twee leuke momemnten. Óf: Bij vlagen wel wat leuke momenten, maar die vallen in het niets bij de slechte momenten.
1,5* Slechte film. Een paar leuke momenten, that's it.
2,0* Matige film. Ik heb wel wat goede momenten gezien. Maar ik had de neiging om in slaap te vallen.
2,5* Zozo film. Iets meer negatieve dan positieve punten.
3,0* Ok film. Vermakelijk, meer niet.
3,5* Iets meer dan bovengemiddelde film. Vermakelijk en een paar goede scènes
4,0* Retespannende film, komedie waar ik echt om gelachen heb etc. Óf een film die in eerste instantie niet echt overtuigd heeft, maar ik later tot de conclusie ben gekomen dat het wel een goede film was.
4,5* Geweldige film! Paar scènes waarvan ik aan het einde dacht: Wow! Waar heb ik in godsnaam naar gekeken?!
5,0* Beter kan niet! Kippenvelmoment(en), één grote trip waar ik zeker een paar keer even van de aarde weg was.
Aldus ik op MovieMeter. Ik denk dat grotendeels hier hetzelfde geld.

0,5*-1,5*: Koppijn, rillingen en nog meer negatieve gevoelens. Maar zover komt het nooit, want dat soort albums beluister ik nooit af.
2,0*: Er moet wel wat in hebben gezeten, want ik heb het afgeluisterd, maar ik heb amper iets positiefs gehoord.
2,5*: Een matig album dat nergens echt goed wordt, maar nergens echt slecht (bv. Aja) óf een album met een (of iets meer) uitschieters, maar ook een aantal behoorlijke missers (bv. Transformer)
3,0*: Heeft zeker zijn momenten, maar duurt te lang óf bevat hooguit een paar goed nummers en die zijn niet eens zo heel sterk.
3,5*: Now we're talking. Het gaat al de goede kant op, maar meer dan degelijk en van een constant niveau zit er niet in.
4,0*: Nu wordt het al wat specialer. Een goed album met een aantal sterke nummers. Wellicht zit hier nog meer in.
4,5*: De betere albums. Er staan een aantal steengoede nummers op en geen slechte.
5,0*: Alleen maar steengoede nummers.

Interessant om te zien dat velen hier 'in nummers' denken en beoordelen. Ik beoordeel platen vooral als geheel. Zo zijn er platen die ik de volle mep geef terwijl er best wel wat mindere nummers tussen staan, maar als geheel gewoon een briljante sfeer hebben.

Met concept-/sfeeralbums wil ik je best gelijk geven, maar als er niet één bepaalde sfeer in een album zit, oftewel: het is gewoon een aaneenschakeling van nummers. Bv. Brothers in Arms of Hotel California. Dan denk ik wel in nummers. Uiteindelijk beoordeel ik (en iedereen lijkt me) het geheel. Zie het misschien als één lang nummer waarbij je sommige delen wel leuk vind en sommigen niet.

Ik bedoordeel net als Bennerd puur op het gevoel dat ik na het luisteren van een album heb... en dat gevoel is niet echt afhankelijk van nummers... tuurlijk, enkel goede nummers geeft een goed gevoel, en slechte een slecht... maar ik ga niet na het luisteren van een plaat evalueren welke nummers ik wel en niet goed vond, en hoe goed ik ze vond, na het luisteren kan ik meteen een hoeveelheid sterren geven.

Dat bedoel ik dus. Het is zelfs vaak dat ik geen 'favoriet nummer' kan aanduiden bij een plaat die wel tot mijn favorieten behoort. Maar dat hangt dan weer van genre tot genre af en hoe goed ik de plaat precies ken.

Ik heb op mijn ***** albums ook wel vaak nummers waar ik weinig mee heb , maar ook voor mij is de waardering meer gevoelsmatig en niet rekenkundig.
Zelfs in mijn top 10 staat een album op de 2e plaats waar ik het langste nummer maar matig vind, maar de rest super.
Zoiets

chevy93 schreef:
Met concept-/sfeeralbums wil ik je best gelijk geven, maar als er niet één bepaalde sfeer in een album zit, oftewel: het is gewoon een aaneenschakeling van nummers. Bv. Brothers in Arms of Hotel California. Dan denk ik wel in nummers. Uiteindelijk beoordeel ik (en iedereen lijkt me) het geheel. Zie het misschien als één lang nummer waarbij je sommige delen wel leuk vind en sommigen niet.

Ik vind albums sowieso niet "gewoon een aaneenschakeling van nummers", op verzamelalbums na.

Hoe zie jij een album dan wel?

Als een geheel. Niet als een aaneenschakeling van op zichzelf staande gehelen.

Dat heb ik ook. Sommige liedjes zijn los helemaal niet zo sterk, maar werken in de context van een album veel beter.

Helemaal mee eens, Herman. "Electioneering" van OK Computer is voor mij een goed voorbeeld.

En anders Fitter Happier wel

Dat is eigenlijk nog een veel beter voorbeeld ja

pim556 schreef:
Helemaal mee eens, Herman. "Electioneering" van OK Computer is voor mij een goed voorbeeld.

Nou dat vind ik eigenlijk een minder voorbeeld. Electioneering is los best te pruimen, Treefingers op Kid A vind ik een beter voorbeeld. Los stelt het niks en zou je er geen touw en vast kunnen knopen als je het album verder niet kent maar is wel een spacie sfeermaker voor de hele plaat.

Zephyr
Kramer schreef:
Daarbij denk ik sowieso dat er bij nieuwe albums een tijdje overheen moet gaan voordat ik er een oordeel over kan vellen.

Helemaal mee eens.

Nieuwe aanwinsten in mijn collectie draai ik minimaal 5 of 6 keer voordat ik mijn stem eraan geef. Ben van mening dat 1 luisterbeurt onmogelijk een juiste indruk kan geven van wat een album me te bieden heeft.

Sinds ik me ingeschreven heb op MuME, draai ik (net als daarvoor) CD's en LP's die al langere tijd in mijn collectie zitten. Na de draaibeurt geef ik daarvoor op gevoel een waardering. En ook al vond ik dat album 10 jaar geleden **** waard, en nu ***, plaats ik 3 sterren.

Ik maak wel een uitzondering voor een aantal "cruciale albums" uit mijn collectie. Dat zijn de platen/CD's die destijds erg veel indruk maakten, en die een sleutelpositie in mijn muziekleven innemen.

Timo-otje schreef:
(quote)

Nou dat vind ik eigenlijk een minder voorbeeld. Electioneering is los best te pruimen, Treefingers op Kid A vind ik een beter voorbeeld. Los stelt het niks en zou je er geen touw en vast kunnen knopen als je het album verder niet kent maar is wel een spacie sfeermaker voor de hele plaat.

Dat ben ik volledig met je eens, maar ik vond het zo cliché om een sfeermaker te noemen, want dat stelt vaak los helemaal niets voor. Daarom besloot ik om een (relatief) zwakke broeder van OK Computer te kiezen om het te illustreren. Maar Electioneering vind ik los ook een lekker nummer hoor.

Ben zojuist wat strenger geworden wat betreft stemmen en heb dus een flinke zooi stemmen die al stonden omlaag gegooid. Mocht je dus zien dat ergens mijn stem daalt, dan betekent dat niet dat dit album dan ook minder is geworden voor mij. Mijn stemgemiddelde is nu 3,51 (een tiende lager dan daarvoor) en dat lijkt mij prima, zo rond de 3,50.

Ik vind dat iedereen die minder dan 2* geeft dat zou moeten verantwoorden.
Het gebeurt te vaak dat albums die niet zo bekend zijn en weinig stemmen tellen
getorpedeerd worden door twee of drie users die opvallend lange punten uitdelen.

Als je dan gaat kijken naar hun profiel dan zijn het niet zelden mensen
die eigenlijk helemaal niets met dat soort muziek hebben. Heel erg jammer dus.

Misterfool
Ik snap het ergens wel hoor, ik vind het moeilijker om een album te beschrijven die ik slecht vind dan een album die ik goed vind.

Stijn_Slayer
Enerzijds ben ik het met dazzler eens. Ik denk soms ook van zit iemand nou gewoon te trollen en heeft hij/zij wel goed geluisterd.

Aan de andere kant plaats ik zelf ook niet altijd een bericht als ik een lage stem uitdeel. Bij sommige bands heb je bepaalde users die dat bijna persoonlijk opvatten en er een heel drama van maken. Dat gaat vaak met een air van 'jij snapt er niets van, deze plaat is feitelijk goed'. Daar heb ik niet zo'n zin in. Als iemand erom vraagt dan zal ik m'n toelichting altijd geven.

Daarnaast schrijf ik liever stukjes bij de albums waar ik meer in geinteresseerd ben. Toch probeer ik wel zo veel mogelijk uit te leggen waarom iets me wel of niet bevalt.

Wat Misterfool zegt is ook waar. Een slecht album draai ik nooit zo vaak. Dan heb ik 'm goed genoeg gehoord om te kunnen bepalen welk cijfer ik erop plak, maar om er inhoudelijk echt iets zinnigs over te zeggen kan nog lastig zijn. Dan ga ik mezelf niet martelen, omdat er per se een diepgaand berichtje moet staan.

Op wat Dazzler zegt valt ethisch gezien weinig af te dingen, maar toch denk ik dat iedereen wel begrijpt dat je dit moeilijk kunt voorkomen. Als je met regelgeving zou proberen te voorkomen dat mensen met weinig kennis van zaken albums omlaag stemmen, zou dat gruwelijk veel werk kosten voor de crew, waarschijnlijk makkelijk te omzeilen zijn en de openheid van de site schade toedoen.

Het omgekeerde vind ik trouwens ook waar: ik verbaas me geregeld over hoe heftig sommige mensen kunnen reageren als een favoriet van hen niet door anderen de hemel in geprezen wordt: op hoge poten steekhoudende argumenten eisen (?!), overgaan tot persoonlijke aanvallen, onbeschoft pestgedrag, e.d.

Zelf heb ik hier niet zo veel last van, maar ik vermoed dat vooral nieuwere en jongere users, die nog niet altijd zo weerbaar zijn, op die manier soms worden gedemotiveerd om aan Mume bij te dragen. Dat vind ik eigenlijk irritanter dan dat iemand een plaat die ik goed vind zonder argumenten de grond inboort.

Hoe wil je in vredesnaam een verschil kunnen maken tussen een 'oprechte 2* stem' en een troll-stem van 2*?

Je kunt stemmen zonder een bericht te posten. Ik stem zelf zeer zelden op albums in genres die niet in mijn smaak vallen. Geef ik lage waarderingen dan is het omdat ik wel iets met het genre/de band heb en het album daaromn heb beluisterd, of omdat iemand me aangeraden heeft het te beluisteren en ik bijgevolg wil laten merken dat ik het album gehoord heb. Kortom ik stem alleen laag,als ik verwachtingen had die niet waargemaakt worden.

Imo wordt hier te veel waarde aan cijfers en aantallen gehecht. Persoonlijk laat het mij Siberisch als een album van miojn voorkeur een lage waardering krijgt. Ik wil wel eens in actie komen, als er toelichting ontbreekt, of als die imo geen hout snijdt. Er zijn hier genoeg veel en hoog gewaardeerde albums die mij totaal niets doen, maar dat druk ik lang niet altijd uit in cijfers. De hele becijfering doet af en toe stek denken aan het weerbericht/weersvooruitzichten: in de praktijk kan het heel anders uitpakken.

Casartelli (moderator)
Ik vind dat iedereen die verkondigt dat er geen lage stemmen uitgebracht mogen worden in genres die iemand niet liggen, per direct geband zou moeten worden.

De verkondiging mag eventueel gedoogd worden als deze verpakt is in een goed doorwrocht betoog waarin ten minste ook ongefundeerde hoge stemmen op de korrel genomen worden.

Casartelli schreef:
Ik vind dat iedereen die verkondigt dat er geen lage stemmen uitgebracht mogen worden in genres die iemand niet liggen, per direct geband zou moeten worden.

Voor alle duidelijk. Ik heb nergens verkondigd dat mensen geen lage stemmen mogen uitbrengen
in genres die hen niet liggen. Ik heb enkel gewenst dat zulke users die stem ook zouden onderbouwen
met een kleine verantwoording. Iets wat velen van hen niet zal lukken, omdat ze vaak blind stemmen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.