MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
panjoe (moderator)
Dat heb ik ook wel inderdaad, dat in sterren denken. Vaak verandert mijn oordeel over de positieve en negatieve kanten van het album niet echt, maar krijg ik wel een ander gevoel bij muziek of gaan de negatieve kanten als ik het album vaak heb geluisterd sterker of juist minder sterk worden dan de positieve kanten.

Dikkop
Sterren toedelen aan albums vind ik enorm moeilijk.
Het verschilt ook in welke gemoedstoestand ik verkeer.
Ik heb al 1 keer mijn volledig arsenaal aan stemmen gewist.
Nu ben ik opnieuw begonnen en het lijkt weer te mislukken.
Ik overweeg om te stoppen met stemmen.

Dikkop schreef:
Sterren toedelen aan albums vind ik enorm moeilijk.
Het verschilt ook in welke gemoedstoestand ik verkeer.
Ik heb al 1 keer mijn volledig arsenaal aan stemmen gewist.
Nu ben ik opnieuw begonnen en het lijkt weer te mislukken.
Ik overweeg om te stoppen met stemmen.

Als je mening zo fluctueert, dan word het stemmen een stuk minder interessant. Als je heel veel cd's hebt beluisterd zoals bv ik dat gedaan heb ( heb meer dan 5000 cd's al beluisterd) dan is het voor mij wel belangrijk wat ik heb beluisterd. Van een hele rits cd's heb ik geen flauw idee meer hoe die klonk of wat ik er van vond. Dan helpt een stemwaarde toch wel of het de moeite waard is om het te herbeluisteren..

Ik lees steeds vaker oude(re) berichten van gebruikers die nu nergens meer op slaan. Sommigen spreken over een top 10-plaat, maar als je kijkt naar dat cijfer slaat het nergens op. Ik snap dat iemand van mening kan veranderen, maar je zet een album toch niet zomaar in je top 10? Persoonlijk heb ik de albums in mijn top 10 vele malen beluisterd en acht ik de kans dat ik die ooit lager dan een 4,5* zou doen heel erg klein. Zo'n gebruiker kan ik dan eigenlijk al niet meer serieus nemen. Het constant wisselen van top 10-platen is ook zoiets, maar dat is niet voor hier. Bij zo'n gebruiker heb ik het idee dat de sterren absoluut niets waard zijn en dat er maar wat op losgestemd wordt. (In het kader: "Zoveel mogelijk stemmen plaatsen"???)

Zijn er meer mensen die dit hebben?

titan (crew)
chevy93 schreef:

Nee, althans niet wat betreft de wisselende top 10's. Velen zouden wel 90 platen in hun top 10 willen zetten en rouleren daarom (ook al omdat een volgorde binnen die 90 aanbrengen zo verdomd lastig is). Ook geldt voor veel jonge gebruikers dat hun muzieksmaak evolueert en ze steeds nieuwe dingen ontdekken. Dan zijn veranderingen in de top 10 ook frequenter.

titan schreef:
Velen zouden wel 90 platen in hun top 10 willen zetten en rouleren daarom (ook al omdat een volgorde binnen die 90 aanbrengen zo verdomd lastig is).
Dat zeg ik niet. Tenzij jij platen die je een 3,0* geeft ook in je top 10 wilt zetten.

titan schreef:
Ook geldt voor veel jonge gebruikers dat hun muzieksmaak evolueert en ze steeds nieuwe dingen ontdekken. Dan zijn veranderingen in de top 10 ook frequenter.
En dan is het oude gelijk rommel? Een album verdient niet zomaar een 5,0* vind ik. Het wordt te makkelijk gegeven vind ik. Zeker als het een maand later alweer een 4,0* (of zelfs lager) is.

titan (crew)
chevy93 schreef:
En dan is het oude gelijk rommel?

Dat zeg ik toch niet? Als ze hetgene dat ze nieuw ontdekken beter vinden is het logisch dat platen uit de top 10 het veld moeten ruimen.

Ja, maar het gaat mij niet om het feit dat die plaat uit de top 10 gaat, maar om het feit dat de score die er dan bij staat absoluut niet correnspondeert met iets wat ik in een top 10 verwacht. Soms zelfs een cijfer waarbij ik me afvraag of de plaat dan nog wel in hun top 500 staat. Zo'n verschil vind ik ondenkbaar.

titan (crew)
Okee, zeg dat dan meteen Tenzij je maar heel weinig albums kent vind ik een album met 3* in je top 10 ook merkwaardig. Hetzelfde geldt voor voormalige 5* albums die nu veel lager staan. Maar goed, wij zijn wellicht ook niet zo impulsief van nature

Harco
Smaken van jonge(re) gebruikers willen nog wel eens omslaan. Zo ook bij mij de afgelopen jaren. Veel platen die ik vijf jaar geleden wel waardeerde, draai ik nu ook nooit meer. Sommige platen kan ik zelfs niet meer aanhoren.

chevy93 schreef:
En dan is het oude gelijk rommel? Een album verdient niet zomaar een 5,0* vind ik. Het wordt te makkelijk gegeven vind ik. Zeker als het een maand later alweer een 4,0* (of zelfs lager) is.

Niet iedere user stemt op dezelfde manier en met dezelfde motivatie. Daar is weinig aan te doen en het is imo totaal niet nodig om daar iets aan te doen.

Er hoeft ook niks aan gedaan te worden en er is ook niks mis mee. Het valt me alleen op. En steeds vaker, omdat ik steeds vaker ook de eerdere berichten lees bij een album.

chevy93 schreef:
Ik lees steeds vaker oude(re) berichten van gebruikers die nu nergens meer op slaan. Sommigen spreken over een top 10-plaat, maar als je kijkt naar dat cijfer slaat het nergens op. Ik snap dat iemand van mening kan veranderen, maar je zet een album toch niet zomaar in je top 10? Persoonlijk heb ik de albums in mijn top 10 vele malen beluisterd en acht ik de kans dat ik die ooit lager dan een 4,5* zou doen heel erg klein. Zo'n gebruiker kan ik dan eigenlijk al niet meer serieus nemen. Het constant wisselen van top 10-platen is ook zoiets, maar dat is niet voor hier. Bij zo'n gebruiker heb ik het idee dat de sterren absoluut niets waard zijn en dat er maar wat op losgestemd wordt. (In het kader: "Zoveel mogelijk stemmen plaatsen"???)

Ja, ik

Dag 1: geweldige plaat, dat ik dit nooit eerder heb gehoord, 5 sterren!
Dag 2: Wat een plaat! Deze moet in mijn top 10!
Dag 3: De plaat begint toch wel wat tegen te vallen eigenlijk
Dag 4: Wat ik er aan vond weet ik niet maar het is echt een slechte plaat, naar 2,5 sterren.

Lukk0
chevy93 schreef:
Ja, maar het gaat mij niet om het feit dat die plaat uit de top 10 gaat, maar om het feit dat de score die er dan bij staat absoluut niet correnspondeert met iets wat ik in een top 10 verwacht. Soms zelfs een cijfer waarbij ik me afvraag of de plaat dan nog wel in hun top 500 staat. Zo'n verschil vind ik ondenkbaar.

Dat zal bij mij ook wel een paar keer voorkomen. Als ik zelf zo'n recensie van mezelf tegen kom, haal ik het sterretje meestal ook weg, omdat mijn mening dan zo anders is dan omschreven in de recensie dat die niet meer ter zake doet.

Maar over het 'ondenkbaar': je moet bedenken dat ik toen ik hier op de site kwam nog zelden een heel album beluisterd had. Ik kwam rechtstreeks uit de top 40 lijsten (en een beetje oude muziek van mijn vader) en was net een beetje RHCP e.d. gaan luisteren en zie hier ontzettend veel muziek waar ik nog nooit van gehoord heb. Waar begin je dan? Uiteraard, bovenaan de top 250. Die muziek (DSOTM, WYWH, OKPC) was op dat moment zo veel specialer dan wat ik daarvoor kende dat ik me die richting op ben gaan bewegen in mijn smaak en lange tijd classic rock en prog geluisterd heb. Dat vond ik toen helemaal waanzinnig.

Nu ken ik veel meer muziek en ben ik al dat soort albums helemaal zat. Ik kan me nu nauwelijks meer indenken wat ik er ooit bijzonder aan gevonden heb. Ik ben zo zachtjes aan de ambient en techno ingerold en daar kan ik veel meer mijn gading vinden. Misschien een vreemde omslag, maar omdat ik in eerste instantie nog zo weinig kende kwam ik er helemaal bleu in en kon ik stap voor stap meer muziek ontdekken, en ook meer te weten komen waar mijn echte voorkeur nu precies ligt. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

vigil schreef:
Ja, ik

Dag 1: geweldige plaat, dat ik dit nooit eerder heb gehoord, 5 sterren!
Dag 2: Wat een plaat! Deze moet in mijn top 10!
Dag 3: De plaat begint toch wel wat tegen te vallen eigenlijk
Dag 4: Wat ik er aan vond weet ik niet maar het is echt een slechte plaat, naar 2,5 sterren.

Of:

Dag 1: Wat een rotzooi, je moet wel wat mankeren wil je hier wat aanvinden
Dag 2: Nou okay, track x kan er toch wel mee door.
Dag 3: Begin het toch wel lekker te vinden.
Dag 4: Track y
Dag 5: Hop, in mijn top 10 ermee!
Dag 6: *post artiest in het meest onderschatte artiesten-topic*

Het komt voor...

Maar er zijn inderdaad users die zo snel van favorieten wisselen dat ik nieuwe juich-berichten ook met een korreltje zout neem. Het valt mij de laatste tijd ook wel op.

Lukk0 schreef:
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Je denkt zeker dat het om jou gaat, omdat ik jou toevallig een keer een PM hebt gestuurd, maar dat is niet zo. Ik zie het bij een heleboel mensen en die keer bij jou was absoluut niet extreem, maar was ik gewoon nieuwsgierig.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Of:

Dag 1: Wat een rotzooi, je moet wel wat mankeren wil je hier wat aanvinden
Dag 2: Nou okay, track x kan er toch wel mee door.
Dag 3: Begin het toch wel lekker te vinden.
Dag 5: Hop, in mijn top 10 ermee!
Dag 6: *post artiest in het meest onderschatte artiesten-topic*

Dag 7: rustdag
Dag 8: *post artiest in het meest overschatte artiesten-topic*

herman schreef:

Ja, tracky nummers vind ik ook erg fijn.

chevy93 schreef:

Mijn smaak is dusdanig veranderd in de loop der jaren dat dit regelmatig voorkomt bij mij. Door MuMe is er een wereld voor me open gegaan en heb ik veel andere kanalen (bijv. Scaruffi) ontdekt die mijn smaak een dusdanige opdonder hebben gegeven.

Piero

Als je een album heel erg goed vind geef jet gewoon een 5*, zo simpel is het.

als ik een album gewoon kan uitluisteren en er staan wat goede nummers op geef ik het standaard 3,5, als ik het een maand lang vaak draai krijgt het 4 sterren, als ik het blijf draaien 4,5 sterren.

Het blijft toch lastig om een beetje eerlijk met de sterren om te springen. Laat ik me beperken tot mijn idool Tim Buckley: Blue Afternoon, Happy Sad en Lorca zijn wat mij betreft de absolute top op muziekgebied, ik draai de platen al 40 jaar en nog steeds ben ik onder de indruk: 5 sterren is dik verdiend. Daarnaast heeft hij een paar gewoon briljante platen gemaakt, die moeten dus met iets minder genoegen nemen: 4 of 4,5 ster. Zijn gewoon goede platen krijgen drie sterren. Maar: die platen zijn, vergeleken met die van andere musici, zoveel beter dat het eigenlijk oneerlijk is. Drie sterren voor Buckley is nog heel iets anders dan drie sterren voor willekeurig welke andere artiest.

Los van deze overpeinzing vind ik dat er soms makkelijk met 4 of 5 sterren gesmeten wordt. Ik lees wel eens dingen in de trant van: "Ik heb de eerste twee nummers gehoord, dit klinkt lekker!" en huppekee 4,5 ster er tegenaan.

De muziek van Buckley ken ik veertig jaar, daar durf ik een oordeel over te geven, maar nieuwe releases, daar moeten -dat geldt in ieder geval voor mij- toch zeker tien luisterbeurten overheen gaan.

Bij Radiohead - The King of Limbs (2011):

indiegator schreef:
(quote)

Yep. 3,64 zit dicht tegen de 'erg goed' grens

Goed begint pas bij 4. Erg goed is 4,5. 5 is uitmuntend.

Jocharo-T
Goed begint pas bij 4*? Dat vind ik echt onzin. Een 3,64 is in mijn ogen een zeven. Zelfs al iets eroverheen. Dat is gewoon goed te noemen.

Ja de honkies verdedigen hun fave bandje met hand en tand.

As it is:

05 = onvoldoende
06 = voldoende
07 =ruim voldoende
08 = goed
09 = zeer goed
10 = uitmuntend

Imo zijn geen van deze op dit album van toepassing.

Jocharo-T
Ik reken het ook altijd door. 4,5 staat gelijk aan een negen. 4 sterren gelijk aan een acht, enzovoort.

Jocharo-T schreef:
Goed begint pas bij 4*? Dat vind ik echt onzin. Een 3,64 is in mijn ogen een zeven. Zelfs al iets eroverheen. Dat is gewoon goed te noemen.

Je kunt het onzin vinden, het is gewoon zo. 3,64 is dus ruim een 7, dus ruim voldoende, maar nog niet goed en zeker niet erg goed.

Misschien een tip voor MM, om verwarring te voorkomen, om een vaste waardering (cijfers) aan de sterren te verbinden.

Jocharo-T
Het is geen feit hoor wat je zegt.

Wat betreft je laatste idee heb ik gemerkt in eerdere discussies dat MM van mening is dat ieder op zijn eigen manier stemt. Zo heb ik ook gemerkt dat een hoop mensen helemaal niet omrekenen naar getallen van 1 t/m 10. Dat laatste is voor mij persoonlijk het meest logische, maar er zijn blijkbaar mensen die daar anders over denken en op een compleet andere manier stemmen.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Een zeven is voor mij goed en ik ben van mening dat dit album dat niet is.

ps. het gaat overigens behoorlijk offtopic

Gast
geplaatst: vandaag om 14:58 uur

geplaatst: vandaag om 14:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.