menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Ik pretendeer zelf ook niet wetenschappelijk vast te kunnen stellen bij de zojuist afgeronde luisterbeurt een albumkwaliteit van 4,38* (maar wel met meetfout van 0,1*, dus weer te geven als 4,4* ± 0,1*) gemeten te hebben.

Wel heb ik in de loop der jaren een anekdotische indruk gekregen dat ook dat betere nattevingerwerk (het koppelen van een / vele luisterervaring(en) aan een cijferwaardering, het koppelen van een totaal andere luisterervaring aan eenzelfde cijferwaardering) de een beter afgaat dan de ander, dat de een er meer waarde in ziet dan de ander, etc. Eveneens rees daarbij de indruk van een zwakke correlatie met de algehele cijfermatige achtergrond van de een en de ander.

Mijn stemgedrag en stemhoogte worden door meerdere facetten bepaald. Ik stem als een nummer of een album mij raakt of geraakt heeft. De hoogte wordt bepaald door het gevoel wat ik heb bij een band/plaat/nummer en de achtergrond van de desbetreffende plaat. Soms is iets meteen goed, soms moet iets groeien en soms is een plaat een oude vriend(in) die je al jaren kent maar uit het oog bent verloren. Dan is het leuk om daar iets over te schrijven, het kan andere mensen ook weer in de richting zetten van een plaat die ze anders misschien over het hoofd hadden gezien. Zo kijk ik zelf ook naar deze website. Het is leuk om te zien hoe mensen gepassioneerd zijn over muziek, dat is immers ook het doel van muziek. Naar mijn mening dan...

Het geven van cijfers aan muziek of andere dingen gaat mij persoonlijk niet goed af. Ik kan me ook niet committeren aan een top 10. Vraag me niet waarom, maar ik blijf daar dan aan sleutelen. Ik heb natuurlijk wel favoriete artiesten en albums. Wellicht dat vasthouden aan een top 3 me beter zou lukken.

Ik blijf het 5 sterren stelsel lastig vinden, sommige platen schreeuwen om een 7,5. De verplichte keuze voor 3 of 4 sterren is soms zenuwslopend..

Haarm
SMART op muziek stemmen is misschien een optie?

Specifiek
Meetbaar
Analytisch
Realistisch
Tijdgebonden

Maar dit lijkt mij niet toepasbaar. Stemmen met gevoel? EQ in plaats van IQ?

Of met beide?

geplaatst:
jorisvandestraat schreef:

Zo'n plaat kan je - helaas - niet vermijden. Je wordt soms gedwongen om ze te ondergaan..

Hoe dan? Waterboarden? Elektrische schokken?

Maar even serieus, ik ken zat platen waarbij ik ook kriebels krijg en niet van opwinding, maar als ik die allemaal met 0.5 moet gaan markeren kan ik wel een assistent inhuren. Hamvraag is eigenlijk, waarom neem je die moeite terwijl je eigenlijk een soort antistem plaatst ipv de plaat te beoordelen op zijn inhoud?

geplaatst:
Als je niet in staat bent te oordelen over een bepaalde artiest (omdat die je niets zegt) is het natuurlijk onmogelijk om je (gebrek aan) waardering tot uitdrukking te brengen in een score. Beter was het geweest om je te onthouden van het uitbrengen van een stem, jorisvandestraat. Wel grappig trouwens, al die scores in je top-10... Daar zou ik nou weer geen stem op uitbrengen.

geplaatst:
Liefhebber van filmmuziek, da's duidelijk. En van oude filmmuziek bovendien. Mag allemaal, maar interessanter vind ik nog de laatste reeks platen waar jorisvandestraat punten aan uitdeelt. Halfjes voor de Peppers, Guns 'n' Roses, Nirvana, Radiohead, dEUS en Arno, en eentjes voor U2 en Dire Straits. Even dacht ik: houdt die jongen überhaupt wel van popmuziek, maar iets verderop kom ik toch een paar voldoendes tegen voor een aantal klassiekers. Maar de gemiddelde puntenwaardering van al zijn scores is 2,89 - een zeer krappe voldoende. Tja, luister je dan nog voor je plezier?

Iedereen mag er van mij zijn eigen methode van puntenwaardering op na houden. Ik deel ook wel eens enen en tweeën uit (0,5 kan ik me eigenlijk niet herinneren), maar ik probeer dan dan wel fatsoenlijk te onderbouwen, dus niet alleen maar met one-liners. En niet te vaak natuurlijk, want muziek beluisteren moet wel een leuke hobby blijven, en geen zelfkwelling worden

geplaatst:
gaucho schreef:
Liefhebber van filmmuziek, da's duidelijk. En van oude filmmuziek bovendien. Mag allemaal, maar interessanter vind ik nog de laatste reeks platen waar jorisvandestraat punten aan uitdeelt. Halfjes voor de Peppers, Guns 'n' Roses, Nirvana, Radiohead, dEUS en Arno, en eentjes voor U2 en Dire Straits. Even dacht ik: houdt die jongen überhaupt wel van popmuziek, maar iets verderop kom ik toch een paar voldoendes tegen voor een aantal klassiekers. Maar de gemiddelde puntenwaardering van al zijn scores is 2,89 - een zeer krappe voldoende. Tja, luister je dan nog voor je plezier?

Iedereen mag er van mij zijn eigen methode van puntenwaardering op na houden. Ik deel ook wel eens enen en tweeën uit (0,5 kan ik me eigenlijk niet herinneren), maar ik probeer dan dan wel fatsoenlijk te onderbouwen, dus niet alleen maar met one-liners. En niet te vaak natuurlijk, want muziek beluisteren moet wel een leuke hobby blijven, en geen zelfkwelling worden

Beste, je vergist je: ik hou echt ook wel van popmuziek.
Filmmuziek (en bij uitbreiding - maar dat is hier ver zoek, klassiek en volksmuziek) hebben mijn voorkeur.

geplaatst:
[quote]jorisvandestraat schreef:
(quote)

Beste, je vergist je: ik hou echt ook wel van popmuziek.
Filmmuziek (en bij uitbreiding - maar dat is hier ver zoek, klassiek en volksmuziek) hebben wel mijn voorkeur. Ik gruwel van popartiesten die volstrekt geen toon kunnen houden of gewoon een schrale stem hebben.

geplaatst:
gaucho schreef:

Beste Gaucho, klopt: ik vind 80% van de popmuziek niet prettig om naar te luisteren. De meeste nummers vervelen al na 1 minuut door een gebrek aan muzikale ideeën of een interessante compositie. Dat verklaart wellicht mijn lage kwoteringen voor zogezegde 'onschendbare' albums of artiesten. Helaas: daar heb ik lak aan. Als Belg vind ik Arno en dEUS ondermaats. Toots Thielemans en Jacques Brel: daar mogen we wel trots op zijn.

geplaatst:
Beste Gaucho, klopt: ik vind 80% van de popmuziek niet prettig om naar te luisteren. De meeste nummers vervelen al na 1 minuut door een gebrek aan muzikale ideeën of een interessante compositie. Dat verklaart wellicht mijn lage kwoteringen voor zogezegde 'onschendbare' albums of artiesten. Helaas: daar heb ik lak aan. Als Belg vind ik Arno en dEUS ondermaats. Toots Thielemans en Jacques Brel: daar mogen we wel trots op zijn.

Ik zag vanmorgen dat je hoge quoteringen uitdeelde aan bands als 10cc, Eagles en ELO. Laten dat nou ook een paar van mijn favoriete bands zijn, dus je stijgt vanzelfsprekend in mijn achting (mocht je dat nodig hebben ).
Ik proef eruit - en uit je reactie - dat je best van popmuziek houdt als het maar zuiver, toonvast en rijk aan originele ideeen is. Dat zijn de genoemde bands/albums voor mij ook, maar met hetzelfde genoegen luister ik naar Prince of Guns 'n Roses. Ik kan me wel indenken dat er een ander soort drijfveer achter dat soort albums zit, zoals rauwe emotie of de wil om harde muziek te maken, iets waar je duidelijk niet naar op zoek bent. Met Nirvana en Radiohead heb ik dan zelf ook minder.

Enfin, zoals ik al zei: geeft niet - zogeheten klassiekers zijn niet heilig. Bij sommige albums en artiesten (Sex Pistols, Lou Reed) kan ik hun gerespecteerde status ook niet altijd plaatsen. Als het maar gemotiveerd gebeurt, en niet alleen met een anti-stem die verder niet wordt toegelicht. Dat houdt deze site ook een beetje zuiver.

geplaatst:
Het is nogal offtopic maar ik vind toch dat de muziek van dEUS vol met muzikale ideeën zit. Plaats anders ook even een berichtje bij hun albums Joris, ben benieuwd naar waarom je die albums ook een halve ster waard vind en dan kan ik daar verder met je in discussie.

geplaatst:
Ik doe mee.

geplaatst:
gaucho schreef:
(quote)

Ik zag vanmorgen dat je hoge quoteringen uitdeelde aan bands als 10cc, Eagles en ELO. Laten dat nou ook een paar van mijn favoriete bands zijn, dus je stijgt vanzelfsprekend in mijn achting (mocht je dat nodig hebben ).
Ik proef eruit - en uit je reactie - dat je best van popmuziek houdt als het maar zuiver, toonvast en rijk aan originele ideeen is. Dat zijn de genoemde bands/albums voor mij ook, maar met hetzelfde genoegen luister ik naar Prince of Guns 'n Roses. Ik kan me wel indenken dat er een ander soort drijfveer achter dat soort albums zit, zoals rauwe emotie of de wil om harde muziek te maken, iets waar je duidelijk niet naar op zoek bent. Met Nirvana en Radiohead heb ik dan zelf ook minder.

Enfin, zoals ik al zei: geeft niet - zogeheten klassiekers zijn niet heilig. Bij sommige albums en artiesten (Sex Pistols, Lou Reed) kan ik hun gerespecteerde status ook niet altijd plaatsen. Als het maar gemotiveerd gebeurt, en niet alleen met een anti-stem die verder niet wordt toegelicht. Dat houdt deze site ook een beetje zuiver.

Beste Gaucho, je analyseert mijn muzieksmaak helemaal correct. Mijn lage kwoteringen voor sommige albums zijn inderdaad om wat tegengas te geven omdat ik meteen in die top 250 allerlei namen tegenkwam waarmee ik géén enkele voeling heb. Dat was een beetje flauw daarom nu ook oprechte kwoteringen bij popalbums die ik wél goed vind. Vreemd genoeg lijken die hier niet helemaal naar waarde te worden geschat. Popmuziek moet mij ondanks goede muzikale ideeën ook nooit pretentieus worden. Helaas denken veel popbands dat ze het warm water telkens weer opnieuw uitvinden.

geplaatst:
Arrie schreef:
Het is nogal offtopic maar ik vind toch dat de muziek van dEUS vol met muzikale ideeën zit. Plaats anders ook even een berichtje bij hun albums Joris, ben benieuwd naar waarom je die albums ook een halve ster waard vind en dan kan ik daar verder met je in discussie.

Hun wat vergezochte muziek (nog wat anders dan échte knappe melodieën of opbouw) zit vaak bedolven onder een (rock)sound die me volstrekt niet kan bekoren. "Quatre Mains" vind ik een best aardig nummer evenwel. De rest...tja. En die stem van Tom Barman: daar word ik ook niet vrolijk van.

geplaatst:
Van Suds & Soda wordt ik heel erg vrolijk, het sleutelnummer in mijn muzikale reis. Een overvloed aan spannende wendingen, en de perfecte combinatie tussen hard en zacht. Iets wat Smashing Pumpkins ook neer zette.

Even terug naar Purple Rain. Prince doet meer dan zingen, hij schreeuwt, smeekt en dwingt zich tot innerlijke excorsisme van de persoonlijke kwelgeesten. Als een perfectionistische dirigent bouwt hij aan zijn sound. Het weg laten van de bas bij When Doves Cry, waardoor er meer aandacht is voor zijn unieke gitaarsound. De drumpartijen die nog steeds hun invloed na laten op het hedendaags geluid. Een rockballad als Purple Rain laten uitlopen tot een filmisch einde. Het leed van liefdesverdriet vorm geven in het keihard confronterende The Beautiful Ones.

Prince heeft een gigantische fout in zijn leven gemaakt, en dat is verder gaan zonder The Revolution, ondanks zijn experimenteerdrift en latere veelzijdigheid, heeft er zich nooit meer zo'n eenheid rondom hem gevormd.

geplaatst:

Ja, dat zal wel, maar toch hield ik niet van die stem - dat is voor iedereen toch zo persoonlijk. Ik respecteer je mening Lennon.

Je eerste reactie was kattengejank... dat is nog iets meer als niet van de stem houden. Je had er ook nog aan kunnen toevoegen dat Prince geen gitaar kan spelen
Nu, ik respecteer je mening niet. Je had je een beetje kunnen verdiepen in deze plaat, het is een absolute klassieker waarin Prince iets unieks heeft gedaan: hij mengt funk, pop, zelfs metal tot iets dat elk genre overstijgt. Dat betekent niet dat je er moet van houden, maar een 0,5 reserveren de meesten hier voor de absolute rommel. Als je enig respect zou hebben voor muzikaal talent dat verder gaat dan je eigen smaak, dan had je je van een stem kunnen onthouden...

geplaatst:
Amen!

geplaatst:
nico1616 schreef:
(quote)

Je eerste reactie was kattengejank... dat is nog iets meer als niet van de stem houden. Je had er ook nog aan kunnen toevoegen dat Prince geen gitaar kan spelen
Nu, ik respecteer je mening niet. Je had je een beetje kunnen verdiepen in deze plaat, het is een absolute klassieker waarin Prince iets unieks heeft gedaan: hij mengt funk, pop, zelfs metal tot iets dat elk genre overstijgt. Dat betekent niet dat je er moet van houden, maar een 0,5 reserveren de meesten hier voor de absolute rommel. Als je enig respect zou hebben voor muzikaal talent dat verder gaat dan je eigen smaak, dan had je je van een stem kunnen onthouden...

Hier kan ik helemaal niks mee. Niemand is verplicht zich te verdiepen in de achtergrond van een plaat alvorens hij/zij er een halve ster aan geeft. Ook hoef je helemaal geen bonuspunten te geven voor vage quasi-objectieve kwaliteiten zoals dat de artiest iets unieks heeft gedaan of een zeker muzikaal talent (is dat meetbaar? is dat relevant? mag je dan geen enkel album van Prince meer een halve ster geven omdat hij blijkbaar muzikaal talent heeft?).

Nee, een sterrenwaardering is gewoon een persoonlijke mening gebaseerd op een persoonlijke ervaring. Als muziek je zwaar tegenstaat, moet je er gewoon een halve ster aan kunnen geven, en dit absolute rommel kunnen vinden. Of zullen we anders de optie weghalen om deze plaat een halve ster te geven?

geplaatst:
Arrie schreef:

Nee, een sterrenwaardering is gewoon een persoonlijke mening gebaseerd op een persoonlijke ervaring. Als muziek je zwaar tegenstaat, moet je er gewoon een halve ster aan kunnen geven, en dit absolute rommel kunnen vinden. Of zullen we anders de optie weghalen om deze plaat een halve ster te geven?

Dan ga ik maar eens aan de slag om alle punk, symfonische, folk en rap albums op een halve ster te zetten.....

geplaatst:
lennon schreef:
(quote)

Dan ga ik maar eens aan de slag om alle punk, symfonische, folk en rap albums op een halve ster te zetten.....

Dat mag natuurlijk. Als jij ze volledig gehoord hebt en je kon er niks mee, wat let je?

geplaatst:
In principe heb je gelijk Arrie. Je hebt overal mensen voor. Maar persoonlijk kan ik er niks mee als je op die manier op een site als deze te werk gaat.

geplaatst:
Ik ook niet, ik hou meer van enthousiaste reviews dan van die die met een woord een album met de grond gelijk maken. Ik probeer mezelf ook af te remmen in al te negatieve reacties. Als veel liefhebbers een album hoog waarderen, zal het wel aan mij liggen dat ik het niet kan smaken.
Vooral op RateYourMusic heb je users met massaal veel 0,5* in die mate dat ik me afvraag: houden ze wel van muziek? Zijn het masochisten?

geplaatst:
Bij Prince and the Revolution - Purple Rain:

Sommige mensen houden hun stemmen ook gewoon bij voor hun eigen overzicht. Het is dan niet per se bedoeld om een album naar beneden te halen. En verder denk ik dat het best interessant kan zijn om tussen alle hosanna bij een klassieker eens iemand te hebben die het helemaal niet goed vindt. Het wordt echter wel alleen interessant als die persoon zijn lage stem ook degelijk beargumenteert. Mensen die er dan een oneliner bij gooien, daar kan ik ook niks mee.

Oh en btw: ik kan prima naar een album luisteren dat ik een halve ster waard vind dus dat geldt vast voor meer mensen. Het komt bij anderen wellicht ook voort uit een interesse naar dingen die populair zijn. Heeft weinig met masochisme te maken, het is maar muziek.

geplaatst:
Die interesse is inderdaad herkenbaar. Zo heb ik me ooit eens door een plaat van Tool heengeworsteld, als ik daar sterretjes bij zou plaatsen zouden dat er ook maar heul weinig zijn. Toch doe ik dat niet, omdat ik me dan verplicht voel om die lage beoordeling te verantwoorden. En meer dan 'wat een pokkemuziek' komt er dan vaak niet bij me op

Moffel
geplaatst:
Ik heb 8 albums minder dan 3 sterren gegeven. De rest allemaal 3 of hoger. Ik bespeel zelf geen enkel instrument, kan niet zingen (vals als een kraai), kan geen noten lezen, ben niet in staat muziek te componeren, dus dan vind ik dat ik persoonlijk zeer bescheiden moet zijn met het geven van onvoldoendes voor muziekalbums.

Wanneer ik niet goed weet wat ik met bepaalde albums en/of artiesten aan moet, dan onthoudt ik me liever met het geven van stemmen.

Bepaalde genres spreken mij niet aan, dus dan stem ik niet; smaken verschillen nu eenmaal. Over smaak valt niet te twisten. Toch?

geplaatst:
Wat is dan absolute rommel? Wie bepaalt dat?
In mijn oren is Prince absolute rommel. Ik hoor er niets unieks in...
Dicht me maar slechte smaak toe.
Mijn oren zijn volwassen genoeg om te bepalen wat goed klinkt en niet.
Maar nogmaals: als je Prince graag hoort (en je bent niet zeker niet de enige) zéker doen, maar ik ben het beu dat bepaalde popartiesten boven alle verdenking staan. Let op : ik heb een hele waslijst.

geplaatst:
Sorry, Joris, maar je diskwalificeert jezelf als luisteraar als je Prince "absolute rommel" vindt. Dat wil nou ook weer niet zeggen dat ál zijn albums de moeite waard zouden zijn, daarin heb je dan natuurlijk weer gelijk.
Er is, als ik voor mijzelf mag spreken, heel veel muziek waar ik niet graag naar luister ("subjectief"), maar die wel degelijk haar verdienste heeft ("objectief"). Je zeer lage waardering voor dit Prince-album (de laagste die mogelijk is) is dus onredelijk. Maar ga vooral je gang.

geplaatst:
Wat is dan absolute rommel? Wie bepaalt dat?

Niemand.

Je hebt wel mensen die menen dat hun subjectiviteit objectiever is dan die van een ander.

En je hebt natuurlijk ook mensen die halve sterren uitdelen om wat aandacht te krijgen.

Zet die twee bij elkaar en je krijgt meteen een lange berichtenstroom vol irritante nonsens.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:17 uur

geplaatst: vandaag om 04:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.