menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
geplaatst:
Ik beoordeel alleen muziek die ik zelf heb gekocht of heb gekregen.
3 hebben een halve ster, deze drie vind ik ronduit vervelend maar ik weet
dat andere muziek liefhebbers het wel meer dan goed vinden. Het zei zo.
De kracht van MM is juist dat er op albums gestemd wordt. Hoog en laag.
Heb ik interesse in een album dan kijk ik niet alleen naar het aantal gegeven
sterren maar ook wie deze gegeven heeft en hun top 10.

5 sterren geef ik wanneer het hele album meer dan prima vind of als er
een paar echte top nummers op staan.

geplaatst:
heartofsoul schreef:
Sorry, Joris, maar je diskwalificeert jezelf als luisteraar als je Prince "absolute rommel" vindt. Dat wil nou ook weer niet zeggen dat ál zijn albums de moeite waard zouden zijn, daarin heb je dan natuurlijk weer gelijk.
Er is, als ik voor mijzelf mag spreken, heel veel muziek waar ik niet graag naar luister ("subjectief"), maar die wel degelijk haar verdienste heeft ("objectief"). Je zeer lage waardering voor dit Prince-album (de laagste die mogelijk is) is dus onredelijk. Maar ga vooral je gang.

Het begrip 'verdienste' is volgens mij net zo subjectief. Noem mij één album waarvan 'objectief' vaststaat dat het geen verdienste heeft...

geplaatst:
Fathead schreef:
Het begrip 'verdienste' is volgens mij net zo subjectief. Noem mij één album waarvan 'objectief' vaststaat dat het geen verdienste heeft...

Dat is een 'poor argument' - op zich begon je aardig, maar door de toevoeging "volgens mij" ontkrachtte je het argument. Lullen over muziek is sowieso subjectief, sterker nog praten (generiek gezien) is subjectief, omdat het subject (persoons-) gebonden is. Het is onmogelijk om onpersoonlijk iets te vinden.

geplaatst:
Waarom zou je trouwens een zogenaamde objectieve verdienste meenemen in je eigen waardering? Schlagermuziek heeft niet alleen de verdienste dat vele oudjes er blij van worden, ook sommige jongeren blèren graag mee met die muziek. Dat wil niet zeggen dat ik een ster extra moet geven aan het album 'Kerst met Frans'.

geplaatst:
Kern van mijn bewering is gewoon dat Prince (want om zijn album Purple Rain ging het tóch in eerste instantie) alleen al om zijn compositorisch talent en instrumentenbeheersing niet de laagste waardering (0,5 *) zou moeten verdienen, ook al zou je dan niet van zijn zang en funkstijl houden. Dat is wat ik met 'verdienste' bedoelde. En dan lijkt mij zo'n lage stem zeer dubieus.

Moffel
geplaatst:
Wel vermakelijk dat een enkeling of eentje meer hun vermeende intellekt hier etaleren. Kom op zeg, het is maar muziek waar t om draait. Ik wordt daar een beetje Moeman van.

geplaatst:
Moffel schreef:
Wel vermakelijk dat een enkeling of eentje meer hun vermeende intellekt hier etaleren. Kom op zeg, het is maar muziek waar t om draait. Ik wordt daar een beetje Moeman van.

You're not alone

geplaatst:
De vraag is: Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft? Als je meent muzikaal talent te horen in muziek die je slecht vindt en je wil daarom extra sterren geven dan is dat prima. Het idee dat iedereen dit zou moeten doen vind ik dan weer een beetje onnozel.

Lastig om te stemmen op albums heb ik al ondervonden.

Misschien dat ik het voor mijzelf als volgt verantwoord:

5* Klassieker
4* Goed
3* Voldoende
2* Matig
1* Slecht

Met halve stemmen werken vind ik blijvend een lastige opgave.

Toen ik hier net kwam heb ik voor mijn gevoel te vaak en te gemakkelijk vijf sterren uitgedeeld. Ik denk dat ik die allemaal wel een keer naloop om te kijken of dat wel terecht was.

nlkink schreef:
Toen ik hier net kwam heb ik voor mijn gevoel te vaak en te gemakkelijk vijf sterren uitgedeeld. Ik denk dat ik die allemaal wel een keer naloop om te kijken of dat wel terecht was.

En ik maar denken dat iets dergelijks een kwestie was van YUS (young user syndrome): luisteren, hoog becijferen en dan na meermaalse beluistering fluks afwaarderen; blijkt dus ook N(ew)US te zijn. Stel jezelf de vraag hoe vaak kreeg ik een 10 voor een proefwerk en je hebt het antwoord

Elk album is een proefwerk voor een band, meesterwerken verschijnen echt niet bij de vleet. En die halfjes kunnen heel goed dienen om 't verschil tussen een meesterwerk en dat van een kleine trede lager aan te duiden.

Mjuman schreef:
Stel jezelf de vraag hoe vaak kreeg ik een 10 voor een proefwerk en je hebt het antwoord
Ik had jou toch hoger ingeschat op school, gezien die ene 5* die je gegeven hebt.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik had jou toch hoger ingeschat op school, gezien die ene 5* die je gegeven hebt.

Ken je klassiekers Chev' - ik heb eenmaal de lange banbroek aangemeten gekregen en dan zijn al je stemmen als bij toverslag verzwonden. En om alles nou weer terug te zetten - afgezien van de existentiële vraag of het dan de stem/waardering van nu of die van toen moet zijn (en daar kan je aardig wakker van liggen - is me echt te veel werk.

Mjuman schreef:
En die halfjes kunnen heel goed dienen om 't verschil tussen een meesterwerk en dat van een kleine trede lager aan te duiden.

Precies. Er zit echt nog wel iets tussen 'klassieker' en 'goed' zoals EHartmann de 5 en 4 sterren omschrijft. Maar onderscheid in halve sterretjes voor slechte platen vind ik overbodig. In het verschil tussen een slechte plaat van 1* en een van 1,5* wil ik me echt niet verdiepen.

Uiteindelijk blijft het toch een beetje nattevingerwerk. Ik tracht de nummers afzonderlijk een cijfer te geven en kom zo tot een gemiddelde. 5* is voor mij niet perfect, er mag naar boven afgerond worden. Ik ben inmiddels minder scheutig met onvoldoendes uitdelen. Dan moet er echt een boel herrie (in mijn beleving) op een album staan, waar ik vroeger wat makkelijker een slecht cijfer gaf om streng te zijn. Een plaat met weinig noemenswaardige nummers is voor mij 3*: luistert prima weg zonder te irriteren, maar ook zonder echt op te vallen.

Kronos schreef:
(quote)

Precies. Er zit echt nog wel iets tussen 'klassieker' en 'goed' zoals EHartmann de 5 en 4 sterren omschrijft. Maar onderscheid in halve sterretjes voor slechte platen vind ik overbodig. In het verschil tussen een slechte plaat van 1* en een van 1,5* wil ik me echt niet verdiepen.

Je hebt gelijk met het verschil tussen mijn 4 en 5 sterren; ik ga er vandaag werk van maken welke albums van 4 sterren naar 4.5 gaan (misschien een enkeling van 5 naar 4.5?).

Mijn 'puntensysteem' ziet er momenteel zo uit, EHartmann:

0,5* (slecht)
2,0* (onvoldoende)
3,0* (matig)
4,0* (goed)
4,5* (zeer goed)
5,0* (uitstekend)

Slechte albums met 0,5* blijven niet lang staan want die gaan de deur uit. En ik stem enkel op albums die ik heb. Uitstekende albums zijn uiteraard zeldzaam, want anders zouden ze er niet meer uitsteken. Slechts 1,5% van 6000 stemmen is 5,0*.

Laat ik voorop stellen dat ik geen stem geef als de muziek niet mijn smaak is. Om dan maar 1 of 2 sterren te geven vind ik niet helemaal fair naar de gebruikers wiens smaak het wel is. Een hartchirurg laat je ook geen niertransplantatie doen.
Misschien is het wat om een keuze toe te voegen : Niet mijn smaak ??? Maak gelijk een boel duidelijk.

Als een album van een artiest die normaal bij mij in de smaak valt niet je dat is (in mijn beleving) geef ik 2,5 ster.
Een album wat me van begin tot eind in hoge mate weet te boeien en emotioneren krijgt 5 sterren.
Alles wat daar tussen in zit krijgt 3 tot 4,5 ster. Dat hangt dus af van de emoties die een album losmaakt.

Bij Lana Del Rey - NFR!:

Interessante vraag bij dit album is: in hoeverre zijn de hoge stemmen afkomstig van singles en/of van mannen met een (nog) niet-zeurende partner?

Ik bedoel maar als je het klappen van de zweep kent, weet je hoe de paarden gaan lopen

avatar van medellia_of_the_gray_skies
Mjuman schreef:
Interessante vraag bij dit album is: in hoeverre zijn de hoge stemmen afkomstig van singles en/of van mannen met een (nog) niet-zeurende partner?

Ik bedoel maar als je het klappen van de zweep kent, weet je hoe de paarden gaan lopen

Mijn vrouw vindt dit album net zo goed als ik. Ze vraagt regelmatig of ik het album wil draaien.

medellia_of_the_gray_skies schreef:
(quote)

Mijn vrouw vindt dit album net zo goed als ik. Ze vraagt regelmatig of ik het album wil draaien.

Vind het ook maar een rare opmerking van Mjuman. Alsof we een soort debielen zijn die slechts de illusie hebben dat het album goed is.
Nu de plaat al drie weken mijn oren met alle plezier binnenkomt is er nog niks veranderd en blijven de 5 sterren mooi intact.
Een vrouwelijke artiest met hoge ratings op muziekmeter, oei!

Mjuman schreef:

Jouw conclusie is dus dat wij mannen alleen "hoog" stemmen om haar looks en dat vrouwen niet naar Lana luisteren
Zal toch ook wel aan haar prachtige stem en muziek liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:41 uur

geplaatst: vandaag om 13:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.