menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
avatar van Kronos
Het zit zo. Ik stem enkel op albums die ik heb. En als een album 0,5* krijgt dan heb ik het niet lang meer. Die stem blijft dus ook niet lang staan. Maar lang genoeg om te zien welke albums uit de collectie mogen.

Bij 2,0* heb ik in principe de keuze van 0 tot 49 maar in de praktijk zal het nooit onder de 30 zitten of zo, want albums die minder waard zijn gaan snel de deur uit.

Aha, op die manier.

Nou je zei het zelf hé...
Zolang ik het zelf maar denk te snappen.

avatar van BeatHoven
Kwestie van dit topic wat nieuw leven in te blazen...

Ik heb voor mezelf een manier gevonden om mijn 'subjectieve mening' te kwantificeren.
Per track geef ik een plus, min, of schuine streep, wat respectievelijk 1 punt, 0 punten en een halve punt is. Dan tel ik alles op, delen door het aantal tracks en maal vijf. Zo benader ik een score die ik kan geven op de site.

In mijn begindagen van albums raten gaf ik heel vaak een slordige 4* omdat het doorgaans goed klonk, maar dat was meestal al te vrijgevig. Nu kan ik wat meer nuance leggen.
Overigens, als ik op 3.75 uitkom, dan kan ik nog steeds op basis van mijn gevoel naar boven of onderen afronden.

Uiteraard zijn er nadelen aan verbonden, bijvoorbeeld bij experimentele albums met maar 2 lange tracks, maar voor de meeste pop/rockalbums is het ideaal.

avatar van GrafGantz
Alsof een album altijd gelijk is aan de som van de losse delen...

avatar van BeatHoven
GrafGantz schreef:
Alsof een album altijd gelijk is aan de som van de losse delen...
Het klopt dat bij de echte conceptplaten de opbouw en de volgorde van belang zijn (The Wall van Pink Floyd zou ik op mijn manier moeilijker te beoordelen vinden) maar zelfs bij een persoonlijke favoriet als Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister heb ik niet het gevoel dat het ertoe doet...

avatar van Kronos
Je ziet hier ook wel eens bij besprekingen dat elk nummer afzonderlijk een quotering krijgt. Dan wordt alles opgeteld en gedeeld door het aantal nummers. Er lijkt het onvermogen uit te spreken om een album als geheel te beoordelen.

avatar van BeatHoven
Kronos schreef:
Er lijkt het onvermogen uit te spreken om een album als geheel te beoordelen.
Om even een extreem voorbeeld te geven: The Magnetic Fields - 69 Love Songs. Dus je wilt dit album als geheel beoordelen? Nou, veel geluk.

Wat betekent uiteindelijk "in z'n geheel beoordelen"? Ik beluisterde onlangs The Bony King of Nowhere - Silent Days en ik schipperde rond een dikke 4*. En omdat ik vond dat de artiest erin slaagde om het hele album door een gevoel van melancholie over te brengen, zette ik het op 4.5*. Zo, afzonderlijk en in z'n geheel beoordeeld. Meer houdt dat toch ook niet in?

avatar van Kronos
Als je het allemaal zo schijnbaar wiskundig en rationeel benadert moet je dan eigenlijk ook niet de tijdsduur van de nummers mee in rekening brengen? Het kan toch niet zijn dat een goed nummer van twee minuten met een volle plus beloond wordt terwijl een slecht nummer van tien minuten slechts één min krijgt. En wat met nummers waarvan alleen het refrein slecht is? En waarom eigenlijk eerst die omweg van plus, min en schuine streep in plaats van meteen 1 punt, 0 punten en een halve punt?

Nou, veel geluk.

avatar van The Scientist
BeatHoven schreef:

Wat betekent uiteindelijk "in z'n geheel beoordelen"?


Simpel je zet het eerste nummer van het album aan, na het laatste nummer bedenk je een score die het best jouw ervaring over de luistersessie weergeeft.. eigenlijk exact hetzelfde als het beoordelen van een nummer dus, alleen doe je het maar 1x per album

P.S. Indien het om een fysieke geluidsdrager gaat kan het nodig zijn tussentijds de plaat/het cassettebandje om te draaien of van schijfje te wisselen.

avatar van BeatHoven
Kronos schreef:
En wat met nummers waarvan alleen het refrein slecht is? En waarom eigenlijk eerst die omweg van plus, min en schuine streep in plaats van meteen 1 punt, 0 punten en een halve punt?
Mja, nu trek je het een beetje in het belachelijke vind ik. Ik hoop dat je geen iTunes gebruikt want daar kun je zowaar 1 tot 5 sterren geven per nummer. Het punt is net dat ik op het moment zelf mijn gevoel omzet in een score, dus er is niets rationeels aan. Het is alleen beter te vatten op het eind. Is het omslachtig? Ja, misschien. Levert het een enigszins genuanceerde score op? Ja.

avatar van BeatHoven
The Scientist schreef:
P.S. Indien het om een fysieke geluidsdrager gaat kan het nodig zijn tussentijds de plaat/het cassettebandje om te draaien of van schijfje te wisselen.
Oké

avatar van The Scientist
BeatHoven schreef:
er is niets rationeels aan.


Ik denk dat dat inderdaad de conclusie is.. of je nou per nummer een score bepaalt of niet.

Volgens mij moet je ook niet willen proberen het verder te rationaliseren... dan verlies je het fascinerende karakter van muziek

avatar van Sir Spamalot
Of zoals een leraar Esthetica ooit vertelde: "Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie".

avatar van Kronos
BeatHoven schreef:
Is het omslachtig? Ja, misschien. Levert het een enigszins genuanceerde score op? Ja.

Het is dan wel vreemd dat je bij een uitkomst van 3,75 met jouw methode daarna op basis van je gevoel naar boven of onder kan afronden. Als dat kan, dan had je toch net zo goed meteen op basis van je gevoel over het gehele album 3,5 of 4,0 sterren kunnen geven zou ik denken.

Overigens lijkt het mij dat door slechts drie mogelijkheden per nummer (+, - en /) de nuance minder wordt. Een album met tien geniale nummers zal eindigen op 5* en een album met tien gewoon goede nummers zal eveneens eindigen op 5*.

avatar van TornadoEF5
Op dit moment vooral door gevoel, maar ik merk dat ik al vrij hoge waarderingen geef (itt films). Het zou kunnen dat de meeste van mijn albums een downgrade van 0,5* krijgen om meer te selecteren onder de hogere albums, en wellicht ben ik ook wel snel overenthousiast, gaat het enthousiasme gaan liggen, of ben ik nog niet onder de indruk, maar word ik dat dan wel snel, waardoor stemmen soms erg moeilijk is.

avatar van Mjuman
Bij Talk Talk - The Party's Over:

Zo hoog cijferen, muziekvrinden, leidt er toe dat de esthetischer Distanz tot It's My life, Colour of Spring, Spirit of Eden niet te markeren is, terwijl die in se uiterst reëel is

Hoe wil je dan die groei in geluid en muzikaal vermogen aangeven? Je kan maar tot 5* gaan!

avatar van heartofsoul
Maar je moet, naar mijn mening, een album waarderen alsof het het enige album is dat je van de artiest of groep kent. Je gaat je partner toch ook niet vergelijken met een ander als je haar "de liefste en mooiste" noemt? Overigens, voor problemen zoals het door jou geschetste is een apart topic in het leven geroepen, zoals je ongetwijfeld weet.
Nu begrijp ik natuurlijk ook waarom je zelden een puntenwaardering toekent - te problematisch wellicht?

avatar van Mjuman
heartofsoul schreef:
Maar je moet, naar mijn mening, een album waarderen alsof het het enige album is dat je van de artiest of groep kent. Je gaat je partner toch ook niet vergelijken met een ander als je haar "de liefste en mooiste" noemt? Overigens, voor problemen zoals het door jou geschetste is een apart topic in het leven geroepen, zoals je ongetwijfeld weet.
Nu begrijp ik natuurlijk ook waarom je zelden een puntenwaardering toekent - te problematisch wellicht?


Na en jee - een (langere) ban aan de broek is ook goed voor verwijdering van al je stemmen. Zou ik hier een waardering op plakken, zeg ik 3 - 3,25 *. Je moet nl wel reëel blijven: er zit potentie in, meerdere goede nummers, maar het plafond is verre van bereikt.

En als ik zie hoe absolutistisch sommigen hier met cijfers en lijsten omgaan, neemt mijn afkeer daarvan alleen maar toe. D'r zijn hier meerderen die uiterst terughoudend zijn met stemmen. Verder, als je de verschillende werken van een schilder ("sunday morning" is een van zijn mooiste schilderijen") of een schrijver ("het land van herkomst is echt zijn meesterwerk") met elkaar mag vergelijken, waarom zou je dat niet met bands mogen doen?

avatar van lennon
Dus als een band een top debuut maakt en je die 5 sterren geeft...maar de opvolger is nog veel beter, moet je volgens jou het debuut lager gaan waarderen?

Vind ik een rare redenatie. Het is voor ieder persoonlijk. En ik ben het eens dat je elk werk separaat moet zien en beoordelen. Vergelijken neemt een hoop plezier weg.

avatar van Mjuman
lennon schreef:
Dus als een band een top debuut maakt en je die 5 sterren geeft...maar de opvolger is nog veel beter, moet je volgens jou het debuut lager gaan waarderen?

Vind ik een rare redenatie. Het is voor ieder persoonlijk. En ik ben het eens dat je elk werk separaat moet zien en beoordelen. Vergelijken neemt een hoop plezier weg.


Eerlijk gezegd geloof ik dat de redelijk filosofische portee van mijn initiële post je ontgaat..Het ging mij zeg maar om de redelijke verantwoording van een werk binnen het totaaloeuvre van een band; daarom gebruikte ik ook de term aesthetischer Distanz - een begrip dat aangeeft dat een bepaalde tijdsafstand moet nemen om een artefact te beoordelen en in context te plaatsen.

Verder moet je helemaal niets - wellicht wat minder gepikeerd reageren.

avatar van lennon
Mjuman schreef:
(quote)


Eerlijk gezegd geloof ik dat de redelijk filosofische portee van mijn initiële post je ontgaat..Het ging mij zeg maar om de redelijke verantwoording van een werk binnen het totaaloeuvre van een band; daarom gebruikte ik ook de term aesthetischer Distanz - een begrip dat aangeeft dat een bepaalde tijdsafstand moet nemen om een artefact te beoordelen en in context te plaatsen.

Verder moet je helemaal niets - wellicht wat minder gepikeerd reageren.


Gepikeerd ben ik zeker niet..dat is jouw aanname.
Ik verbaas me meer over het feit dat je vindt dat jouw denkwijze ook die van een ander moet zijn.

Als iemand deze een 5 geeft, wat kan jou dat nou schelen? Jij kan toch nooit het gevoel van iemand anders bekritiseren?

avatar van GrafGantz
Mjuman schreef:
En als ik zie hoe absolutistisch sommigen hier met cijfers en lijsten omgaan, neemt mijn afkeer daarvan alleen maar toe.


Ik stem, dus ik besta. Voor mij zijn trouwens vroege en late Talk Talk twee verschillende bands, dus die albums hoef ik helemaal niet met dezelfde meetlat te beoordelen. Probleem opgelost.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Ik stem, dus ik besta.
Exact: voto, ergo sum.

The Party's Over is 3,75* voor mij, maar aangezien dat niet kan, wordt dat dus 4*. Als het hier TalkTalkMeter.nl was geweest, was dat wellicht 2,5* geweest, maar de score moet niet alleen zinvol zijn in vergelijking met andere Talk Talk albums, maar ook met andere 1982-albums en, ach, in uitbreiding gewoon met alle andere albums.

Overigens heb ik geen enkele moeite om mijn waardering voor muziek in een cijfer uit te drukken, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat dat voor sommige mensen zonder bèta-achtergrond moeilijk voorstelbaar is.

avatar van Mjuman
GrafGantz schreef:
(quote)


Ik stem, dus ik besta. Voor mij zijn trouwens vroege en late Talk Talk twee verschillende bands, dus die albums hoef ik helemaal niet met dezelfde meetlat te beoordelen. Probleem opgelost.


Ja ja, dat lijkt me dezelfde houding die ik meemaakte op een uitgebreid feest op zaterdag, georganiseerd met een aantal medestudenten/flatbewoners (cum buren) waaronder meerdere diepgelovige christenen: tot diep na 24:00 werd er gedanst - ontspannen in de Naam des Heeren, waarschijnlijk - en toen om zeven uur sogges moest worden opgeruimd, haakten ze af, omdat ze op zondag niet mochten werken.

Overigens gold mijn initiële vraag m.n. users Chameleon Day en Rainmachine die ik elders heb leren kennen als mensen met een serieuze interesse in new wave - vandaar. Gewoon nieuwsgierigheid, gemengd met ironie - en dan duiken ook euvelduiders op en speculhazen.

Zo zal ik ook nimmer zeggen dat ik me kan voorstellen dat sommige mensen zonder alfa-achtergrond moeite hebben met taal. Dat is gewoon niet waar, al doen zich er voldoende situaties voor waarin dat wel zo lijkt.

Natuurlijk is wel vreemd om iemand op de vingers te tikken omdat ie albums van een band wil vergelijken en (evt rangschikken). Ooit gekeken hoeveel topics hier beginnen met "de beste van …" of "toplijst van …" - hoe kan je dan in vredesnaam bepalen wat de beste is als je niet mag vergelijken …

Laat ik maar nog een cappuccino gaan maken

avatar van GrafGantz
Oei, ik heb een gamma-achtergrond, wat zegt dat dan over mijn stemgedrag? Of hangt dat ook nog met m'n sterrenbeeld samen wellicht?

avatar van lennon
Mjuman schreef:

Laat ik maar nog een cappuccino gaan maken


Hopelijk is ie net zo lekker als die van gisteren.. of kan dat niet?

avatar van meneer
Casartelli schreef:
Overigens heb ik geen enkele moeite om mijn waardering voor muziek in een cijfer uit te drukken, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat dat voor sommige mensen zonder bèta-achtergrond moeilijk voorstelbaar is.

GrafGantz schreef:
Oei, ik heb een gamma-achtergrond, wat zegt dat dan over mijn stemgedrag? Of hangt dat ook nog met m'n sterrenbeeld samen wellicht?

Deze berichten worden verwezen naar MuMe - Alfa, Bèta en Gamma - Hoe zat het ook al weer?

avatar van Masimo
Mjuman schreef:
Na en jee - een (langere) ban aan de broek is ook goed voor verwijdering van al je stemmen. Zou ik hier een waardering op plakken, zeg ik 3 - 3,25 *.
Heb je dat wel met andere bans vergeleken?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Overigens heb ik geen enkele moeite om mijn waardering voor muziek in een cijfer uit te drukken, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat dat voor sommige mensen zonder bèta-achtergrond moeilijk voorstelbaar is.
kan me voorstellen ... sommige mensen

Nou, er waren duidelijk een paar mensen die meenden dat hen een schoen paste.

avatar van The Scientist
Casartelli schreef:
maar ik kan me er iets bij voorstellen dat dat voor sommige mensen zonder bèta-achtergrond moeilijk voorstelbaar is.


Ik denk juist dat het met een beta-achtergrond lastiger is.. als wetenschapper (niet slechts in username) zou ik het niet kunnen...

Gelukkig wint de pragmaticus in me, die beseft dat het allemaal geen drol uitmaakt en het betere nattevingerwerk dus volstaat

Gast
geplaatst: vandaag om 00:20 uur

geplaatst: vandaag om 00:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.