MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
spoon schreef:
Ik zie bij een beoordeling dus graag meer context want dat geeft meer waarde aan de dezelfde beoordeling. Dat heb ik hierboven overigens ook al uitgelegd maar dat gedeelte heb je in je quote weggelaten.. waarom?

Omdat ik alleen datgene citeer waar ik op reageer.

spoon schreef:
Smaak van x-publiek zegt mij niets, ik wil iets over het product te weten komen en of het iets voor mij kan zijn

Je denkt dus al jaren dat de optie 'niet mijn smaak' nuttig zou zijn terwijl smaak van anderen je niets zegt?

0,5* niet mijn smaak is even weinigzeggend over een product als 5* toppie!

Natuurlijk krijgt een beoordeling meer waarde als er meer uitleg bij staat. Dan ga je gewoon op zoek naar recensies. Staat het internet ook vol mee.

Kronos schreef:
(quote)

Omdat ik alleen datgene citeer waar ik op reageer.

(quote)

Je denkt dus al jaren dat de optie 'niet mijn smaak' nuttig zou zijn terwijl smaak van anderen je niets zegt?
Nee kronos, deze conclusie slaat kant nog wel. 'Niet mijn smaak' gaf een andere user (jorro) als voorbeeld van een extra toevoeging. Daar ging ik weer op verder. Jij denkt nu dat alles draait om de toevoeging 'niet mijn smaak'.. of doet althans alsof...
De smaak van anderen zegt me heel veel. en als ik zou weten waar x-publiek uit bestaat en waar zij hun kennis vandaan hebben en hun beoordeling op baseren.. maar goed, dat punt heb ik nu gemaakt en het is duidelijk dat jij daar niets mee kunt of wilt.

0,5* niet mijn smaak is even weinigzeggend over een product als 5* toppie!
Natuurlijk krijgt een beoordeling meer waarde als er meer uitleg bij staat. Dan ga je gewoon op zoek naar recensies. Staat het internet ook vol mee.

Ah, Nou, dan ben je het dus met mij eens. Context geeft betekenis en daarmee waarde.

Meer context bij sterrenbeoordelingen graag, ook namens Kronos.

spoon schreef:
'Niet mijn smaak' gaf een andere user (jorro) als voorbeeld van een extra toevoeging. Daar ging ik weer op verder.

Dat is dan duidelijk bij deze. Maar volgens mij ging het jorro wel specifiek over laag stemmen op muziek die je smaak niet is en in die context reageerde ik.

Kronos schreef:
(quote)

Dat is dan duidelijk bij deze. Maar volgens mij ging het jorro wel specifiek over laag stemmen op muziek die je smaak niet is en in die context reageerde ik.

Dan moet je verder discussiëren met jorro en niet met mij.

spoon schreef:
Dan moet je verder discussiëren met jorro en niet met mij.

Moet just niks.

Wat een leuke discussie met voor mij een onbewuste hoofdrol. Ik heb inderdaad proberen aan te geven dat de stemmen op zich niet altijd wat zeggen.
Vaak zie ik ongenuanceerde stemmen, bijv 0.5 want het is bagger. Is het dan je smaak niet of is het dat eigenlijk wel maar er wordt bijv. vals gezongen? Geen idee.
Als je je smaak in een laag cijfer wilt uitdrukken kan ik bij wijze van spreken morgen bijv, alle hiphop albums een 0,5 geven! Ik doe dat niet want ik heb er eigenlijk geen verstand van.
Wat mij betreft is daarmee mijn opmerking duidelijk hoop ik.

Ik ben het helemaal eens met jorro: de meeste mensen zullen een album als The Velvet Underground & Nico of Trout Mask Replica helemaal niks (totale teringherrie) vinden maar moeten we hun 0,5 ster voor deze albums serieus nemen? Sowieso lijken veel mensen heel subjectief en binair te stemmen: ' vond ik leuk' is 5 sterren en ' vond ik niet leuk' is 0,5 sterren. Je mag echter hopen dat deze onzinnige extremen uitmiddelen en dat het gemiddelde van een groot aantal stemmen wel iets zegt over de kwaliteit van een album. Ikzelf kijk vooral naar het gemiddelde cijfer als ik de albums van één artiest vergelijk: als ik bv. wil weten of Neil Young nog een goed album heeft gemaakt na Zuma dan kijk ik welk album na Zuma hoog scoort en luister ik dat album als eerste. Ook heb ik meer vertrouwen in professionele recensenten qua individuele stemmen en kijk ik wel eens (via Wikipedia) naar de score die Allmusic aan een album heeft gegeven.

De Filosoof schreef:
Sowieso lijken veel mensen heel subjectief [...] te stemmen.

Jij stemt objectief?

Kronos schreef:
(quote)

Jij stemt objectief?

Objectiever dan sommige anderen. Zoals jorro al zegt: als je een hekel hebt aan hiphop kun je elk hiphopalbum 0,5 sterren geven maar dan ben je wel heel subjectief. Zo heb ik een hekel aan bands als Coldplay: zodra dat op de radio komt zet ik 'm meteen op een andere zender omdat ik het niet aan kan horen. Tegelijk hoor ik best dat het objectief gezien best goede muziek is, alleen ik kan het niet uitstaan. Eigenlijk kan ik zo'n beetje alle muziek na 1979 niet uitstaan, haha... maar daarmee beweer ik niet dat het slechte muziek is: ik kan het geluid (de productie of zo) ervan niet uitstaan zoals ik ook het geluid van de synthesizer niet kan uitstaan.

Volgens mij stemt iedereen altijd subjectief maar ik begrijp wat je bedoelt. Al moet ik zeggen dat het voor mij anders is. De enige reden waarom je bij mij geen zeer lage stemmen ziet staan is dat ik alleen stem op albums die ik op cd en/of lp heb en albums die ik echt slecht vind vliegen redelijk snel de deur uit, waarmee de lage stem ook verdwijnt.

Maar mijn smaak is niet strak genre gebonden. Ik ben niet zo'n liefhebber van Hip-Hop maar Beastie Boys vind ik erg goed. Is het dan te subjectief als ik laag stem op een ander Hip-Hop bandje? Van electronic en dance ben ik ook geen grote fan maar ik grabbelde onlangs dit album mee uit de uitverkoopbak en het bevalt me prima. Ben ik dan wel of niet bekwaam om andere muziek in dat genre een beetje objectief te beoordelen? In metal ben ik goed thuis. Maar sommige bands en subgenres vind ik vreselijk. Zou het dan te subjectief zijn als ik 0,5* sterren geef?

Mij maakt het niet uit dat je een hekel hebt aan Coldplay. Als je er serieus naar hebt geluisterd dan neem ik je lage stem even serieus als elke andere stem. In welke mate een album waar je naar geluisterd hebt bij jouw in de smaak valt, dat is wat een stem mij zegt.

Uiteindelijk is je stem slechts een stem voor een populariteitspoll die als zodanig niet perse veel zegt over de kwaliteit. Ik heb net bekeken hoe de albums van Captain Beefheart hier zijn gewaardeerd: Trout Mask Replica is nota bene lager gewaardeerd dan de meeste van zijn albums: dat is begrijpelijk want het album is erg ontoegankelijk maar het is natuurlijk wel zijn beste...

... vind jij.

Het is vooral ook omdat het bekend staat als zijn magnum opus dat mensen die minder met zijn muziek hebben er toch naar gaan luisteren. Het heeft dan ook de meeste stemmen.

Maar wat is kwaliteit? Neil Young zingt vals maar ik hoor hem liever dan die zagevent van Coldplay. Uiteindelijk, als je er lang genoeg over door blijft bomen, kan je niet anders dan concluderen dat het allemaal een kwestie van smaak is. Als dat een te grote identiteitscrisis veroorzaakt kan je jezelf nog altijd wijsmaken dat je betere smaak hebt dan anderen.

Ik heb dat ook vaak dat ik minder snel durf te beoordelen als ik niet zo thuis ben in dat muzikale straatje. Het is wel makkelijker als ik iets goed vind. In dat geval doet de artiest in ieder iets goed. Als ik iets helemaal niks vind kan het nog steeds zo zijn dat er wel gave kwaliteiten in de muziek zitten die over m'n bol zoeven omdat ik bijv. niet weet waar ik op zou moeten letten (dit is waarom de meeste van mijn stemmen vrij positief zijn). In zo'n geval lees ik dan graag wat anderen er goed of slecht van vinden, want daar kan ik misschien iets van leren.

Ben het wel eens spoon dat ik ook niet te zwaar over die stemmen wil nadenken. Ik zou bijvoorbeeld alles wat ik in eerste instantie matig vind verplicht nog een keer of 3 kunnen proberen zodat ik zeker weet dat het geen voorbarige stem was, en zodat ik ook op slechte albums stem. Maar wie maak ik daar gelukkig mee?

Waar ik vaak merk dat mensen in extremen stemmen, zowel positief als negatief, heb ik net het omgekeerde. Ik stem, denk ik, niet zo snel uitgesproken in beide richtingen.

5.0 = Meesterwerk
4.5 = Uitzonderlijk
4.0 = Sterk
3.5 = Zeer goed
3.0 = Goed
2.5 = Matig
2.0 = Ondermaats
1.5 = Slecht
1.0 = Zeer slecht
0.5 = Gehoorschade

Kronos schreef:

Waarom een recensie opzoeken als je ook gewoon de muziek zelf kan opsnorren en zo je eigen oordeel vormen.
Zelf lees ik recensies slechts nadat ik het album heb gehoord. Wat me wel op voorhand interesseert is het "genre", en dat is hier op MuMe echt erbarmelijk. Gelukkig is er nog Discogs.

Cellulord schreef:
Zelf lees ik recensies slechts nadat ik het album heb gehoord.

Waarom een recensie lezen als je zelf al je oordeel hebt gevormd.

Als ik alle albums die mogelijk interessant zijn voor mij zou opsnorren en beluisteren om tot een oordeel te komen dan ben ik alleen nog maar daar mee bezig. Recensies daarentegen zijn snel gelezen terwijl er andere muziek op staat en zijn voor mij de beste manier om een selectie te maken van wat de moeite lijkt om op te zoeken en daarna eventueel te kopen.

Kronos schreef:
(quote)

Waarom een recensie lezen als je zelf al je oordeel hebt gevormd.

Lees er maar weinig, maar een goede/diepere recensie vertelt soms meer over de stijl, herkomst, geschiedenis enz... en kan ook nog wat mooie luistertips bevatten (als ik tenminste dezelfde mening deel als de recensent).
Verdoe mijn tijd liever met hier forums uit te pluizen

dazzler schreef:
Hoe geven jullie sterren aan een verzamelalbum?

1. Kijk je naar de muziek: goeie nummers, dus zoveel sterren waard.

of

2. Kijk je naar de tracklijst: een goeie keuze voor een verzamelaar, dus zoveel sterren waard.

of

3. Kijk je naar de relevantie, de zoveelste in een lange rij, dus zoveel sterren waard.

Nee, ik kijk niet, ik luister.

edit:
Ik luister veel verzamel, zoals op dit moment deze, maar eigenlijk nooit een verzamelaar van één artiest, ten zei het onuitgegeven dingen zijn.

Recensies: kunnen handig zijn, mocht je iets hebben gemist. Als je de stijl en smaak van een bepaald recensent kent, kan het een soort van kompas zijn, al kun je je daarin vergissen. Bovendien zijn er recensenten die - omdat ze hun gratis albums niet in de waagschaal willen stellen - zelden echt negatief zijn.

Gewoon zelf (blijven) luisteren.

A propos kijken: dit topic Wat draai je nu? #16 - MusicMeter.nl is natuurlijk aardig om met mbv beschikbare info (hoezen, user etc ) een idee te krijgen van eea.

Kramer schreef:
Ik stem niet.
Als ik daar aan zou beginnen zou ik elke dag mijn stemmen moeten gaan wijzigen. Daarbij denk ik sowieso dat er bij nieuwe albums een tijdje overheen moet gaan voordat ik er een oordeel over kan vellen.

En waarom ben je wel begonnen met stemmen?

Mjuman schreef:
A propos kijken: dit topic Wat draai je nu? #16 - MusicMeter.nl is natuurlijk aardig om met mbv beschikbare info (hoezen, user etc ) een idee te krijgen van eea.

Juist, daar kijk ik dagelijks naar muziek, en vindt er ook regelmatig iets om te luisteren, zoals gisteren deze waar ik nog nooit van gehoord had.

Cellulord schreef:
(quote)

Juist, daar kijk ik dagelijks naar muziek, en vindt er ook regelmatig iets om te luisteren, zoals gisteren deze waar ik nog nooit van gehoord had.

Je moest eens weten - in mijn eerste bandje probeerde de gitarist de solo's van Eelco Gelling (en ook ook Eric Clapton) te volgen door het single'tje op 33 toeren te draaien

Dit Blues Dimension - Blues Dimension (1968) - MusicMeter.nl al eens gehoord? Hier zitten blazers bij - en live muziek met blazers, tja …

jassn schreef:
Sterren geven vind ik moeilijk (maar denk dat degene die dit al lang doen het toch gemakkelijk gaat, je hebt meer referenties).

jassn schreef:
Toch denk ik dat ik sommige albums gewoon nog niet juist kan inschatten hoe goed ze zijn omdat ik veel te weinig albums ken.

We zijn nu bijna 10 jaar verder en je zult ondertussen wel een hoop nieuwe albums beluisterd hebben. Gaat het stemmen nu gemakkelijker? Of heb je nu misschien teveel referenties?

deric raven schreef:
Hele goede albums krijgen 5 sterren; hele slechte albums krijgen 1 stem.

Zo eenvoudig kan het natuurlijk ook.
Maar ho, wacht even...
deric raven schreef:
De rest vergelijk ik met de goede en slechte albums

Ja ok en dan...
deric raven schreef:
Maar ik geef eerst albums die 5 of 1 punt verdienen een waardering; dat is de basis van waar uit ik werk.

Dus je gaat eerst een hoop albums beluisteren totdat je een 5 en een 1 hebt. Vervolgens ga je al die albums nog eens beluisteren, behalve je 5 en 1? Want nu heb je een basis om ze mee te vergelijken.

Tja, ieder zijn methode.

Jongens wat heb ik hier toch weer veel onzin gelezen. Ook wel gezellig kunnen lachen en gezien dat er gelukkig toch nog enkelen goed bij verstand zijn.
Hierover later misschien meer, maar laten we eens belijken hoe ik het allemaal becijfer.

5* Zijn er voor albums die me totaal raken, emotioneel, spiritueel of intellectueel. Het album moet me van begin tot eind boeien, het moet me iets vertellen, me meenemen op een trip. Het moet me verplettert met open mond achterlaten, na een mentaal orgasme. Ik wil er midden in de nacht mee naar mijn beste vriend gaan, hem wakker maken, en schreeuwen: 'Neen dit kan niet tot morgen wachten. Dit MOET je horen!!!"

4.5* Moet dezelfde elementen als een 5* album bevatten maar misschien iets minder intens en ik ga mijn vrienden niet midden in de nacht wakker maken. Ik sta wel aan hun deur bij het ontbijt. Bij vele van deze albums zegt mijn gevoel (soms mijn verstand) dat dit geen 5* is, maar dat kan na een volgende (of meerdere) luisterbeurt veranderen.

4* Hoort nog steeds bij de bijzondere albums. Van deze albums krijg ik nog steeds kippenvel, ik wordt er blij van en wil niet dat mijn vrienden ze missen. Ook hier zitten er weer wat tussen die zeer waarschijnlijk nog zullen doorgroeien. Bij elke nieuwe plaat die ik draai hoop ik op tenminste een 4*ervaring.

Maar met elke 3.5* plaat ben ik al heel blij. Dit zijn nog steeds hele goede albums, alleen niet meer zo bijzonder als de hogere ****
Muziek waar ik nog steeds zeer van kan genieten en veel plezier aan beleef. Ik word er alleen niet meer zo wild van. De meeste van deze albums bevatten over het algemeen nog steeds allemaal goede tracks. Soms zitter er zelfs heel mooie uitschieters tussen. Als ik zelf muzikant was zou ik heel tevreden zijn als ik een 3.5* album zou maken.

3* Zijn goede en leuke albums. Misschien bevatten deze platen ook een deel mindere tracks. Van de goed tracks maakten we vroeger mix-tapes. Nu zou je ze in een playlist kunnen zetten, maar tegenwoordig is er zoveel goede muziek dat dit (voor mij) geen nut heeft. Deze categorie bevat ook albums van het type "Niet slecht" en "Leuk om eens gehoord te hebben". Het zijn uiteindelijk platen die me niet echt meer raken. Als het (voor mij) nieuwe artiesten betreft ga ik misschien nog wel een ander werk van hun luisteren.

Onder 3* kom ik zelden. Op bijna 5000 albums zijn dat er minder dan 100. Als een album me niets doet in de eerste 3 tracks stop ik er mee. Dit is natuurlijk afhankelijk van track/album lengte. Een, zogenaamde, klassieker wil ik soms wel eens afluisteren, als hij niet te lang of te vervelend is. En als ik die afgeluisterd heb dan heb ik ook het recht om er iets over te zeggen (of op te stemmen)
Dus alles onder 3* gaat van slecht tot slechter. Het maakt me niet uit hoe slecht, het leven is gewoon te kort voor (in mijn opinie) slechte muziek. En kom niet af met dat gezever van "Je moet hem meerdere malen belusteren". Jaja, 'smaandags spelen ze een liedje op de radio je vind het maar niets. Ze blijven het maar de godganse week herhalen en tegen vrijdag ben je mee aan't zingen en je bent vergeten dat je het niets vond. Hahaha.

Tja, eerst andere methodes afkeuren om zelf met een hoop gezever te komen

Ieder zijn methode, daar wordt naar gevraagd.
Zo beoordeelde ik ruim 10 jaar geleden albums.
Dat jij dat anders doet prima, maar de vraagstelling hier is " hoe bepaal jij het aantal sterren dat je een album geeft", niet " wat is je kritiek op andermans waardebeoordeling".

En om dan vervolgens je vrienden jouw mening op te dringen

om 06:20 uur ...

Oei, hier is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt.

En ja ik vind alleen mijn methode goed, daarom pas ik die ook toe.
Maar die methode is niet in steen gebeiteld, en zodra iemand met een betere afkomt zal ik die onmiddelijk uitproberen/toepassen.
En dat geld niet enkel voor het stemmen hier, maar voor het leven in het algemeen.

Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten, daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
Ik wens je nog een leuke dag.

Cellulord schreef:
om 06:20 uur ...
(quote)

Oei, hier is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt.

Maar die methode is niet in steen gebeiteld, en zodra iemand met een betere afkomt zal ik die onmiddelijk uitproberen/toepassen.
En dat geld niet enkel voor het stemmen hier, maar voor het leven in het algemeen.

Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten, daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
Ik wens je nog een leuke dag.

Ik geloof dat ik weet waar jij heen wilt, maar of je er ook komt is de vraag: want met die methodiek die jij beschijft - vrienden wakker maken in het holst van de nacht om hen muziek te laten horen; rekening houdend met het gegeven dat als je eenmaal een bepaalde kaap hebt gerond, je niet eens meer wakker bent te porren voor een portie stevige lichamelijke inspanning voor 2 p. in 1 bed - zou ik kunnen begrijpen dat je heel veel hier op MuMe uithangt, omdat je weinig vrienden hebt overgehouden. Ik geef er de voorkeur aan met mijn vrienden een glas te drinken, lekker te eten, te praten - goede muziek erbij (rekening houdend met hun smaak).

Cellulord schreef:

Ik zie eigenlijk niets anders dan wat hier al veelvuldig door anderen is gepost, namelijk een woordje uitleg bij elk cijfer.

Cellulord schreef:
Dus je gaat eerst een hoop albums beluisteren totdat je een 5 en een 1 hebt. Vervolgens ga je al die albums nog eens beluisteren, behalve je 5 en 1? Want nu heb je een basis om ze mee te vergelijken.

Tja, ieder zijn methode.

Volgens mij is deric raven zo'n dertig jaar ouder dan MusicMeter. Dan kan je wel bedenken dat hij al een hoop albums beluisterd had voor MusicMeter bestond. Logisch om dan de slechtste en de beste albums, de twee uitersten, als referentiepunten te nemen.

Ook dat is waar, en ik hou niet van het kansloos afzeiken van mensen.
Verder werk ik in de nacht, dus ik moest nog naar bed, dus niet met het verkeerde been uit bed gestapt
Wat een onzin verhaal van Cellulord

Gast
geplaatst: vandaag om 19:59 uur

geplaatst: vandaag om 19:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.