MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Sja whatever, om nou een discussie (en dus correctie-) verbod in te stellen lijkt me niet echt de goede manier om dit aan te pakken

Ik keek even bij ArtistDirect, maar da's ook niet echt wat. Daar hebben ze bv. geen wereld, maar wel indierock en punk naast rock.

Bij RateYourMusic kan men blijkbaar zelf iets invullen, daar staat bv. bij Sonic Youth "indie rock, noise rock, noise, alternative rock, alternative, rock, grunge, experimental rock, post - punk"

Bij Discogs is het alleen electronic, jazz, rock en hiphop.

Verder ken ik eigenlijk geen grote muzieksites behalve het al besproken Allmusic.

dutch2
Jordy schreef:

Sja whatever, om nou een discussie (en dus correctie-) verbod in te stellen lijkt me niet echt de goede manier om dit aan te pakken
Het is zeker niet de elegantste manier, maar ik vrees dat we hier met een probleem zitten waarvan de oplossing altijd de minst slechte zal zijn i.p.v. de beste. Een echt geweldige oplossing bestaat m.i. niet.

Je zou trouwens bij echt zware missers (Vader Abraham bij Deathmetal) een Mod kunnen gebruiken die als enige dit mag corrigereren.

Zoals gezegd, geen perfecte oplossing maar iets anders kon ik niet verzinnen.

Yak
Is de genreindeling van het Nederlands Popinstituut iets? Hiero. Per genre is er ook een uitleg.

Britpop tussen de muzak en de palingpop. :O

Ik vind 'Amusementsmuziek' wel een goede. Daar zouden dingen als Musicals en Bert & Ernie dan onder kunnen.

Ik vind zelf de scheidslijn tussen dance en house wel een rare.

Een beetje OT, maar als we eruit zijn, is het dan geen idee om hier ook genre-omschrijvingen neer te zetten?

OT? Ik de lijst ontbreekt trouwens Folk als genre en filmmuziek. Maar er staat wel New wave bij, terecht!

dutch2
herman schreef:

Een beetje OT, maar als we eruit zijn, is het dan geen idee om hier ook genre-omschrijvingen neer te zetten?
Dat zou in ieder geval een stevig handvat verschaffen in het geval van discussies.

UITGEDUND

amusementsmuziek

dance
ambient
house
hiphop
r&b
soul
funk
disco

electronic
triphop

avant-garde

pop

folk

rock
hardrock
metal
new wave
prog rock
punk
rock-'n- roll
jazz

roots
country
folk
wereld

jazz
blues

wereldmuziek
reggae
ska

score

klassiek

De enige onderverdeling bij electronic waar ik op zit te wachten is die tussen dance en electronic. Niet altijd even duidelijk, maar dan kan je nog steeds de combinatie invullen natuurlijk.

J0sz
en misschien ook drum & base een aparte van maken.. of is dat hetzelfde als electronic.. ? hmm is voor my niet helemaal duidelyk .. :$

Onderhond schreef:

De enige onderverdeling bij electronic waar ik op zit te wachten is die tussen dance en electronic. Niet altijd even duidelijk, maar dan kan je nog steeds de combinatie invullen natuurlijk.

Da's een beetje het probleem van dit topic, veel mensen roepen vanuit hun eigen interesse "ik mis genre X of Y"...

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Da's een beetje het probleem van dit topic, veel mensen roepen vanuit hun eigen interesse "ik mis genre X of Y"...

Dat is duidelijk...

Ik denk wel dat lebowski een pluimpje verdiend met het lijstje dat hij voorstelt. In mijn ogen een goed lijstje: Belangrijkste is dat die indeling voor ieder afzonderlijk album 'objectief' dekkend is (er ontbreekt niets, zodat een album altijd onder een passend genre geschoven kan worden), terwijl met dit lijstje ook iedereen (gezien de diverse reacties en invalshoeken) 'subjectief' redelijk tevreden gesteld kan worden denk ik.

Vraagje tussendoor: Hoe gaan we dit eventueel allemaal aanpassen voor de bestaande albums? Krijgt iedere vrijwilliger 1000 albums op zijn bordje om te controleren/wijzigen?

Op basis van wat heb je die lijst uitgedund lebowski? Wat heb je weggehaald? Ik zie een paar algemene electronica genres staan, en dan ineens zo'n heel specifiek "triphop" genre, ziet er een beetje raar/willekeurig uit, of niet?

Over dat aanpassen denk ik persoonlijk als volgt:

Ik denk dat we (ALS we tot een nieuwe genre-lijst overgaan) even moet vaststellen welke conversie we maken. Stel dat electronica opgesplitst wordt in electronica/house/dance (als voorbeeld). Standaard zal alles dan gewoon op "electronica" gezet worden, en er kan dan "gewoon" gecorrigeerd worden als mensen dat nodig vinden.

JonnieBrasco
Ja, triphop is wel duidelijk een beetje een specifiek subgenre inderdaad. En ambient en house zijn nogal 'vage' begrippen in de zin dat ze gelinkt zijn aan enkele willekeurige subgenres binnen het electronica genre (net als techno en hardcore dat zouden zijn). Misschien toch handig de electronica verdeling bij 'dance' en 'electronica' te houden?

JonnieBrasco
Misschien is het verstandig dat jij hier alvast een 'verstandig' lijstje publiceert Jordy, een doelgericht uitgangspunt waar de rest tegenaan kan schieten.

Dat lijkt mij persoonlijk dus niet verstandig, ik wil graag een externe lijst aanhouden, en niet een lijst gevuld met "ik vind dat dit er in moet" en "ik vind dat dat er in moet" - genres

Toch een behoorlijke poging van Lebowski, denk ik. Met electronica houd ik me niet of nauwelijks bezig dus dat laat ik aan anderen. De onderverdeling van de categorie rock kan ik echter goed mee leven. Het lijkt mij in ieder geval wenselijk om een band als The Beatles te kunnen onderscheiden van pakweg Cannibal Corpse.

JonnieBrasco
JB's uitgewerkte analyse op basis van www.allmusic.com.

Belangrijke analyse-factoren:
A. Genres en subgenres (niet stijlen!) van allmusic
B. Relevantie (kwantiteit) van albums binnen het genre op MuMe

Stap 1. De allmusic lijst heeft als basis:
Avant-Garde
Bluegrass
Blues
Cajun
Celtic
Comedy
Country
Easy Listening
Electronica
Folk
Gospel
Jazz
Latin
New Age
R&B/Soul
Rap
Reggae
Rock
Soundtrack
Vocal
World

Stap 2. Hieronder enkelen quotes van allmusic, te gebruiken om minder relevante genres op MusicMeter te bundelen onder een ander hoofdgenre.
- Avantgarde: relevant op MuMe
- Bluegrass: "Bluegrass is an outgrowth of country music.". -> minder relevant genre, onder Country dus
- Blues: relevant op MuMe
- Cajun: "cultural expressions of the spirited and hardy people of southwest Louisiana." -> onder wereld
- Celtic: "The most evident homelands of the Celtic people are Ireland, Scotland, Cornwall and Wales, where they play a dominant cultural role" -> onder wereld
- Comedy: bestaat op allmusic uit "spoken comedy" en "musical comedy". Alleen de laatste is van toepassing op MusicMeter, maar erg weinig relevant (aantal albums bijna nihil?)
- Country: relevant op MuMe
- Easy Listening. "is instrumental music that was designed to be soothing and relaxing. Unlike jazz, which demands your utmost attention". Staan redelijk aantal albums van op MuMe, genre meenemen
- Electronica: relevant op MuMe
- Folk: relevant op MuMe (nu nog ontbrekend)
- Gospel: niet heel relevant op MuMe, maar wel reeds (naar schatting) enkele tientallen albums op de site. Meenemen dus wel...
- Jazz: relevant op MuMe
- Latin: "catch-all term for a number of diverse styles from different regions and countries in Latin America" -> onder wereld dus
- New Age: "Born from an aesthetic that aims to induce a sense of inner calm, new age music emerged from the meditational and holistic fields." -> Genoeg te vinden op MuM, redelijk relevant
- R&B: relevant op MuMe
- Rap: albums komen 1 op 1 overeen met HipHop op MuMe (op Allmusic is er maar 1 subgenre: "Hiphop/Urban"). Relevant.
- Reggae: relevant op MuMe
- Rock: relevant op MuMe
- Soundtrack: relevant op MuMe. We hebben nu 'score' (soundtrack in de vorm van verzamelaars hebben hiermee nog geen direct onderdak, maar dat was/is een discussie op zich).
- Vocal: "Vocal music is a term describing classic mainstream American pop performed either by individual singers or vocal groups" - Niet zo relevant op MuM, onder Pop dus...
- Wereld: relevant op MuMe

Wat hou je dan over van het lijstje:
Avant-Garde
Blues
Country
Easy Listening
Electronica
Folk
Gospel
HipHop
Jazz
New Age
R&B/Soul
Reggae
Rock
Score
Wereld

Stap 3. De op MusicMeter meest relevante genres verdienen eventueel een opsplitsing; dan wel zoals allmusic ze opsplitst (Let op, een sub-genre is op allmusic wat anders dan een onderliggende 'stijl'!)
- Electronica: Allmusic verdeeld deze in 2 subgenres: Dance en Electronica
- Rock: Alternative/Indie-Rock, Art-Rock/Experimental (valt dus de stijl progrock onder), Folk/Country Rock, HardRock (bestaat voor de helft uit metal), Pop/Rock, Punk/New Wave, Rock'N'Roll/Roots, Soft Rock (waar Singer/Songwriter onder valt), Psychedelic/Garage, Europop, Foreign Language Rock en British Invasion (Beatles etc.)

Stap 4. Overige consequenties voor de bestaande MuMe indeling
- Ska wordt slechts gezien als een stijl van reggae, zou dus vervallen
- Pop zal verdeeld moeten worden over o.a. dance en pop/rock, geen erkend hoofdgenre op allmusic. Britney spears zal onder pop/rock komen... Beetje heikel...
- Funk en Soul zijn stijlen, vervallen onder genre R&B/Soul

Conclusie (stap 3 en 4 inbegrepen):
Alternative/Indie-Rock
Art-Rock/Experimental
Avant-Garde
Blues
British Invasion (**)
Country
Dance
Easy Listening
Electronica
Europop (**)
Folk (*)
Folk/Country Rock
Foreign Language Rock (**)
Gospel
HardRock
HipHop
Jazz
New Age
(Pop)
Pop/Rock
Psychedelic/Garage (**)
Punk/New Wave
(Rock)
Rock'N'Roll/Roots
R&B/Soul
Reggae
Score
Soft Rock
(Soundtrack)
Wereld

* Opmerking 1: omdat de meeste Folk-albums op MuMe van het subgenre Rock->Folk zijn, wordt Folk bijna overbodig
** Opmerking 2: deze rock-subgenres zijn minder relevant, en misschien onder algemene 'pop' of 'rock' noemer onder te brengen.

Klinkt goed volgens mij? De dingen die nu onder metal staan moeten dan dus naar hardrock?

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Klinkt goed volgens mij? De dingen die nu onder metal staan moeten dan dus naar hardrock?

Ja. Als je het strict volgens het allmusic-boekje wil doen wel. Zie link subgenres rock. Toch niet echt een sub-genre indeling die je zonder erover na te denken 1 op 1 over zou moeten nemen, vooral door het derde rijtje waar je daar ziet. De laatstgenoemde subgenres zien er een klein beetje uit als overblijfselen.

Yak
Puik werk, JB!

JonnieBrasco
Thanks, volgens mij alleen nog wat knopen doorhakken m.b.t. de rock subgenres... Heb jij daar een idee over Yak?

Sorry, even tussen de rock door een vraagje: is het niet verstandiger de kinderliedjes zoals van Sesamstraat er uit te gooien? Dergelijke albums met kinderliedjes staan nu onder genre 'pop', hetgeen natuurlijk onzin is. Album Kerstfeest met Bert & Ernie staat al op 3,95* (na 11 stemmen). Het kan toch niet waar zijn, dat dit straks op een MuMe toplijst staat?!

Waaruit te gooien?

dus dit is het voorstel?

Alternative/Indie-Rock
Art-Rock/Experimental
Avant-Garde ( nu: avant-garde)
Blues ( nu: blues)
Country
Dance
Easy Listening
Electronica ( nu: electronic)
Folk/Country Rock ( nu: country)
Gospel
HardRock ( nu: metal)
Hip-hop ( nu: hip-hop)
Jazz ( nu: jazz)
New Age
Pop/Rock ( nu: pop, rock ???)
Punk/New Wave ( nu: punk)
Rock'N'Roll/Roots ( nu: roots)
R&B/Soul ( nu: r&b, soul, funk)
Reggae ( nu: reggae, ska)
Score ( nu: score)
Soft Rock
Wereld ( nu: wereld)

Moet zeggen dat ik "het genre pop/rock" een beetje vreemd vind. Ik zou meer voelen voor een los pop (en evt. "rock") genre, zodat Britney gewoon in "pop" kan, en Keane in "pop/rock"

Lijkt me ook beter, dus: pop, rock en hardrock (waarbinnen dan dus ook metal zit).

En Trip Hop?

trip-hop lijkt me gewoon een van de vele electronische genres, op dezelfde hoogte als techno, idm, etc

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Moet zeggen dat ik "het genre pop/rock" een beetje vreemd vind. Ik zou meer voelen voor een los pop (en evt. "rock") genre, zodat Britney gewoon in "pop" kan, en Keane in "pop/rock"

Vind ik ook. Pop hangt bij allmusic onder rock, maar dat is een klein beetje raar. Britney hoort gewoon onder pop.

Omdat we kleinere rock-subgenres zoals British Invasion (Beatles), Europop (Abba) en Garage Rock niet meenemen is het de vraag waar deze nou onder ingedeeld moeten worden. 'Rock' daarvoor misbruiken is niet netjes... Dus even denken....

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.