De Site / Algemeen / Nieuwe genres?
zoeken in:
0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:40 uur
Folk mag overigens als hoofdgenre niet ontbreken denk ik. "Folk/Country Rock" betekent eigenlijk "Folk Rock/Country Rock". Veel van het Folk op de site is Folk Rock, maar er is ook Folk dat los staat van Rock, de pure Folk. De benamingen van de subgenres maken het wat verwarrend, wellicht kunnen we hier ook nog wat aan sleutelen, door er bijv. "Rock (Folk/Country), Rock (Indie & Alternative)" etc. van te maken.
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:42 uur
Waarom is dat 'rock' precies noodzakelijk?
Als we een genre 'country/folk' hebben, en een genre 'rock'... dan kunnen pure country of folk onder het eerst genre, en 'folk rock' of 'country rock' onder 'country/folk + rock'
Als we een genre 'country/folk' hebben, en een genre 'rock'... dan kunnen pure country of folk onder het eerst genre, en 'folk rock' of 'country rock' onder 'country/folk + rock'
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:43 uur
Wel een beetje "oneerlijk" dat rock, omdat het toevallig een populair genre is, allerlei opsplitsingen zou krijgen (indie rock, hardrock, pop/rock), terwijl een genre als hiphop het gewoon met één hoofd genre moet doen (terwijl het verschil tussen hardrock en indie rock net zo groot is als tussen g-funk en oldschool hiphop)
zucht volgens mij komen we hier nooit uit
zucht volgens mij komen we hier nooit uit

0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:46 uur
Avant-Garde ( nu: avant-garde)
Blues ( nu: blues)
Country
Dance
Easy Listening
Electronica ( nu: electronic)
Folk
Gospel
Hip-hop ( nu: hip-hop)
Jazz ( nu: jazz)
New Age
Pop ( nu: pop)
Rock (Alternative/Indie)
Rock (Art/Experimental)
Rock (Folk/Country)
Rock (Hardrock/Metal) ( nu: metal)
Rock (Punk/New Wave) ( nu: punk)
Rock (Pop/Rock) ( nu: rock)
Rock (Soft, Singer/Songwriter)
Rock (Rock'N'Roll/Roots) ( nu: roots)
R&B/Soul ( nu: r&b, soul, funk)
Reggae ( nu: reggae, ska)
Score ( nu: score)
Wereld ( nu: wereld)
En dan het genoemde rockgat nog in 1 van mijn vorige posts.
Country
Dance
Easy Listening
Folk
Gospel
New Age
Rock (Alternative/Indie)
Rock (Art/Experimental)
Rock (Folk/Country)
Rock (Hardrock/Metal) ( nu: metal)
Rock (Punk/New Wave) ( nu: punk)
Rock (Pop/Rock) ( nu: rock)
Rock (Soft, Singer/Songwriter)
Rock (Rock'N'Roll/Roots) ( nu: roots)
En dan het genoemde rockgat nog in 1 van mijn vorige posts.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:52 uur
Jordy schreef:
Ik heb geen probleem met het feit dat rock zo enkel blijft als het nu is, sterker nog: ik denk dat het voor meer consistentie zorgt op de site, omdat alles met terugwerkende kracht bijwerken heel veel tijd zal gaan kosten? Maar goed, dan ga je wel een beetje afwijken van allmusic, en krijg je zoiets:
Avant-Garde ( nu: avant-garde)
Country (nu: country)
Dance
Easy Listening
Folk
Gospel
New Age
Punk ( nu: punk)
Rock ( nu: rock)
Voor een Countryrock album kies je dan inderdaad dus twee genres. Zelfde voor Folkrock. Ik ben hardrock/metal in het lijstje nog vergeten overigens, maar misschien wil je dat dan ook wel weer gewoon op alleen 'metal' houden.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 21:57 uur
Ongeveer, met een paar opmerkelijke en belangrijke verschillen.

0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:08 uur
De basis-indeling waarmee MusicMeter ooit is gestart, is ook zo slecht nog niet. Alleen denk ik dat het laatste lijstje iets lekkerder genormaliseerd is.
Met enkel de hoofdgenres van AllMusic aanhouden ben je er niet, met een greep uit subgenres erbij ben je er ook niet. Je kan het gewoon niet precies overnemen, daar is deze site te uniek voor, en je wil het genre-overzicht kort en makkelijk te handhaven houden. Tevens denk ik dat het laatste lijstje tot weinig (in ieder geval veel minder) genre-discussie zal leiden, mede doordat het meer compatible is met de allmusic-indeling.
Met enkel de hoofdgenres van AllMusic aanhouden ben je er niet, met een greep uit subgenres erbij ben je er ook niet. Je kan het gewoon niet precies overnemen, daar is deze site te uniek voor, en je wil het genre-overzicht kort en makkelijk te handhaven houden. Tevens denk ik dat het laatste lijstje tot weinig (in ieder geval veel minder) genre-discussie zal leiden, mede doordat het meer compatible is met de allmusic-indeling.
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:19 uur
Jordy schreef:
Op basis van wat heb je die lijst uitgedund lebowski? Wat heb je weggehaald? Ik zie een paar algemene electronica genres staan, en dan ineens zo'n heel specifiek "triphop" genre, ziet er een beetje raar/willekeurig uit, of niet?
Op basis van wat heb je die lijst uitgedund lebowski? Wat heb je weggehaald? Ik zie een paar algemene electronica genres staan, en dan ineens zo'n heel specifiek "triphop" genre, ziet er een beetje raar/willekeurig uit, of niet?
Het was maar een voorstel Jordy, ik heb het alleen op basis gedaan van de genres waar ik redelijk bekend mee ben. Ik ging ervan uit dat Onderhond voor zijn afdeling wel met een goede suggestie zou komen en BoordAppel weer voor het zijne. Het was een voorzetje om de discussie te reanimeren. OK?
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:21 uur
Tuurlijk, was gewoon even benieuwd naar de achterliggende gedachte
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:24 uur
Ik wacht nog wel een dagje de discussie af voor ik het definitief om ga zetten, maar dit is dus het voorstel voor nu:
Avant-Garde (nu: avant-garde)
Blues (nu: blues)
Dance (nu: deels in electronic, kan via correcties gevuld worden)
Easy Listening
Electronica (nu: electronic)
Folk (nu: folk)
Gospel
Hip-hop (nu: hip-hop)
Jazz (nu: jazz)
New Age
Pop (nu: pop)
Punk (nu: punk)
Rock (nu: rock, metal)
R&B/Soul (nu: r&b, soul, funk)
Reggae (nu: reggae, ska)
Score (nu: score)
Wereld (nu: wereld)
belangrijk voordeel: dance/electronic gescheiden zodat het gebeuk van het gepruttel gescheiden kan worden, een paar onterechte eigen genres weg (ska, metal), en een paar nieuwe genres er bij
We kunnen naar allmusic wijzen ("met een paar MuMe-specifieke aanpassingen)
Avant-Garde (nu: avant-garde)
Blues (nu: blues)
Dance (nu: deels in electronic, kan via correcties gevuld worden)
Easy Listening
Electronica (nu: electronic)
Folk (nu: folk)
Gospel
Hip-hop (nu: hip-hop)
Jazz (nu: jazz)
New Age
Pop (nu: pop)
Punk (nu: punk)
R&B/Soul (nu: r&b, soul, funk)
Reggae (nu: reggae, ska)
Score (nu: score)
Wereld (nu: wereld)
belangrijk voordeel: dance/electronic gescheiden zodat het gebeuk van het gepruttel gescheiden kan worden, een paar onterechte eigen genres weg (ska, metal), en een paar nieuwe genres er bij
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:25 uur
Vreemde eend in de bijt is hier nog "r&b / soul", dat nu het enige samengestelde genre is...
0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:38 uur
Tja, mijn veronderstelling is dat gewoon "R&B" (in de breedste zin van het woord) ook soul en funk omvat, maar lebowski was het daar niet mee eens.
Gezien de hoeveelheid metal-albums op de site, de groep metal-users die hier hangt, en de duidelijke afbakening tussen doorsnee rock en metal mag het metal-genre zijn bestaansrecht hier toch eigenlijk niet verliezen?
Gezien de hoeveelheid metal-albums op de site, de groep metal-users die hier hangt, en de duidelijke afbakening tussen doorsnee rock en metal mag het metal-genre zijn bestaansrecht hier toch eigenlijk niet verliezen?
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:40 uur
Als we afspreken dat R&B de verzamelnaam is voor funk, disco, soul en het feitelijke r&b is dat opgelost. Kan ík mee leven
. Ik vind alleen nog steeds dat rock een rare vergaarbak blijft (sorry hoor, ik wilk er geen vicieuze cirkel van maken). Metal (Mesguggah), prog rock (Genesis) en pak hem beet rock (Beatles) zijn totaal verschillende genres, er zit alleen steeds het woordje 'rock' in. En waar plaats ik The Cure - Faith? En wat is easy listening. Low? Frank Sinatra? Dat lijkt me geen genre, maar meer een state of mind.
Ja ja, mea culpa, zeiksnor
PS ik weet niet of je officieel toevoegmod moet zijn (briljant woord!), anders bied ik me wel aan als vrijwilliger voor aanpassingen.
. Ik vind alleen nog steeds dat rock een rare vergaarbak blijft (sorry hoor, ik wilk er geen vicieuze cirkel van maken). Metal (Mesguggah), prog rock (Genesis) en pak hem beet rock (Beatles) zijn totaal verschillende genres, er zit alleen steeds het woordje 'rock' in. En waar plaats ik The Cure - Faith? En wat is easy listening. Low? Frank Sinatra? Dat lijkt me geen genre, maar meer een state of mind. Ja ja, mea culpa, zeiksnor

PS ik weet niet of je officieel toevoegmod moet zijn (briljant woord!), anders bied ik me wel aan als vrijwilliger voor aanpassingen.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:43 uur
Rock: zowel Mesguggah, Genesis en de Beatles hebben circa 1 zanger, 2 gitaristen, een bassist en een drummer en maken rocksongs. 

0
geplaatst: 7 augustus 2005, 22:45 uur
lebowski schreef:
Ik vind alleen nog steeds dat rock een rare vergaarbak blijft (sorry hoor, ik wilk er geen vicieuze cirkel van maken). Metal (Mesguggah), prog rock (Genesis) en pak hem beet rock (Beatles) zijn totaal verschillende genres
Ik vind alleen nog steeds dat rock een rare vergaarbak blijft (sorry hoor, ik wilk er geen vicieuze cirkel van maken). Metal (Mesguggah), prog rock (Genesis) en pak hem beet rock (Beatles) zijn totaal verschillende genres
Zulke grote verschillen zijn er ook in hiphop, of electronic
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 23:30 uur
Ik ben niet echt kapot van die verdeling. Ik zie het voordeel van verwijzen naar allmusic ook niet zo als we het niet 100% kopieren (niet dat ik daar voor ben trouwens..). Ik vind Easy Listening een volkomen overbodig non-genre en New Age in mindere mate ook. Gospel zou alleen mogen bij echte gospel en hopelijk niet om aan te geven dat een band Christelijk is en dat eerste is zo'n klein deel van de site (staat er uberhaupt al een album op wat hieronder valt, behalve een paar religieuze platen van soulzangers die beter bij soul passen?) dat ik de toegevoegde waarde ook niet echt zie. Ik heb moeite met de grote hoop R&B/Soul/Funk en Metal weg doen vind ik eigenlijk ook niets.
Wat mij betreft mik je die drie genres weer buiten en haal je metal, soul en funk terug.
Wat mij betreft mik je die drie genres weer buiten en haal je metal, soul en funk terug.
0
geplaatst: 7 augustus 2005, 23:32 uur
Dan zou zo'n beetje de enige aanpassing zijn het opslitsen van electronica?
Ik heb zo langzamerhand zoiets van "laten we maar wat doen", dus als we de mensen die actief in dit topic discussiëren op één lijn krijgen vind ik het best
Ik heb zo langzamerhand zoiets van "laten we maar wat doen", dus als we de mensen die actief in dit topic discussiëren op één lijn krijgen vind ik het best

0
geplaatst: 7 augustus 2005, 23:39 uur
En folk erbij. Dan is het mij betreft een goed werkbaar overzicht van hoofdgenres. Praktischer dan alle rijtjes die ik in dit topic gezien heb.
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 13:13 uur
Ik pleit eigenlijk voor een categorie soundtrack naast score. Nu zetten een heleboel mensen een verzamel album met 20 liedjes onder score en zo horen die niet aangeduid te worden.
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 17:54 uur
Metal wegdoen en onder rock stoppen, maar wel punk behouden? Tja, dat ik het daar ten zeerste mee oneens ben mag duidelijk zijn. Ik denk dat punk dichter bij de standaard rock staat dan metal, maar goed.
De enige overeenkomst tussen Meshuggah en the Beatles is dat ze met gitaren en een drumstel werken. Dan zijn country en blues ska en zeker punk ook overbodig.
Er is bovendien een substantieel aantal metal albums op de site te vinden, toch zeker al ruim 1000. En dit is nog lang niet alles wat er ooit op metalgebied is uitgebracht. Ter illustratie: op de welbekende BNR-metal pages staan alleen al ruim 1400 bands gecatalogiseerd en zelfs daar kan ik af en toe een band niet vinden. Ga dus maar uit van zeker zo'n 5000 metal albums die in de toekomst op deze site zullen staan. Dat kun je natuurlijk allemaal onder rock gooien, maar uiteindelijk krijg je dus 1 genre van 10000den albums groot. Ik kan nu vaak al moeilijk een zoekopdracht zo specificeren dat ik krijg wat ik zoek, laat staan in bovengenoemde situatie.
De enige overeenkomst tussen Meshuggah en the Beatles is dat ze met gitaren en een drumstel werken. Dan zijn country en blues ska en zeker punk ook overbodig.
Er is bovendien een substantieel aantal metal albums op de site te vinden, toch zeker al ruim 1000. En dit is nog lang niet alles wat er ooit op metalgebied is uitgebracht. Ter illustratie: op de welbekende BNR-metal pages staan alleen al ruim 1400 bands gecatalogiseerd en zelfs daar kan ik af en toe een band niet vinden. Ga dus maar uit van zeker zo'n 5000 metal albums die in de toekomst op deze site zullen staan. Dat kun je natuurlijk allemaal onder rock gooien, maar uiteindelijk krijg je dus 1 genre van 10000den albums groot. Ik kan nu vaak al moeilijk een zoekopdracht zo specificeren dat ik krijg wat ik zoek, laat staan in bovengenoemde situatie.
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 19:28 uur
Of je leest de discussie even... metal gaat dus niet weg (overigens zijn jou argumenten op elk genre van toepassing)
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 20:52 uur
de eindconclusie is dus
- er gaan geen genres weg
- 'dance' en 'folk' komen er bij, kunnen via correcties gevuld worden
- er gaan geen genres weg
- 'dance' en 'folk' komen er bij, kunnen via correcties gevuld worden
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 22:16 uur
Jordy schreef:
Vervolgens heb ik je dit nergens weer zien ontkrachten, maar ik zal wel ergens overheen lezen dan.
0
geplaatst: 8 augustus 2005, 22:18 uur
Jordy schreef:
Hmm, ik had dit verkeerd opgevat, namelijk: lijstje op de vorige pagina + opsplitsen electronica, maar dat was daar al gedaan.

0
geplaatst: 31 augustus 2005, 22:45 uur
Genres...
Indie, lo-fi, Emo-core, postrock, noise, grindcore, crossover,...
Metal, Prog-Metal, Progrock, Death Metal, Doom, Gothic Metal, ...
Ska, Reggae, Two Tone Ska, ...
Folk, Wereldmuziek, ...
en wat ik ooknog mis: kleinkunst, chanson, ..
maar er zijn zoveel genres...
Indie, lo-fi, Emo-core, postrock, noise, grindcore, crossover,...
Metal, Prog-Metal, Progrock, Death Metal, Doom, Gothic Metal, ...
Ska, Reggae, Two Tone Ska, ...
Folk, Wereldmuziek, ...
en wat ik ooknog mis: kleinkunst, chanson, ..
maar er zijn zoveel genres...
0
aslan (crew)
geplaatst: 3 september 2005, 15:14 uur
tja je kan alles natuurlijk blíjven onderverdelen, en dan kom je uiteindelijk uit bij genres zoals mincecore met maar één groep, nl. Agathocles... en er zijn zo véél bands die niet graag in een of ander hokje geplaatst worden....
* denotes required fields.