De Site / Algemeen / Nieuwe genres?
zoeken in:
0
CAPIpsv
geplaatst: 16 september 2005, 14:48 uur
wordt het niet tijd dat er ook wat meer aan Hardcore wordt gedacht, zal misschien wel moeilijk zijn idd, weinig bekend. Mijn zusje heeft zich via mij ook hier even aangemeld, en die houd erg van hardcore, denk dat er wel meer zijn die dat doen. En aangezien er geen hardcore als genre is hier bij Musicmeter.
0
geplaatst: 16 september 2005, 19:25 uur
Hardcore hiphop? Hardcore metal? Waar heb je het precies over?
0
geplaatst: 17 september 2005, 12:45 uur
In geval van Hardcoer house, hoort het m.i. gewoon onder dance. Ik denk dat je niet te veel subgenres moet maken op de site, dan zie je door de bomen het bos niet meer.
0
Sietse
geplaatst: 26 februari 2006, 02:45 uur
Weg met Avant-garde, in de plaats is experimenteel misschien wat beter. Niet alles dat experimenteel is is avant-garde...en avant-garde, tja dat zal wel experimenteel zijn...anders lijkt het me geen avant-garde.
Dit maakt het toevoegen van veel albums een stuk makkelijker. Denk bijv. aan een artiest als Charalambides wat nergens bij past van wat er nu op de website staat. Terwijl als er experimenteel zou zijn de lading meteen wordt gedekt....mogelijk met nog een kleine toevoeging van hoe experimenteel (bijv. rock, electronisch, folk etc)
Dit maakt het toevoegen van veel albums een stuk makkelijker. Denk bijv. aan een artiest als Charalambides wat nergens bij past van wat er nu op de website staat. Terwijl als er experimenteel zou zijn de lading meteen wordt gedekt....mogelijk met nog een kleine toevoeging van hoe experimenteel (bijv. rock, electronisch, folk etc)
0
geplaatst: 26 februari 2006, 08:51 uur
Hoewel ik het er wel mee eens ben, zie je zo discussies verschijnen over wat nu wel en niet experimenteel is natuurlijk. Maakt Snares experimentele muziek ? Voor de meerderheid van MuM ongetwijfeld, voor sommigen is het "gewoon" breakcore en dus electronic.
0
geplaatst: 26 februari 2006, 12:33 uur
Dat is nu ook het geval met avant-garde. Dat wordt ook overal bijgegooid wat een beetje anders is dan andere muziek. Ik vind het een goed idee van Sietse.
0
geplaatst: 26 februari 2006, 12:46 uur
Opzich ook wel zo, al heeft Avant-garde voor mij een iets andere bijklank. Associeer ik meer met beetje blasé, kwalitatief en serieus, terwijl experimenteel gewoon alles buiten de norm is.
Maar ik ben er verder wel voor te vinden, al ben ik niet van plan om bij heel het Entity label "experimenteel" bij te gooien. Of het "verloren genre" probleem ermee oplost is betwijfel ik een beetje.
Maar ik ben er verder wel voor te vinden, al ben ik niet van plan om bij heel het Entity label "experimenteel" bij te gooien. Of het "verloren genre" probleem ermee oplost is betwijfel ik een beetje.
0
geplaatst: 26 februari 2006, 17:23 uur
Valt het te vast te stellen waar bv. electronic of rock ophoudt en experimenteel begint? Er zullen ook mensen zijn die alles wat niet U2, Coldplay of Moby heet al 'raar' en dus experimenteel zullen noemen.
Vraag af me of en zo ja, wat voor criteria je hier op zou kunnen werpen.
Vraag af me of en zo ja, wat voor criteria je hier op zou kunnen werpen.
0
titan (crew)
geplaatst: 26 februari 2006, 18:45 uur
Avant-garde staat voor (en nu quote ik de popencyclopedie van Oor) experimentele muziek. Niet alleen qua toepassing van muziek(instrumenten) maar ook qua gebruik van toonsoorten en ongebruikelijke genrecombinaties. Dus of je avant-garde nu experimenteel gaat noemen of zo laat, we hebben het in principe over dezelfde muziek. Ik zou het dus niet wijzigen.
Overigens vind ik de meeste albums die op deze site onder avant-garde gerangschikt staan daar wel terecht onder vallen. Alleen aan de "onderkant" kom ik vaak albums tegen die ten onrechte als avant-garde worden gekwalificeerd. Dit zie ik met name bij wat ontoegankelijkere en moeilijkere electronische albums en bij rockbands die wel eens wat experimenteren.
Dat is best lastig, maar dat geldt voor vele grenzen tussen diverse genres. Ik denk dat de meesten wel zullen begrijpen dat bijvoorbeeld Coldplay geen avant-garde is, zelfs niet voor fans van makkelijke top 40-muziek.
Overigens vind ik de meeste albums die op deze site onder avant-garde gerangschikt staan daar wel terecht onder vallen. Alleen aan de "onderkant" kom ik vaak albums tegen die ten onrechte als avant-garde worden gekwalificeerd. Dit zie ik met name bij wat ontoegankelijkere en moeilijkere electronische albums en bij rockbands die wel eens wat experimenteren.
herman schreef:
Valt het te vast te stellen waar bv. electronic of rock ophoudt en experimenteel begint?
Valt het te vast te stellen waar bv. electronic of rock ophoudt en experimenteel begint?
Dat is best lastig, maar dat geldt voor vele grenzen tussen diverse genres. Ik denk dat de meesten wel zullen begrijpen dat bijvoorbeeld Coldplay geen avant-garde is, zelfs niet voor fans van makkelijke top 40-muziek.
0
Toine Rorije
geplaatst: 26 februari 2006, 20:32 uur
Herman bedoelt (en dat staat er ook) dat alles wat juist niet Coldplay is, raar is voor sommigen. 
Maar is het niet zo dat zowel avantgarde als experimenteel gewoon geen genre is? Het is een toevoeging bij een genre maar niks opzichzelfstaands.
En daarbij, bij de meeste albums in de zg avantgarde-toplijst is die benaming totaal niet op zn plek.

Maar is het niet zo dat zowel avantgarde als experimenteel gewoon geen genre is? Het is een toevoeging bij een genre maar niks opzichzelfstaands.
En daarbij, bij de meeste albums in de zg avantgarde-toplijst is die benaming totaal niet op zn plek.
0
dutch2
geplaatst: 26 februari 2006, 20:43 uur
Avant Garde is een beetje een lastig begrip, net als Progressive of Experimenteel. Ik ben het wel met Toine eens dat je niet echt van een genre kunt spreken maar meer van een benadering. Groter probleem nog vormt het gegeven dat de Avant Garde van gisteren de gevestigde norm is van morgen. In de jaren 70 werd bijvoorbeeld Roxy Music gezien als Avant Garde, terwijl hun muziek nou bijna oubollig klinkt. Talking Heads en Japan (Tin Drum)waren in de jaren 80 experimentele bands, nu zijn ze standaard geworden.
Dus als genre lijkt me de benaming Experimenteel of Avant Garde maar zeer beperkt houdbaar.
Dus als genre lijkt me de benaming Experimenteel of Avant Garde maar zeer beperkt houdbaar.
0
geplaatst: 26 februari 2006, 20:53 uur
Ben het eens met titan, niet wijzigen. Avant-Garde wordt toch een stuk vaker gebruikt als genrebenaming (zie bijvoorbeeld OOR), dat heb ik met 'experimenteel' nooit gezien.
0
Sietse
geplaatst: 26 februari 2006, 20:58 uur
experimenteel wordt inderdaad vrijwel nergens benoemd, maar ik vind avant-garde echt een klote term...die nogal veel wordt misbruikt.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2006, 10:43 uur
Dan moet je toch gewoon het misbruik tegen gaan? Zou wel raar zijn om vanwege die reden de term avant-garde te veranderen. Er zit een corrigeerknop bij elk album, dus leef je uit
.
.
0
geplaatst: 27 februari 2006, 10:51 uur
Vraag blijft gewoon dezelfde natuurlijk, wat is avant-garde (als in experimenteel) en wat niet ? En wie krijgt daarin de laatste zeg. Anders kan je zoals bij electronic/dance een beetje over en weer corrigeren, wat ook weinig oplevert.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2006, 11:48 uur
Ik zou de scheidslijn niet durven aan te geven, jij wel?
Misschien een idee om avant-garde die veel raakvlakken heeft met electronic als electronic te labellen, avant-garde de veel raakvlakken heeft met rock als rock te kwalificeren (etc....) en de "echte" of "pure" avant-garde als avant-garde te labellen?
Misschien een idee om avant-garde die veel raakvlakken heeft met electronic als electronic te labellen, avant-garde de veel raakvlakken heeft met rock als rock te kwalificeren (etc....) en de "echte" of "pure" avant-garde als avant-garde te labellen?
0
geplaatst: 27 februari 2006, 12:29 uur
Dan zou ik die eerste 2 eerder als avant-garde/electronic en avant-garde/rock classificeren, er is tenslotte niet voor niets de mogelijkheid om 2 genres aan te geven.
Ik neem trouwens aan dat dit al gebeurt op een dergelijke wijze.
Ik neem trouwens aan dat dit al gebeurt op een dergelijke wijze.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2006, 13:21 uur
Dat gebeurt nu inderdaad ook al, maar wat Sietse volgens mij bedoelt is dat het aandeel avant-garde bij de albums die gekwalificeerd zijn avant-garde/electronic en avant-garde/rock te klein is om dit genre er als extra tweede genre bij te zetten (of dat het in sommige gevallen zelfs helemaal niets met avant-garde te maken heeft).
0
Sietse
geplaatst: 27 februari 2006, 15:10 uur
mijn punt is dat er heel veel dingen zijn die ik toevallig leuk vind die nergens bij passen en waar het kopje avant-garde zeker de lading niet dekt, omdat avant-garde over het algemeen veel meer een geinstitueerde (of hoe je dat klote woord ook schrijft) bedoeling is. Aan avant-garde hangt een vies pretentieus plaatje, iets wat je bij experimenteel helemaal niet hebt.
En als de oor encyclopodie zegt dat avant-garde alle experimentele muziek is dan is er weer een rede bij om oor the vermijden...
En als de oor encyclopodie zegt dat avant-garde alle experimentele muziek is dan is er weer een rede bij om oor the vermijden...
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2006, 15:21 uur
Toch denk ik dat de termen avant-garde en experimentele muziek meer overeenkomsten hebben dan jij denkt, Sietse. Wat in de popencyclopedie van Oor onder avant-garde staat gerangschikt noemt allmusic op haar site doorgaans experimental.
0
geplaatst: 27 februari 2006, 16:44 uur
Wat mij betreft hoeft er niet zoveel doorgezeurd te worden over deze genrebenamingen, het blijven toch wezenlijk betwiste begrippen. Goed, het verschil tussen metal en folk is natuurlijk erg groot, maar de verschillen tussen electronic en dance of rock en metal zijn soms nu eenmaal moeilijk aan te geven en uiteindelijk zijn er altijd mensen die niet tevreden zijn.
0
Sietse
geplaatst: 28 februari 2006, 18:16 uur
ik moet dan toch denk ik maar eens wat dingen aanraden om ff te luisteren wat jullie dan maar eens moeten proberen te plaatsen...
Aarron Lennox, Charalambides, The North Sea, Drona Parva, Kawabata Makoto (man achter Acid Mothers Temple, maar dan onder eigen naam) en Richard Youngs om er gewoon eens een aantal te noemen...dat gaat gewoon niet onder de huidige aanwezige genres.
Dat is gewoon balen en dan voeg je een keer iets toe als avant-garde (zonder toevoeging, omdat die niet passen) duurt het een eeuwigheid (als in 1 maand, toen heb ik maar eens rond gevraagd en uiteindelijk maar electronisch toegevoegd omdat op een zijde van de plaat een artiest staat die een orgel gebruikt) tot dat deze worden toegevoegd. Dat schiet dus niet op.
Aarron Lennox, Charalambides, The North Sea, Drona Parva, Kawabata Makoto (man achter Acid Mothers Temple, maar dan onder eigen naam) en Richard Youngs om er gewoon eens een aantal te noemen...dat gaat gewoon niet onder de huidige aanwezige genres.
Dat is gewoon balen en dan voeg je een keer iets toe als avant-garde (zonder toevoeging, omdat die niet passen) duurt het een eeuwigheid (als in 1 maand, toen heb ik maar eens rond gevraagd en uiteindelijk maar electronisch toegevoegd omdat op een zijde van de plaat een artiest staat die een orgel gebruikt) tot dat deze worden toegevoegd. Dat schiet dus niet op.
0
geplaatst: 28 februari 2006, 18:20 uur
(als in 1 maand, toen heb ik maar eens rond gevraagd en uiteindelijk maar electronisch toegevoegd omdat op een zijde van de plaat een artiest staat die een orgel gebruikt)
Misbruik van het electronic genre

Volgens mij kan je best gewoon even bij de crew polsen als een toevoeging al een maand in de wachtrij staat ...
0
Sietse
geplaatst: 28 februari 2006, 20:57 uur
dat heb ik dus ook gedaan...toen kwam er een reactie terug van tsja er is niemand voor avant-garde. En iets later, ja plaatje is niet goed genoeg....daarna was ie er eindelijk wel door...na aanpassen plaatje (nieuwe foto maken dus)
0
geplaatst: 28 februari 2006, 22:07 uur
Dat is dan een beetje het nadeel van deze nieuwe opzet, dat vrijwel alle crewleden bij hun eigen genres blijven en niet meer de hele wachtrij doorkijken. Over het algemeen gaat het wél allemaal een stuk sneller, jammer voor die paar enkel avant-garde dingen. De wachtrij heb ik al lang niet meer boven de 100 zien komen.
Maar inderdaad gewoon even iemand aanspreken dan wordt er wel werk van gemaakt. En niet zeuren over dat plaatje, want dat was gewoon crappy
.
Maar inderdaad gewoon even iemand aanspreken dan wordt er wel werk van gemaakt. En niet zeuren over dat plaatje, want dat was gewoon crappy
.
0
geplaatst: 21 mei 2006, 17:01 uur
Kun je binnen MusicMeter ook zoeken op een bepaald genre? Zo ja, hoe.
0
geplaatst: 21 mei 2006, 17:05 uur
http://www.musicmeter.nl/album/searchresults#results
Hier kan je wat gerichter zoeken. Of wil je alles van een bepaalde genre wat op de site staat in 1 lijst helemaal kunnen zien? Dat is niet mogelijk helaas.
Hier kan je wat gerichter zoeken. Of wil je alles van een bepaalde genre wat op de site staat in 1 lijst helemaal kunnen zien? Dat is niet mogelijk helaas.
0
geplaatst: 21 mei 2006, 17:14 uur
neo schreef:
Jammer. Het lijkt mij handig binnen een bepaald genre waar je van houd te zoeken naar iets nieuws. Maar waarschijnlijk zullen die lijsten veel te lang worden.
* denotes required fields.