MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Heb dat ook al ooit eens aangekaart, maar er zijn simpelweg teveel subgenres van dance om dat allemaal onder te verdelen.

Disco wordt ook als dance gezien hier, iets waar ik me enorm aan stoor. DJ Paul Elstak en Donna Summer vallen onder hetzelfde genre

Terwijl op de grotere sites zoals rateyourmusic, allmusic en discogs disco wel gehanteerd wordt.

tangmaster
PaulieWalnuts schreef:
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:

Wie is het met me eens dat 'dance' een vreemd genre is?

Ik zie liever het genre Techno of House erbij.

Bij dance denk ik aan Snap ofzo.

Als je Techno en house erbij krijgt dan moet je de rest ook doen, zoals: Glam Rock, Space Rock enz. enz.

tangmaster schreef:
(quote)

Als je Techno en house erbij krijgt dan moet je de rest ook doen, zoals: Glam Rock, Space Rock enz. enz.

En dan kun je ineens alle subgenres van Metal gaan toevoegen.

Hoeft niet echt voor mij

Ik vind het raar dat Latin hier geen apart genre is, terwijl bijvoorbeeld Reggae dat wel is (nog onderverdeeld in Reggae en Ska ook nog!)
Ik moet nu bij al mijn toevoegingen van Ray Barretto enz. Wereld neerzetten, terwijl ik dat toch niet echt vind passen...
Latin (en Reggae) zijn de twee soorten wereldmuziek die zo groot zijn geworden dat ze eigenlijk wel een eigen genre kunnen krijgen hier, vind ik.

Ik ken latin niet, maar horen Shakira en The Mars Volta daar dan ook niet onder?

Een quote uit de (zéér) oude doos.

JonnieBrasco schreef:
JB's uitgewerkte analyse op basis van www.allmusic.com.

- Latin: "catch-all term for a number of diverse styles from different regions and countries in Latin America" -> onder wereld dus

Shakira denk het wel, als tweede genre na pop.
The Mars Volta niet altijd, al heb je natuurlijk ook nummers als L'Via L'Viaquez, met die pianosolo van salsapianist Larry Harlow

L_T_B, reggae is toch ook gewoon muziek uit Jamaica, en je kan natuurlijk aankomen met dat reggae ook een bepaald ritme heeft, maar Latin-muziek heeft ook gemeenschappelijke kenmerken toch...

Ik vind dat Latin (net als die andere populaire vorm van wereldmuziek Reggae) toch wel een te groot en invloedrijk genre is geworden om onder wereldmuziek te vallen...

Nicci
Het genre 'wereld' heb ik nooit begrepen. Daar schijnt alles onder te vallen, behalve als het uit Europa en de VS komt? Zoiets? 'Latin' zegt ten minste nog iets over de muziek. Alsof muziek uit Afrika, Zuid-Amerika of Oost-Europa ook maar iets met elkaar van doen hebben. Noem het maar 'wereld'. . . . .

Gallow
Ik snap wereld ook niet helemaal .Net zoals Dead Can Dance onder wereld valt, terwijl Australië wel onder de westerse wereld valt. Oftewel, waar ligt de grens?

Gallow schreef:
Net zoals Dead Can Dance onder wereld valt, terwijl Australië wel onder de westerse wereld valt.

Met andere woorden, in westerse landen kan geen wereldmuziek gemaakt worden?

Wikipedia heeft wel een aardige omschrijving van wereldmuziek. "Wereldmuziek (zie ook volksmuziek) is muziek die terug te leiden is tot een bepaalde bevolkingsgroep of land."

Nicci
En dan zijn The Beatles dus wereldmuziek, want alle muziek is terug te leiden tot een bepaalde bevolkingsgroep.
Het begrip wereldmuziek is een bijna denigrerende manier om muziek die regionaal is, maar niet Europees of Amerikaans te duiden.
Bluesmuziek is te plaatsen in het zuiden van de VS, maar zal nooit tot wereldmuziek worden gerekend. Muziek die zijn wortels in Afrika heeft wel. In dat laatste zit hem ook het denigrerende.

Het is vooral een handige verzamelnaam voor die nog geen 1% van muziek die op de site te vinden is waar je anders een apart genre voor moet verzinnen.

Nicci
'Verzinnen'?
Tango, Fado, Salsa. Dit zijn er zo drie die me te binnen schieten, maar waarvoor je niet kan kiezen.

lambf
Je begrijpt toch wel, als je wereldmuziek wilt opdelen, dat je niet 3, maar 300 genres erbij krijgt ?

daarom denk ik dat je aan reggae, latin, en wereld genoeg hebt

lambf
Wel Latin, maar geen Sufi ?

Nicci
lambf schreef:
Je begrijpt toch wel, als je wereldmuziek wilt opdelen, dat je niet 3, maar 300 genres erbij krijgt ?

Nee, dat begrijp ik niet. En dan nog blijft de vraag open waarom voor 'wereld' gekozen wordt en niet 'overige'. Het laatste is wat bedoeld wordt, noem het dan ook zo.

Het laatste is wat bedoeld wordt

Hoe kom je daar bij?

Nicci schreef:
(quote)

Nee, dat begrijp ik niet. En dan nog blijft de vraag open waarom voor 'wereld' gekozen wordt en niet 'overige'. Het laatste is wat bedoeld wordt, noem het dan ook zo.

Inderdaad vreemde conclusie. Ik ga maar eens beginnen klagen waarom de site geen Grindcore-tag toevoegt. Een genre dat heel eigen is, maar waarom staat het nu bij Metal?

Even serieus, bij het genre Wereld is het hetzelfde als bij pakweg Rock. Of neem zelfs Electronica, meer subgenres. De subgenres, hoe veel het er ook zijn, worden op een grote hoop gegooid, in dit geval worden genres zoals Latin, ... op de hoop "Wereld" gegooid. Ik heb er eerlijk gezegd weinig problemen mee, net zoals bij de andere genres. Ben best tevreden met de instellingen zoals die nu zijn.

Nicci
Dit:

"Wikipedia heeft wel een aardige omschrijving van wereldmuziek. "Wereldmuziek (zie ook volksmuziek) is muziek die terug te leiden is tot een bepaalde bevolkingsgroep of land."

is wat LTB als omschrijving geeft van 'wereldmuziek'.

Blues kan ik terug leiden naar een bepaald land en een bevolkingsgroep binnen dat land. Het is dus wereldmuziek. Toch kiest deze site daar niet voor. Dat zou ook vreemd zijn, want er is een naam voor, te weten blues.
Tangomuziek kan ik terug leiden op een land en bevolkingsgroep, evenals Fado, Latin of Flamenco. Al deze genres worden aangeduid met 'wereldmuziek'. Hoezo?
De enig denkbare reden is dat de makers van de site niet een enorm aantal genres (om wellicht goede redenen) willen en een genre hebben ingevoerd voor 'de rest': wereldmuziek. En daar moet dan Tango, Latin en Fado in, want . . . . ? Je kan het toeschrijven aan een regio of bevolkingsgroep?

Laat ik het eens met Nicci eens zijn. Natuurlijk kan je er voor pleiten om, laten we zeggen, het genre metal op te delen in allerlei subgenres. Maar tegelijkertijd zal er toegegeven moeten worden dat alle bands die onder die breder waaier 'metal' vallen bepaalde overeenkomsten in geluid hebben: een bepaalde manier van gitaar spelen et cetera. Volgens mij werkt het met blues, jazz enzovoorts precies zo: hoezeer de artiesten die onder dergelijke genres vallen ook van elkaar verschillen, er is altijd ergens een gemeenschappelijk element aan te wijzen. Het probleem met het genre wereldmuziek is dat voor de artiesten daaronder juist het tegenovergestelde geldt. De artiesten die nu onder het kopje wereldmuziek staan hebben helemaal niets met elkaar gemeen op één punt na: ze produceren niet het soort muziek dat kennelijk voor Nederlandse oren aan een bepaalde standaard voldoet.

Een voorbeeld om dit nader toe te lichten: of je het nu aan een Nederlandse of aan een Malinese muziekliefhebber zal vragen, iedereen zal het erover eens zijn dat Metallica metal produceert. Zouden we aan dezelfde twee muziekliefhebbers vragen hoe het zit met Magic Sound System, dan zal de Malinees het zouglou noemen, of misschien gewoon popmuziek. Voor de Nederlander - voor zover die ooit van Magic Sound System gehoord heeft - is het wereldmuziek. Andersom zal de Malinees in kwestie wellicht Marco Borsato wereldmuziek noemen.

Wat ik probeer duidelijk te maken: voor bijna alle genres zijn min of meer objectieve stijlkenmerken te geven, alleen voor het genre wereldmuziek lijken die volledig te ontbreken.

Nicci
@Bennerd
Hard-Rock kun je zien als een 'subgenre' van Rock.
Tango is geen 'subgenre' van Wereldmuziek, want wereldmuziek bestaat niet. Tango is Tango, net als Rock Rock is.

Ik zou het anders zeggen. Hardrock is een deel van de grote hoop die hier onder Rock valt. Tango is een deel van de grote hoop die hier onder Wereld valt. Maar dat is wat te gemakkelijk zeker?

Nicci
Met dit verschil dat 'wereld' eigenlijk niets is. Zoals Bertus reeds aangeeft: "voor bijna alle genres zijn min of meer objectieve stijlkenmerken te geven, alleen voor het genre wereldmuziek lijken die volledig te ontbreken".
En die ontbreken, omdat ze er niet zijn. Wereld = Overige.

Nu hoeft dat van mij niet persé te veranderen, maar ontkennen dat het als 'overige' gebruikt wordt is niet geheel conform de realiteit.

Nicci schreef:
...

Nu hoeft dat van mij niet persé te veranderen, maar ontkennen dat het als 'overige' gebruikt wordt is niet geheel conform de realiteit.

Waar je bij dat laatste toch weer fout zit, want in dat geval zou je alle Avant-Garde ook bij "wereld" kunnen gooien.

Nicci
Ik snap niet wat je bedoelt. Avant-Garde is op dit forum een apart genre. Waarom zou je dat bij wereld willen gooien?

lambf
Wereld ≠ Overige
Aangezien er:
1) Er zijn wel meer genre's op MuMe die nu onder een genre staan maar daar niet onder passen, dus ook onder Overigen zouden moeten.
2) Brengt alleen (nog meer) verwarring, Overige zegt nog minder dan wereld.
3) Het is geen gangbare term
etc.

Bennerd, je bedoeld dat je Avant-Garde dan bij Overige moet gooien omdat het nauwelijks een genre is ?

lambf schreef:
...
Bennerd, je bedoeld dat je Avant-Garde dan bij Overige moet gooien omdat het nauwelijks een genre is ?

Nicci schreef:
Met dit verschil dat 'wereld' eigenlijk niets is. Zoals Bertus reeds aangeeft: "voor bijna alle genres zijn min of meer objectieve stijlkenmerken te geven, alleen voor het genre wereldmuziek lijken die volledig te ontbreken".
En die ontbreken, omdat ze er niet zijn. Wereld = Overige.

....

Neen hoor, ik vond die redenering vrij fout, als je die doortrekt. Moet ik daaruit concluderen dat je Avant-Garde ook "Overige" vindt, Nicci?

Nicci
Als je bedoeld dat Avant-Garde eigenlijk geen genre is. Dat klopt, maar nog steeds begrijp ik je punt niet: Avant-Garde wordt niet als 'Overige' gebruikt op dit forum. Iets is Avant-Garde of is het niet. Dit laatste geld niet voor wereld, omdat er geen enkel criterium lijkt te zijn wat wereld is.

Ik stel voor om het genre 'psychedelica' toe te voegen.
Is toch sinds de jaren zestig al een op zichzelf staand genre, dat mooi gecombineerd kan worden met andere genres zodat je bijvoorbeeld 'psychedelic/rock', 'psychedelic/folk' , of 'psychedelic/electronic' kan krijgen. Ook 'ambient' moet als genre worden ingevoerd. En 'shoegaze'. En 'noise'. En 'barok'. En 'new wave'. En 'prog'. Nu is het aantal genres gewoon té beperkt en doet te vaak geen recht aan het album. Iets als 'pop/rock' is vaak zó nietszeggend, dat kan wel wat informatiever. (Ik kom pas net in deze thread terecht en geen zin alle vorige 18 pagina's terug te lezen, dus misschien dat sommige van de door mij voorgestelde genres hier al uitgebreid bediscussieerd zijn.)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:27 uur

geplaatst: vandaag om 16:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.