De Site / Algemeen / Nieuwe genres?
zoeken in:
0
geplaatst: 4 oktober 2009, 14:17 uur
Kingsnake schreef:
Ik had graag het genre New-Age in het lijstje.
Het is moeilijk kiezen uit de andere stijlen, omdat New-Age niet rockt of popt en ook niet geheel dansbaar is of geheel elektronisch.
Ben zojuist een shitload van Troika aan het toevoegen en heb maar electronic gekozen (wat niet eens een stijl is)
Ik had graag het genre New-Age in het lijstje.
Het is moeilijk kiezen uit de andere stijlen, omdat New-Age niet rockt of popt en ook niet geheel dansbaar is of geheel elektronisch.
Ben zojuist een shitload van Troika aan het toevoegen en heb maar electronic gekozen (wat niet eens een stijl is)
Er is daar nog een hele discussie over geweest. Zie de bijgesloten link. Het blijft een lastige kwestie die af en toe de kop op steekt.
http://www.musicmeter.nl/fo...
0
Kingsnake
geplaatst: 4 oktober 2009, 14:28 uur
nevermind. Ik zie dat zo'n discussie opstarten geen zin heeft.
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 20:29 uur
Singer-songwriter is het enige wat ik af en toe écht mis. Tom Waits onder rock? Hmm.
0
Kingsnake
geplaatst: 18 oktober 2009, 20:37 uur
herman schreef:
Singer-songwriter is een type artiest, geen genre toch?
Singer-songwriter is een type artiest, geen genre toch?
Precies.
Kan uitlopen van Americana tot folk tot blues.
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 20:48 uur
Hmm. Ik denk dat de genres geen uitbreiding nodig hebben.
Het enige wat me wel eens tegenvalt is een bandje dat onder de naam rock valt en dan dat klote shoegaze blijkt te zijn als ik het gepindakaast heb.
Dan gaan m'n speakers bijna het raam uit van frustratie.
Het enige wat me wel eens tegenvalt is een bandje dat onder de naam rock valt en dan dat klote shoegaze blijkt te zijn als ik het gepindakaast heb.
Dan gaan m'n speakers bijna het raam uit van frustratie.
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 23:23 uur
Wat misschien een idee is, is dat je subgenres kan toevoegen. Dus zeg maar zo:
België
Rock
Progresieve rock
Label: Island
Het was zomaar een idee wat in mij opkwam maar ik denk dat er op dit gebied de moderators nooit van gedachten zullen veranderen wbt toevoeging van genres of subgenres.
België
Rock
Progresieve rock
Label: Island
Het was zomaar een idee wat in mij opkwam maar ik denk dat er op dit gebied de moderators nooit van gedachten zullen veranderen wbt toevoeging van genres of subgenres.
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 23:43 uur
Editoor schreef:
de moderators nooit van gedachten zullen veranderen
de moderators nooit van gedachten zullen veranderen
Dat is niet aan ons moderators maar aan Jordy zelf.
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 23:46 uur
L_T_B schreef:
(quote)
Ok mijn betoog ging in iedergeval over degene die er over gaat. De Admin dus.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 01:11 uur
met subgenres zie je helemaal door de bomen het bos niet meer, ik denk dat die het er eerder onduidelijker op gaan maken dan duidelijker, aan gezien het mij sterk lijkt als mensen het daar ooit over eens gaan worden.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 01:51 uur
Gewoon een kwestie van sterke hoofdstromingen kiezen waar geen twijfel over kan bestaan. Je houdt natuurlijk zaken die in meerdere gebieden zitten. Pink Floyd bijvoorbeeld is of was een rockband die naast conventionele instrumenten veel electronica in de muziek stopte. Voor electronic maatstaven echter te weinig en misschien voor pure rock net te veel. Het zijn schaduwgebieden die ontstaan.
Het zijn moeilijke zaken. Gelukkg is op MuMe de mogelijkheid om twee genres aan iets te plakken, en dat lijkt mij wel voldoende tot nu toe. Daarnaast is er de mogelijkheid om iets schriftelijk toe te lichten en daarin zou je iets meer kunnen zeggen over wat het precies is wat je oren heeft bezig gehouden.
Te veel termen aan zaken hangen veroorzaakt ruis. Gewoon proberen zoveel mogelijk zaken concreet te benoemen schept duidelijkheid. House of kosmische muziek zijn beide in de meeste gevallen electronisch. Probeer dan gelijk de koe bij de horens te vatten in je bericht hier, door dit vrij snel in je bericht aan te geven. Iets in de trant van: "Vandaag een heerlijke House plaat gekocht. De buren waren niet echt blij, maar toen de buurman het hoorde zonder de muur die er tussen zat viel het hem op, dat in het hoog een mooie knipoog te horen was naar het verleden".
Zoiets geeft gelijk aan dat een dergelijk album niet bestaat uit louter beat, maar dat er ook terdege gedacht is aan de verdere invulling van de muziek, iets wat geen enkele terminologie kan ondervangen. Laten we daarom proberen zo duidelijk mogelijk te zijn in de eerste paar zinnen die we aan een album besteden, dan komt het best goed met de beperking die door sommige wordt gevoeld door het huidige systeem.
Het zijn moeilijke zaken. Gelukkg is op MuMe de mogelijkheid om twee genres aan iets te plakken, en dat lijkt mij wel voldoende tot nu toe. Daarnaast is er de mogelijkheid om iets schriftelijk toe te lichten en daarin zou je iets meer kunnen zeggen over wat het precies is wat je oren heeft bezig gehouden.
Te veel termen aan zaken hangen veroorzaakt ruis. Gewoon proberen zoveel mogelijk zaken concreet te benoemen schept duidelijkheid. House of kosmische muziek zijn beide in de meeste gevallen electronisch. Probeer dan gelijk de koe bij de horens te vatten in je bericht hier, door dit vrij snel in je bericht aan te geven. Iets in de trant van: "Vandaag een heerlijke House plaat gekocht. De buren waren niet echt blij, maar toen de buurman het hoorde zonder de muur die er tussen zat viel het hem op, dat in het hoog een mooie knipoog te horen was naar het verleden".
Zoiets geeft gelijk aan dat een dergelijk album niet bestaat uit louter beat, maar dat er ook terdege gedacht is aan de verdere invulling van de muziek, iets wat geen enkele terminologie kan ondervangen. Laten we daarom proberen zo duidelijk mogelijk te zijn in de eerste paar zinnen die we aan een album besteden, dan komt het best goed met de beperking die door sommige wordt gevoeld door het huidige systeem.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 18:14 uur
The Scientist schreef:
met subgenres zie je helemaal door de bomen het bos niet meer, ik denk dat die het er eerder onduidelijker op gaan maken dan duidelijker, aan gezien het mij sterk lijkt als mensen het daar ooit over eens gaan worden.
Dat denk ik ook. Krijg je straks voortdurende correcties omdat de een wel een plaat progressieve rock vindt, terwijl de ander het krautrock noemt en de derde het onder experimentele rock schaart.
Als je wilt weten wat voor type rock iets is, kun je altijd nog doorklikken naar Wikipedia, last.fm (via de artiestenpagina) of gewoon de berichten bij het album lezen. Denk ook niet dat het nu ueberhaupt nog te doen is van bijna 180.000 albums de genres nader te specificeren.
Zou hoogstens nog voor een categorie musical of latin gaan, maar ook dat lijkt me nauwelijks nog te doen.
0
Kingsnake
geplaatst: 20 oktober 2009, 11:47 uur
herman schreef:
Dat denk ik ook. Krijg je straks voortdurende correcties omdat de een wel een plaat progressieve rock vindt, terwijl de ander het krautrock noemt en de derde het onder experimentele rock schaart.
Als je wilt weten wat voor type rock iets is, kun je altijd nog doorklikken naar Wikipedia, last.fm (via de artiestenpagina) of gewoon de berichten bij het album lezen. Denk ook niet dat het nu ueberhaupt nog te doen is van bijna 180.000 albums de genres nader te specificeren.
Zou hoogstens nog voor een categorie musical of latin gaan, maar ook dat lijkt me nauwelijks nog te doen.
(quote)
De stijl waar ik de meeste moeite mee heb is Wereld.
Chansons, samba, japanse volksmuziek, algerijnse raï, klezmer en Antarcticaanse pinguin-metal worden zodoende allemaal onder dezelfde noemer geschaard.
Niet dat ik er een oplossing voor heb. Maar het stoort. Gelukkig kan je met de term Wereld in combinatie met Land een beetje uit de voeten, maar dat gaat niet altijd op, als er ge-emigreerd wordt.
0
geplaatst: 20 oktober 2009, 12:31 uur
Daar kan ik me iets bij indenken, maar als je wereld op gaat splitsen dan kunnen we nog wel 100 genres bij verzinnen denk ik.
0
geplaatst: 21 oktober 2009, 02:42 uur
Ik zie af van het subgenre, wat zowel te veel werk is als dat je bij sommige albums wel 10 subgenres kunt geven.
Waar ik wel voor ben is voor toevoeging van meer genres.
Bv Newage en celtic.
De genre roots mag van mij wel weg, want dat kan wel onder andere genres geplaats worden.
Bij Wiki staat de genre roots er trouwens niet op. wel Rootsreggae en
Rootsrock. dus dan kun je dat ook onder reggae en rock plaatsen.
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Categorie:Muziekgenre&from=Mbaqanga
herman schreef:
Daar kan ik me iets bij indenken, maar als je wereld op gaat splitsen dan kunnen we nog wel 100 genres bij verzinnen denk ik.
Waar ik wel voor ben is voor toevoeging van meer genres.
Bv Newage en celtic.
De genre roots mag van mij wel weg, want dat kan wel onder andere genres geplaats worden.
Bij Wiki staat de genre roots er trouwens niet op. wel Rootsreggae en
Rootsrock. dus dan kun je dat ook onder reggae en rock plaatsen.
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Categorie:Muziekgenre&from=Mbaqanga
0
geplaatst: 21 oktober 2009, 10:58 uur
New age kan onder electronic en/of wereld en celtic kan ook onder wereld.
Wat Sven dus eigenlijk zegt.
Wat Sven dus eigenlijk zegt.

0
geplaatst: 11 december 2010, 14:34 uur
In De Site > Algemeen > Wat mis je op MusicMeter?:
ik mis wat meer specificatie binnen de genres rock en pop. Binnen rock bijv. indie rock, progressive rock, symfonische rock, hard rock, etc. Deze genres zijn nl zo groot.
Ofschoon het niet mijn favoriete genre is, zou ik het verstandig vinden als er ook een genre 'musical' wordt toegevoegd.
ik mis wat meer specificatie binnen de genres rock en pop. Binnen rock bijv. indie rock, progressive rock, symfonische rock, hard rock, etc. Deze genres zijn nl zo groot.
Ofschoon het niet mijn favoriete genre is, zou ik het verstandig vinden als er ook een genre 'musical' wordt toegevoegd.
0
Misterfool
geplaatst: 11 december 2010, 16:16 uur
Daar is al vaker over gediscussierd.Eigenlijk vind ik de genre-aanduiding zo als hij nu is prima. Specificaties maken het alleen maar ondoorzichterlijker en zijn zeker onderwerp voor een ellelang discussie.
0
geplaatst: 11 december 2010, 16:23 uur
Oh dus als iets vaker is bediscussieerd is het niet meer bespreekbaar? De vraag is hier wat wordt gemist en daarop geef ik een reactie. Genres als ska, punk en reggae zijn nauwelijks nog met fatsoenlijke lijsten te vullen terwijl rock en pop albums elkaar om de hoogste scores verdringen. Ik vind het interessanter om daarbinnen meer specificatie te zien, zodat ik nieuwe albums kan ontdekken die andere MuMe-ers goed vinden maar ik nog niet ken.
p.s.
Onbedingd is volgens mij geen Nederlands. Bedoel je het Duitse 'unbedingt'?
p.s.
Onbedingd is volgens mij geen Nederlands. Bedoel je het Duitse 'unbedingt'?
0
Misterfool
geplaatst: 11 december 2010, 16:27 uur
Natuurlijk is het bespreekbaar. Persoonlijk vind ik dat een genre als ska en reggea bij elkaar gevoegd mogen worden. Beiden genre''s zijn gelijk qua opzet en hebben beiden een magere toplijst. Het uitsplitsen van rock lijkt me problematisch want wat is het verschil tussen zeg maar new-wave en rock en prog en rock? Zelfs new-wave en prog kunnen dicht bij elkaar liggen(talking heads/kC). Lijkt me geen goed idee dus
p.s
onbedingd vervangen. Ik weet niet zo hoe ik op het woord kwam. Ik woon in de Achterhoek dus het zou maar zo kunnen dat het woord uit het Duits komt.
p.s
onbedingd vervangen. Ik weet niet zo hoe ik op het woord kwam. Ik woon in de Achterhoek dus het zou maar zo kunnen dat het woord uit het Duits komt.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 19:37 uur
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:
Ik vind dat er veeeel te weinig genres zijn, bovendien mogen er wel meer dan 2 per plaat worden ingevuld want op deze manier wordt juist de interessantere 'crossover' muziek ondergesneeuwd en slecht becijferd door puristische mierrenneukers...
Ik vind dat er veeeel te weinig genres zijn, bovendien mogen er wel meer dan 2 per plaat worden ingevuld want op deze manier wordt juist de interessantere 'crossover' muziek ondergesneeuwd en slecht becijferd door puristische mierrenneukers...
0
geplaatst: 20 januari 2011, 19:55 uur
Het probleem is dat die puristische mierenneukers dan gaan discussiëren over welk genre er bij een album moet staan, wat we ook kunnen missen als kiespijn. De genres zijn goed zoals ze hier zijn, imo.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 20:19 uur
bennerd schreef:
Het probleem is dat die puristische mierenneukers dan gaan discussiëren over welk genre er bij een album moet staan, wat we ook kunnen missen als kiespijn. De genres zijn goed zoals ze hier zijn, imo.

0
geplaatst: 20 januari 2011, 20:21 uur
Dat vind ik ook. Wel is het soms vervelend als bij verschillende albums van eenzelfde artiest verschillende genres staan aangeduid, terwijl daarin bij die albums zelf muzikaal gezien geen reden toe is. Zeker als er meerdere genres zijn ingegeven wordt het dan een soepje. Maar bij het uitbreiden van de keuze in genres zou dat wellicht nog verergeren.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 22:15 uur
Kronos schreef:
Dat vind ik ook. Wel is het soms vervelend als bij verschillende albums van eenzelfde artiest verschillende genres staan aangeduid, terwijl daarin bij die albums zelf muzikaal gezien geen reden toe is. Zeker als er meerdere genres zijn ingegeven wordt het dan een soepje. Maar bij het uitbreiden van de keuze in genres zou dat wellicht nog verergeren.
Kom op, er staan zoveel vage genre's in die lijsten, zoals dance en electronic. Ska en reggae zijn wel weer aparte genres, maar er bestaat geen dancehall. De Amsterdam Klezmer Band en Fela Kuti zijn allebei 'Wereldmuziek'? R&B is zowel Howling Wolf als Aaliyah? Het is niet zo dat er een beperkte, duidelijke selectie is gemaakt van genres. Het zaait op deze manier eerder verwarring dan dat het iets verduidelijkt. Dan kun je genres net zo goed afschaffen (ook geen slecht idee volgens mij).
0
geplaatst: 20 januari 2011, 23:20 uur
Afschaffen is een enorm slecht idee. Zo is er voor de geïnteresseerden echt nog maar weinig af te leiden van een vlugge blik op de albumpagina, zeker bij albums waar nog geen enkel bericht bij geplaatst is.
Het feit dat genres soms niet goed toegepast zijn (bij mijn weten is Holwin' Wolf nog steeds blues, maar ik kan verkeerd zijn) ligt aan de users die het toegevoegd hebben. Correcties mogen altijd ingediend worden.
Het feit dat genres soms niet goed toegepast zijn (bij mijn weten is Holwin' Wolf nog steeds blues, maar ik kan verkeerd zijn) ligt aan de users die het toegevoegd hebben. Correcties mogen altijd ingediend worden.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 23:36 uur
verkeerd toegepast bestaat volgens mij niet, slecht gedefinieerd wel. R&B is bij mijn weten nog steeds Rhythm & Blues, niet Rap & Bullshit
Als er discussie is over het genre kun je toch gewoon meer dan 1 genre invullen (of meer dan 2, wat dus niet kan om de één of andere reden)? Zolang het maar een beetje een afdoende beschrijving geeft. Dat is nu best wel vaak niet het geval.
Als er discussie is over het genre kun je toch gewoon meer dan 1 genre invullen (of meer dan 2, wat dus niet kan om de één of andere reden)? Zolang het maar een beetje een afdoende beschrijving geeft. Dat is nu best wel vaak niet het geval.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 23:56 uur
Die genre-verdeling gaat echt niet meer aangepast worden. Een specifiekere genre-verdeling is onwenselijk omwille van het correctie-pingpong dat je dan over je afroept (user a corrigeert een album naar progrock, user b naar krautrock, user c naar symfo en user d weer naar progrock) en sowieso niet meer realiseerbaar omdat je dan 212000 albums moet gaan corrigeren.
Kan best zijn dat er bij sommige genres een verkeerd genre staat, maar dat kan altijd gecorrigeerd worden. En of je nu leuk vindt of niet, de term r&b heeft in de loop der tijd gewoon een andere betekenis gekregen. Verder moet ik het eerste album dat zich niet in 2 hoofdgenres laat vangen nog tegenkomen.
Kan best zijn dat er bij sommige genres een verkeerd genre staat, maar dat kan altijd gecorrigeerd worden. En of je nu leuk vindt of niet, de term r&b heeft in de loop der tijd gewoon een andere betekenis gekregen. Verder moet ik het eerste album dat zich niet in 2 hoofdgenres laat vangen nog tegenkomen.
0
geplaatst: 21 januari 2011, 00:00 uur
De genres zijn niet bedoeld om de muziek heel erg te specificeren, en Jordy heeft er heel bewust voor gekozen om zo min mogelijk genres te gebruiken, en is naar mijn weten niet van plan dit te veranderen. Hoe meer genres je toevoegt, hoe meer discussies je erover krijgt. De bedoeling is gewoon om in een oogopslag ongeveer te zien welke kant het opgaat. Wil je precies weten wat voor muziek het is, dan kan je dat soms in de berichten zien, maar in principe heeft MuMe (voor zover ik weet) geen informatieverstrekkend doel (vandaar linkjes naar WIkipedia enzo). Natuurlijk biedt MuMe wel wat informatie maar die is redelijk beperkt gehouden. De nadruk ligt meer op het beoordelen van muziek en het discussiëren hierover.
(dit is in ieder geval hoe ik het heb begrepen uit eerdere berichten van Jordy)
(dit is in ieder geval hoe ik het heb begrepen uit eerdere berichten van Jordy)
* denotes required fields.