MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
Wel mooi dat je door de nieuwe gebruikerslijst eens exact kan zien dat er nu 243 mensen samen tot 5451 meningen/recensies komen. Dat lijkt veel, maar als je eens naar het totaal aantal berichten kijkt op MuMe (bijna 1,66 miljoen), min de berichten op het forum (ruim 810.000) en de berichten bij de artiesten - laten we er voor het gemak 20.000 van maken, zoveel kan het niet zijn - dan zie je dat ruwweg de helft van alle berichten (830.000) bij albums wordt gepost. Dit betekent ook dat nu ongeveer één op de 150 berichten als mening of recensie wordt gemarkeerd... niet al te veel nee.

We kunnen dit natuurlijk wel wat meer maken. Ik heb er nu nog niet zo veel belang bij om zelf aan te geven wat een mening of recensie is, maar - wat anderen ook al zeggen - misschien zou de mogelijkheid er moeten komen om andermans berichten als recensie aan te vinken. Desnoods stuur je na drie (of vijf, of tien, noem maar wat) vinkjes een PM naar de schrijver, of hij het goed vindt dat zijn bericht voortaan als mening/recensie door het leven gaat.
Misschien zorgt de nieuwe gebruikerslijst ook wel voor dat competite-element... ik ben nu wel benieuwd, ik ga het nu elke week proberen bij te houden of er meer recensies komen. En héél misschien vink ik ooit zelf ook nog wel een mening/recensie aan

Lin
Onderhond schreef:
(quote)

Alle gebruikerslijsten weg dan?

Wat mij betreft wel hoor, is het enige aan Mume waar ik nooit op kijk...ben dan ook niet zo'n lijstjesfanaat

Ik laat me ook zeker in mijn keuze voor muziek niet leiden door wie er bovenaan staat in de recensielijst, puur omdat mensen zichzelf daarnaar toe kunnen werken.
(Ik weet inmiddels welke users dezelfde smaak hebben en aan welke users ik waarde hecht wat betreft recensies. Wat nieuwe users betreft vond ik die oude mogelijkheid dat je users met gelijke smaak onderaan je profiel zag staan handiger. )
Die recensielijst zou een ander verhaal zijn als je zelf je recensies niet aan kunt klikken, maar een ander dat doet omdat diegene de waarde van een recensie ziet. Nu denk ik inderdaad dat er mensen zijn die maar zoveel mogelijk van hun recensies/meningen/opmerkingen aanklikken om zo hoog mogelijk in de lijst te eindigen.

neo
Zo zouden er ook mensen kunnen zijn die zomaar een bericht van een ander aanklikken. Stemmen zullen we ook maar niet meer doen, want er zijn mensen die zomaar onterecht iets naar beneden stemmen.

Ik begrijp je zorgen, maar er is geen systeem waarin alles perfect werkt.

Lin
Nee dat begrijp ik maar de vraag was of alle gebruikerslijsten weg moesten, en wat mij betreft mag dat omdat ik er persoonlijk geen toegevoegde waarde in zie... kijk er ook nooit op.

Ik heb geen zorgen hoor, als er mensen zijn die het allemaal wel nuttig vinden is het prima...en natuurlijk.. "fraudeurs" heb je overal...

Lijstjes zijn lullig maar ook leuk.

Volgens mij is er trouwens niets mis met enig element van competitie. Erg mannelijk, dat wel. Natuurlijk zal het sommigen aanzetten om vals te spelen maar het kan ook positief stimulerend werken.

En het mag ook gezien worden wie hier wat pluimen verdient. Kijk bijvoorbeeld eens naar de lijst van aantal toevoegingen. Zowat 1/3 van de albums die op deze site staan zijn toegevoegd door de top 10 aan 'toevoegers'. Zonder hen zou het er hier heel anders uit zien.

Ik kijk wel eens in die lijstjes om te zien wie op die manier deze site maakt.

Met dank en respect.

Sir Spamalot (crew)
Een perfect systeem zul je nooit hebben in het aanduiden van recensies, je kan alleen maar hopen dat de meeste MuMe collega's het spel eerlijk en correct spelen en dat is zo. Voor mij is dit een hulpmiddel om een beetje onderscheid te kunnen maken tussen gewone commentaar bij een album en diepere analyse (wat een rare woordcombinatie) van een album. Ik heb voor mezelf uitgemaakt om bepaalde artiesten (momenteel Loudness uit Japan) en bepaalde albums (Top Tien, Rotatielijst) intenser te beluisteren: koptelefoon op, teksten volgen en de gedachten (oud en nieuw) op mij af laten komen. Ik doe het zeker niet om ergens hoog op een gebruikerslijst te eindigen, want dat vind ik nutteloos, tijdverlies en oninteressant. Ik hoop enkel voor mezelf en voor anderen dat die recensies het volgende opleveren: interesse in een artiest, een album, een genre (weer dat lelijk woord), een kennismaking met zaken waar je eerst geen doen mee had. Door deze site en hopelijk ook door die recensies hoop ik andere dingen te ontdekken die oorspronkelijk niet mijn smaak waren maar waarvan ik nu mag zeggen: blij dat ik het leren kennen heb. Mijn voorbeelden van artiesten waar ik niets van kende vooraleer ik deze site ontdekte: Opeth, Johnny Cash, Frank Zappa, Miles Davis. Er zullen ongetwijfeld nog velen volgen en daar hecht ik wel belang aan: ik wil ontdekken en mij laten verrassen, aan de hand van besprekingen, meningen, recensies ... hoe je het ook wil noemen. Met muzikale groeten, de Sir.

Ik heb er sinds vandaag weer een mening bij.

Er viel mij iets op in het bericht van Sir Spamalot. Mijn oog viel op het woord "bespreking". Is dat niet een goed vervangmiddel? Het is niet zo professioneel getint als 'recensie', en het is ook niet zo lelijk en breed als 'mening'.

Ja... als recensie blijkbaar niet kan, ben ik ook wel voor bespreking.

Aantal berichten: 961, waarvan 0 besprekingen

Ik ben ook te vinden voor *Bespreking*.

Bespreking is inderdaad beter.
Ik ken verschillende leden die geband zijn vanwege een eigen mening ergens over.

Ik vind 'sterbericht' wel wat hebben; het heeft iets vrolijks .

Rhythm & Poetry schreef:

Dat wel maar het schept verwachtingen die natuurlijk niet ingelost behoeven te worden.
Ik vind 'impressie' wel iets hebben, het is vrijblijvend genoeg en je kunt er alle kanten mee op.

"impressie": heel fein: en via een "impressie" geef ik expressie aan een mening die géén recensie is!

Guess what - "I'm going slightly mad"

Recensie, mening, bespreking, sterbericht, impressie......?

Hou het gewoon bij recensie, lees de eerste post van Jordy nog eens en accepteer het woord recensie!

tuktak
beschouwing

Verslag

freitzen schreef:
We kunnen dit natuurlijk wel wat meer maken. Ik heb er nu nog niet zo veel belang bij om zelf aan te geven wat een mening of recensie is, maar - wat anderen ook al zeggen - misschien zou de mogelijkheid er moeten komen om andermans berichten als recensie aan te vinken. .

Of nog geweldiger.. dat je elk bericht op de site ook een rating van 0-5 sterren kunt geven en dat alleen berichten met een gemiddelde van meer dan 4 en meer dan 5 stemmen als recensie aangemerkt worden.

Observatie.

The Scientist schreef:
Of nog geweldiger.. dat je elk bericht op de site ook een rating van 0-5 sterren kunt geven en dat alleen berichten met een gemiddelde van meer dan 4 en meer dan 5 stemmen als recensie aangemerkt worden.

Ja. En dat je andere users maar vooral moderators (met geweldige ideeën) kan wegstemmen.

Rhythm & Poetry schreef:

Ah, zelfs de boosdoener is van mening veranderd

Daar was ik al eerder op terug gekomen .

En aangezien er hier blijkbaar naar mij geluisterd wordt is de kans groot dat we sterberichten gaan krijgen .

Ik heb nu blijkbaar 37 verschillende meningen........

The Scientist schreef:

Recensiemeter

Sir Spamalot (crew)
Ik zie genoeg stukjes staan van bepaalde users die perfect kunnen "dienen" als recensie, maar misschien is dit nog niet genoeg ingeburgerd. Elk zijn keuze natuurlijk, maar, komaan mensen, niet bang en/of te bescheiden zijn...

Ik heb juist weer verschillende berichten van mij die ik als recensie had aan geduid, weer verwijdert.
Over die er nu nog staan, ben ik best tevreden.

Sir Spamalot schreef:
Ik zie genoeg stukjes staan van bepaalde users die perfect kunnen "dienen" als recensie, maar misschien is dit nog niet genoeg ingeburgerd. Elk zijn keuze natuurlijk, maar, komaan mensen, niet bang en/of te bescheiden zijn...

Vind ik ook, daarom is het wel goed dat dit topic af en toe weer onder de aandacht gebracht wordt.

Sir Spamalot (crew)
Herman, een vraag uit nieuwsgierigheid niet uit behoefte naar meer statistiek: hoeveel reviews hebben we nu al. Ik zie dat vele mensen er echt op letten en daarom ... mijn hoed af voor jullie!

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Dat soort verborgen statistieken ziet alleen Jordy. Maar afgaande op deze lijst zo'n 7500 denk ik?

Wow, ik sta echt hoog in die lijst (72), verder kom ik alleen maar voor in de gebruikerslijst voor aantal berichten (209). Hoewel ik de lijst voor toevoegingen ook wel kan halen (maar eens doen dan )

Gast
geplaatst: vandaag om 03:23 uur

geplaatst: vandaag om 03:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.