MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
Neen, en ik stel voor dat iedereen zijn eigen definitie van 'recensie' gebruikt. Ik weet het, sommige 'meningen' (yuk) zijn geen echte 'recensies', maar ik zie het ook niet als echte recensie. Ik wil gewoon zo een bericht kunnen lezen en weten wat de gebruiker ervan vindt, hoe het klinkt en wat ik er van kan verwachten. Ik lees zelfs geen zaken van 200 lijnen, met hier en daar een uitzondering.

Jordy, je noemt nota bene zelf het woord 'mening' al lelijk! Doe ons een lol en verander het a.u.b. weer terug, en verwijder anders voor mijn part die hele markeringsfunctie maar... zoveel voegt het nou ook niet toe aan de site.

En verder wat de drie mensen boven mij zeggen.

'Persoonlijke recensie' is een beetje lang, maar zou de lading aardig dekken. Ook al zijn het misschien vaak geen recensies volgens het boekje, denk toch dat 'recensie' de beste oplossing is. Als ik neerzet dat ik een plaat volkomen K*T vind is dat ook een mening, maar absoluut geen recensie.

Hoewel het niet verstandig is, laat ook ik even horen dat ik mening onuitstaanbaar lelijk vind staan.

neo
Zigstar schreef:
Het maakt niet uit of jij er de kriebels van krijgt, er moet toch gewoon een soort van standaard worden opgelegd, anders kan jan en alleman bij het onnozelste stukje tekst gewoon dat sterretje aanvinken en krijg je feitelijk juist hetzelfde als voorheen, waardoor dat aparte deel 'recensies' feitelijk zeer nutteloos wordt. Maar soit.

Denk niet dat je de functie van de filter echt begrijpt.

dix
opinie ?

Sheplays
Het leuke van de meter is dat er bij de albums veel meningen staan van mensen met diverse achtergronden en interesses. In een muziekmagazine krijg je ook alleen maar een mening van een individu te lezen, hoe vakkundig die dan ook mag zijn. Ik lees liever wat muziek met mensen doet dan dat zelfbenoemde experts alle nieuwe releases van kritiek gaan voorzien.

dix schreef:
opinie ?

Meestal heb ik toch maar 1 opinie over een album, maar goed. Ik vind het ook niet zo staan eigenlijk, hetzelfde verhaal als 'mening' dus.

Zigstar
neo schreef:
(quote)

Denk niet dat je de functie van de filter echt begrijpt.

Hehe,

"Eigenlijk is dit zo'n score die meteen na de eerste maal een volledig schot in de roos is. De vele diepere, filosofische lagen van het leven schieten voor bij in deze score van Amar, met een geluid wat eigenlijk voor het hele Arabisache gebied kan staan. Zo divers en zo geweldig weet ie al deze groeperingen samen te brengen."

Als dit als 'recensie' wordt beschouwd, neen, dan begrijp ik de functie van de filter niet .

Pfff.. Zigstar. Het gaat er niet om of jij het bericht van Neo goed vind of niet? Het gaat er om dat er vaak wordt gediscussieerd over de hoes of over de artiest of meer (leuke) opvullende berichten. en dat je die berichten op deze manier kan overslaan. Dat wil dus niet zeggen dat alleen de aller beste of mooiste berichten daar dan uit moeten komen. Zo moeilijk is het echt niet.

99 berichten | 1 mening

neo
Dat iets voor jou wel of niet een recensie, doet er nu niet toe. Ik had het over de functie van de filter. De filter is bedoeld om alle meningen/recensies uit (soms ellenlange) pagina's te filteren, ongeacht of dat 100 zinnen zijn of 4.

Rhythm & Poetry schreef:
Dan zou je kunnen zeggen dat het woord 'recensie' vervangen moet worden in 'mening'.

Joepie, ik word serieus genomen; mening staat helaas voor geen meter. Ik denk dan toch gewoon dat er recensie moet staan, ook al zijn er geen regels aan verbonden, een bericht van 4 regels is gewoon geen recensie. Natuurlijk hoeft het geen heel boekwerk te zijn maar ik zou wel een minimum instellen (15 regels bijvoorbeeld).

Zigstar
En mij gaat het ook niet om wat Neo schrijft, het gaat er mij gewoon om dat ik vind dat die functie overbodig is als het onderdeel toch maar dergelijke berichten gaat bevatten, want zoals ik al zei, je hoeft echt niet ver te scrollen op de pagina om een bericht als dat van Neo te vinden hoor .
Het zou daarentegen wél interessant zijn om uit 80 pagina's OK Computer-discussie die vijf of zes berichten te kunnen filteren die wel degelijk bestaan uit meer dan vijf zinnen.
Maar whatever hoor, doesn't matter.

neo schreef:
Dat iets voor jou wel of niet een recensie, doet er nu niet toe. Ik had het over de functie van de filter. De filter is bedoeld om alle meningen/recensies uit (soms ellenlange) pagina's te filteren, ongeacht of dat 100 zinnen zijn of 4.

...Wat bij een band als Pink Floyd of Opeth heel handig kan zijn.

Oh ja, R&P: user james_cameron schrijft perfecte beschrijvingen van albums/bands in een stuk of 4-5 zinnen. Ze helpen in de meeste gevallen meer dan langere recensies. Om maar even te onderstrepen dat ik tegen iets knullig als 'een minimaal aantal regels' ben.

Ja dat snap ik wel; maar dat maakt het geen recensie. Recensie is dan een krom woord, maar een mening is nog krommer (want ik plaats bijna overal wel een mening). Als ik van een user weet dat ik veel aan zijn berichten heb dan lees ik ze toch wel (ik voeg hem toe aan mijn gebruikersupdate).

Dus als het dat is wat je zoekt, kun je evengoed gewoon eens de pagina scrollen, zoveel moeite is dat ook niet.

Wel als er 20 paginas staan en de helft is gevuld met berichten van mensen die al eerder gepost hebben. Dan is dat namelijk erg veel moeite.

Verder is het onmisbaar bij een album waar al veel berichten staan en ik in één oogopslag wil zien wie zijn mening over het album heeft gegeven en wat hij gezegd heeft. Het verschil tussen 1 of 2 paginas met recensies (of meningen over het album) en 20 paginas rotzooi is gewoon erg groot.

Op MoMe vind ik de gemiddelde user nou ook niet bepaald kritisch onderhond..

Specifiek op recensies toegespits kan ik toch wel zeggen dat er op MM toch echt wel goed gebruik van gemaakt wordt. Enige jammere is dat een hoop oude recensies niet binnen de filter vallen, maar als ik het ding gebruik (bij grotere films) krijg ik toch meestal een mooie lijst met vaak aardig lijvige berichten.

Soms zitten er inderdaad berichten tussen van 5 lijnen maar ook daar vind ik niks mis mee. Weet je alsnog snel wat iedereen over een film denkt.

Punt was dat je mij niet kan wijsmaken dat iedereen hier kritischer op de term "recensie" neerkijkt en er daarom veel minder aangevinkt worden.

Sheplays
Ik vind niet dat je kunt stellen dat zoveel users rotzooi plaatsen.

Ik vind "mening" ook wat ongelukkig gekozen.
Want zijn niet alle posts bij een album "meningen"?

Het woord "recensie" is beter, al heeft het een professionele
bijklank en ruikt het een beetje naar het vellen van een oordeel.

Ik hou het daarom voor mezelf liever bij "impressie".

Ook ik zou gaarne het woord recensie terugzien.

Het woord "recensie" is toch veel beter dan "mening". Het woord "mening" is zo'n rekbaar begrip. "Recensie" daarentegen laat je direct weten dat er nu een stuk tekst verschijnt waarin een bepaalde kunstuiting wordt besproken of geduid.

Onderhond schreef:
Punt was dat je mij niet kan wijsmaken dat iedereen hier kritischer op de term "recensie" neerkijkt en er daarom veel minder aangevinkt worden.

Is ook nergens gezegd. Ik heb mezelf als voorbeeld genomen en heb gezegd dat ik koos voor mijn recensie-achtige stukken en niet voor mijn kortere meningen die ik ook had kunnen kiezen en waar niks mis mee zou zijn alleen is dat mijn keuze. Wat anderen doen weet ik niet en daar heb ik ook niets over gezegd.

Maar om dan toch op jouw opmerking terug te komen: ik denk dat velen enige schroom moeten overwinnen ja (dat bleek al bij de discussie toen deze functie werd geintroduceerd en die jij misschien gemist hebt toen).
Of dat te maken heeft met een kritischer zelfbeeld durf ik niet te zeggen. Het kan ook desinteresse zijn, luiheid, niet op de hoogte zijn van het bestaan of weet ik het wat.

Misschien dat het aantal recensies dat iemand voor zichzelf heeft aangeklikt gewoon niet geteld moet worden. Krijg je ook geen recensiewedstrijd, wat best wel eens ten kosten van de kwaliteit kan gaan, en klikken mensen eerder hun stuk aan als recensie als het ook daadwerkelijk wat op een recensie lijkt.... misschien, zou kunnen, eventueel....

(met dank aan Lin die het wedstrijdelement er in ziet en me daar zojuist op attent maakte)

Ik heb achter de schermen exact hetzelfde gezegd. Van mij mag die lijst weg en volstaat de teller op de individuele profielpagina's.

Het enige dat me opvalt is dat er zowel hier als op MoMe veel users zijn die eigenlijk weinig te melden hebben over een film of plaat.. ik zie daar weinig verschil tussen, terwijl er op MoMe meestal meer users zijn die met one-liners hun film aanprijzen of afkraken. Dan vind ik MuMe toch echt wat selectiever en beter.
Ik ben overigens bijna net zo filmgek als muziekgek.. allebei geniale media!

Harco
Bertus schreef:
Ook ik zou gaarne het woord recensie terugzien.

met dank aan Lin die het wedstrijdelement er in ziet en me daar zojuist op attent maakte

Alle gebruikerslijsten weg dan?

Het lijkt me eigenlijk wel nuttig als je ook andermans berichten als mening/recensie kunt aanvinken. Nu blijven er toch veel aardige dingen achter het filter hangen omdat mensen ze zelf niet aanvinken.

Verander het gewoon terug naar Recensie en laat iedereen er mee doen wat hij wilt. Degene die het misschien kut vinden negeren het. Degene die 5 zinnetjes voldoende vinden markeren die gewoon en hetzelfde voor mensen die 200 regels schrijven. En als je dan de filter gebruikt kies je alsnog wat je wilt lezen. Sla je de korte berichtjes over of juist de langere.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:48 uur

geplaatst: vandaag om 19:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.