De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 15:08 uur
BoordAppel schreef:
Nieuwe woorden kunnen moeilijk een verarming zijn natuurlijk.
Nieuwe woorden kunnen moeilijk een verarming zijn natuurlijk.
Ik had het over verloedering.
Blanke mannetjes met scheve petjes die elkaar swa noemen en mang naar elkaar roepen, is een teken der verloedering.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 15:39 uur
Hangt ervan af: als dat ene woord, zeg "doekoe" nou 5 andere vervangt, is het een verarming . Wie garandeert mij dat die scheve petjs (zoals Kingsnake ze aanduidt) allemaal weten wat "goed in de slappe was zitten" betekent , of "pegulanten" of "vandaag er aardig wat airmiles bijgetikt" of de alombekende "rooie ruggen", of "dat kan bruin niet trekken" (zullen ze ongetwijfeld héél andere gedachten bij hebben) of "de broekriem aanhalen" - nee in dat laatste geval zitten ze zonder doekoe of dinero.
'k vind het inderdaad een relatieve verarming als ik twee honkies tekgen elkaar hoor ratelen: "ai mie man, watskebeurt" - de ander "yo yo mie man, chill".
Bijzonder inhoudsrijke conversatie.
Even terzijde: dit hoort eigenlijk op het taaltopic thuis
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 31 maart 2009, 15:41 uur
Ja, het ligt eraan. Soms kan het ver gaan, alleen vind ik het geen probleem als die mensen de 'normale' taal niet verleren, want dat gebeurd nog wel eens. Ik spreek grotendeels ABN, gelukkig wel. 

0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 15:44 uur
RedLightCityBoy schreef:
Ja, het ligt eraan. Soms kan het ver gaan, alleen vind ik het geen probleem als die mensen de 'normale' taal niet verleren, want dat gebeurd nog wel eens. Ik spreek grotendeels ABN, gelukkig wel.
Echter heet het geen ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands), maar Standaard Nederlands.
Dit is besloten, om mensen, die streektaal spreken (twents, gronings, limburgs etc.), niet tegen het hoofd te stoten.
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 31 maart 2009, 15:48 uur
Maar iedere streek heeft toch wel een andere streektaal? dus dan spreekt eigenlijk niemand standaart Nederlands? Of is besloten dat de randstad symbool staat voor de standaard Nederlandse taal? 

0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 15:54 uur
RedLightCityBoy schreef:
Maar iedere streek heeft toch wel een andere streektaal? dus dan spreekt eigenlijk niemand standaart Nederlands? Of is besloten dat de randstad symbool staat voor de standaard Nederlandse taal?
Dat klopt.
Het standaard Nederlands is een 'gemaakte' taal, met de streektaal van Haags/Rotterdams eo als uitgangspunt.
Maar het echte oude haags en rotterdams is verdwenen. Nu is het meer andersom. Nu zijn de Randstadters standaard Nederlands gaan spreken en zijn A'dan t/m R'dam gebieden zonder een eigen identieke taal. Heel sneu maar waar.
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 31 maart 2009, 16:00 uur
Tenzij je in het centrum van A'dam rondkijkt, de Jordaan. Daar zijn nog genoeg mensen die met hun eigen taal spreken.Maar inderdaad buiten dat is het dialect toch wel grotendeels verdewenen in A'dam (rotterdam kom ik niet).
0
geplaatst: 31 maart 2009, 16:19 uur
Kingsnake schreef:
Dat is het ook niet.
Gezeur van taalpuristen die niet met hun tijd mee kunnen gaan.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 16:23 uur
Kingsnake schreef:
Dat klopt.
Het standaard Nederlands is een 'gemaakte' taal, met de streektaal van Haags/Rotterdams eo als uitgangspunt.
Maar het echte oude haags en rotterdams is verdwenen. Nu is het meer andersom. Nu zijn de Randstadters standaard Nederlands gaan spreken en zijn A'dan t/m R'dam gebieden zonder een eigen identieke taal. Heel sneu maar waar.
(quote)
Dat klopt.
Zoals ik al eerder zei, hoort deze discussie op het taaltopic thuis. Hollands (Zuid- en Noordholland) werd min of meer als uitgangspunt voor 'ABN' gehanteerd. Die specifieke nadruk op DH, R' en A'dam is mij niet bekend. Er werd altijd gezegd dat het 'mooiste Nederlands' werd gesproken in Haarlem e.o. - specifieker nog: Bloemendaal.
Haags, R'dams en A'dams (in iets mindere mate) klinken imo (nb! imo) niet echt mooi. Wat mooi/authentiek is aan Amsterdams is de opname van Joodse woorden zoals mokum, goochem, aggenebisj etc.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 16:26 uur
BoordAppel schreef:
Dat is het ook niet.
(quote)
Dat is het ook niet.
Volg svp even discussie en sta niet stante pede met je instantoordeel klaar.
0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 16:33 uur
Mjuman schreef:
Zoals ik al eerder zei, hoort deze discussie op het taaltopic thuis. Hollands (Zuid- en Noordholland) werd min of meer als uitgangspunt voor 'ABN' gehanteerd. Die specifieke nadruk op DH, R' en A'dam is mij niet bekend. Er werd altijd gezegd dat het 'mooiste Nederlands' werd gesproken in Haarlem e.o. - specifieker nog: Bloemendaal.
Haags, R'dams en A'dams (in iets mindere mate) klinken imo (nb! imo) niet echt mooi. Wat mooi/authentiek is aan Amsterdams is de opname van Joodse woorden zoals mokum, goochem, aggenebisj etc.
(quote)
De mods verplaatsen dit rijtje berichten tzt wel

Je hebt gelijk.
Ik zei te snel Den Haag, R'Dam etc.
Ik bedoelde natuurlijk Noord- en Zuid Holland
Het 'haags' van nu is natuurlijk gewoon een asociale en platte variant van het standaard-Nederlands (met hele lichte invloeden van de oude streektaal - jullie/zullie/hullie).
Over rotterdams en amsterdams (kleine letter) weet ik niet in hoeverre er nog woorden/uitdrukkingen van weleer inzitten.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 17:02 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Ik volg de discussie, die hier overigens wel vaker gevoerd wordt. Elke keer blijkt maar weer dat sommige mensen niet om kunnen gaan met het feit dat taal nu eenmaal altijd veranderd.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 17:06 uur
BoordAppel schreef:
Ik volg de discussie, die hier overigens wel vaker gevoerd wordt. Elke keer blijkt maar weer dat sommige mensen niet om kunnen gaan met het feit dat taal nu eenmaal altijd veranderd.
(quote)
En dat laatste schrijf je met een "t", want zo verandert is de taal nog niet (en da's dus eigenlijk met een d). Het gaat om het wegvallen van alternatieven: 1 woord (zeg "lullig", of "klote") dat vier of vijf andere vervangt en dan spreek je echt van verarming en niet van verrijking. Niet elke toevoeging is een verrijking als er een aantal andere woorden door verdwijnt.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 17:55 uur
Ik probeer het maar gewoon te houden met het "nederlands", zoals ik het op school heb geleerd. Zinnen ontleden enz. Ik was toen redelijk goed met dictee. Ik hoop dat de jongeren mij in ieder geval nog kunnen begrijpen, als ik eens een reaktie geef. Bij voorbaat mijn verontschuldigingen voor mijn taalfouten en het falen mijnerzijds om me telkens weer aan de nieuwe spelling aan te passen.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 18:15 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Mooi valt natuurlijk over te twisten, maar in Bloemendaal wordt best wel bekakt gesproken, dus dat zou ik niet als uitgangspunt voor Standaard Nederlands nemen. Voor zover ik weet, wordt Haarlem vaak genoemd als stad waar datgene wat gesproken wordt het dichtste bij Standaard Nederlands komt.
0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 18:53 uur
BoordAppel schreef:
(quote)
Ik vind het onzinnig.
Als jongeren zowel als ouderen voortdurend debiele 'hippe' woorden verzinnen of overnemen van hun pop- danwel tv-helden en daardoor gesprekken danwel geschreven berichten onleesbaar danwel onbegrijpelijk maken dan is dat verre van gezeur en heeft al dit niets te maken met het pureren van taal.
Verder ben ik, om maar een voorbeeld aan te halen, mij er volledig van bewust dat taal leeft. Vooral een taal als het nederlands ,daar Nederland een land is met veel culturele verschillen en een groot aandeel heeft in de internationale handel en tevens veel bijdraagt aan de wetenschap, zoals bijvoorbeeld informatietechnologie en ruimtevaart, is onderhevig aan invloeden van elders.
Maar dan hoeft een ieder de taal niet zodanig te verkrachten, dat het onbegrijpelijk wordt.
Daar is niemand mee geholpen.
0
geplaatst: 31 maart 2009, 20:59 uur
Kingsnake schreef:
en heeft al dit niets te maken met het pureren van taal.
en heeft al dit niets te maken met het pureren van taal.

0
geplaatst: 31 maart 2009, 21:59 uur
Kingsnake schreef:
Blanke mannetjes met scheve petjes die elkaar swa noemen en mang naar elkaar roepen, is een teken der verloedering.
(quote)
Is het geen verloedering als negers het doen dan ?
0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 22:18 uur
misorabi schreef:
(quote)
Slang is slang.
Ik ga me niet wagen aan een waardeoordeel van mensen die in achtergestelde wijken in New York, Haiti etc wonen.
Maar west-europeanen ed die niet op straat leven en dan 50-cent taal gaan gebruiken, vind ik raar.
Maar da's eigenlijk een heel andere discussie.
0
Kingsnake
geplaatst: 31 maart 2009, 22:20 uur
BlueVelvet schreef:
(quote)
(afbeelding) Ik maakte de opmerking ook, met deze prent in gedachte.

0
geplaatst: 31 maart 2009, 23:09 uur
Tip aan enkele users (past deels in dit topic): 'geneste' quotes, d.w.z. quotes van quotes (van quotes van...) worden niet weergegeven, dus om ruimte te besparen is het handig om alleen de buitenste quote te laten staan - tenzij je expliciet wilt vermelden op wie de door jou geciteerde reageerde.
0
geplaatst: 1 april 2009, 16:31 uur
Ik zeg maar zo:
Pappi's moeten zich niet spangen als killa G's stratie komen spitten.
0
geplaatst: 1 april 2009, 16:41 uur
Norbert schreef:
Ik zeg maar zo:
Ik zeg maar zo:
'k zoo moar uitkiek'n mee dien döanige babbels dien dòddekuken!
- oe fotoo haank hierboov'n
0
Frostyx
geplaatst: 1 april 2009, 16:54 uur
Kunnen jullie beide dat even toelichten?
Mjuman is dat Fries of iets dergelijks?
Mjuman is dat Fries of iets dergelijks?
0
geplaatst: 1 april 2009, 17:12 uur
Kingsnake schreef:
Ik denk eerder twents of limburgs
Ik denk eerder twents of limburgs
Kijk - het is idd bepaalde vorm van Twents - geïmproviseerd want ik kom niet uit de hoek, maar mijn schoonfamilie wel. Over Limburgs laatst een boeiende discussie over een bepaald Limburgs dialect dat ook in de aanpalende gebieden in Duitsland en België werd verstaan en gesproken. Dat is wat (oude) dialecten zo mooi maakt: de geografische en sociale verankering - met street-taal heb ik heel weinig, omdat het een 'construct' is - veelal ontleend aan buitenlandse voorbeelden en weinig eigens in zich heeft.
Ik stel me niet op het punt van: "alleen in Span Oekoe betaal je met doekoe" - maar als je naar school gaat in Zevenhuizen of Hoofddorp vind ik het maf om te lullen over "doekoe" als je geld bedoelt.
Als je een bijbaantje neemt zeg je toch ook niet "I'm pumping gas".
0
Frostyx
geplaatst: 1 april 2009, 18:23 uur
Sja zo een iemand die ik ken vraagt aan iemand heb je doekoe bij je? waarop hij antwoord: Nee, ik heb geen geweer
0
geplaatst: 1 april 2009, 18:35 uur
Norbert schreef:
Frostyx schreef:
Dat pappi's (gasten, mensen, iets in die geest) zich niet moeten spangen (zich druk maken) als killa G's (ook gewoon een gast, maar wel wat stoerder dan een pappi) stratie (straattaal) komen spitten (praten).
* denotes required fields.