menu

De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic #2

zoeken in:
Op dit moment vind ik het zeer lastig om een donatie te doen aan mensen die duidelijk geen interesse en toekomstplannen hebben voor MusicMeter en communicatie liever uit de weg gaan.

Onweerwolf schreef:

Zou ik 50 euro per jaar doneren als we daarmee een stabiel MusicMeter hebben met alles er op en eraan en iemand die eventuele problemen wil fixen? Ja hoor, ik wel. Voor MusicMeter zou ik gevoelsmatig persoonlijk de grens zo rond de 50 Euro per jaar leggen. Ik doneer ook elk jaar 25 Euro aan de Orinoco's, dus waarom niet? Een hobby mag wat geld kosten.

Volgens mij hadden we 'een stabiel MusicMeter hebben met alles er op en eraan en iemand die eventuele problemen wil fixen', en twintig donateurs tegen een lager bedrag. Ik ben dus wat minder hoopvol

Maar goed, mocht het voorstel ooit op tafel komen, dan zou ik ook doneren. Dat doe ik nu ook (zij het voor een lager bedrag) en nu wordt niet aan die voorwaarde voldaan...

De site heeft veel te veel IT-werk (als je tenminste echt onderhoud wil en de huidige issues wil oplossen) om te verwachten dat iemand dat gratis wil doen en oneindig veel complexer dan Orinoco of een klein forum. Als je denkt dat iemand dat (bijna) gratis gaat doen wens ik je veel succes. Je kunt het ook niet doen, maar dan heb je geen Musicmeter met alles erop en eraan en geen verbetering met de situatie nu en zal je soms wellicht alsnog een dure IT'er moeten inhuren om acute issues op te lossen. Kleine fora opereren meestal onder de vlag van een ander. En daarbij leun je op de ondersteuning van een groot bedrijf waar je kant en klare fora kunt kopen. Dan heb je geen IT'er nodig. Ik heb het eerder gezegd, als je de database los zou laten en je maakt er iets veel eenvoudigers van zie ik het pas voor me, maar dan is het musicmeter niet meer. Ik zal de eerste zijn die vijf tientjes overmaakt, begrijp me niet verkeerd.

Musicmeter moet je niet willen vergelijken met internatonale sites die deels onder de vlag van megabedrijven opereren. Ook dat is heel anders. Al gaan er ook internationale websites sneuvelen of de toegang beperken de komende jaren. Onvermijdelijk. Een website onder de vlag van Amazon zal dat niet doen maar die zamelt data in voor het grote moederbedrijf als voornaamste doel. Ook daar gaan er veel meer van komen. Internationale sites die worden overgenomen door megabedrijven. Amazon neemt al anderhalf decennium veel relatief klein grut over. Maar ook Google, Apple, Microsoft en Facebook kopen vaak bedrijven op.

Het lastige van deze site is dat hij enerzijds te groot is en anderzijds te klein. Die hebben het het moeilijkst.

starbright boy schreef:
De site heeft veel te veel IT-werk (als je tenminste echt onderhoud wil en de huidige issues wil oplossen) om te verwachten dat iemand dat gratis wil doen en oneindig veel complexer dan Orinoco of een klein forum. Als je denkt dat iemand dat (bijna) gratis gaat doen wens ik je veel succes.
Zou al dat werk nog te verdelen zijn onder een groep(je) vrijwilligers?

ZAP! schreef:
(quote)
Zou al dat werk nog te verdelen zijn onder een groep(je) vrijwilligers?
Ongetwijfeld, maar onderschat niet hoe veel continu werk erin kruipt. Dat had Jordy zelf ook aangegeven toen hij ermee stopte. De mensen die eraan werken, moeten dan natuurlijk ook wel weten wat ze doen.

En als die vrijwilligers er dan zelf de brui aan geven, mag je nieuwe ronselen.

starbright boy schreef:
De site heeft veel te veel IT-werk (als je tenminste echt onderhoud wil en de huidige issues wil oplossen) om te verwachten dat iemand dat gratis wil doen en oneindig veel complexer dan Orinoco of een klein forum (...)

Bij alle klachten hier, heb ik niet de indruk dat er zo heel erg veel gebeurd op het gebied van IT. Desondanks, blijft de site gewoon in de lucht, ook al wordt er maanden niets meer aan gedaan. Dus ja, je hebt iemand nodig die er verstand van heeft met betrekking tot de technische kanten er van. Maar dat is geen 40-urige werkweek.

musician schreef:
(quote)

Bij alle klachten hier, heb ik niet de indruk dat er zo heel erg veel gebeurd op het gebied van IT. Desondanks, blijft de site gewoon in de lucht, ook al wordt er maanden niets meer aan gedaan. Dus ja, je hebt iemand nodig die er verstand van heeft met betrekking tot de technische kanten er van. Maar dat is geen 40-urige werkweek.
Oh, dat is een stevige onderschatting. Ik durf te gokken dat dit draait op dezelfde stack als de goed onderhouden websites van Fanreach. Dus de website zelf zal misschien niet veel aandacht krijgen, maar dat zegt niet meteen iets over het achterliggende framework. Daar zullen wel wat engineers aan sleutelen. Of eentje die zich nooit zal vervelen.

Hier zitten veel meer componenten in dan enkel de scriptjes die ervoor zorgen dat wij pagina's kunnen openen. En iedere component vergt onderhoud, bug-bestrijding en niet te vergeten: als het grondiger fout gaat (zoals die leuke 5xx errors), moet je alles laten vallen en binnen een redelijke tijd aan de slag om het te fixen.

Om een goed beeld te krijgen: houd er rekening mee dat dingen als een banner die niet meescrollt met je scherm in principe volledig los staan van de website die bereikbaar is.

(paar edits erbij)

Germ (crew)
Mssr Renard schreef:
(quote)

Ik vind het (persoonlijk) belachelijk dat een trio of kwartet een alt. artiestennaam is van een solo-muzikant.
Dit kwam ik al heel vaak tegen bij bijv. Art Blakey etc. Daar waar ik kan zal ik zoveel mogelijk helpen en corrigeren, maar wat je al zegt: het is een enorme klus.

Het wordt pas echt vervelend als een andere user het weer aanpast en al dat werk teniet doet.

Alle combo's geleid door Dave (in verschillende groottes en samenstellingen) heb ik toch toegevoegd als alternatieve artiestennaam van Dave Holland. Deze afspraak is eerder al gemaakt als het gaat om Jazz artiesten. In dit genre wordt ondanks de toevoeging Trio, Quartet etc toch uitgegaan van een soloplaat van de bandleider.

Germ schreef:
(quote)

Alle combo's geleid door Dave (in verschillende groottes en samenstellingen) heb ik toch toegevoegd als alternatieve artiestennaam van Dave Holland. Deze afspraak is eerder al gemaakt als het gaat om Jazz artiesten. In dit genre wordt ondanks de toevoeging Trio, Quartet etc toch uitgegaan van een soloplaat van de bandleider.

Okay. Maar ik heb soms wel dat onderscheid gemaakt (komt door Discogs, denk ik). Maar zolang niemand dat erg vindt, laten we dat dan maar zo, denk ik (zie bijv. Nat Birchall).

Hoe zit het met bijvoorbeeld: Gregg Allman / Gregg Allman Band? Ik heb nog best wat moeite gestoken in dat soort zaken uit elkaar te trekken. Maar dat is blues(rock) dus een ander genre. De afspraak geldt (zoals ik het lees) alleen binnen de jazz.

Hier een voorbeeld van een bluesartiest waar het niet goed is gedaan: Pat Travers - MusicMeter.nl

En hier een bluesartiest waar ik de boel uit elkaar heb getrokken: Chris Duarte - MusicMeter.nl

Kan daar ook uitsluitsel over gegeven worden?

Wel erg bedankt voor het uitzoeken, trouwens.

Germ (crew)
Mssr Renard schreef:
(quote)

Okay. Maar ik heb soms wel dat onderscheid gemaakt (komt door Discogs, denk ik). Maar zolang niemand dat erg vindt, laten we dat dan maar zo, denk ik (zie bijv. Nat Birchall).

Hoe zit het met bijvoorbeeld: Gregg Allman / Gregg Allman Band? Ik heb nog best wat moeite gestoken in dat soort zaken uit elkaar te trekken. Maar dat is blues(rock) dus een ander genre. De afspraak geldt (zoals ik het lees) alleen binnen de jazz.

Hier een voorbeeld van een bluesartiest waar het niet goed is gedaan: Pat Travers - MusicMeter.nl

En hier een bluesartiest waar ik de boel uit elkaar heb getrokken: Chris Duarte - MusicMeter.nl

Kan daar ook uitsluitsel over gegeven worden?

Wel erg bedankt voor het uitzoeken, trouwens.

Ik vind het lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven, ik denk dat het per artiest verschilt.

Tom Petty staat hier op de site los van Tom Petty & The Heartbreakers, anderzijds zijn Jason Isbell en Jason Isbell & The 400 Unit wel weer een en dezelfde artiest.

Ik zelf zit wel eens te twijfelen over Alice Cooper. Formeel is dat een band tot en met Muscle Of Love en vanaf dan is het Alice solo. Maar om de discografie uit elkaar te trekken vind ik weer zo wat.

Het is dus in veel gevallen een kwestie van gevoel denk ik.

Germ schreef:
(quote)

Ik vind het lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven, ik denk dat het per artiest verschilt.

Tom Petty staat hier op de site los van Tom Petty & The Heartbreakers, anderzijds zijn Jason Isbell en Jason Isbell & The 400 Unit wel weer een en dezelfde artiest.

Ik zelf zit wel eens te twijfelen over Alice Cooper. Formeel is dat een band tot en met Muscle Of Love en vanaf dan is het Alice solo. Maar om de discografie uit elkaar te trekken vind ik weer zo wat.

Het is dus in veel gevallen een kwestie van gevoel denk ik.

Dan doen we het gewoon zo. Wat betreft de jazz-artiesten is het mij duidelijk.
Ik vind het alleen jammer, dat je dan niet kan doorklikken bij de artiestenpagina's om andere platen te vinden van bandleden, maar dan gebruik ik daar dan gewoon discogs voor.

Germ schreef:
(quote)
Ik zelf zit wel eens te twijfelen over Alice Cooper. Formeel is dat een band tot en met Muscle Of Love en vanaf dan is het Alice solo.
Maar is dat niet gewoon evolutie van eenzelfde artiest? Lijkt mij iets anders dan een zanger uit een band die solo gaat. Als ik het zo lees leek het alsof Alice Cooper op een bepaald moment beslist heeft om de entiteit "Alice Cooper" gewoon solo voort te zetten.

Ken verder niks van die meneer, dus ik kan er helemaal naast zitten.

Ik denk dat het werk dat in een website als MM zit hier zowel overschat als onderschat wordt. Het is echt niet een dagtaak maar het vereist wel dat je flexibel moet kunnen en willen zijn om een probleem op te lossen en dat is lastig als je het combineert met andere functies. Wil je vervolgens de website verbeteren of uitbreiden dan moet je wel rekenen op veel resources.

bennerd schreef:
(quote)
Maar is dat niet gewoon evolutie van eenzelfde artiest? Lijkt mij iets anders dan een zanger uit een band die solo gaat. Als ik het zo lees leek het alsof Alice Cooper op een bepaald moment beslist heeft om de entiteit "Alice Cooper" gewoon solo voort te zetten.

Dio is ook een mooi voorbeeld van een solo artiest die/dat tevens een band is.

Onweerwolf schreef:
Ik denk dat het werk dat in een website als MM zit hier zowel overschat als onderschat wordt. Het is echt niet een dagtaak maar het vereist wel dat je flexibel moet kunnen en willen zijn om een probleem op te lossen en dat is lastig als je het combineert met andere functies. Wil je vervolgens de website verbeteren of uitbreiden dan moet je wel rekenen op veel resources.

En het vereist kennis. Misschien kost een oplossing maar vijf minuten werk, maar dan moet je wel ongeveer precies weten waar je moet zoeken. En die kennis bouw je in de regel niet op door op afroepbasis beschikbaar te zijn.

Daarnaast: ik heb echt werkelijk geen idee of Musicmeter op een standaardplatform gebouwd is, of dat Jordy van scratch af alles heeft gecode (wat me sterk lijkt). Dat bepaalt ook wel hoe complex het onderhoud is. Ik heb het idee dat de huidige eigenaar zich daarop verkeken heeft (?)

(En nogmaals: is het nou echt niet mogelijk om discussies over content en discussies over de site uit elkaar te trekken?)

Germ (crew)
bennerd schreef:
(quote)

In dit geval was de band er eerst en heeft de leadzanger Vincent Furnier vervolgens de naam aangenomen. Volgens mij is het zelfs zo dat hij de naamswijziging ook wettelijk zo heeft laten vastleggen om geen gedoe te krijgen met de (ex)-bandleden over het gebruik van de naam.
Hier zit het dus weer net anders dan bij bijvoorbeeld Dio, daar heeft draagt de band gewoon de naam van de frontman.

starbright boy schreef:
Het lastige van deze site is dat hij enerzijds te groot is en anderzijds te klein. Die hebben het het moeilijkst.

Dat de site al sinds de overname wordt genegeerd door de beheerders draagt daar ook zeker aan bij.

Ik heb niet de indruk dat het aantrekken van nieuwe leden hoog in het vaandel staat. Het is mij sowieso een raadsel wat de toekomstplannen zijn voor de metersites en dat is inclusief moviemeter.

Ponty Mython schreef:
(quote)

Dat de site al sinds de overname wordt genegeerd door de beheerders draagt daar ook zeker aan bij.

Ik heb niet de indruk dat het aantrekken van nieuwe leden hoog in het vaandel staat. Het is mij sowieso een raadsel wat de toekomstplannen zijn voor de metersites en dat is inclusief moviemeter.
Is dat? Is de eerste keer dat je er iets van zegt.

bennerd schreef:
(quote)
Is dat? Is de eerste keer dat je er iets van zegt.

Ik val graag in herhaling. Vroeger teveel techno geluisterd.

Kunnen de oude smileys terug komen?

Maf dat de oude smileys nog wel op de site staan.

ik hou wel van de nieuwe meerdere mogelijkheden..

Wat is eigenlijk juist de logica tussen de verschillende categorieën bij een discografie?
Bijvoorbeeld My Chemical Romance - MusicMeter.nl heeft bij de Live categorie 1 album staan (https://www.musicmeter.nl/album/125566) maar bij de EPs staan er een stuk meer? Ik ken niet alle albums, maar met uitzondering van die B-Sides lijken het me allemaal live dingen te zijn? Of worden EPs gewoon altijd onder de noemer "EP" gezet en telt dat onderscheid in live/verzamel/regulier enkel voor CDs?

metalfist schreef:
Of worden EPs gewoon altijd onder de noemer "EP" gezet en telt dat onderscheid in live/verzamel/regulier enkel voor CDs?

Dat klopt in ieder geval voor live- en score-EP's: op de Wiki staat
Ten slotte: het type "EP" heeft in de regel altijd voorrang op "live" en "score". Een score of liverelease die bijvoorbeeld maar vijf nummers bevat (denk bijvoorbeeld aan de meeste iTunes-uitgaven), klasseren we hier dus onder "EP" (tenzij het expliciet anders in de markt wordt gezet door de artiest of het label).

Aha ok, ik vind het eerlijk gezegd een wat vreemde keuze maar er zijn wel meer dingen qua regels die ik onlogisch vind Het is me denk ik nooit eerder opgevallen, als ik live dingen wil opzoeken, dan ga ik altijd naar de sectie live. Vanaf nu dan maar de reflex hebben om ook bij de EPs nog eens even te kijken.

metalfist schreef:
Aha ok, ik vind het eerlijk gezegd een wat vreemde keuze maar er zijn wel meer dingen qua regels die ik onlogisch vind Het is me denk ik nooit eerder opgevallen, als ik live dingen wil opzoeken, dan ga ik altijd naar de sectie live. Vanaf nu dan maar de reflex hebben om ook bij de EPs nog eens even te kijken.

Zeker doen, veel bands hebben leuke live-EP's!

Hoe lang duurt het voordat de toplijst (top 50) van een jaar geüpdate wordt?

Volgens mij gebeurt dat elke nacht rond een uur of 3.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:05 uur

geplaatst: vandaag om 19:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.