menu

Mijn Updates +
Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Titmeister schreef:
Hulde voor de prachtlijst, Marco! En Agar Agar op Lowlands was ook dik idd

(quote)

Zou kunnen, ik was er toen wel en heb dit nummer zeker gedraaid

Het jaar ervoor draaide luc011190 hem op vrijdagavond op DTRH, dat was ook mooi

Ha, dat is waar, wat leuk!

panjoe (moderator)
95. Tirzah - Make It Up
Release: Make It Up (2015)
Samen met haar vaste producer en boezemvriendin Micachu doet Tirzah gewoon lekker waar ze zelf zin in heeft - zo bracht het duo vorig jaar nog een soort half-ongeïnteresseerd klinkend popalbum uit. Make It Up heeft daar ook wel wat van weg, maar dan op de dansvloer - waar ik hem overigens ook wel eens gehoord heb, in een set van Four Tet en Floating Points in De School. Net als op Devotion lijken de teksten een beetje on the fly over de beat te zijn gegooid, maar als je er dan eens goed naar gaat luisteren blijkt het nummer de emotionele achtbaan van een ongezonde relatie te beschrijven. Zo steekt er toch heel wat meer achter dan Tirzah met haar achteloze zang doet lijken.
Flipside: Tirzah & Micachu - I’m Not Dancing

94. Cymande - Brothers on the Slide
Release: Brothers on the Slide / Pon Der Dungle 7" (1974)
‘Dance’ (wat een lelijke genre-aanduiding is het ook) zoals ik het in mijn lijst heb opgenomen begon pas laat in de jaren ’70, maar er zijn genoeg nummers in de soul, pop, rock, en vooral in funk die toch op zijn minst tot de proto-dance mogen worden gerekend. De muziek van de band Cymande is hier wat mij betreft een goed voorbeeld van, net als bijvoorbeeld Patti Jo’s Make Me Believe in You, Lyn Collins’ Think About It, of de muziek van Fela Kuti. Brothers on the Slide activeert me altijd, en dan niet alleen omdat het jarenlang mijn ringtone is geweest - de intro maakt het daar uitermate geschikt voor.
Flipside: Patti Jo - Make Me Believe in You

93. Francesca Lombardo - Sofiel
Release: Changes EP (2012)
Achter de sprookjesachtig cascaderende synths zit een dikke duistere clubplaat verstopt, die zich pas na twee minuten openbaart, en zich over de loop van het nummer steeds verder ontvouwt, doordat er steeds meer laagjes aan de productie worden toegevoegd. Maar net zoals bij veel nummers uit deze lijst vind ik deze track niet alleen prettig om in de duistere uurtjes te horen. Dit klinkt ook prima op de achtergrond van een barbecue, bijvoorbeeld. Shoutout naar tuktak.
Flipside: Clarian & Guy Gerber - Claire

92. DeepChord - Immersion I
Release: Immersions (2018)
Met dit 18 minuten durende dub techno nummer worden de grenzen van wat dance kan worden genoemd misschien wel wat ver opgerekt - ik denk dat dit het minst dance-achtige nummer uit mijn lijst is - maar omdat dit toch op zijn minst dicht in de buurt komt vind ik het wel gerechtvaardigd Immersions I op te nemen. Na 5 minuten ambient beginnen de drums van de beat zich langzaam maar zeker te onderscheiden van de ruis, een proces dat nooit helemaal wordt afgerond, sterker nog, op verschillende punten lijken de drums weer helemaal weg te zijn gevallen, maar nee, ze zijn er nog steeds. Hoe je hier op danst is mij een raadsel, desalniettemin vind ik het genieten en zou ik dit ongetwijfeld eens op een feestje mee willen maken.
Flipside: DeepChord - Melange

91. Pale Blue - One Last Thing
Release: The Past We Leave Behind (2015)
Een gave combinatie van een tech house beat, een stuiterende synth bassline, en een klaaglijke vrouwenstem die een hypnotiserend rijmpje herhaalt (summertime and she’s all you need / but she’s left, she’s gone to the deep blue sea / all you’ve known since you were a boy / don’t you wish you could say maybe one last thing?): soms kan een goed nummer zo simpel zijn. Ik luisterde dit nummer al een tijdje, maar toen John Talabot hem (ik gok in 2016?) draaide op een feestje kwam hij pas echt goed binnen.
Flipside: Pale Blue - Have You Passed Through This Night

GrafGantz schreef:
DJ Healer

Alsof Bvdub muziek voor in clubs gaat produceren, huilen met de pet op

Je vindt het goed maar ook weer niet?

trebremmit schreef:
(quote)

Je vindt het goed maar ook weer niet?

Waar zeg ik dat ik het niet goed vind?

Huilen met de pet op?

Ja, het is echte emo-muziek. Dus dat wordt dan huilon. Niks mis mee toch?

Maar die uitdrukking betekent dat je het van slechte kwaliteit vindt, bedroevend slecht zelfs.

Leuk begin met een aantal onbekenden. Verrassend om Cymande hier te zien, kan je beredenering grotendeels volgen, al zou ik ze zelf niet opgenomen hebben.

Waar blijft Tiesto!?!

panjoe (moderator)
90. Leafar Legov - Our Love Is Strong
Release: Family (2017)
Het afgelopen jaar heeft het aantal feestjes dat ik bezocht heb een record low bereikt. Dat lag er deels aan dat ik van Rotterdam naar Amsterdam ben verhuisd, en ik de club scene in Rotterdam nou eenmaal vele malen beter vind, maar ik was sowieso een beetje uitgekeken op uitgaan. Enter Giegling. Ik was al wel langer geïntrigeerd door dit label met haar vreemde cult following (gerelateerd aan de grotere schare fans van Traumprinz, die voorheen veel op het label gereleast heeft), mede door deze geweldige mix, doordat enkele leden met een goede smaak hier ze hoog hebben zitten, en omdat Giegling een feest gaf tijdens ADE in de kerk van Ruigoord waar ik achteraf veel goeds over hoorde. Het afgelopen jaar ben ik naar twee van hun feestjes geweest (één in BAR, één in PIP), en dat waren voor mij qua muziek twee van de betere party's waar ik in lange tijd geweest ben: vette ambient techno, super diepe melodieuze house, en emotionele breakbeat. Tel daar bovenop dat ik het qua sfeer erg prettig vond (men kwam duidelijk voor de muziek), en dat het, doordat het label niet zo bekend is, niet al te druk was (ik stoor me bij feestjes vaak aan de beperkte ruimte), en Giegling heeft er een nieuwe liefhebber bij. Ik weet nog het moment dat ik Our Love Is Strong voor het eerst hoorde: ik stond in de kelder van BAR, en over de doordreunende dubby beat brak ineens een intense, onheilspellende piano door. Ik stond daar met een vriend, en we keken elkaar aan met beide een gezicht van ‘what the fuck?’, en hij snelde naar voren om te zien welke plaat er draaide. Iets van Giegling, meer kon hij er niet uit opmaken. Maar bij rondbladeren door de catalogus op YouTube was die onmiskenbare pianosample makkelijk gevonden: dit nummer dus, van Gieglinglid Rafael Vogel, die zijn naam voor artistieke doeleinden heeft omgedraaid.
Flipside: Leafar Legov - Cenote

89. Paul Woolford - Untitled
Release: Untitled 12" (2013)
Tech house at its finest van Paul Woolford - beter bekend als Special Request. De redelijk atonale intro vind ik eigenlijk nergens naar klinken, maar die is vooral bedoeld om soepel over te kunnen mixen. De monotone pianostabs die de kop op steken breken rond de two minute mark open in een housepianobreak, die wordt aangevuld met dikke dubby bassen en een gave vocal sample. Ik heb sowieso een zwak voor dit soort gave breaks, dat zal later nog wel terugkomen; mijn enige kritiekpuntje op Untitled is dat de belofte van de break in het vervolg niet helemaal wordt ingelost.
Flipside: Midland - Final Credits

88. Javaroo - Breakin' In
Release: Breakin’ In 12" (1980)
De laatste jaren galmen de onbezorgde, vrolijke klanken van discomuziek weer vaker door de clubs - waarschijnlijk een reactie op de hegemonie van stamptechno, wat op zijn tijd, zo tussendoor, zeker best lekker kan zijn, maar vaak een hele avond doorging, waardoor alleen gedrogeerde technozombies de avond overleven. Niets mis met wat drugs op een feestje, natuurlijk, integendeel, maar ik probeer er altijd verantwoord mee om te gaan, waardoor ik het overgrote deel van feestjes door ben gekomen op bier en een jointje, en dan hoor ik duizendmaal liever een vrolijke, eurofische set van een Hunee of Motor City Drum Ensemble. Breakin’ In is een relatief onbekende discoparel die zo’n beetje alles heeft wat disco zo fijn maakt. En ik voel me natuurlijk altijd aangesproken door de zin “I’m not just another Joe”!
Flipside: Idris Muhammad - Could Heaven Ever Be Like This

87. Objekt - Cactus
Release: Cactus 12" (2012)
Naast drum & bass heb ik ook veel meegekregen van de opkomst van dubstepfeestjes, flinke tijd voor artiesten als Skrillex en Deadmau5 met het genre aan de haal gingen. Daar wil ik niet mee zeggen dat mijn dubstepsmaak zo veel verfijnder was, want de meeste nummers van artiesten als Emalkay, Caspa & Rusko, en DatsiK vind ik als ik ze terugluister bijna even kut klinken als de dubstep die even later de mainstream zou bereiken. Een vriend van me had laatst een dikke set studiospeakers aangeschaft en toen hebben we tot diep in de vroege uurtjes onze oude klassiekers zitten terugluisteren, en die dubstepnummers waren ook qua productie duidelijke negatieve uitschieters. Gelukkig zijn er veel artiesten die vooruit zijn gegaan met de dubstepsound, waarbij vooral de artiesten die een hybride vorm van dubstep en techno maken positief opvallen. Deze van Objekt, sowieso een puike producer en DJ, springt er voor mij altijd bovenuit.
Flipside: Joy O & Boddika - Mercy [Boddika VIP]

86. William Onyeabor - Fantastic Man
Release: Tomorrow (1979)
Nog een duidelijke proto-dance artiest, deze Nigeriaanse zonderling. Zijn muziek werd een paar jaar geleden door het label Luaka Bop onder het stof vandaan gehaald, en werd daarbij geprezen door een paar van mijn grote persoonlijke muziekhelden - Caribou, Damon Albarn en Four Tet. Meer informatie is te zien in deze fantastische documentaire, waarin Albarn vol lof dit nummer, waarnaar de docu is vernoemd, beschrijft: “There was that tune when he's singing about - you know - I tell you how wonderful you look all the time, how great you are... Why don't you just tell me how great I am - you know - just for a change? And then it sort of stops - and then this bubbling synthesizers - and then this woman just goes: you look so good, fantastic man!” En dan moet je je een humeurige rijke kluizenaar voorstellen, die deze vernieuwende muziek zit te maken in een studio vol synths van over de hele wereld… Prachtig, toch?
Flipside: Condry Ziqubu - Gorilla Man

Mooie tracks en dito uitgebreide verhalen! Ik lees mee

Wat een armoede, je naam omdraaien.

Mooi nummer trouwens wel die van Vogel.

trebremmit schreef:
Wat een armoede, je naam omdraaien.

Oh, nou zie ik het. Tim Merbert!

GrafGantz schreef:
(quote)

Oh, nou zie ik het. Tim Merbert!

Nee, TimmerBert.

panjoe (moderator)
85. Halogenix - Soulide
Release: Substance (2012)
Halogenix is voornamelijk bekend als lid van de groep Ivy Lab, die hele dikke halftime (een soort dubstep) maken, maar de individuele leden van de groep hebben een achtergrond in de drum & bass. Dit springerige, puntgaaf geproduceerde nummer heeft een sound die eigenlijk niet te vergelijken is met andere drum & bass die ik ken, maar dat staat het zeker niet in de weg. Genieten.
Flipside: Seba - Never Let You Go

84. Round - Float
Release: Glass / Float 12" (2015)
Wonderschoon introspectief nummer van de onbekende Deense producer Round. Zijn prachtige melodieuze deephousenummer Glass was al één van de hoogtepunten op John Talabots DJ-Kicks, maar voor mij gaat Float daar nog eens een stapje overheen. De titel is goed gekozen, want zelfs de redelijk simpele basis van de track is al heerlijk dromerig, maar als die jazzy saxofoon er halverwege het nummer invalt kan je me helemaal wegdragen - oh nee, dat hoeft niet, want ik zweef uit mezelf al weg.
Flipside: Jack J - Something (On My Mind)

83. Jimi Bazzouka - So So Ye
Release: Edits Vol. 3 12" (2015)
Oorspronkelijk had ik hier de flipside staan, een Innervisions remix van een afrobeatnummer, maar toen ik vandaag So So Ye nog eens luisterde besloot ik dat ik die toch nog wel net effe een stukje lekkerder vind. Jimi Bazzouka is een alias van Joakim Bouaziz, een Franse producer die organische, licht psychedelische dance maakt, en deze track So So Ye is een edit van een nummer van het blinde Malinese bluesduo Amadou & Mariam. Van het wonderschone origineel maakt Joakim met minimale middelen een breed inzetbare clubtrack.
Flipside: Dele Sosimi Afrobeat Orchestra - Too Much Informatio [Laolu Remix]

82. Zero 7 - In the Waiting Line [S.P.Y Remix]
Release: In the Waiting Line (S.P.Y Remix) 12" (2011)
In the Waiting Line is een downtempo klassieker, maar toen ik enkele jaren geleden stond los te gaan op een drum & bass feestje was het wel het laatste nummer dat ik verwachtte. Ik heb een stel goeie oren (of dan toch tenminste voor het identificeren van nummers, de laatste jaren merk ik dat het vele feesten toch wel zijn sporen achter heeft gelaten…), waardoor ik bij de eerste tonen al gelijk aan het origineel moest denken, maar ik kon mijn oren niet geloven. Toen de vocalen doorbraken wist ik zeker dat dit echt zo was. S.P.Y heeft hier in mijn ogen precies de juiste elementen opgepakt, uitgebouwd, en weggenomen om een liquid klassieker voort te brengen.
Flipside: S.P.Y - You

81. Pional - It's All Over [John Talabot's Stormbreak Refix]
Release: It’s All Over Remixes 12" (2014)
Zoals de Stormbreak Refix in de titel al suggereert, reconstrueert John Talabot in deze remix het origineel van Pional helemaal rondom een break - een punt in het nummer waarin alle opgebouwde momentum van het nummer wegvalt om een nieuw onderdeel in te brengen. Mits spaarzaam gebruikt zijn dit soort platen een geweldig wapen voor iedere DJ, zo herinner ik me nog precies het moment waarop Talabot deze track dropte op Dour. En hem daarna overmixte in Petters legendarische Some Polyphony.
Flipside: Petter - Some Polyphony

Pional - It's All Over [John Talabot's Stormbreak Refix] kende ik niet, de rest ook niet trouwens, maar deze bevalt me erg goed.

Halogenix is op z'n soloreleases altijd zeer solide. Deze kende ik nog niet, maar is ook weer topmateriaal met die kenmerkende sound.

panjoe (moderator)
80. Saint Etienne - Only Love Can Break Your Heart [Richard X Remix]
Release: Only Love Can Break Your Heart (Remix EP) (2009)
Ik heb een zwak voor nummers die qua tempo tussen downtempo en house in zitten - zo tussen de 100 en 110 BPM, zeg maar - dat tempo is eigenlijk het beste voor een feestje overdag, in de zomerzon. Dus hoewel er niet bijster veel muziek wordt gemaakt in deze range zal dit zeker niet het laatste nummer van dit tempo zijn. Hoewel het origineel van Only Love Can Break Your Heart en de Masters at Work versie veel bekender zijn dan deze remix, heeft deze duidelijk mijn voorkeur, niet alleen door het tempo maar omdat het precies de juiste vibe van het origineel meeneemt om van een triphoptrack een houseplaat te maken.
Flipside: Saint Etienne - Only Love Can Break Your Heart [Masters at Work Dub]

79. Special Request - Brainstorm
Release: Belief System (2016)
Hoewel ik weet dat de wortels van veel van de muziek die luister in de rave liggen, heeft het genre me, op de bekende hitjes van The Prodigy na, nooit erg aangetrokken - en ik ben de eerste om toe te geven dat dat meer een kwestie van onwetendheid is dan dat ik het hele genre afserveer. Special Request kwam al eerder langs met een nummer, ik noem hem niet direct twee keer omdat ik hem nou zo’n geweldige artiest vind, maar met deze plaat pakt hij wel precies wat elementen die ik gaaf vind aan rave en verwerkt ze in een dikke tech house plaat. Special Request noemt zichzelf “the ruffage, the rowdy younger brother” van zijn vorige alias Paul Woolford, en als we de twee tracks uit mijn lijst naast elkaar leggen is het wel duidelijk dat de producer hier, ondanks het gebruik van vergelijkbare pianostabs, een paar tandjes omhoog heeft geschakeld.
Flipside: The Prodigy - Out of Space

78. Andrés - New for U
Release: New for U 12" (2012)
Andrés is één van de vele namen uit de Detroitse technoscene die al decennia aan de weg timmert, en maakt voornamelijk furore met houseproducties als deze New for U, die onderhand wel tot een moderne klassieker kan worden gerekend. Simpliciteit in optima forma: een housebeat, gave bassline, vioolsamples, en gaan met die banaan. Mijn roots als luisteraar van downtempo / hiphop zijn hier duidelijk terug te horen.
Flipside: Andrés - You’re Still the One

77. Nujabes - World’s End Rhapsody
Release: Modal Soul (2005)
En hier ook. De producer Seba Jun, AKA Nujabes, is namelijk vooral een legende door zijn bijdrage aan de Japanse hiphopscene - kijk maar eens naar de ziek hoge beoordelingen van zijn albums op MusicMeter - maar hij had ook een duidelijk zwak voor housemuziek. Dat is niet alleen te horen in zijn fantastische Ristorante Mixtape, die ik iedereen zou aanraden, maar ook op sommige van zijn producties. World’s End Rhapsody, één van mijn favoriete nummers van Nujabes, ligt qua stijl dichter bij de house dan bij de hiphop, en zou zo maar eens een belangrijke gateway track kunnen zijn voor hiphopheads die, net zoals ik, uiteindelijk dancemuziek omarmen.
Flipside: Klubbhuset - Costa Amore

76. Chase & Status - Hurt You
Release: Hurt You / Sell Me Your Soul 12" (2007)
Buiten de catalogus van Calibre is dit voor mij misschien wel de meest iconische liquidtrack die er is. De vocals, de gierende synths, de wollige bassline, alles past perfect. Ik weet nog dat ik dit luisterde terwijl ik in op mijn snowboard van de Kirchbergse pistes afsjeesde - er is geen betere begeleiding van een afdaling, sterker nog, als die bassline er eenmaal inknalt is langzamer gaan eigenlijk geen optie meer.
Flipside: Nero - Electron

Special Request klinkt wel erg begin jaren negentig.
Die breakbeat plaatjes van o.a xl uit die tijd vind ik toch wel wat beter dan dit.
Die remix van Saint Etienne is wel erg lekker trouwens.

panjoe (moderator)
trebremmit schreef:
Special Request klinkt wel erg begin jaren negentig.
Die breakbeat plaatjes van o.a xl uit die tijd vind ik toch wel wat beter dan dit.

Dat geloof ik zo. Breakbeat en rave wil ik sowieso graag nog eens wat meer van gaan luisteren, ik denk dat daar nog veel tussen zit dat ik erg kan waarderen. Hetzelfde geldt voor UK garage trouwens, daar heb ik ook nog wat persoonlijke favorieten tussen maar over het algemeen genomen ken ik er te weinig van.

Van Special Request heb ik vooral deze remix veel gedraaid:
Tensnake - Pressure feat. (Thabo) (Special Request Remix) - YouTube
Misschien een beetje makkelijk, maar ik vind hem erg lekker.

Toffe lijst tot nu toe sowieso, ik leer een hoop bij over de laatste 10 jaar.

Geweldige tracks van Saint Etienne en Andres. Hele mooie lijst tot nu, met in Round - Float tevens een top ontdekking in de vorige update.

Special Request heeft ook twee fijne 'old school' remixes gemaakt van Go van The Chemical Brothers.

Die van Andrés zou misschien ook in mijn top 100 staan. Topspul! Brainstorm blijft ook erg lekker. Als ik me niet vergis, kampeert die nog altijd op mijn mp3-speler.

Ik ben afgelopen weekend naar Brussel verhuist wat nogal een chaos was, dus nu na mijn eerste werkweek eindelijk eens tijd om weer bij te luisteren van jullie lijsten.

Ten eerste, Dance Lover, dank voor de erg mooie lijst. De nummers staan inmiddels net als die van Spray It allemaal in de afspeellijst.

De laatste 10 zijn stuk voor stuk geweldig (en Moderation is ook een topontdekking van het tiental ervoor). Mooi om Brynjolfur zo hoog te zien, voor mij een nummer dat ik graag opzit als ik even 10 minuutjes ergens heen moet fietsen, wat een energie. Heb ik destijds via herman ontdekt in het MuMeAfrekening-topic.

Verder kende ik zelf enkel Agar Agar van Sorry About the Carpet, maar het blijkt dus nodig een groep te zijn die ik verder moet checken, dit is een heel ander nummer maar ook erg sterk. Heb nu al zin om ze te zien tijdens Down the Rabbit Hole.

En ook nog eens hele grote dank voor de Nico-remix van Florence & the Machine, ik kende de track nog niet, maar wat blijft die Nico toch een kunstenaar en de koning van de groove. De rest van de nummers waren me al wel bekend, zullen er ook wel wat van terugkomen bij mij!

En dan nu panjoe:

100: Ik moet nog even wat meer wennen aan deze kneiterharde variant van DnB, ik ben eigenlijk me net pas gaan verdiepen in de liquid variant, dus deze heeft nog wat meer tijd nodig. Wordt vervolgd.
99: Crackazat is meteen al de eerste mooie ontdekking. Lieflijke a capella zang op een fijne lichtvoetige beat. Paste goed bij mijn koffie van net.
98: Poeh, wat een mooie gedetailleerde track, er gebeurt van alles, die heerlijke schreeuw en het pianomelodietje maken de track. Moet nodig meer checken van deze gast en zijn alter ego's.
Edit: dit is natuurlijk de flipside, maar alsnog ga ik DJ Healer zeker even checken.
97: Deze soulvolle funky track bevalt me heel goed. Vooral die jaren '30 klinkende blazer er doorheen is heel vet. De flipside is ook heel nice, St Germain op individuele tracks als Rose Rouge en So Flute zijn fijn.
96: Ja die synths mogen er zeker zijn. Ga de rest van de ep wel ff checken

Morgen hopelijk de rest checken!

panjoe (moderator)
Dank voor de leuke reacties, altijd fijn om te lezen. Erg leuk dat je zo track voor track meeluistert, Snoeperd! Na een relatief MuMeloos weekendje (ik was vrijdag overigens naar een toffe liveshow van Ross from Friends), dendert de beatgeoriënteerde electronictrein nietsontziend door:

75. Realitycheck - Angst
Release: Trafficjamblues (2016)
Dit nummer heeft eigenlijk alles wat een technonummer goed maakt; een knallende beat met een vette subbass, kort afgeknipte hihats, mooie synths, en een vervormde stemsample van Sade. Niet om te zeggen dat dit simpel formulewerk is, want het resultaat is geen dertien-in-een-dozijn nummer. Ik heb Angst trouwens onlangs gebruikt als climax van een mixje, waarin ook Our Love Is Strong en nog een later nummer uit deze lijst in de spotlight komen te staan.
Flipside: CoastDream - Soft Moon

74. Axel Boman - Purple Drank
Release: Holy Love 12" (2010)
Dit is waarschijnlijk het geilste nummer uit de lijst. Het nummer gaat, gezien de titel, waarschijnlijk over lean, het bekende drankje van codeïnesiroop met 7up, wat ook de lome vibe van het nummer zal verklaren, maar het resultaat is gewoon ontzettend sexy - mede dankzij die sample die steeds herhaalt dat hij/zij wakker werd met jouw naam op zijn/haar lippen. Toch is het de combinatie van die dikke synth, die het hele nummer door blijft gieren, met die dubby bassline die de show steelt. Het geheel werkt nogal hynotiserend, en dat betoverende repetitieve is juist precies wat veel van de betere house- en technonummers van toppers uit andere genres onderscheidt.
Flipside: Axel Boman - Hello

73. Martyn & Four Tet - Glassbeadgames [8 Hours in Fabric Dub]
Release: Forgiveness EP (2014)
Daar hebben we hem weer: de dominante break. Dit maal in een nummer van de Nederlander Martyn en de voorzitter van deze lijst Four Tet - twee artiesten die clubmuziek maken die, als je deze track hoort, duidelijk veel verschuldigd is aan UK Garage. Het opknippen en hergebruiken van vocal samples om een geheel nieuwe melodie te creëren is een typische Four Tet actie, net zoals het uitrekken van de break en het uitstellen van de climax, maar het mooiste moment gebeurt als die synths aan het einde van die break binnenvallen. Dit nummer was al lang een persoonlijke favoriet en ik wilde hem heel graag eens in de club horen, en ja hoor, toen ik hem eens op een feestje hoorde in De School blies deze het dak van mijn hersenpan eraf.
Flipside: Martyn - Elden St

72. Map.ache - Seis
Release: Vom Ende Bis Zum Anfang (2018)
Nog een hoogtepunt uit de catalogus van Giegling. Ik heb meerdere opnames gezien waarbij mensen op zoek waren naar dit nummer, en toen ik het voor de eerste keer terugluisterde herkende ik hem gelijk van het moment dat hij op het feestje in BAR werd gedraaid door DJ Dustin - en geen wonder, want die verstomde vocals op de achtergrond, en vooral die wonderschone bassline, zijn natuurlijk gemakkelijk te herkennen. Unreleased map.ache, zo was de diagnose al snel, en toen zijn album later in het jaar uitkwam bleek het om deze Seis te gaan. Dit is nu een lekkere dansplaat.
Flipside: Map.ache - Thank U Again

71. Spor - Aztec
Release: Aztec / Do Not Shake 12" (2009)
Misschien was Stigma de hardste knalplaat uit de lijst; Aztec doet er niet veel voor onder. Hij knalt misschien iets minder hard, dat wel, maar holy shit wat een genadeloze drive zit er achter. Het is dat ik niet geef om racespellen, anders was dit de standaard soundtrack voor een goeie gamesessie. En met dit soort nummers op mijn muziekdragers is het misschien ook maar beter dat ik geen auto heb; draai een paar nummers van dit soort beukende neurofunk en voor je het weet sta je bij wijze van spreken ergens midden op de Balkan met een lege tank.
Flipside: Audio - Headroom [VIP]

Cool, hoe was Ross From Friends live? Ik ben in Amsterdam laatst een keer naar DJ Seinfeld geweest (zelfde genre) en die speelde toen vooral kneiterhard, hoe was dat bij Ross From Friends?

panjoe (moderator)
Viel heel erg mee, maar dit was ook een liveset met alleen maar eigen materiaal. DJ Seinfeld doet meestal DJ-sets, en dan gaat hij idd meestal wat harder dan op zijn eigen releases - hij doet veel breakbeatachtige house in zijn setjes, wat ik altijd heel nice vind, zo ken ik dit nummer dat nog op mijn shortlist stond uit een set van hem. Dit filmpje dat -SprayIt- me net stuurde geeft wel een goeie muzikale impressie van het concert!

panjoe (moderator)
Misschien willen Noere en Poa hier trouwens ook wel meedoen? Ik zou wel benieuwd zijn naar hun lijstjes, in ieder geval.

-SprayIt- (moderator)
100. Er gaat niets boven Groningen! We beginnen met de boys uit mijn woonplaats. Toffe track, lekker agressief opstijgen. Heb ze vaak gezien en altijd gekkenhuis. Leuk begin.
99. Veel onbekende tracks in de lijst voor mij, het begint hiermee. Leuk blij nummertje met fijne vocals en een lekkere diepe bas, uiterst dansbaar. Deze moet in de lijst voor de zomer.
98. Ook dit gaat weer een gevarieerde lijst worden heb ik alweer door. Van raggen via voetjes van de vloer naar dit sfeervolle nummer. Heb deze plaat met 3* beoordeeld, maar misschien toch tijd voor een herbeluistering. Doet aan als Burial, wat ik ook schreef over de track Gone.
97. Klassiekertje natuurlijk. Heerlijk los, deze doet het altijd goed op feestjes. Die beat blijft geweldig.
96. De tweede onbekende track in de lijst. Het begint al heerlijk met die stemmen en spannende beat. Fijne gelaagdheid, deze doet het uitstekend op de koptelefoon. Die acidinvloeden in de tweede helft maken het af, toch zeker een dikke 8 voor deze track zo op het eerste gehoor. Mooie ontdekking, hartelijk dank en een handdruk.
95. Deze begint lekker droog en stroperig zeg. Dan een subtiele versnelling, die nonchalante stem, kom er maar eens op! Heel vet liedje, het klinkt zo simpel, maar zit zo goed in elkaar. Heel knap, heel tof.
94. Weer hele andere koek. Ken Cymande eigenlijk voornamelijk van het selftitled album, die is dan meteen ook grijsgedraaid. Deze track heb ik ook vaker geluisterd, maar nooit echt met het idee dat het dansbaar zou zijn, ik ga het eens proberen!
93. Deze voor mij onbekende track intrigeert ook meteen. Mooi hoe die mysterieuze stemmen een bepaalde vorm van anticipatie oproepen, een soort dreamstate. Mijn hersens vinden dit soort geluiden zeer prettig. Die beat die er vervolgens bij in rolt is ook belachelijk, ik voel nu al dat ik deze, als ik volgend jaar weer een top 100 zou maken, kans zou maken om erin te komen. Magistrale track, thanks! Shoutout naar tuktak (2).
92. Ja! De meesters van de dubtechno, al heb ik andere dubbers hoger zitten, zoals Yagya, Quantec of Giriu Dvasios. Dit is totaal niet dansbaar, maar je komt er mee weg, want de track is lekker. Er trekt meteen mist op als je deze opzet.
91. Hey, op deze weer een duidelijk te onderscheiden beat! Even wennen en inkomen na de vorige track, alsof hij weer even inkickt na een inkakker, je kent het vast. Ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik kan me vinden je beschrijving, deze gaat vaker op.
90. Grappig weetje aangaande zijn naam, leuk hoe jullie deze hebben ontdekt. De track is prachtig, heel subtiel en gelaagd. Vette pianoriedeltjes op een bezwerende beat, niet per se om keihard op te dansen, maar ik ben nu al overtuigd van de kwaliteit.
89. Even inkomen deze hoor. Mij iets te chaotisch en gehaast ofzo, ben nog niet meteen enthousiast.
88. Mooi om ook in jouw lijst disco tegen te komen. Leuk om je beschrijving te lezen, daar staan we wel gelijk in, denk ik. Het is ook lekker dansen op disco, zeker in afwisseling op het technogeweld. Echt een discoknaller dit, kende 'm niet, maar alle ingrediënten zitten erin. Deze gaan vooral mijn vriendinnen waarderen.
87. Hier kan ik dus echt niet op dansen, want het is onnavolgbaar en te glitchy. Het verspringt mij teveel, dus heb als het dan toch om dubstep gaat liever de mainstream foute hits (Emelkay - When I Look At You is toch genieten, man!). Deze track zou de eerste onvoldoende zijn in de lijst tot nu toe, maar er zitten al wat hoge scores tussen!
86. Mooi verhaal weer, dank voor de link. Kende dit al wel, maar heb het niet beoordeeld. Track is oké, zal het album eens opsnorren. We hebben grotendeels dezelfde helden trouwens, mooi met wat de door jou genoemde artiesten allemaal aankomen op feestjes en in sets, he.
85. Ook nog D&B, het is een uiterst gevarieerd geheel aan het worden. Kende deze niet, maar klinkt puur en strak, precies wat je wil in het genre. Het mag van mij wel iets emotioneler, neig toch wat meer richting liquid de laatste tijd, maar dat dit een goede track is staat buiten kijf, vooral de Bonobo-achtige vocalen maken dit een onderscheidend plaatje in het genre.
84. Vette hoes ook! Begint lekker, dit droge plaatje. Op de helft die diepere laag en distorted sax, ik ben om! Hele fijne track, dromerig, sfeervol, spannend, dansbaar en zeer goed geproduceerd. Deze gaat in meerdere lijstjes, mooie ontdekking!
83. Tof om Amadou & Mariam terug te vinden in de lijst! Het klinkt alleraardigst, maar voor mij geen toptrack. Hun reguliere werk swingt ook de pan uit, dus had daar nog eerder iets uit gekozen, denk ik.
82. Ja! Wat een combi, zeg. Zero 7 is zo ontzettend chill en dan deze vibe eroverheen gooien, lekker hoor. Zo prachtig die wegebbende echoënde stem. Optimaal ontspannen deze.
81. Daar was ik graag bij geweest! Vind dan wel de track Some Polyhony lekkerder dan deze. Deed jij 1 track per artiest? Want Talabot heeft zo ontzettend veel lekkers, ik verwacht eigenlijk nog meer van hem.
80. Ken deze niet, maar begint al zo goed, man man man. Die huilende walvissen, rollende beat, die verdieping, spannende laagjes achterlangs en die hemeltergend fijne vocals. Hier zit alles in voor mij, hopsa op de lijst!
79. Helemaal gek op deze, ook een tijd grijsgedraaid. Mocht je meer kennen wat hier op lijkt, kom maar op. Vooral die dikke stuwende baslijn is genieten (vanaf 3:08). Even terug in de tijd en toch okselfris, goeie track.
78. Lekker basic plaatje, perfect in al z'n eenvoud. Volgens mij wel eens voorbij horen komen op een feestje. Deze kan tijdens elke gelegenheid eigenlijk wel, dit kun je niet slecht vinden.
77. Seba Ik draag bij aan die ziek hoge scores. Deze track staat niet in mijn top zoveel van deze man, maar alsnog erg fijn. Tof om hem terug te vinden in je lijst!
76. Hier kan ik dus 100% op los, he. Zelfs ik zie mezelf nu de berg afknallen op een snowboard. Vorig jaar op We Are Electric mijn benen en armen uit mijn romp gedanst op dit soort shit. Krijg spontaan weer zin in een dnbfeestje! Uit 2007 en nog steeds relevant, dat is knap.
75. Relatief weinig vuige beukers tot nu toe. Deze reken ik daar semi toe, het heeft in ieder geval aardig wat pit. Toch ook hier weer veel souplesse, mooie overgangen en wonderschone vocalen. Leuke ontdekking, deze ga ik vaker beluisteren, ken de artiest ook niet overigens.
74. Smerige track hoor, fijne dubby vibe en dat getik op dat flesje, tof. Deze moet ik vanwege de vele herhalingen van die zin niet te vaak horen, beetje vies is het wel. Merk dat ik de stukken zonder tekst beter kan hebben dan als meneer er overheen praat.
73. Fijn als één van je favos opeens in het wild te spotten is, he. Leuk om Martyn terug te vinden, ik vind zijn oeuvre zeer wisselvallig, maar in combinatie met oppergod Four Tet kan het niet misgaan natuurlijk. Tof dat ik ook nog wat van je leer m.b.t. die breaks en de opbouw van de track.
72. Overeenkomende elementen uit voorgaande tracks, ik begin een lijn te ontdekken. In veel van je tracks een bepaalde combinatie van achtergrondgeluiden en een bepaald type beat. Dit is een prachtig emotionele track die zo ingemixt zou kunnen worden met die ene met walvisgeluiden van net. Ik zal eens door de Giegling-catalogus, daar is veel moois te halen hoor ik al wel.
71. Volgens mij beukt deze nog wel wat harder dan Noisia, hoor! Man, wat een geweld, wat een herrie. Een atoombom in je gezicht, lekker plaatje om mijn epistel af te sluiten.

Toffe lijst tot nu toe, wat een variatie! De ontdekkingen waar ik tot nu toe het meest blij mee ben zijn absoluut:

3. Round - Float
2. Saint Etienne - Only Love Can Break Your Heart (Richard X Remix)
1. Francesca Lombardo - Sofiel

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.