menu

Mijn Updates +
Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
panjoe (moderator)
Leuk om te lezen Marcel! Ik denk dat er idd wel zeker een bepaald thema in mijn smaak terug is te vinden: een dikke nadruk op vol geproduceerde tracks met een bepaalde gelaagdheid en harmonieusheid, als dat een woord is. Ik heb me niet helemaal aan 1 nummer per artiest gehouden, maar een solonummer van John Talabot zal niet meer langskomen. Er staat wel genoeg in de lijst dat ik via hem heb leren kennen, of via artiesten die ik via hem heb leren kennen...

Ik moet vandaag hard aan mijn onderzoek werken, zal proberen wat tijd vrij te maken om wat stukjes te schrijven, anders morgen weer een update!

Poa
panjoe schreef:
Misschien willen Noere en Poa hier trouwens ook wel meedoen? Ik zou wel benieuwd zijn naar hun lijstjes, in ieder geval.

Dank voor de mention, leuk topic! Zelf zo'n lijstje maken lijkt me onmogelijk (eindeloos veel keuze, zou mezelf helemaal gek maken), maar ik volg dit graag

95: Lekker laidback nummer met een bouncy beat, werkt erg goed op flink volume uit de stereo!
94:Ik ken vooral het debuutalbum van ze, deze track was me onbekend. Deze misstaat niet mijn funk-afspeellijst.
93: Ja, dit vind ik de mooiste tot nu toe, die terugkerende melodie mag er zeker zijn en het nummer biedt verder ook nog genoeg variatie. En die drops zijn om te smullen
92: Ja nog niet echt mijn ding, zal het met een jointje op nog eens proberen.
91: Hoe langer het nummer vordert, hoe meer het klaagstemmetje bevalt, hele knappe opbouw!

90: Ik ontdekte deze vorig jaar op Gardens of Babylon tijdens een 5 uur durende set van José Noventa, een van de vele hoogtepunten (er zullen nog andere nummers van die set in mijn top 100 langskomen). De flipside had ik zelf nog niet gehoord, maar die doet amper onder voor OurLoveisstrong. Ik zou deze muziek categoriseren als uitspace-muziek als je een snoepje hebt.
89: Leuk nummer! Die piano na twee minuten maakt het nummer inderdaad wel, maar blijft het zelf ook tot einde interessant vinden
88: Ik ben momenteel even te lui om naar de andere kant van de kamer te lopen om de Youtube-link op te zetten, dus ik hou het voor nu even bij een beschrijving van de flipside. Komt over als een overbekend nummer, enig idee waar ik het van kan kennen? In ieder geval een heerlijk lang psychedelisch nummer, die laatste twee minuten zijn genieten!
87: Behalve Burial en Skrillex (meteen twee extremen in het genre, waarbij enkel eerstgenoemde kan waarderen) heel onbekend met het hele genre. Dit nummer bevalt me eigenlijk wel heel goed, mooie diepe bassen waarbij het alsnog een coherent geheel blijft. Mocht je meer van dit spul hebben is dat zeker welkom!
86: Ongelooflijke held deze man! Zo ongeveer mijn favoriete funk-artiest, ik twijfel zelf altijd tussen Atomic Bomb en deze als beste nummer. Die flipside klinkt ook heel goed, ietsje meer reggae-vibes.

panjoe (moderator)
Snoeperd schreef:
88: Ik ben momenteel even te lui om naar de andere kant van de kamer te lopen om de Youtube-link op te zetten, dus ik hou het voor nu even bij een beschrijving van de flipside. Komt over als een overbekend nummer, enig idee waar ik het van kan kennen?

Zeker, van Jamie xx's Loud Places!

Ha, ik wist niet dat het "gejat" was. In dit geval - is niet altijd zo - toch wat minder indrukwekkend dan van Jamie.

panjoe (moderator)
Klopt, maar die van Jamie is ook wel heel goed gesampled.

panjoe (moderator)
Zoals mevrouw Oortman, mijn arme lerares Latijn, ooit tegen me schreeuwde: "En maar doorgaan, en maar doorgaan! EIKEL!!!"

70. Ricardo Villalobos - Dexter
Release: Alcachofa (2003)
Minimal technopareltje van deze excentrieke Chileense geluidskunstenaar. Vaak vind ik zijn muziek iets té statisch, technisch en afstandelijk - in zekere zin is dat juist het hele punt, geloof ik - maar op Dexter gebruikt hij die kwaliteit van zijn muziek perfect om een achtergrond te schetsen waartegen het dubby gitaartje dat na goed tweeënhalve minuut binnenvalt zó contrasteert dat het een enorme affectieve impact heeft. Muziek gemaakt door een computer die de turingtest doorstaat. Trouwens extra aandacht voor de YouTubevideo, hierbij heeft iemand beelden uit de cinemaklassieker Nosferatu achter de muziek gezet; een geniale zet, want hoewel het zeker niet mijn eerste ingeving zou zijn, passen de beelden huiveringwekkend goed bij de muziek.
Flipside: Ricardo Villalobos & Jay Haze - Mellow Dee

69. Caribou - Your Love Will Set You Free [c2's Set U Free Remix]
Release: Your Love Will Set You Free 12" (2014)
Caribou is een muzikaal genie, maar niet per se als we het over de dansvloer hebben - laat dat klusje maar over aan Carl Craig, die met deze remix de dansvloerpotentie van het mooie introspectieve, psychedelische Your Love Will Set You Free ontketent. Rond de release werd je werkelijk op elk feestje doodgegooid met deze track, waardoor ik er al snel op uitgekeken was, maar na een paar jaar rust kan ik hem nu op waarde schatten.
Flipside: Tom Trago - Use Me [Carl Craig Rework]

68. Joe Goddard - Home
Release: Electric Lines (2017)
Eerder werd er met Jamie xx’s Loud Places al een goed voorbeeld gegeven van hoe je een discoklassieker kan samplen en er een bijdetijds electronic/popnummer van kunt maken. Nou ben ik die plaat net iets te beu voor een nominatie in mijn lijst, maar op Home doet de Britse producer Joe Goddard - ook bekend als het muzikale brein achter Hot Chip en The 2 Bears - hetzelfde, en in mijn ogen beter. Hij pakt het refreintje uit Brainstorms We’re on Our Way Home, dat op zich al een heerlijke combinatie van trompetten en vocalen te bieden heeft, en maakt er een moderne discopopknaller van die nog een stukje beter is dan het origineel, en waarbij de sample totaal en bijna onmerkbaar geïntegreerd is in de track. Een ontzettend opgewekt nummer, met een hoofdrol voor de geüpdate vocals, ik neem aan van Joe zelf, die me altijd vrolijk stemmen.
Flipside: Nneka - Shining Star [Joe Goddard Remix]

67. DJ Seinfeld - U
Release: Time Spent Away from U (2017)
DJ Seinfeld, hij werd hier al eerder genoemd, staat samen met artiesten als Mall Grab, DJ Boring, Subjoi en Ross from Friends in de voorhoede van een golf jonge houseartiesten die profiteren van het feit dat muziekproductiesoftware en -hardware toegankelijker is dan ooit. Ze maken muziek die lofi house wordt genoemd, housemuziek die veelal teruggrijpt naar de jaren ’90 sound en vaak wordt gekenmerkt door opgeblazen (overcompressed) kicks, en die door de wonderbaarlijke mogelijkheden van het internet (check YouTubekanalen als Slav, hurfyd, Gazzz696, OOUKFunkyOO, 030esar0303, en Houseum, bijvoorbeeld) wordt verspreid onder een gretige gemeenschap. Een fraaie combinatie van nostalgie en eigentijdsheid dus, al zie je op MusicMeter niet veel terug van de populariteit van dit subgenre - vooral tomtom137 en I-do-not-exist, die verder niet echt actief zijn op het forum en ik dus wel niet zal taggen, zie ik er wel eens op stemmen. Ik denk daarom ook dat het niemand echt zal storen dat ik voor de echte klassiekers uit het genre heb gekozen in mijn lijst. U is er zo één, en gelijk een goeie reminder dat de nostalgie van lofi house vaak niet alleen nostalgie naar oudere housemuziek is, maar dat ook de muziek zelf vaak enorme nostalgie oproept. Die piano’s en synths in dit nummer zijn weer echte tearjerkers, of je nou een pet op hebt of niet.
Flipside: Kornél Kovács - Szikra

66. Antonio - Hyperfunk
Release: Hyperfunk 12" (1998)
Ik ben gek op UK Garage, een genre dat mijn overgang van drum & bass liefhebber naar meer four to the floor dancemuziek zeker makkelijker heeft gemaakt. Jammer dat het buiten het Verenigd Koninkrijk nooit echt de populariteit heeft bereikt die andere alternatieve dancestijlen wel hebben genoten – ook al is veel hedendaagse housemuziek er overduidelijk schatplichtig aan. Hyperfunk is een dikke klassieker in het genre, de choppy vocals - “hype-hype-funk-funk!” - en drums en de heerlijk groovende bassline doen elkaar zeker eer aan.
Flipside: SBTRKT - Living Like I Do [Lil Silva Remix]

-SprayIt- (moderator)
70. Heb tot nu toe echt ontzettend weinig met deze man, maar deze track staat me zeer aan. Prachtig dat getokkel over dat eentonige getik. Heel mysterieus en sfeervol, zeker ook in combinatie met de video. Zit wat op zijn artiestenpagina te kijken en zie nog enkele onbeluisterde platen, ga het nog eens een kans geven! Mooie track.
69. Hmm, behoort niet tot mijn favo's van zowel Caribou als CC. Ook heel veel live gehoord, net als het stukgedraaide I Can't Do Without You van die plaat. Gooi dit album weer even in de auto, al te lang niet gehoord! Vond Dive en Silver ook altijd erg goed op dit plaatje.
68. Lekker blij nummertje wel. Niet helemaal mijn stijl echter. iets te gelikt en poppy ofzo. Vooral het eigen gezang gaat me snel tegenstaan.
67. Leuk geschreven stukje bij deze track, thanks voor de tips. Track is fijn, heel warm zo met die piano en dromerige sfeer. Ideaal voor een after na een geweldige nacht met je beste maten, lijkt me.
66. Ja! Lekker. Heb je nog meer tips qua swingende, wat snellere en dansbare UK Garage?

Toppertje uit dit rijtje voor mij toch de Villalobos en deze nr. 66. Kijk uit naar de volgende worp!

panjoe (moderator)
-SprayIt- schreef:
Heb je nog meer tips qua swingende, wat snellere en dansbare UK Garage?

Ik ben niet zo héél bekend met UK garage, dus ik sta net zo goed open voor tips, maar dit zijn wel een paar mooie:
Gush Collective - Back To Life However Do You Want Me UK Garage Remix - YouTube
UKG - DJ Bigga G - Mind, Body And Soul (4x4 Mix) - A2 - YouTube
UK Garage - Groove Chronicles - Masterplan - YouTube
En natuurlijk deze:
Active Minds - Hobson's Choice (Tune For Da Man Dem) - YouTube
Er komt er sowieso nog eentje langs in mijn lijst.

65. Omar-S - Strider's World
Release: Just Ask the Lonely (2005)
Detroit is duidelijk een historisch epicentrum van de house en techno, en ondanks het feit dat ik stukken later de scene in kwam rollen, kan ik niet om sommige Detroitenaren heen. Omar-S is wat dat betreft zeker niet één van de OG’s, maar hij heeft wel een flinke catalogus opgebouwd met veel gave house- en technonummers. Met Strider’s World maakt hij een indrukwekkende, vuige kelderknaller die leunt op kapotte kicks en een langzaam opzwellende synthesizer die weinig goeds voorspelt. De details van het nummer, die mij voorheen tegenstonden maar inmiddels een onmisbaar onderdeel zijn geworden, zijn samples die Omar uit de arcadegame Strider haalde, vandaar de titel dus.
Flipside: Sasha - Smoke Monk

64. Moodymann ft. Andrés - Lyk U Use 2
Release: Moodymann (2014)
De twee kanten van Detroit: de vorige track was een cerebrale duistere banger, nu schotelen Moodymann en Andrés ons een lichtvoetige zomeranthem voor. Grappig genoeg is dit, hoewel de productiestijl typisch is voor deze heren, geen housenummer, maar een soort drum & bass plaat. We zien vaak genoeg dat drum & bass artiesten het house- of technowater testen, of zelfs helemaal overstappen, maar andersom is een stuk zeldzamer (Moomin is trouwens een gave artiest die beide genres volledig en succesvol omarmt). Het resultaat mag er wezen, though, dus ik zou zulke experimentjes graag vaker zien.
Flipside: E-Z Rollers - Walk This Land

63. Yaeji - Guap
Release: Yaeji (2017)
De Koreaans-Amerikaanse Kathy ‘Yaeji’ Lee is een eigenzinnige producer die met één been in de lofi housescene staat, en met het andere een beetje rondshopt bij o.a. R&B en moderne popmuziek. Guap, een cover van een track van Mall Grab (overigens heb ik geen idee waarom dit niet gewoon een remix is, maar goed), is dan wel weer een volbloed lofi housenummer. Ik blijf maar terugkomen naar die robuuste bassline en die ongeïnteresseerde vocals.
Flipside: Park Hye Jin - I Don’t Care

62. DJ Rolando - Jaguar
Release: Knights of the Jaguar EP (1999)
Nog een nummertje uit Detroit, dit keer een iets oudere plaat die het label van klassieker inmiddels wel heeft verdiend. Het moordende tempo, de dynamische percussie, de iconische strijkers, de gierende geluiden ver op de achtergrond van de mix, en natuurlijk vooral die wonderschone rollende synths die geen moment vervelen; alles klopt hier eigenlijk aan.
Flipside: Grooveyard - Mary Go Wild

61. Justin Martin - Don't Go [Dusky Remix]
Release: Ghettos & Gardens Remixes Vol. 1 (2012)
Ik denk dat dit de eerste houseplaat is die me gelijk beethad de eerste keer dat ik hem hoorde, deze dikke funky remix van Dusky. Als het om duo’s gaat die de essentie van UK house hebben gedestilleerd, verfijnd, gemoderniseerd en geperfectioneerd, dan staat Dusky met stip op… twee. Bicep doet dit over het algemeen genomen namelijk nét op alle vlakken wat beter, in mijn ogen. Desondanks is dit een bizar lekkere herziening van een nummer dat op zich al wel gaaf is, de potentie van die opgepitchte vocal sample wordt hier ten volste benut. Net als Bicep heeft Dusky de neiging om overal nét even te slick en gepolijst te zijn, maar met zo’n lekkere bassline komen ze er met gemak mee weg.
Flipside: Dusky - Cold Heart

panjoe (moderator)
Ah, ik had alleen op deze naam Discogs gecheckt, ik heb hem aangepast.

Trouwens, Jaguar is gejat van de soundtrack van Liquid Sky, een film uit 1982. Dit lees ik net op discogs.

Track 03, Night Club I, from Liquid Sky Soundtrack - YouTube

panjoe (moderator)
Als dat jatten is, kunnen we dit hele topic wel opdoeken en vervangen door Kid Baltan and Tom Dissevelt - The Fascinating World of Electronic Music (1959).

Nou ja jatten is wat overdreven, maar hij heeft vast dat nummer gehoord en daar de melodie uitgehaald. Niks mis mee verder, maar ik vind het altijd wel leuk om zulke dingen te ontdekken.

panjoe (moderator)
60. Elitechnique - Elektric Evening
Release: Mirror Men EP (2008)
Heerlijke nu-disco / electro plaat van het Rotterdamse duo Elitechnique, één van de hoogtepunten op Joris Voorns Balance 014, maar waar ik die mix al jaren niet meer heb geluisterd, blijft Elektric Evening steevast in mijn vaste repertoire staan. Ik ben echt gek op dat prerefrein dat steeds terugkomt, met die oplopende bassline en euforische synthakkoorden. Overigens niet gek dat Joris Voorn hem gebruikt heeft want het is een verrassend veelzijdig nummer voor in mixjes, hij past al snel lekker en er zijn veel loopbare stukjes om creatief mee te doen.
Flipside: Mind Enterprises - Idol

59. Sammy Barbot - Mexico [Lovefinger's Barrio Edit]
Release: Blackdisco Vol. 1 12" (2007)
Heerlijke update van Sammy Barbots New Mexico een lekkere Italodiscotrack uit 1978. Er hoefde weinig aan te gebeuren, en dat heeft Lovefingers dan ook gedaan.
Flipside: Candido - Thousand Finger Man

58. Dark Sky - IYP
Release: Brothers & Sisters (2014)
Dark Sky is een artiest die, hoewel in mijn ogen vaak niet al te successvol, wel eigenwijs zijn in de muziek die ze maken. Vaak is het een vreemde mengelmoes van verschillende UK stijlen waaronder house, techno, garage, en dubstep, waarbij ze door de live drums vaak nog iets eigengereider klinken. Toen ik ze live zag optreden in de Melkweg, op een avond gecureerd door Modeselektor, kon ik er niet echt van genieten, maar ze hebben een paar losse tracks die echt ontzettend vet zijn. IYP is mijn favoriet van de groep, een heerlijke opbouw heeft deze track, en altijd genieten hoe die bassline vervormd wordt.
Flipside: Todd Terje - Jungelknugen [Four Tet Remix]

57. Agar Agar - Prettiest Virgin
Release: Cardan (2016)
Agar Agar heeft hier al uitgebreid in de spotlight gestaan, bij Dance Lover stonden ze zelfs in de top tien, maar het is dan ook een artiest die, met hun combinatie van pop, elektro, disco, en house, en met dat schattige zangeresje van ze, een duidelijk MuMe-appeal heeft. Prettiest Virgin is met stip hun meest populaire nummer, wat wel begrijpelijk is als je bedenkt hoe toegankelijk en catchy het is, maar het is ook mijn eigen favoriet. Die combinatie van vocals en bassline is simpel doch doeltreffend, maar het wordt pas echt lekker met die extra synth die na drie minuten invalt.
Flipside: Tuxedomoon - No Tears [ADULT. Remix]

56. Leon Vynehall - Paradisea
Release: Rojus (Designed to Dance) (2016)
Ik denk altijd dat Leon Vynehall wel een beetje één van ons is, als in: een muziekliefhebber die zijn liefhebberij wat verder doordrijft dan de meeste muziekliefhebbers. Als hij een luisterset draait put hij altijd uit een enorm spectrum, van postpunk en jazz tot IDM en drum & bass, en uit zijn eigen producties blijkt naar mijn bescheiden mening een indrukwekkend aandacht voor detail. Toch vind ik zijn eigen tracks het lekkerste als het rechttoe rechtaan housenummers zijn, en daar is zijn album Rojus wat mij betreft het ultieme voorbeeld van. Standaard house, maar net effe anders.
Flipside: Leon Vynehall - It’s Just (House of Dupree)

-SprayIt- (moderator)
65. Mooie beschrijving weer, track is ook te vinden op Omar-S - Detroit (2009). Lekkere track, vooral dat pianodeuntje. Die bliepjes worden een beetje irritant, maar duidelijk een kraker deze.
64. Kom maar op met de zomer! Sfeervol plaatje, Moodymann komt altijd met kwaliteit.
63. Onbekende artiest voor mij, klinkt goed! Lekker nonchalant, maar toch strak. Niet iets wat ik heel veel zou luisteren, maar leuk om te ontdekken.
62. Een regelrechte klassieker inderdaad. Zoals bij veel klassiekers mis ik wat variatie en pit, maar dat is vloeken in de kerk besef ik me. Mooie geluiden, goed geproduceerd, maar niet iets om met kippenvel op de armen los op te gaan, wat ik binnen dit genre toch wel graag doe.
61. Inderdaad slick, maar ook wel lekker. Vocalen iets te zoet voor mij, maar zeker dansbaar.
60. Die mix moet ik ook weer eens luisteren, volgens mij 5* gegeven, magistraal. Herken dit deuntje ook meteen, heerlijke track!
59. Onbekend nummertje voor mij, klinkt goed! Fijne vibe.
58. Zeker richting het einde ene hele fijne. Blijft maar doorrollen en draaien, deze wil ik hard live horen!
57. Leuk, zoveel aandacht voor Agar Agar. Heel knap in elkaar gezet, dat zoete stemmetje en die synth doen 't 'm inderdaad.
56. Uitermate chille track. Mooi om ook veel relatief nieuwe populaire experimentele artiesten in je lijst terug te vinden. Het valt me op dat je voor subtiele en over het algemene warme tracks kiest in deze updates. Minder op het bombastische effectbejag, maar fijnzinnige details, intelligente lijntjes en subtiele geluiden.

Leuke ontdekking is Elitechnique - Elektric Evening, thanks!

Leuk om Elitechnique in je lijst te zien, die zag ik niet aankomen

panjoe schreef:
Misschien willen Noere en Poa hier trouwens ook wel meedoen? Ik zou wel benieuwd zijn naar hun lijstjes, in ieder geval.

Weinig tijd/niet echt aan mij besteed zo'n lange lijst.. Zo nu en dan snoep ik wel wat mee hier

panjoe (moderator)
55. Harrison BDP - Decompression
Release: Fair EP (2017)
Nog een absolute topper uit de lofi house scene, deze van de jonge, bizar ijverige Brit Harrison BDP, die naast house ook vaak flirt met ambient techno en dub techno. De heerlijke intro, met die doffe kicks en glitterende hihats, geeft al aan dat er ons wat moois te wachten staat, maar zo lekker als die bassline hadden we niet voor mogelijk kunnen houden.
Flipside: Harrison BDP - Confusion of Sound

54. Reso - Coming Back to You
Release: Ricochet (2015)
Misschien wel de gaafste drum & bass track die de laatste vijf jaar uit de scene is gekomen, deze Coming Back to You, hoewel die in de tweede helft van de track wel enigszins uit de bocht vliegt. De kraakheldere percussie heeft iets unieks, de melodische onderdelen passen allemaal perfect bij elkaar, en die vocals komen binnen als een bom. Ik heb lange tijd gedacht dat de vocals gesampled zijn van Ashanti’s Foolish, maar die ging ik net eens terugluisteren voor de zekerheid en de tekst blijkt net iets anders te zijn. Vrij naar Ashanti dus, die sample.
Flipside: M-Beat ft. General Levy - Incredible

53. Quentin - Mirage
Release: Mirage / Rain 12" (2016)
Ha, heb ik -SprayIt- mooi in de maling genomen. Ik zei namelijk dat er geen solonummer van John Talabot meer langs zou komen, maar Quentin is een duo bestaande uit Marc Piñol en, jawel, John Talabot. Deze track heb ik al jaren voor de release in sets van Johnny voorbij horen komen, en ik was telkens weer benieuwd welk nummer het was. In 2016 kwam met de release van de single Mirage / Rain aan de twijfel een eind. Wederom een onversmadelijke opbouw, waarin met elk laagje dat aan de mix wordt toegevoegd met anticipatie wordt gespeeld - telkens als ik naar een DJ-set van Talabot ging, hoorde ik deze, vooral door die dissonant wegglijdende synth strings op de achtergrond, al lang van tevoren aankomen. En zoals het hoort, betaalt die anticipatie zich in klinkende munt uit - die synths die er rond de three minute mark invallen vind ik zelfs nog een flinke hap lekkerder dan die in Talabomans prachtige Loser’s Hymn.
Flipside: John Talabot ft. Pional - So Will Be Now…

52. Booka Shade - In White Rooms
Release: Movements (2006)
Het iconische album Movements is door twee van mijn voorgangers al aangehaald; mijn favoriet van de plaat is dat nog niet. Op In White Rooms valt alles wat mij betreft samen, qua structuur (toch weer zo’n epische opbouw he), en ook hoe mooi alles qua klank en textuur bij elkaar past. Qua productie klinkt het wel een beetje gedateerd ondertussen, maar zodra ik die heerlijke tweestemmige bassline hoor vind ik dat helemaal niet erg meer.
Flipside: Pryda - Reeperbahn

51. Shapeshifters ft. Cookie - Lola's Theme [Extended Vocal Mix]
Release: Lola’s Theme 12" (2004)
Ik kan vaak best een muzikale snob zijn, maar voor veel mainstream househitjes heb ik toch een enorm zwak - zo had ik naast Lola’s Theme en Lazy ook My My My, Music Sounds Better With You, The Bomb, en We Are Your Friends op mijn shortlist staan. Doordat ik er een geinig achtergrondverhaal bij heb, is de keuze toch op deze gevallen. Toen Gorillaz in 2017 een festival organiseerde in een afgedankt Brits attractiepark, besloten mijn neef en ik, liefhebbers van het eerste uur, gelijk te gaan. Maar ook mijn ouders en broertjes luisteren veel naar Gorillaz, dus uiteindelijk vertrokken we met zijn allen in het busje van mijn ouders naar Margate. Ik speelde onderweg steeds muziek af van artiesten die op het festival speelden, waaronder dus Shapeshifters, en Lola’s Theme viel zo goed dat we zowat de hele heen- en terugreis househitjes hebben gespeeld. We moesten dus ook naar de set van Shapeshifters, in een kleine rollerdiscoring ergens in het hoekje van het festival, en jawel, we hebben met z’n allen staan dansen op dit lekkere nummertje. Goeie tijden.
Flipside: X-Press 2 ft. David Byrne - Lazy

We zijn op de helft, dus hierna gaat het pas echt leuk worden.

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet de tijd gevonden om al het nieuwe spul aan een luisterbeurt te onderwerpen. Meer daarover in het weekend! Gelukkig valt er ook genoeg te genieten van wat ik al wel ken.

St. Etienne, Agar Agar, Booka Shade, Yaeji, Dj Rolando

En heel tof om Lola`s Theme hier tegen te komen; wat een fijn nummer blijft dat met het verstrijken der jaren! Net als andere keuzes die je in die alinea vermeldt.

Je hebt er goed het tempo in, Joe. En over de kwaliteit niks te klagen, zoals verwacht, al staat er nog best wel veel mij onbekends in. Zal van het weekend eens je Spotify-lijst aanzwengelen

-SprayIt- (moderator)
55. Ja, zo heb ik ze graag! Dubby en clubby, heerlijke sound. Strak geproduceerd en zeer dansbaar. Deze gast maar eens checken. Goede start van de dag weer.
54. Mooie aanloop in deze track, spannende opbouw. Vervolgens bijna glitchachtige drum & bass met een warme onderstroom, ik hou er wel van. Vocalen ook prima, wel ietwat gelikt en zoetjes, maar deze gaat zeker vaker opstaan hier.
53. Ah, gelukkig maakte je een grapje! Ik was al bang dat hij niet meer voorbij zou komen. Kende deze samenstelling niet, klinkt interessant. Weer een fijn gelaagd diep plaatje, zoals we van de beste man mogen verwachten. Eén van de betere ontdekkingen uit je lijst.
52. Ook een hele fijn op dat iconische album inderdaad.
51. Leuk verhaal. Ben ook wel een sucker voor deze ietwat foute klassiekers, dat rijtje dat je noemt is toch ook goud?! Track krijg ik de komende dagen weer niet uit mijn hoofd...

Nog 50 te gaan, dit gaat vuurwerk worden!

Fout? Geen idee waarom dat foute muziek is?

Vooral die van Stardust is erg nice.

Tja, Shapeshifters - Sound Advice - met "I'm a different person",zo noemde ik het - ligt (lag?) hier op de afdankstapel (Kringloop oid); ik zal 't checken en em voor de volledigheid toch maar uitvissen, alhoewel Deep House niet meer zo frequent wordt gedraaid. The Bomb (MaW) blijft Sonderklasse

panjoe (moderator)
50. Omar ft. Stevie Wonder - I'm Feeling you [Henrik Schwarz Remix]
Release: The Remixes 12" (2010)
Zijn eigen muziek vind ik meestal een beetje afgezaagd, maar Henrik Schwarz is er wel een kei in om nummers die niet per se op een housefeestje thuishoren op te poetsen tot clubhitjes. Zo pakt hij hier een funky soulnummer van Omar en Stevie Wonder, en maakt er een gave feestplaat van.
Flipside: Bill Withers - Who Is He [Henrik Schwarz Edit]

49. Kettenkarussel - Maybe
Release: 2018 12" (2018)
Waarschijnlijk het meest toegankelijke nummer uit de Giegling-catalogus, deze plaat van het duo Kettenkarussel - bestaande uit de eerder genoemde Leafar Legov en Gieglings labelbaas Konstantin. De wollige, dubby bassline, die gepitchte vocal sample (“maybe if you last forever”), de percussie die precies de juiste hoeveelheid punch heeft, de emotionele strijkerssynths, de belletjes die op de achtergrond opborrelen; al deze elementen worden perfect afgewogen en harmonieus samengebracht. Ja, hier is sprake van effectbejag, en ik trap daar graag met open ogen in.
Flipside: Galcher Lustwerk - I Neva Seen

48. Howling - Signs [Rødhåd Remix]
Release: Signs Remixes 12" (2015)
De Berlijnse producer Rødhåd stript alles weg van Howlings emotionele popnummer Signs, en bouwt het met een bewonderenswaardige precisie opnieuw op tot een dikke minimalistische dubtechnotrack. Erg vet hoe korte snippers van vocals van Ry X steeds meer naar voren komen in de mix, en steeds meer herkenbaar worden als vocalen, om na vier minuten weg te vallen met de beat, zodat er ruimte is voor één luttel volledig coupletje, waarna het nummer weer op dezelfde voet doordendert. Knap als een remixende producer zoiets uit het origineel naar boven weet te halen.
Flipside: Mathew Jonson - Marionette

47. Double K# ft. Doungous - Le Tchadien Reprise [Main Reprise]
Release: Le Tchadien Reprise 12" (2016)
Zo combineer je nou Afrikaanse muziek met dance. Aan de ene kant de swingende vibe, organische gitaartjes en percussie, en rake vocals van Doungous, aan de andere kant de dikke psychedelische productie van Raoul K en Hiroshi Watanabe. Weer met een break om een puntje aan te zuigen, ook, hoe lekker is het als die nieuwe gitaarsectie uit de ambientlagen naar boven komt geborreld?
Flipside: Afel Bocoum, Damon Albarn, Toumani Diabaté & Friends - Makelekele

46. Âme ft. Vulkano - Den Råtta
Release: Tatischeff EP (2013)
Âme is een artiest die je bijna niet uit zo’n dancelijst kan weglaten, omdat het duo de laatste jaren in zowel de scene van DJ’s als die van producers en labelbazen (van het gerenommeerde label Innervisions) aan de top van de technopiramide staat. Oorspronkelijk wilde ik de klassieker Rej in mijn lijst opnemen, maar ik heb uiteindelijk voor deze iets minder veelzijdige en veel minder bekende track gekozen. Al vroeg in het nummer zijn veel licht dissonante geluiden te horen, en er is weer zo’n anticipatie voelbaar die is ingebakken in de structuur van het nummer, en die uitmondt in een schurende, maar toch voldoening gevende falsetto synthfonie.
Flipside: Âme - Setsa

* Luistert even alle onbekende nummers terug* Het is echt heerlijk om te delven in je goudmijn Joe!

De 10 mooiste ontdekkingen tot nog toe, op basis van slechts 1 luisterbeurt:

1. Double K# ft. Doungous - Le Tchadien Reprise (Main Reprise)

Dat repetitieve Edehhhh of zo, echt briljant hoe dat herhaalt blijft worden. Machtige plaat, goed omschreven!

2. Quentin - Mirage

Wist niet dat dit ook een project van John Talabot was. Tja, John...geniaal!

3. Elitechnique - Elektric Evening

Disco! Ja lekker vrolijk en energiek.

4. Omar ft. Stevie Wonder - I'm Feeling you [Henrik Schwarz Remix]

Fijne ontdekking deze remix van Henrik Schwarz, hij heeft zoveel moois gedaan! Bloeit echt heerlijk open.

5. Francesca Lombardo - Sofiel

Apart, schattig, dansbaar. Dank voor deze geweldige ontdekking.

6. Dark Sky - IYP

De dreiging dat dit nummer alle kanten uit kan gaan maakt hem erg spannend, speels en goed.

7. Âme - Den Råtta (feat. Vulkano)

Fantastische producer, dit nummer is nieuw voor mij; prima prima.

8. Map.ache - Seis [GLGLP08]

Fijn melancholisch nummer.

9. Axel Boman - Purple Drank

Daar hebben we een charismatische sluiper hit.....Klinkt inderdaad lekker sexy.

10. Justin Martin - Don't Go [Dusky Remix]

Fijn housenummer, had Dusky dan ook wel verwacht in je lijst!

En ook gelijk weer even dat nummer van Spor met Aztec meegepakt want lang niet beluisterd. Geheel onterecht zo bleek; wat een ultiem drum & bass stuiterballen nummer!

panjoe (moderator)
45. Kllo - Walls to Build [Mall Grab Remix]
Release: Walls to Build (2016)
Eerder noemde ik Mall Grab nog als hoofdrolspeler in de lofi house beweging, maar op deze remix laat hij een veel meer popgeoriënteerde kant zien dan op zijn meeste nummers. Dat doet zeker niets aan af de kwaliteit van het nummer though - sterker nog, dit is mijn favoriete nummer van de jonge Australiër. Hij brengt ons een heerlijke flip van de vocalen van zangeres Chloe Kaul, en bouwt er een fijne, melodieuze houseomlijsting omheen.
Flipside: Mall Grab - Can’t

44. Frank & Tony ft. Gry - Bring the Sun
Release: You Go Girl (2014)
Diepe minimal techno van Francis Harris en Anthony Collins. De stroperige beat, hoewel die verder niet veel om het lijf heeft, is perfect gebalanceerd en biedt de ideale achtergrond voor de diepe synths, en voor de ster van de show, de spookachtige vocalen van zangeres Gry Bagøien. Dit is een hoogtepunt in DJ Kozes DJ-Kicks mixalbum, een dikke aanrader voor iedereen die zowel underground hiphop als leftfield folkmuziek als diepe techno kan waarderen - een vreemde combinatie, ik weet het, maar daardoor niet minder aangenaam!
Flipside: Francis Harris ft. Gry - You Can Always Leave

43. Yagya - The North Shore
Release: Europe (2015)
In mijn ogen is dit zeker niet het beste nummer van Yagya, maar het is wel mijn favoriete op zichzelf staande track van deze IJslandse dubtechnoproducer - zijn beste zijn haast zonde om te luisteren buiten de context van het hele album te luisteren, dus als je hem op zijn best wilt horen: neem gewoon lekker een uurtje de tijd om een volledige plaat af te spelen. Zijn muziek heb ik ook wel eens getypeerd zien worden als ultra deep house, wat ik ook wel een goeie benaming vond, omdat het wat van de melodieuze en harmonieuze kwaliteit van deep house heeft, maar qua sound is het nog vele malen voller en dieper. Het is eigenlijk gek dat hij zo relatief uniek is in zijn geluid, want het lijkt nooit zo ingewikkeld, maar toch heb ik nog nooit zoiets als een Rigning of Sleepygirls gehoord van een andere artiest.
Flipside: Yagya - Rigning Níu

42. First Choice - Love Thang [Genius of Time Re-Edit]
Release: Verktyg 01 12" (2013)
Fantastische low-tempo edit van deze discoklassieker uit 1979, maar in tegenstelling tot de vorige disco-edit uit mijn lijst is deze track wel rigoureus onder handen genomen, en wel door de Zweden van Genius of Time. Een drumloop uit het nummer wordt stukje bij beetje opgebouwd, als we een sample van Love Thang horen komen onverwachts vette kicks meespelen, en dan als hoofdgerecht een sectie met heerlijke synthakkoorden die volgens mij niet eens in het origineel te horen zijn.
Flipside: Genius of Time - Same Old Place

41. Fatima Yamaha - What's a Girl to Do
Release: A Girl Between Two Worlds EP (2004)
Deze track van Fatima Yamaha, een alias van Bas Bron, de producer achter de beats van De Jeugd van Tegenwoordig, werd 10 jaar na de release ineens zo’n beetje door alle DJ’s omarmd. What’s a Girl to Do was werkelijk overal te horen, en geef ze eens ongelijk - dit is toch schitterend? Die kale beat, de sprookjesachtige akkoorden op de achtergrond, die faux sax die we zo goed kennen van DJvT, en als kers op de taart dat treurige stukje dialoog van Scarlett Johansson uit Lost in Translation: het creëert een perfect moment om een stap terug te doen van de dansvloer en de traantjes de vrije loop te laten.
Flipside: Ross from Friends - Pale Blue Dot

Bas Bron

-SprayIt- (moderator)
50. Funky nummertje hoor. Lekker hoe het richting het einde wat uit elkaar getrokken wordt. Mellow dansbaar sfeertje, helemaal oké.
49. Mooie beschrijving. Ik ga hier ook erg lekker op, heerlijk zomers sfeertje.
48. Ken het origineel, maar deze is beter. Spannende track met dat gehijg en gegalm, knap opgebouwd.
47. Hier kun je niks negatiefs over zeggen en ik sluit me volledig aan bij jouw beschrijving. Perfect uitgevoerde track, deze doet het vast erg goed op de dansvloer!
46. Eigenlijk lijken de voorgaande 5 nummers ergens op elkaar. Sowieso in de zin dat er geen beukers zoals Spor of Noisia tussen zit, maar ook geen dnb, disco of electro bijv. Deze tracks zijn subtiel opgebouwd, er zitten spannende vocalen in en zijn volgens mij allemaal minimal techno-ish. Je zou ze zo in een mixje kunnen gooien, het past allemaal lekker bij elkaar. Deze track is ook weer mooi, zeker na 3 minuten als het schuren en draaien begint. Deze 5 tracks scoren bij mij allemaal een dikke voldoende, maar heb nergens de wow-factor in de zin van, die luister ik meteen nog een keer en zet 'm door naar mijn vrienden.

45. Eigenlijk zet de lijn zich voort, ook hier een chille beat, fijne dromerige vocalen en subtiele productie. Mij iets te zoetjes, maar zeker niet verkeerd.
44. En ja hoor, ook hier een chille beat, mooie vocalen en gelaagde spannende, maar minimalistische opbouw. Blijf niet over de gehele lengte geboeid, maar in combinatie met voorgaande tracks zou je volgens mij een erg chill mixje kunnen fabriceren.
43. Yagya in je lijst, dan ben je sowieso een held. Mooi dat hij genoemd wordt, want zijn muziek is inderdaad uniek. Heb niet voor niets zowel Rigning als Sleepygirls de volle score toegekend, ben duidelijk fanboy. Grappig dus dat jij deze track kiest, ik luister deze nagenoeg nooit. Ook in deze track word ik meteen gegrepen door die warme geluiden, het is echt thuiskomen in zijn muziek. Het lijkt zo makkelijk, maar het is zo ontzettend diep, mysterieus en hartverwarmend. Dikke 5* voor deze. Had van mij nog een stuk hoger mogen staan.
42. Hey, toch nog een toefje disco! Lekker nummertje! Veel nieuwe tracks weer deze updates, waarvoor dank.
41. Leuke keuze, al vind ik de track wel wat overrated inmiddels. Komt live vaak voorbij, dat deuntje zo vaak gehoord dat er blijkbaar geen geluksstofjes meer bij vrij komen. Wel heel knap gemaakt en herkenbaar uit duizenden.

Benieuwd naar de volgende updates, alleen maar voldoendes deze 10!

Ik moet de tijd nog even vinden om alles te luisteren, maar wilde even melden dat je lijst absoluut de zonnige afgelopen dagen hebben gekleurd, vooral van het Dele Sosimi Afrobeat Orchestra kan ik geen genoeg van krijgen!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:08 uur

geplaatst: vandaag om 08:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.