MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Electronic-album van de week

zoeken in:
(is overigens niet zo makkelijk te vinden, dus jou pm'en lijkt me)

Ik Doe Moeilijk
Ik heb het album ge-upload, PM voor de link.

01. - 4.5* - Talvekoidik - Silent Reflections
02. - 2.0* - Kaito - Special Life
03. - 4.0* - Nic Endo - Cold Metal Perfection
04. - 3.5* - Spyweirdos - Wetsound Orchestra
05. - 4.5* - Boogiepop Phantom
06. - 1.0* - David Gilmour Girls - Vultures
07. - 2.0* - Damon Wild - Downtown Worlds
08. - 4.5* - LAN Formatique - Goodnight Noises Everywhere
09. - 3.5* - Anders Ilar - Ludwijka Extended Visit
10. - 4.0* - Tom Dissevelt - Fantasy In Orbit
11. - 3.5* - Monolake - Hongkong
12. - 4.0* - Roderick Julian Modell - The autonomous music project

Eindelijk eens een mooie ambient aanrader via MuM. De wave-based ambient is wordt hier zwaar onderbelicht jammer genoeg. Had wat donkerder gemogen, maar dit soort dingen vind ik erg fijn.

Vraag me alleen af waar de rest blijft.

thejazzscène
Ik ben hier.

Maar de bedoeling van dit topic is dat je ook elders komt, en daar ben je niet

thejazzscène
I neu. Maar internet ging vrij traag onlangs en reizen kost tijd. Ben nu weer helemaal back to business. Ga even een inhaalmanoeuvre verrichten.

Volgens mij is het ondertussen weer tijd voor een nieuwe titel ...

Ik Doe Moeilijk
Wie biedt zich aan?

lambf
Tovenaar dit keer? hij is nog niet geweest

Nou vooruit!

Bluermutt - When I'm Not (2007)

(afbeelding)

het Nexsound label zelf schreef:
Bluermutt is an italian output that runs the Skyapnea project and is half of a duo called Mickey eats plastic. He releases and plays improvised digital stuff under the name of Crashbonsai. Bluermutt does acoustic sources treatment, real-time melodic collages and domestic groovy composition for everyday life.
We're sure this release will be one of your ipod's favorite.

When I'm Not is uitgekomen op Andrey Kiritchenko's netlabel Nexsound. Vandaar te downloaden via archive.org. When I'm Not is ambientish IDM, soms wat raakvlakken met Near the Parenthesis, soms met Kiritchenko zelf, maar 't heeft soms ook wat meer swing dan deze 2. Pink & Black umbrellas is mijn favoriet, héérlijke track die een flink eigen smoeltje heeft. Vreemd leuk album. Soms redelijk regular (wel leuke en mooie) IDM, soms wat meer.

Ik Doe Moeilijk
Het klinkt goed. Het past in de traditie van 'Electro-Accoustic IDM', zoals je dat bij bijv. n5MD terugvindt of bij... Andrey Kiritchenko. O, zegt U, dat is niet zo raar, het is immers op Nexsound uitgekomen. Nouja, het is misschien flauw om dit muziekstuk zo te beoordelen, maar het is wel mijn punt. Er blijft te weinig hangen, oftewel waarin onderscheidt dit werk zich nu werkelijk? Verder is er muzikaal misschien niet zoveel op aan te merken. Ik zet het in ieder geval niet zo snel op, daaraan meet ik of het een boeiend album is. (Ik zet niet neer :' daaraan meet ik kwaliteit', dit is denk ik wat objectiever)

Ik zal er weer eens achteraan gaan, heb al weer een tijdje weinig opbeurends gehoord in electronicland

01. - 4.5* - Talvekoidik - Silent Reflections
02. - 2.0* - Kaito - Special Life
03. - 4.0* - Nic Endo - Cold Metal Perfection
04. - 3.5* - Spyweirdos - Wetsound Orchestra
05. - 4.5* - Boogiepop Phantom
06. - 1.0* - David Gilmour Girls - Vultures
07. - 2.0* - Damon Wild - Downtown Worlds
08. - 4.5* - LAN Formatique - Goodnight Noises Everywhere
09. - 3.5* - Anders Ilar - Ludwijka Extended Visit
10. - 4.0* - Tom Dissevelt - Fantasy In Orbit
11. - 3.5* - Monolake - Hongkong
12. - 4.0* - Roderick Julian Modell - The autonomous music project
13. - 4.0* - Bluermutt - When I'm Not

Ik wist dat de analoge klanken mij wat minder zouden liggen. Doen ze ook. Leuk is dat Bluermutt itt onnoemelijk veel ambient plaatjes er muzikaal wel boeiende dingen mee doet. Had makkelijk ambient dreuteltje zoveel kunnen zijn, gelukkig is het deze keer eens wat meer.

Volg n5MD al een jaartje niet meer op de voet, maar zou het er zeker niet mee vergelijken.Qua klank en melodie toch best anders.

Wat me ondertussen wel opvalt is dat ik na 13 toevoegingen nog steeds de "hardste" toevoeging op m'n naam heb. Hoewel dat op zich niet zo vreemd is, gaat het dan wel weer om een album met wat chille/dnb nummers op. Iets te eenzijdige toevoegingen ?

Ik heb The Autonomous Music Project de laatste dagen veel gedraaid. Vind ik een lekker zweefalbum dat het goed doet 's avonds laat.
Bluermutt nog niet geluisterd; komt nog wel.

lambf
Onderhond schreef:
Wat me ondertussen wel opvalt is dat ik na 13 toevoegingen nog steeds de "hardste" toevoeging op m'n naam heb. Hoewel dat op zich niet zo vreemd is, gaat het dan wel weer om een album met wat chille/dnb nummers op. Iets te eenzijdige toevoegingen ?

Niet zo raar ook, het meerendeel van de MuMe leden hebben het niet zo op harde muziek Onderhond Maar wees gerust, ik zal wel een keer een wat harder album posten. Maar eerst wat dingen inhalen, want ik loop wat achter zie ik.

lambf
Wie o wie meld er zich om een nieuw album te plaatsen?

Sietse
Zal ik mijn dan toch maar eens opwerpen en een van de vele albums die ik in gedachte heb om hier te posten plaatsen.

In tegenstelling tot dat velen zouden verwachten geen ambient plaatje van mij maar een, voor mij, zeer fijne idm achtige plaat:

Ghislain Poirier - Il N'y a pas de sud (12K, 2001)
http://www.musicmeter.nl/album/101693

(afbeelding)

En dan hier wat stukjes tekst over dit album die ik niet zelf heb bedacht:

Van het label: 12k

12k is proud to announce the debut release from Montreal native Ghislain Poirier. Il n'y a pas de Sud...

In an alluring departure from the sound of 12k's recent output, Il n'y a pas de Sud... blends broken melodies and sonic slips with a very stripped down version of the berlin techno sound. The result is a sparse blend of rhythm and space with a slow diffused groove as beats flux and vibrate beneath lo-fi oscillations of warm chords and clouds of bass.

Il n'y a pas de Sud... was created using an ageing PC with so little processing power that Poirier is forced to compose each work in parts and later piece them together. Using this approach he pushes himself to make the most of very little, which he does very well, and has developed a unique and fresh signature sound proving that the latest, most trendy software isn't necessary to create captivating sound.

Musical accomplishments aside, Ghislain Poirier is also a visual artist. He has had many solo exhibitions of his paintings and drawings in the city of Montreal, notably at the Maisons de la culture Côte-des-neiges, at the Galerie de l‚île-des-moulins and at Atom Heart.

Il n'y a pas de Sud... is a brilliant work from a new face in minimal electronic sound.

Boomkat:

Something of an anomaly in the 12k catalogue, Ghislain Poirier's 2001 release lacks the high tech sheen usually associated with the label, but still stands as one of its most effortlessly pleasing releases. Created on an ageing PC with little processing power, Il N'ya Pas De Sud is a distinctly lo-fi take on minimalism. Poirier pieces together small fragments and loops to produce warm, groove-based compositions that approach a kind of stripped down techno sensibility. A very interesting historical document considering the very different direction Poirier's sound has taken in recent years, and a must-buy for followers of both label and artist who missed out on this first time round.

The Wire

Visual artist Poirier, from Montréal, enters the Techno minimalist frame with a simple yet generally effective combination of beats that shuffle and glide, looped melodic fragments and resonant expanses. The music works best where the beats remain relaxed and unhurried and the resonance is at its most cavernous, evoking an untroubled sashay through the void. Elsewhere there are sluggish passages where the material is stretched to thinness and strats to drag. (Julian Cowley)

ALL MUSIC GUIDE
Il N'y A Pas De Sud... is the first release from Montrealer Ghislain Poirier. And it's remarkably louder than most of the records released on Taylor Deupree's almost silent but brilliant 12K label. Truth be told, it's not that loud at all, but unlike many on 12k, it is most definitely audible to the human ear. Poirier creates his stark, minimal techno using only slow, building tempos and bulking up the minute tones with lush reverb. The very insular nature of the music strikes immediate comparison to German dub-tech producers Thomas Brinkmann and Pole. To assemble the record, Poirer put to use his a rather aging PC, making the meticulous process of binding the microsonic blips and squiggles that much more painstaking. Be assured that an enormous amount of effort went into putting together Il N'y A Pas De Sud and it certainly pays off. The old computer and software behold an inexplicable machine soul that is so absent on many new techno releases. Chopped synth samples layered on top of crackling wires and muffled percussive skitters make tracks like "Desequilibre" hypnotically intriguing. "Un Pont Entre Deux Rivieres" stands out as one of the disc's most reflective tracks, allowing quieted guitars to puncture the surface while a tribal beat pulses gently beneath. And the pops and clicks of "Oui-Dire" place Poirier quite close to fellow Montreal sound sculptor David Kristian. Il N'y A Pas De Sud... is an impressive experiment in restraint that is both stylish and emotive. Sure the record is overly cerebral, but it's a beautiful reconfiguration of the noises that digital sound processors refuse to deal with. Rejected machines find warm and caring homes in the minds of producers like Poirier. This is textured, animalistic technology rendered into incredible music ˜ a brilliant debut. - Ken Taylor

Veel plezier.

Ik Doe Moeilijk
Deze wordt beluisterd 12k is een mooi label en de beschrijvingen maken me wel erg benieuwd...

Sietse
dit is wel een afwijkende uit de 12K catalogus hoor, dus laat je in deze niet door het label misleiden.

Ik Doe Moeilijk
ja dat las ik, desalniettemin blijft het op 12k gereleased, en zoals gezegd spraken de beschrijvingen me aan.

Sietse
uhu, 12K is uiteraard wel een soort van garantie voor kwaliteitsmuziek, maar vooral ook altijd iets bijzonders

Ik Doe Moeilijk
Ik zou denk ik, in de trant van hokjes plaatsen, dit album eerder verbinden aan de term techno. Het komt me veel minimaler over dan de gemiddelde IDM plaat. Ik denk dat dit een groeiplaat is, hoewel het me nu al wel bevalt.

Sietse
hmm, techno...weet niet.
Discogs heeft het over hiphop iig, maar misschien is dat ook ivm met zijn latere werk dat hier heel erg in hangt.

Ik stel Sincere Trade voor alvast.. ik heb het gehad met al die bliepbliep artiesten en ook zeker met de ruisgruis categorie.. hoe hoog dat ook scoort, maar er komt geen einde aan en het is uiteindelijk weinig verheffend.

Sietse
volgens mij is het topic uberhaupt dood

Ik Doe Moeilijk
Ik ben ook nog niet echt verrast door een voorgedragen album...

Pastichio Rocker
Is het de bedoeling dat je de aangeboden albums zelf ergens vandaan haalt ofzo? Ik neem aan dat je geen album mag rippen en een rapidshare link mag dumpen...

Sietse
je mag hier geen links plaatsen naar illegale downloads. Natuurlijk mag je altijd iemand op de goede weg wijzen via PM of gewoon een naam noemen is vaak al genoeg, want de meeste dingen zijn toch wel te vinden.

Sietse schreef:
volgens mij is het topic uberhaupt dood

Ik heb het idee dat de meeste electronic-liefhebbers liever hun eigen pad kiezen en niet zo begaan zijn met dit soort topics.

Misschien dat een topic met een opzet als deze beter werkt.

thejazzscène
Bwa, dat vind ik persoonlijk niet echt zon goed plan. Het probleem is dat iedereen dan bijzonder veel gaat posten (een lijst) en dat niemand nog de moeite neemt om de albums af te gaan. Dat lijkt voor mij toch het geval.
We zijn gewoon met te weinig in dit topic. Moesten er meer mensen wat albums beluisteren dan was er nog wat keuzevrijheid. Dan zou er altijd wel wat volk naar een opgedragen album luisteren terwijl anderen (die minder geïnteresseerd zijn of geen tijd hebben) het overslagen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.