MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Maak kennis met Electronic en beoordeel

zoeken in:
Darren Price: is mij te veel dance - sterker: het is gewoon dance. En dance vind ik meestal niet zo boeiend. Leuk om een avondje op te dansen. Maar te oninteressant om in een luie stoel naar te luisteren. Ik heb het na een keer wel gehoord. Beklijft niet. Te eentonig.
Wat dat betreft vind ik Agoria boeiender.

2*

Chameleon Day schreef:
Darren Price: is mij te veel dance - sterker: het is gewoon dance. En dance vind ik meestal niet zo boeiend. Leuk om een avondje op te dansen. Maar te oninteressant om in een luie stoel naar te luisteren. Ik heb het na een keer wel gehoord. Beklijft niet. Te eentonig.
Wat dat betreft vind ik Agoria boeiender.

2*

Maar niet alles hoeft te beklijven (dat doen wij immers ook niet - on a more philosophical note) - ik heb begrepen dat er ook zoiets als 'vluchtige' content (US-versie "volatile content") bestaat, en dat gebruik ik regelmatig om af te draaien of uit te leven. Een strakke beat hier en daar helpt wel.

Agoria - qua klank wel geïnteresseerd in soort (merk) synthesizers

Mjuman schreef:
(quote)

Maar niet alles hoeft te beklijven (dat doen wij immers ook niet - on a more philosophical note) - ik heb begrepen dat er ook zoiets als 'vluchtige' content (US-versie "volatile content") bestaat, en dat gebruik ik regelmatig om af te draaien of uit te leven. Een strakke beat hier en daar helpt wel.

Dat is waar. Muziek kan ook gewoon functioneel zijn. Maar aangezien ik zelden of nooit op een dansvloer sta (afgezien van een enkel feestje hier en daar), heeft de meeste dance/trance voor mij nauwelijks betekenis. Voor mij beklijft het niet, omdat ik niet de behoefte voel die muziek vaker te horen.
Een 'vluchtige content' met strakke beat vind ik prima, mits de muziek mij ook buiten de dansvloer uitnodigt tot meerdere luisterbeurten. Dat heb ik bij Darren Price - en de meeste dance - dus niet. Te oppervlakkig en eentonig.

An old/all time fave of mine; BEWARE - deze versie is 'opgepompt' ; van 108 BPM naar 120 en dat maakt e.e.a. minder spannend.

Mooi om nog eens terug te horen. Groeit wel wat op me. Zacht, subtiel en sfeervol. 4.5*

Edit: Aah, je hebt nu een andere geplaatst. Eerst stond er het nummer Microgravity. Dit vind ik veel minder mooi. De beat bevattende muziek van Biosphere vind ik sowieso stukken minder.

'Xcuse me, wilde geen valse verwachtingen wekken - maar ik zocht eigenlijk de slow versie van dit nummer - Tranquilizer, maar dat was er helaas niet; het hele album is imo een absolute classic.
Deze uitvoering is idd iets te snel.

Microgravity - titelnummer: top

Gepitcht of niet, dit klinkt toch wel heel lekker. Doet me denken aan de MTV Chill Out Zone van begin jaren '90. Van Biosphere heb ik alleen Substrata, maar het wordt tijd om daar verandering in te brengen, geloof ik.

4,5*

Biosphere - Tranquilizer een mooi sferisch begin en vlot daarna een heerlijk ritme. Lekker spacy, waardoor met recht een tranquilizer pur sang. Tijd dus om een album van Biosphere in huis te halen.

5 volle sterren op de MusicMeter

ik heb het album nu in lossless op.

Die vele nummers met beat op dat album vind ik Biosphere zich niet echt goed mee onderscheiden in tegenstelling tot wanneer hij pure ambient maakt. Ik vind het wel fijn, maar Biosphere haalt voor mij zoveel meer uit z'n ambient excursies. Die beat dingen vind ik meer hap-slik-weg werk terwijl ik bij bijvoorbeeld Substrata juist een brok in m'n keel krijg. Het verschil in vocal sample gebruik is een element waarin je dit terug ziet. Het veelvuldige gebruik en de haperingen van de sample vind ik bij Tranquilizer teniet doen aan de verder mooie mysterieusiteit en hypnose. Evengoed blijft dat laatste een stap in een hele leuke richting. Wel geinig ook dat hij het mysterieuze in die poppy omgeving plaatst zoals Moby met Go in '91 bijvoorbeeld ook deed. 3.75*

2.5* Ritmisch complete frut, verder gewoon het aardige maar nogal makkelijke Biospherese geluid. Wanneer dat echter wegvalt blijft er helemaal niks over, zitten dan ook nogal wat leegtes in de track.

Erg matig.. dit doet me inderdaad denken aan de eerste electronica die ik ergens in de jaren 90 op het spoor kwam, het leek wel of iedere ambient of chill verzamelaar vol stond met dit soort nummers toen. Ik vond het geinig, maar steeds minder naarmate ik hoorde dat er zoveel van was en hoe makkelijk dit in elkaar steekt. 2*, meer als achtergrondmuziek wordt het nergens.

tuktak
die opgepitchte versie van tranquilizer is lang zo fijn niet als het origineel, je kan niet zomaar ongestraft alles trancebaar pitchen, beetje vreemd...

vandaag officieel gereleased, maar al stijf uitverkocht:

4* met een beetje zoeken de MP3 gevonden.

Ik vind dit erg goed: minimal soundscapes, die met al hun dreiging intrigeren en boeien. Vind dubstep één van de meer intressante ontwikkelingen in de hedendaagse Britse muziek. Burial: één van de 10 genomineerden, maar de grote afwezige op het Mercury Music Awards festijn in 2008 - toen Elbow won.

Burial & Four Tet - Moth. Ontspannen stukje muziek, wat past bij de foto, maar wat is dat jammer dat het op een gegeven moment lijkt door te kabbelen en er geen spanning is te horen. In mijn oren iets voor bij de kapper, lekker kletsen over niets terwijl je haar in model wordt gebracht. Leuk voor tijdelijk, edoch niet voor iedere dag en hoor ik daar niet een kassabel rinkelen...

2.0*

tuktak
kassabel?

Hij is in slaap gevallen bij de kapper die inmiddels aan het afrekenen is.

Gallow
tuktak schreef:
kassabel?

Ka-ching

Je komt in een bepaalde trance waarin je alles lijkt te horen. Het had gerust mijn eigen deurbel kunnen zijn en staat er nu iemand te wachten voordat ik eindelijk de deur open doe. Arme gast dus...

tuktak
ohh zo, ik dacht dat je het figuurlijk bedoelde, ik vind het meer een fietsbel overigens

Agoria: Vrij slap nummer, vooral door de saaie beat. Komt wat ongeïnteresseerd over, alsof hij de krant zat te lezen terwijl hij het nummer maakte. Wat een contrast met een nummer als Les Violons Ivres, dat ik geweldig vind. 2*

Biosphere: Pakt me ook totaal niet. Hoewel ik best van oude electronica houd, is het vooral de suffe beat die me hier tegenstaat. Waarschijnlijk een stuk beter in de ongepitchte versie. 2*

Burial & Four Tet: Toch nog wel een goed nummer. Lekker dromerige opbouw, die steeds intenser wordt. Blijft alleen niet de hele 9 minuten boeien. 4*

@Burial & Four Tet: ik ben liefhebber van beide heren en deze samenwerking bevalt me ook prima. Mooie rustige plaat. Best zonnig ook voor Burial's doen. 4*

Zorgvuldig geproduceerd en luistert lekker weg, maar wel een beetje saai. 3*

Kadafi
"Moth" van Burial & Four Tet bouwt lekker op. Te saai voor mij alleen. Wel goed voor op de achtergrond. * *

Dat Four Tet werkt dus behoorlijk op mijn gaapreflex.. soort minimal vervelend lounge muurbehang. Niet alleen saai, maar ook helemaal fout wat betreft samples en geluiden. 1*

@Biosphere: doet mij niets. Ik vind het te spacy. En zoals orbit hiervoor ook al constateerde, roept het nummer bij mij het gevoel op dat het een van 13 uit een dozijn is. En dat lichte dance-beatje staat mij niet aan (maar ja, kwestie van smaak).
2*

@Burial & Four Tet: vind ik interessanter. Zeker niet fout wat betreft samples en geluiden imo. Heeft iets bezwerends en mystieks. En 'loungy', maar dan in goede zin. Alleen had de track zich wel wat verder mogen ontwikkelen of groeien. Nu toch wel aan de saaie kant, gemeten over 9 minuten.
3,5*

Klinkt wel mooi, inderdaad iets te saai, maar dan vooral ritmisch. Had ook zeker wat crunchier gemogen, nu is het toch net iets te gelikt. Verder mooi en warm geluid.

3.5*

Kadafi
Voordat ik mijn favoriete nummer uit de elektronicahoek wil laten horen, wil ik nog iets toelichten over de artiest van het nummer. Infected Mushroom staat bekend als een duo dat begon met het produceren van psytrance. Ze zijn dat al gauw, en later helemaal, regelmatig gaan mengen met 'zware gitaren' in diverse nummers. Er waren op hun tweede studioalbum "Classical Mushroom" uit 2000 ook veel muzikale elementen uit de klassieke muziek hoorbaar (dit is hun beste album).

Het nummer "Dancing with Kadafi" staat op "B.P. Empire", uit 2001. Een vrij solide psytrance album, maar verder weinig interessants eigenlijk, totdat je bij het laatste nummer aankomt, en dan krijg je ineens iets heel anders. Geniet ervan in high quality zou ik zeggen.

Ah leuk! Een genre waar ik destijds goed in thuis was. Deze BP Empire staat hier zelfs op de plank. Van wat ik me herinner is het een beetje vreemde en onvaste koers ten opzichte van hun oudere werk, het slingert een beetje alle kanten op. Maar er staan zeker sterke tracks op, zoals ook deze. Ik heb IM altijd een beetje overschat gevonden, Deviant Species, Dark Soho en Future Prophecy vond ik beter in hetzelfde stramien. Maar dit nummer is wel okee, alhoewel ik het niet snel zal draaien, mijn interesse hiervoor is duidelijk afgenomen. Zal iets met die hobbyistische psysound te maken hebben met al die flopjes en frutjes. Maar desalniettemin toch een 3,5* voor de lekkere frisse aanpak van deze progrock tot iets electronisch.

Erg mooi begin door ruimtelijke klinkende gitaren. Doet eerder aan soft rock denken. Als er langzaam de electronica bijkomt heb ik het gevoel dat ik een mooie wereld wordt ingetrokken. Als de beat duidelijker wordt, heb ik het gevoel of ik lekker onderweg ben. Het is echt muziek die je laat vliegen. Even een klassiek stukje ter overweging, waarop iets oosters volgt. Afwisseling volop dus en erg mooi.

Infected Mushroon - Dancing with Kadafi 4.0 sterren.

Psytrance kan of énorm lekker zijn, of énorm fout. Dit nummer vind ik duidelijk in de laatste categorie vallen. Sowieso al geen stijl om meer downtempo dingen mee te doen. Melodietjes zijn uberkitsch, die gitaren zelfs nog een dikke streep erger. Beatblopjes maken het fiasco compleet.

1*

Gast
geplaatst: vandaag om 06:35 uur

geplaatst: vandaag om 06:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.