MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Maak kennis met Electronic en beoordeel

zoeken in:
Gas.. ja, het is mooi, ja er is weinig tegenin te brengen.. maar o wat is het complaintant (over Orb gesproken, dat is één van de acts waaraan ik moest denken), ofwel weinig verrassend of uitdagend. Dat zal voor de fans wel juist het aantrekkelijke zijn, maar ik heb mijn portie electronic liever iets afwisselender en ook scherper en contrastrijker. Neemt niet weg dat ik het ook wel okee vind, een voldoende verdienen beide tracks zeker, maar niet iets dat beklijft, daarvoor zoekt deze artiest simpelweg de grenzen niet genoeg voor op.

Die track van unmudded: is dit een track? Of zijn dit opnames van je laatste zomervakantie aan zee, terwijl je van pure lamlendigheid ook geen enkel ander geluid meer wist te bedenken voor een opname op je mobieltje? Kan dit niet serieus nemen als input hier, niet te maken met je antipathie tegen mijn inbreng verder.. op genoeg terreinen zijn wel het nl. wel eens

Niet het sterkste nummer van de plaat, maar wel een sfeerdocument.

Pastichio Rocker
orbit schreef:
Gas.. ja, het is mooi, ja er is weinig tegenin te brengen.. maar o wat is het complaintant (over Orb gesproken, dat is één van de acts waaraan ik moest denken), ofwel weinig verrassend of uitdagend. Dat zal voor de fans wel juist het aantrekkelijke zijn, maar ik heb mijn portie electronic liever iets afwisselender en ook scherper en contrastrijker.

Hoe weet jij wat Orb fans denken? Duidelijk een antwoord van iemand die dat soort muziek niet begrijpt.

Pastichio Rocker schreef:
(quote)

Hoe weet jij wat Orb fans denken? Duidelijk een antwoord van iemand die dat soort muziek niet begrijpt.

En weet je wat ik daarvan denk?....

Misschien moet je de uitdaging eens bij jezelf zoeken.

herman schreef:
Misschien moet je de uitdaging eens bij jezelf zoeken.

Want? Wat moet ik met zulk arrogant en nietszeggend commentaar? Ik snap sowieso niet wat er te begrijpen valt aan die clips van Gas Redelijk straightforward electronic, niets dubbels of lastigs aan, net zomin als ik dat bij The Orb ooit heb gevonden. Niet onprettig, maar een uitdaging? Ga heen! Ik denk dat hij zich eerder eens mogen gaan verdiepen in wat anders dan de gulden standaard uit de jaren 90. Er is nog wel wat meer gebeurt sindsdien.

tuktak
dat jij het plat vind betekent niet dat het ook daadwerkelijk plat is. als je kleurenblind bent dan betekent dat ook niet dat er buiten je perceptie om ook echt geen kleur aanwezig is, zo ook met geluid.

tuktak schreef:
dat jij het plat vind betekent niet dat het ook daadwerkelijk plat is. als je kleurenblind bent dan betekent dat ook niet dat er buiten je perceptie om ook echt geen kleur aanwezig is, zo ook met geluid.

Dit slaat werkelijk nergens op. Ten eerste zeg ik niet dat het plat is. Ten tweede hoor ik letterlijk alle toonaarden in beide nummers en als geheel vind ik het aardig, maar niet meer dan dat. Het spijt me dat ik de minimal fanboys weer eens tegen de zere schenen trap, maar jullie muziek is echt niet zo bijzonder. Leer toch eens omgaan met kritiek in plaats van het euvel bij een ander te zoeken

tuktak
misschien hoor je wel alles, maar in je reacties laat je dat feit vrijwel nooit blijken. dus het kan idd ook aan je onkundige uitdrukkingsvaardigheid liggen

tuktak schreef:
misschien hoor je wel alles, maar in je reacties laat je dat feit vrijwel nooit blijken. dus het kan idd ook aan je onkundige uitdrukkingsvaardigheid liggen

Mijn omschrijving was "weinig verrassend of uitdagend" enerzijds, verder kon ik het wel appreciëren. Waarschijnlijk als jij dit muziek van een andere planeet vindt, zullen de kwalificaties je wel tegen de borst stuiten ja, maar dat wil niet zeggen dat mijn commentaar de lading niet gewoon dekt Ik lees aan commentaren van de minimal brigade ook nooit af dat ze niet gewoon toondoof zijn voor tracks die iets anders dan 4/4 beats bevatten.. Nogmaals, om nou met dit soort muziek aan te komen dat ik niet alles hoor zoals het erin zit.. redelijk kansloos. Try again zou ik zeggen.

Verder stel ik voor om elkaar AUB te PM'en als een kritiek je te hoog zit en niet proberen met een soort misplaatst superioriteitsgevoel hier te doen overkomen alsof je muziek zo bijzonder is, zelfs al zou dat al zo zijn, zal het toch verrekte weinig veranderen aan iemand's smaak of oordeel namelijk

tuktak
de grenzen van geluid worden idd niet opgezocht, de grenzen van muziek wel degelijk, daar het daarbij gaat om meer dan alleen de gebruikte sampletjes. blijkbaar kan jij die slag niet maken mbt ondermeer het gas project. daar is opzich niks mis mee natuurlijk, want dat is smaak.

wellicht ten overvloede, maar de 2 gas filmpjes zijn van 2 verschillende producers die opzich niks met elkaar te maken hebben.

tuktak schreef:
de grenzen van geluid worden idd niet opgezocht, de grenzen van muziek wel degelijk, daar het daarbij gaat om meer dan alleen de gebruikte sampletjes. blijkbaar kan jij die slag niet maken mbt ondermeer het gas project. daar is opzich niks mis mee natuurlijk, want dat is smaak.

Weer zo'n vreemde opmerking, ook nergens ondersteund met enige toelichting Kun je me misschien een wetenschappelijke link sturen waarin die mathematische subtiliteiten staan uitgelegd en waaraan je dat zou moeten horen in deze muziek?

Nieuwe Imminent:

Dank je Onderhond!

Ik ben aan dat Gas begonnen en heb die 4 schijven een paar keer gedraaid en vind het mooi hoor. Maar kan me ook voorstellen dat luisteraars het weinig verheffend vinden. Is het ook niet. Het vergt ook niet het uiterste van een luistereraar, het luistert eerder lekker weg. In die zin ben ik, als niet superingewijdde, inmiddels heel wat uitdagender electronic muziekjes tegen gekomen. Neemt niet weg dat ik blij met die box ben. Value for money is het wel.

Ik denk dat je de "slag" nog moet maken Vd Griend..

tuktak
het verheffende is ook niet het issue. ik zeg alleen dat het gas project andere grenzen opzoekt dan simpelweg productietechnische grenzen. en die andere grenzen zijn dus juist niet meetbaar, maar ze zijn er wel.

zoals voigt zelf dan ook zegt:
"I do not really care about any "musicality" related to GAS. Emotions, structure, aesthetics are more important to me. Melodies in the classical sense are not supposed to be in GAS, although they exist, as hidden and overlayered as the chord changes. But you have to notice them."

http://globecat.blogspot.co...

lijkt me vrij helder allemaal...

Dat is in elk geval een link die wat probeert te verhelderen ipv dat buitengewoon elitaire kuttoontje, wat kennelijk aan de minimal luisteraar vastgekleefd zit (leuke feesten moeten dat zijn zeg)

Ik vind het overigens een hoop hoogdravend artistiek gebazel en gewauwel over conceptuele issues en reaggangeren van samples of schema's, terwijl het hoorbaar toch nog steeds het meest lijkt op een redelijk simpel en wel degelijk melodieus stukje electronic. Ik zal voortaan wel eens proberen er wat van die (re-)arrangementen uit te halen, maar ik vrees dat ik niet voor het minimal concept ga vallen

VanDeGriend schreef:
Ik ben aan dat Gas begonnen en heb die 4 schijven een paar keer gedraaid en vind het mooi hoor. Maar kan me ook voorstellen dat luisteraars het weinig verheffend vinden. Is het ook niet. Het vergt ook niet het uiterste van een luistereraar, het luistert eerder lekker weg. In die zin ben ik, als niet superingewijdde, inmiddels heel wat uitdagender electronic muziekjes tegen gekomen. Neemt niet weg dat ik blij met die box ben. Value for money is het wel.

Het is voor mij met Gas ook helemaal geen kwestie van begrijpen. Gas' muziek brengt - zeker als ik moe ben - automatisch beelden met zich mee, kleuren schuiven door mijn gedachten zonder dat ik mijzelf daartoe aanzet. Ik kom in een tijdloze toestand waarbij mijn bewustzijn langzaam wegtrekt.

Aangezien er ongeveer geen andere artiesten zijn die iets dergelijks bewerkstelligen, vind ik Gas buitengewoon geniaal. Dat heeft er niets mee te maken dat ik meer zou horen dan anderen, want dat is waarschijnlijk niet zo. Maar mijn brein (en dat van anderen, getuige de overweldigende reacties bij Gas' artiestpagina) reageert blijkbaar anders op deze muziek dan dat van sommigen. Het teweeg brengen van een dergelijke toestand, is waar voor mij de kwaliteit in zit: je zult mij zeker niet horen beweren dat het compositietechnisch fantastisch is of dat het zo extreem vernieuwend is. Dat is het weliswaar wél voor mij, maar je moet daar zelf ook voor open staan in je benadering van muziek, wat geen kwestie is van willen/kunnen. De muziek is te abstract om te kunnen wijzen naar vernieuwende elementen..

edit: ik lees nu tuktaks citaten van Voigt, en dat is voor mij niets anders dan een bevestiging hoe het zit: Gas' muziek komt lijnrecht en direct op mij over zoals het bedoeld is - en toch blijft het zich aanpassen aan de situatie. De muziek is multi-interpretabel, maar niet vanuit de manier van luisteren maar vanuit je hoofd, en dat is iets dat ik zelden ervaar, zonder me daartoe aan te hoeven zetten.
Hoewel een beetje minder scepsis bij het lezen van het interview geen kwaad kan, je moet er immers wel vanuit gaan dat hij niet in het luchtledige praat over zijn muziek, maar daarvoor gaan zijn opmerkingen naar mijn idee ook veel te ver

Sietse
orbit schreef:
(quote)

Weer zo'n vreemde opmerking, ook nergens ondersteund met enige toelichting Kun je me misschien een wetenschappelijke link sturen waarin die mathematische subtiliteiten staan uitgelegd en waaraan je dat zou moeten horen in deze muziek?

U vraagt, wij leveren: Audiences hate modern classical music because their brains cannot cope - Telegraph - telegraph.co.uk

lijkt me duidelijk genoeg.

Gyzzz schreef:
(quote)

Het is voor mij met Gas ook helemaal geen kwestie van begrijpen. Gas' muziek brengt - zeker als ik moe ben - automatisch beelden met zich mee, kleuren schuiven door mijn gedachten zonder dat ik mijzelf daartoe aanzet. Ik kom in een tijdloze toestand waarbij mijn bewustzijn langzaam wegtrekt.

Aangezien er ongeveer geen andere artiesten zijn die iets dergelijks bewerkstelligen, vind ik Gas buitengewoon geniaal. Dat heeft er niets mee te maken dat ik meer zou horen dan anderen, want dat is waarschijnlijk niet zo. Maar mijn brein (en dat van anderen, getuige de overweldigende reacties bij Gas' artiestpagina) reageert blijkbaar anders op deze muziek dan dat van sommigen. Het teweeg brengen van een dergelijke toestand, is waar voor mij de kwaliteit in zit: je zult mij zeker niet horen beweren dat het compositietechnisch fantastisch is of dat het zo extreem vernieuwend is. Dat is het weliswaar wél voor mij, maar je moet daar zelf ook voor open staan in je benadering van muziek, wat geen kwestie is van willen/kunnen. De muziek is te abstract om te kunnen wijzen naar vernieuwende elementen..

edit: ik lees nu tuktaks citaten van Voigt, en dat is voor mij niets anders dan een bevestiging hoe het zit: Gas' muziek komt lijnrecht en direct op mij over zoals het bedoeld is - en toch blijft het zich aanpassen aan de situatie. De muziek is multi-interpretabel, maar niet vanuit de manier van luisteren maar vanuit je hoofd, en dat is iets dat ik zelden ervaar, zonder me daartoe aan te hoeven zetten.
Hoewel een beetje minder scepsis bij het lezen van het interview geen kwaad kan, je moet er immers wel vanuit gaan dat hij niet in het luchtledige praat over zijn muziek, maar daarvoor gaan zijn opmerkingen naar mijn idee ook veel te ver

Ik moest net erg lachen.. een collega kwam binnen en vroeg of ik niet eens naar huis moest.. toen las hij deze onzin en zei meteen "the nazi's have come back, this time through minimal teccchno!!" Ik hoop dat jullie soort tegen een grapje kan, sorry
Voor het overige: ik vind je antwoord wel verhelderend hoor, en prima dat het dat met je doet, des te beter! Ik moet verder niet zoveel van dat geouwehoer over schema's e.d. in muziek hebben, zeker al niet bij muziek die uiteindelijk toch redelijk simpeltjes blijft.. als het nu over jazz ging ofzo.. Maar ik ben dan ook een beta en kan sowieso niet tegen omslachtig artistiek gezever.

Te gek! Is minimal techno hetzelfde als modern klassiek?

Sietse schreef:
lijkt me duidelijk genoeg.
En laat me eens raden Sietse...jouw brains kunnen dit als vanzelf moeiteloos aan?

... en alsof dat bij de meeste electronic fans het probleem zou zijn ...

Ik ben ook een beta, orbit

Ik snap alleen niet wat Gas te maken heeft met minimal techno.

Sietse
orbit schreef:
Maar ik ben dan ook een beta en kan sowieso niet tegen omslachtig artistiek gezever.

Ik ben ook een beta, en kan er juist dus wel iets mee...slecht excuus dus

Sietse
VanDeGriend schreef:
(quote)
En laat me eens raden Sietse...jouw brains kunnen dit als vanzelf moeiteloos aan?

ja, ik heb totaal geen problemen met minimal music, dissonantie, a-tonaliteit en andere zaken "vreemde" zaken. Is niet voor niets dat veel muziek die ik luister vaak toch wel een van die ingrediënten bevat.

Sietse
Onderhond schreef:
... en alsof dat bij de meeste electronic fans het probleem zou zijn ...
het gaat hier dus over moderne klassiek die gebruik maakt van dissonantie en a-tonaliteit (en vreemde structuren).
Heel veel electronic maakt hier helemaal geen gebruik van dus kan goed zijn dat heel veel mensen die electronic fans zijn hier toch een probleem mee hebben.

Sietse schreef:
Heel veel electronic maakt hier helemaal geen gebruik van dus kan goed zijn dat heel veel mensen die electronic fans zijn hier toch een probleem mee hebben.

Wat je na 5 minuten rondkijken hier alvast weer kan weerleggen.

Sietse
Onderhond schreef:
(quote)

Wat je na 5 minuten rondkijken hier alvast weer kan weerleggen.

Je moet het niet alleen op deze plek betrekken.
En ook hier zijn er genoeg die daar dus wel echt moeite mee hebben.
Kijk alleen al naar jezelf hoeveel moeite je hebt met micromusic/tonaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.