MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Maak kennis met Electronic en beoordeel

zoeken in:
tuktak
Gerards Dream schreef:
Electronic is een groot genre geworden met de jaren, waar vertakkingen in hebben plaats gevonden. Dit topic "Maak kennis met Electronic en beoordeel" is in mijn oren min of meer de boomstam waar alles zou moeten kunnen. Hier wordt alles in de algemeenheid behandeld. Van kosmische muziek tot en met house. Als je eenmaal je smaak hebt bepaald blijf je denk ik wel hangen in een specifiek topic daarover. Als je nu alles wat tot nu toe hier voorbij gekomen is op een cd zou branden, krijg je volgens mij al een goed overzicht wat electronic zoal is.

idd, en daarnaast is er ook een groot verschil tussen smaak en kwaliteit. ik vind dat je de kwaliteit van muziek ook kan beoordelen als het niet je smaak is. open-minded. als je alle 4/4 belachelijk maakt met infantiele opmerkingen heeft dat meer te maken met het willen hebben van een bepaald imago, dan met daadwerkelijk kennis van zaken.

Sietse
tuktak schreef:
(quote)

idd, en daarnaast is er ook een groot verschil tussen smaak en kwaliteit. ik vind dat je de kwaliteit van muziek ook kan beoordelen als het niet je smaak is. open-minded. als je alle 4/4 belachelijk maakt met infantiele opmerkingen heeft dat meer te maken met het willen hebben van een bepaald imago, dan met daadwerkelijk kennis van zaken.

Dit vind ik ok - het doet mij af en toe aan Trentemøller denken; één klein bezwaar: het is een beetje langdradig, daarom 3,5 *

Nog even over de discussie:
Gerards Dream schreef:
Electronic is een groot genre geworden met de jaren, waar vertakkingen in hebben plaats gevonden. Dit topic "Maak kennis met Electronic en beoordeel" is in mijn oren min of meer de boomstam waar alles zou moeten kunnen. Hier wordt alles in de algemeenheid behandeld. Van kosmische muziek tot en met house. Als je eenmaal je smaak hebt bepaald blijf je denk ik wel hangen in een specifiek topic daarover. Als je nu alles wat tot nu toe hier voorbij gekomen is op een cd zou branden, krijg je volgens mij al een goed overzicht wat electronic zoal is.

Hier ben ik het gewoon niet mee eens; ik vind dat de er relatief veel aandacht wordt geschonken aan de wat 'lichtere' soorten en die vind je elders ook wel. Niet voor niets zegt Titmesiter bij zijn laatste post:

"Hmm ik ga nog een keertje vervelend doen met een lekker zomers techhouse-nummertje (met vocals)" Hij zegt het als grapje, maar toch - geen rook zonder vuur - lijkt ie het wel aan te voelen.

Ik had gehoopt wat meer van het irreguliere spul hier te kunnen vinden, meer industrial bijv, en wat minder toegankelijk materiaal. Nog niets gehoord/gezien bijv. van Autechre, Throbbing Gristle, Fennesz, Cabaret Voltaire, Gutter Twins etc. En wat meer inbreng van kenners op dat gebied.

Die gebrande verzamel-cd zou voor mij dan ook niet representatief zijn. Die kant die het nu dreigt uit te gaan vind ik het een minder interessant topic worden. Zelfregulering?

Het is nu eenmaal zo dat sommige users niet buiten hun eigen hokje van zogenaamd smaakvolle donkere electronic willen denken en al het andere afdoen als irritante prul.

Maar het gaat wel ver om alles wat je niet leuk vindt met een wegwerpgebaar te willen verbieden uit dit topic

ps Michel Cleis 3*, Convextion 4*

Ja jongens, het feit dat hier een aantal mensen met standaard lauwe opmerkingen bij minimal/house-nummers, weerhoudt mij niet om er alsnog af en toe eentje te plaatsen. Een beetje onzin om te gaan zeiken dat het topic dan niet meer interessant is, behoorlijk arrogant ook (jouw smaak is dan kennelijk zaligmakend...). Wie 'serieuzere' electronic wil, is vrij om dat te plaatsen. Ik kan het zelf ook prima waarderen, maar ken er niet genoeg van om met nummers te komen, die niet bijna iedereen al kent. Dus kom maar op

Titmeister schreef:
Ja jongens, het feit dat hier een aantal mensen met standaard lauwe opmerkingen bij minimal/house-nummers, weerhoudt mij niet om er alsnog af en toe eentje te plaatsen. Een beetje onzin om te gaan zeiken dat het topic dan niet meer interessant is, behoorlijk arrogant ook (jouw smaak is dan kennelijk zaligmakend...). Wie 'serieuzere' electronic wil, is vrij om dat te plaatsen. Ik kan het zelf ook prima waarderen, maar ken er niet genoeg van om met nummers te komen, die niet bijna iedereen al kent. Dus kom maar op

Je plaatst er twee achter elkaar; breng dan een beetje variatie aan - verandering van spijs doet immers eten.

Titmeister schreef:
Ja jongens, het feit dat hier een aantal mensen met standaard lauwe opmerkingen bij minimal/house-nummers, weerhoudt mij niet om er alsnog af en toe eentje te plaatsen. Een beetje onzin om te gaan zeiken dat het topic dan niet meer interessant is, behoorlijk arrogant ook (jouw smaak is dan kennelijk zaligmakend...).

Mijn smaak is net zo zaligmakend voor mij als die van jou dat voor jou is - kwestie van smaak en het heeft niets met arrogantie te maken. Beetje OHK-argument dus! Ben best bereid om nieuwe dingen te leren kennen ,maar twee van die (IMO) corny muziekjes achtereen - denk ik, geef dan een ander de gelegenheid - zorgt ook voor afwisseling

orbit schreef:
Als je goed zoekt, kun je alles op Youtube vinden.. ook de betere electronics. Maar als je nog steeds in de danceplaatjes bent, kun je dat nog makkelijker, so much is true.

Zoek dan maar iets van The Village Orchestra (liefst het eerste nummer van de laatste EP) of Jogger voor me. Verder is het jammer dat we niet allemaal zo'n sterk geevolueerde smaak hebben als jij inderdaad.

Mjuman schreef:
Je plaatst er twee achter elkaar; breng dan een beetje variatie aan - verandering van spijs doet immers eten.

Er zaten 2 dagen tussen, dus alle tijd om andere dingen te plaatsen... Bovendien vind ik nog wel behoorlijk verschil zitten tussen de minimale techno/postpunk-fusion van Troy Pierce en warme, zomerse techhouse van Michel Cleis. Maar kennelijk had ik na Troy industrial breakcore of ambient moeten plaatsen, of vind je dat ook niet gevarieerd genoeg?

Mjuman schreef:
Mijn smaak is net zo zaligmakend voor mij als die van jou dat voor jou is - kwestie van smaak en het heeft niets met arrogantie te maken. Beetje OHK-argument dus! Ben best bereid om nieuwe dingen te leren kennen ,maar twee van die (IMO) corny muziekjes achtereen - denk ik, geef dan een ander de gelegenheid - zorgt ook voor afwisseling

Meen je dat nou? Verschil is dat ik hier niet loop te verkondigen dat dingen die niet mijn smaak zijn, niet interessant zijn...

Groot fan van Convextion / ERP. Heerlijke atmosfeer, lekker voor in de nacht dit soort muziek. Zou hem wel een keer willen boeken eigenlijk

4*

Mjuman schreef:
Ik had gehoopt wat meer van het irreguliere spul hier te kunnen vinden, meer industrial bijv, en wat minder toegankelijk materiaal. Nog niets gehoord/gezien bijv. van Autechre, Throbbing Gristle, Fennesz, Cabaret Voltaire, Gutter Twins etc. En wat meer inbreng van kenners op dat gebied.

Ik heb nog wel gedacht aan Autechre en Fennesz, maar dat leek me al veelste bekend. Maar eigenlijk kan het best. Naar die andere namen ben ik ook wel benieuwd, dus wie er iets goeds van kent: komt u maar.

Convextion bevalt me goed, staat ook al een tijdje op mijn lijstje om nog eens te checken. Heerlijke dubtechno. 4*

@Timeister:

Dit zijn je eigen woorden bij Cleis: "Hmm ik ga nog een keertje vervelend doen met een lekker zomers techhouse-nummertje (met vocals )"

En: "Meen je dat nou? Verschil is dat ik hier niet loop te verkondigen dat dingen die niet mijn smaak zijn, niet interessant zijn..."

Waar heb ik dat verkondigd? Ik Ik heb Cleis 3* gegeven; die Troy Pierce vond ik gewoon vervelend. C'est tout. Interessant heb ik niet gebruikt als kreet - ik ga af op wat iets met me doet; en als zodanig is interessant geen norm voor mij. Ik ken genoeg 'interessante' muziek die ik als boring ervaar.

herman schreef:
(quote)

Zoek dan maar iets van The Village Orchestra (liefst het eerste nummer van de laatste EP) of Jogger voor me. Verder is het jammer dat we niet allemaal zo'n sterk geevolueerde smaak hebben als jij inderdaad.

Ik kan me niet voorstellen dat je om andere dan nostalgische redenen nog naar die housemeuk luistert, maar wellicht hoor jij er nog veel meer in. En ik bedoelde het uiteraard niet letterlijk, maar van heel erg veel artiesten is wel iets te vinden.. jammer genoeg niet altijd hun beste werk.

herman schreef:
(quote)

Ik heb nog wel gedacht aan Autechre en Fennesz, maar dat leek me al veelste bekend. Maar eigenlijk kan het best. Naar die andere namen ben ik ook wel benieuwd, dus wie er iets goeds van kent: komt u maar.

Uit die categorie ken ik anders nog oneindig veel meer (onbekendere) artiesten..
Het lijkt verder een beetje uit deze discussie alsof de electronic luisteraars zich hier uitsplitsen in de liefhebbers van de house in de traditie van midden jaren 90 en degenen die richting industrial/idm, etc zijn gegaan, muziek die niet persé dansbaar is.

Mjuman schreef:
Waar heb ik dat verkondigd?

Ik quote:
ik vind dat de er relatief veel aandacht wordt geschonken aan de wat 'lichtere' soorten "..." Die kant die het nu dreigt uit te gaan vind ik het een minder interessant topic worden. Zelfregulering

En die opmerking bij Cleis was sarcastisch bedoeld. Ik word namelijk behoorlijk moe van het snobisme van een aantal mensen in dit topic. Iets kan niet je ding zijn, maar doe dan niet net alsof het minderwaardig is...

Jongens, jongens....wat een heisa allemaal zeg. Laten we aub gewoon doorgaan met posten wat ieder wil, maar mss wel een beetje letten op de nodige afwisseling.
En ieder geeft gewoon het commentaar dat hem goeddunkt. Aan de anderen om er van te vinden en mee te doen wat ze zelf willen. Alles is uiteindelijk immers gewoon een kwestie van smaak.....(althans grotendeels ). En commentaar op een bepaalde post is uiteraard - iig wat mij betreft - geen "oordeel" over degene die gepost heeft.

Behoren Luke Slater, Jeff Mills, Derrick May etc ook tot die house of?

orbit schreef:
Uit die categorie ken ik anders nog oneindig veel meer (onbekendere) artiesten..
Het lijkt verder een beetje uit deze discussie alsof de electronic luisteraars zich hier uitsplitsen in de liefhebbers van de house in de traditie van midden jaren 90 en degenen die richting industrial/idm, etc zijn gegaan, muziek die niet persé dansbaar is.

Onzin, ik houd ook van idm/industrial e.d., alleen ken weinig onbekende bands daarin. Het enige verschil dat er hier zit is gewoon het snobisme waarmee een aantal hier de lichtere, meer dansbare electronic afserveert...

brooklyn schreef:

Ik zou zeggen.....post er een. De namen zeggen mij nml. niets.

Titmeister schreef:
(quote)

Onzin, ik houd ook van idm/industrial e.d., alleen ken weinig onbekende bands daarin. Het enige verschil dat er hier zit is gewoon het snobisme waarmee een aantal hier de lichtere, meer dansbare electronic afserveert...

Nouja, ik heb er helemaal niks mee.. dat is voornamelijk mijn klacht. Het klinkt allemaal nogal makkelijk en goedkoperig. Maar dat zal dan wel smaak zijn, ik pretendeer overigens nergens boven iemand anders te staan, als het al iets is, is het meer onbegrip voor de house-voorkeur

brooklyn schreef:

Jeff Mills lijkt me een housevariant ja.. maar of het nu techstep dubno, garagetrance of schlagerclap is, geen idee Muziek voor op feesjes met fluiten en roze cowboyhoeden in elk geval.. niet denigrerend opvatten!

Als je serieus denkt dat Jeff Mills house is dan wordt het hoog tijd dat je er kennis van neemt. Dus post vooral.

En Orbit: ik heb ook industrial/ebm/dark wave in huis, maar daar ben ik sinds 2003 wel een beetje klaar mee. IDM (ik noem het liever gewoon 'electronic') vind ik ook erg tof. Denk ook dat ons verschil in smaak niet zozeer in genres ligt, maar meer in het feit dat jij grofweg van meer naargeestige donkere muziek houdt.

Titmeister schreef:
(quote)

Ik quote:
(quote)

En die opmerking bij Cleis was sarcastisch bedoeld. Ik word namelijk behoorlijk moe van het snobisme van een aantal mensen in dit topic. Iets kan niet je ding zijn, maar doe dan niet net alsof het minderwaardig is...

Nee dat interessant ging over de inhoud van het TOPIC, ik hou van variatie (dat bepaalt voor mij de waarde): curry, stamppot, gegrilde zeeduivel, lamsrack, lekker wijntje erbij - en niet alleen van die muziek die alleen uitnodigt tot bewegen en niet tot reflectie of contemplatie. Die variatie op de kaart wil ik ook in de muziek terugvinden; en moe worden op de dag des heeren lijkt mij een "contradictio in terminalis".

Tja en iets posten betekent ook je blootstellen aan de gesel des volks. Ik herinner me nog de hoon van een aantal uwer toen ik iets van electronic-pionier Pierre Henry - uit '59 meen ik Psychérock - postte: it's part of the deal.

herman schreef:
Als je serieus denkt dat Jeff Mills house is dan wordt het hoog tijd dat je er kennis van neemt. Dus post vooral.

En Orbit: ik heb ook industrial/ebm/dark wave in huis, maar daar ben ik sinds 2003 wel een beetje klaar mee. IDM (ik noem het liever gewoon 'electronic') vind ik ook erg tof. Denk ook dat ons verschil in smaak niet zozeer in genres ligt, maar meer in het feit dat jij grofweg van meer naargeestige donkere muziek houdt.

In elk geval muziek die niet persé voor dansende leeghoofdjes is bedoelt nee.. niet alles is daarbij meteen naargeestig of donker hoor. Maar misschien moet jij je ook eens wat meer in idm/industrial verdiepen, ten eerste is die overlap flink en ten tweede is er heel wat bijgekomen sinds 2003
En een staccato beat met wat gladde geluiden erbij vind ik house. Mills is toch prima op een technofeestje te draaien, of niet dan?

thejazzscène
Het moet toch niet persé ingewikkeld/ onregelmatig te klinken? Dat lijkt mij een vrij domme en beperkte mentaliteit van luisteren.

Mjuman schreef:
(quote)

Nee dat interessant ging over de inhoud van het TOPIC, ik hou van variatie (dat bepaalt voor mij de waarde): curry, stamppot, gegrilde zeeduivel, lamsrack, lekker wijntje erbij - en niet alleen van die muziek die alleen uitnodigt tot bewegen en niet tot reflectie of contemplatie. Die variatie op de kaart wil ik ook in de muziek terugvinden; en moe worden op de dag des heeren lijkt mij een "contradictio in terminalis".

Tja en iets posten betekent ook je blootstellen aan de gesel des volks. Ik herinner me nog de hoon van een aantal uwer toen ik iets van Pierre Henry - uit '59 meen ik Psychérock - postte: it's part of the deal.

Het gaat mij niet om de beoordeling van individuele nummers. Het boeit mij totaal als iemand die niet goed vindt... het gaat om het aanstellerige gedrag als er toevallig eens een paar house-nummertjes (2 in totaal maar) worden geplaatst. Plaats dan zelf wat. Meer woorden hoef ik er volgens mij niet aan vuil te maken...

thejazzscène
orbit schreef:
In elk geval muziek die niet persé voor dansende leeghoofdjes is bedoelt nee.. niet alles is daarbij meteen naargeestig of donker hoor. Maar misschien moet jij je ook eens wat meer in idm/industrial verdiepen, ten eerste is die overlap flink en ten tweede is er heel wat bijgekomen sinds 2003
En een staccato beat met wat gladde geluiden erbij vind ik house. Mills is toch prima op een technofeestje te draaien, of niet dan?

Muziek moet niet altijd imponeren zoals jij het volgens mij graag hebt. Subtiel kan ook...
Jeff Mills is prima op technofeestjes ja. Niets mis mee toch? Industrial kan op die manier even goed zijn voor kale leeghoofdjes zoals hardcore dat ook kan zijn en ... ook.

thejazzscène schreef:
Het moet toch niet persé ingewikkeld/ onregelmatig te klinken? Dat lijkt mij een vrij domme en beperkte mentaliteit van luisteren.

Een boeiende opbouw of het ontwijken van clichées lijkt me wel een voorwaarde de boel interessant te houden. Dat kan inderdaad zelfs met staccato beats (zie Imminent Starvation e.d.), maar de trommel openrukken van de commerciele housegeluiden werkt daar over het algemeen niet aan mee is mijn ervaring. Dan luister ik maar beperkt. Ik hoef toch niet alle danceverzamelaars vanaf 1991 tot nu in huis te hebben om te horen dat het grotendeels dezelfde strekking heeft? Kan mijn tijd wel nuttiger besteden.

thejazzscène schreef:
(quote)

Muziek moet niet altijd imponeren zoals jij het volgens mij graag hebt. Subtiel kan ook...
Jeff Mills is prima op technofeestjes ja. Niets mis mee toch? Industrial kan op die manier even goed zijn voor kale leeghoofdjes zoals hardcore dat ook kan zijn en ... ook.

Night Falls van Hecq is subtiel en vind ik een prima plaatje, LAN Formatique hetzelfde.. is ook niet zwaar of donker. En zo ken ik nog een heel pak artiesten en platen. Ik luister wel wat afwisselender dan jij nu doet geloven.. maar het is niet allemaal pathologisch dansbaar.
Maar ik vind het best hoor, dat plaatsen van die dansplaatjes, ik luister en beoordeel ze wel allemaal

Ik krijg het idee dat de subtiliteiten in dat soort muziek je compleet ontgaan. Als je Hecq al subtiel vindt... Blijkbaar moet het allemaal hard, groots en meeslepend om te kunnen imponeren? Nu vond ik Imminent Starvation ook wel goed, maar op een bepaalde manier net zo goed clichématig door dat quasi-duistere sfeertje.

Ik ben nu trouwens wel benieuwd naar de volgende bijdrage. Nog even afwachten.

Titmeister schreef:
(quote)

Het gaat mij niet om de beoordeling van individuele nummers. Het boeit mij totaal als iemand die niet goed vindt... het gaat om het aanstellerige gedrag als er toevallig eens een paar house-nummertjes (2 in totaal maar) worden geplaatst. Plaats dan zelf wat. Meer woorden hoef ik er volgens mij niet aan vuil te maken...

Je gebruikt weer datzelfde irritoontje dat je ook in het jaartallen topic gebruikte tegen TerryA; check ook wat ik geplaatst heb; die koffie met Troy erbij zullen we maar niet meer doen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.