Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?
zoeken in:
0
Bobiej
geplaatst: 18 juni 2007, 09:34 uur
clutch schreef:
Begrijp me niet verkeerd, zelf draag ik ook wel eens band-shirts, maar als ik sommige zie rondlopen met hun 'gothicpak' vind ik dat een beetje aanstellerij ja
(quote)
Begrijp me niet verkeerd, zelf draag ik ook wel eens band-shirts, maar als ik sommige zie rondlopen met hun 'gothicpak' vind ik dat een beetje aanstellerij ja
Tja, wat in het extreme schiet vind ik ook niet bepaald geweldig, maar dat zijn individuele keuzes. Maar ik vind het ook wel leuk om af en toe in een Slayer shirt rond te lopen
.
0
rico-bballer
geplaatst: 18 juni 2007, 20:24 uur
Silver schreef:
hoezo zou dat moeten?
(quote)
hoezo zou dat moeten?
Ik bedoelde meer dat de muziek die je luisterd bij vaak bij jou past en dat je je dus indiviualiseerd op die manier het is meer andersom als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat is niet altijd zo.
0
geplaatst: 18 juni 2007, 20:48 uur
clutch schreef:
een leven zonder muziek kan ik me ook moeilijk in denken en af en toe een bandshirt ok
maar shirts van spellen..
een leven zonder muziek kan ik me ook moeilijk in denken en af en toe een bandshirt ok
maar shirts van spellen..
achja je bent een die hard gamer of je bent het niet.. ik had sinds me 6e al een atari
en nu is de ps2 m'n beste vriend 
0
miloz
geplaatst: 18 juni 2007, 20:59 uur
Interessante discussie. Ik ben zelf 19 jaar oud. Jaren terug toen ik een jaar of 10, 11 was hoorde ik voor het eerst Metallica. En ja, toen sprak het meteen aan. En nu ik er op terug kijk zal dat heus niet alleen voor de muziek zijn geweest. Waarschijnlijk meer omdat me veel oudere buurjongen het goed vond. Een aantal jaren later begon ik echt intensief muziek te luisteren. Het begon met poprock als 3 doors down, Live en Red Hot Chilli Peppers maar al snel begon ik Metallica (her) te ontdekken. Zowel de agressie als de energie sprak me ontzettend aan. Dat was net voor St.Anger. Toen dat album uit kwam vond ik het ook helemaal niets.
Later ging het alleen maar harder. Slayer, Exodus, Testament, Pantera enz. Tot dat ik me op een gegeven moment realiseerde dat ik het voornamelijk luisterde omdat het zo hard was.
Nu ik een paar jaar ouder ben, luister ik nog steeds hard rock maar metal heb ik toch een beetje laten varen. Af en toe zet ik nog eens een lekker metalplaatje op om lekker af te reageren. Als ik naar me zelf kijk denk ik dus dat metal in zekere mate een anti-cultuur is.
Het is alternatief, agressief en anti-mainstream. En pubers willen zich vaak onderscheiden. Daar is metal dus blijkbaar de juiste manier voor.
Later ging het alleen maar harder. Slayer, Exodus, Testament, Pantera enz. Tot dat ik me op een gegeven moment realiseerde dat ik het voornamelijk luisterde omdat het zo hard was.
Nu ik een paar jaar ouder ben, luister ik nog steeds hard rock maar metal heb ik toch een beetje laten varen. Af en toe zet ik nog eens een lekker metalplaatje op om lekker af te reageren. Als ik naar me zelf kijk denk ik dus dat metal in zekere mate een anti-cultuur is.
Het is alternatief, agressief en anti-mainstream. En pubers willen zich vaak onderscheiden. Daar is metal dus blijkbaar de juiste manier voor.
0
geplaatst: 18 juni 2007, 21:19 uur
miloz schreef:
Interessante discussie. Ik ben zelf 19 jaar oud. Jaren terug toen ik een jaar of 10, 11 was hoorde ik voor het eerst Metallica. En ja, toen sprak het meteen aan. En nu ik er op terug kijk zal dat heus niet alleen voor de muziek zijn geweest. Waarschijnlijk meer omdat me veel oudere buurjongen het goed vond. Een aantal jaren later begon ik echt intensief muziek te luisteren. Het begon met poprock als 3 doors down, Live en Red Hot Chilli Peppers maar al snel begon ik Metallica (her) te ontdekken. Zowel de agressie als de energie sprak me ontzettend aan. Dat was net voor St.Anger. Toen dat album uit kwam vond ik het ook helemaal niets.
Ah, voor mij hoeft het niet hard te zijn, ik ben al blij met Ozzy of Judas Priest. Maar af en toe Slayer is ook niet mis.
0
geplaatst: 18 juni 2007, 21:19 uur
miloz schreef:
In jouw geval wel inderdaad. Andere pubers zette nzich af met gangster rap.
En sommige mensen vinden het gewoon mooie muziek. Is dat zo'n extreem raar idee voor de mensen hier.
Deze discussie is vast gehouden door klassieke muziek luisteraars toen jazz opkwam enz. enz.
0
geplaatst: 19 juni 2007, 02:12 uur
ik snap het soms ook niet, je houd van gitaar herrie of je houd er niet van, er is geen tussenweg vind ik, ik luister me hele leven al metal (ook andere muziekstijlen) maar het meest blijft toch de metal, ik krijg er nooit genoeg van.. en ik heb er ook geen bepaalde bui voor nodig, keiharde beukplaten gaan er altijd in, en als iets te eentonig word laat ik het even in het stof vergaren, maar komt altijd wel weer tevoorschijn, en ik weet 200% zeker dat ik me hele leven metal zal blijven luisteren, ik vind harde gitaren,brute grunts en snelle dreunende drums gewoon helemaal het einde evenals een beetje melodie en goede zanglijnen.. een hele goede maat is nu ook flink aan het afzakken in de metal, ik snap dit echter helemaal niet... hij geeft er ook nooit een duidelijk antwoord op..
0
geplaatst: 19 juni 2007, 17:35 uur
Misschien moest ie het gewoon eerst ontdekken?! Een vriendin van mij had ook niet verwacht metal leuk te vinden (blijkbaar toch een vooroordeel enzo), maar die luistert ook wel metal nu. Al zal ze niet echt een fan worden van extreme metal ofzo, iemand kan het toch gewoon later ontdekken? Ik snap niet wat daar niet aan te snappen valt...
0
geplaatst: 19 juni 2007, 19:50 uur
AGE-411 schreef:
Ah, voor mij hoeft het niet hard te zijn, ik ben al blij met Ozzy of Judas Priest. Maar af en toe Slayer is ook niet mis.
Voor mij ook niet als er maar veel energie inzit maar ik geef toe death metal,grindcore,black metal en thrash metal (quote)
hebben de voorkeur.
0
geplaatst: 19 juni 2007, 19:54 uur
clutch schreef:
Voor de muzikanten misschien ja, maar niet voor de 'normale' mensen. En metal als hobby nemen.. muziek als hobby nemen is begrijpelijk, maar dan hoef je je niet te gaan aanstellen met metal
Omschrijf jij wat normaal is ik bedoel dat is subjectief het hangt af van de persoon die er naar kijkt Voor de muzikanten misschien ja, maar niet voor de 'normale' mensen. En metal als hobby nemen.. muziek als hobby nemen is begrijpelijk, maar dan hoef je je niet te gaan aanstellen met metal

0
geplaatst: 19 juni 2007, 20:02 uur
metaledje schreef:
ik draag (bijna) altijd bandshirts, simpelweg omdat ik me hier het lekkerst in voel, van sommige bands word ik enorm warm van de muziek die ze maken en dan denk ik wowwww daar moet ik een shirt van hebben,gewoon om te showen dat ik ze helemaal het einde vind, ligt erook aan hoe jij met muziek omgaat.. denk je: ik kan makkelijk zonder muziek in het leven of denk je: NEEEE!!! zonder muziek geen leven. dat laatste is bij mij het geval evenals het *gamen* gebeuren. ik heb ook een shirt van de spellen: devil may cry,resident evil en god of war, leek me gewoon erg leip om zo'n shirt te dragen..
ik vind wijde broeken ook mooi staan,dus heb geprobeert om het ook te dragen maar mij zit het absoluut niet lekker,dus ben er maar mee gekapt hehe, soms draag ik ook gewone shirtjes en probeer er gewoon netjes uit te zien met uitgaan of feesten, maar ik merk gewoon dat ik me er absoluut niet goed in voel.. heb ook een zwart pak hangen, dat staat mij wel weer erg mooi en krijg ook altijd complimentjes.. altijd leuk
kortom: draag gewoon wat je lekker vind en je een *i can take on the world* gevoel geeft, zo moet het toch?
kijk dit vind ik nou eens een goei instelling er gaat mij dus niemand vertellen wat ik wel of niet draag hip-hop kleding of iets dergelijks vind ik zwaar kut dus geef mij maar een band-shirt maar als iemand zelf iets anders aantrekt laat hem zo heb me zegje weer gedaanik draag (bijna) altijd bandshirts, simpelweg omdat ik me hier het lekkerst in voel, van sommige bands word ik enorm warm van de muziek die ze maken en dan denk ik wowwww daar moet ik een shirt van hebben,gewoon om te showen dat ik ze helemaal het einde vind, ligt erook aan hoe jij met muziek omgaat.. denk je: ik kan makkelijk zonder muziek in het leven of denk je: NEEEE!!! zonder muziek geen leven. dat laatste is bij mij het geval evenals het *gamen* gebeuren. ik heb ook een shirt van de spellen: devil may cry,resident evil en god of war, leek me gewoon erg leip om zo'n shirt te dragen..
ik vind wijde broeken ook mooi staan,dus heb geprobeert om het ook te dragen maar mij zit het absoluut niet lekker,dus ben er maar mee gekapt hehe, soms draag ik ook gewone shirtjes en probeer er gewoon netjes uit te zien met uitgaan of feesten, maar ik merk gewoon dat ik me er absoluut niet goed in voel.. heb ook een zwart pak hangen, dat staat mij wel weer erg mooi en krijg ook altijd complimentjes.. altijd leuk
kortom: draag gewoon wat je lekker vind en je een *i can take on the world* gevoel geeft, zo moet het toch?

0
clutch
geplaatst: 19 juni 2007, 21:09 uur
metaledje schreef:
ik snap het soms ook niet, je houd van gitaar herrie of je houd er niet van, er is geen tussenweg vind ik, ik luister me hele leven al metal (ook andere muziekstijlen) maar het meest blijft toch de metal, ik krijg er nooit genoeg van.. en ik heb er ook geen bepaalde bui voor nodig, keiharde beukplaten gaan er altijd in, en als iets te eentonig word laat ik het even in het stof vergaren, maar komt altijd wel weer tevoorschijn, en ik weet 200% zeker dat ik me hele leven metal zal blijven luisteren, ik vind harde gitaren,brute grunts en snelle dreunende drums gewoon helemaal het einde evenals een beetje melodie en goede zanglijnen.. een hele goede maat is nu ook flink aan het afzakken in de metal, ik snap dit echter helemaal niet... hij geeft er ook nooit een duidelijk antwoord op..
Je hoeft niet per se meteen af te zakken in de metal, maar het is best begrijpelijk dat je je op ten duur ook in andere muziek gaat interesseren en dat de extreme metal dan in het niet valt
0
clutch
geplaatst: 19 juni 2007, 21:10 uur
relentless schreef:

(quote)
Omschrijf jij wat normaal is ik bedoel dat is subjectief het hangt af van de persoon die er naar kijkt 
Ik zal het maar zo zeggen: zelf zou ik er nooit zo bijlopen, want het ziet er fucking niet uit

0
Raekwon the chef
geplaatst: 19 juni 2007, 21:21 uur
ach, ik luister het gewoon omdat ik het goede muziek vind. aan mijn kleding zul je dus ook niet zien dat ik een metal-fan ben. laatst was iemand ontzettend verbaasd dat ik naar slipknot luisterde.. 

0
rico-bballer
geplaatst: 20 juni 2007, 23:19 uur
Ze kijken mijn beste vriend altijd aan als die slipknot draait omdat hij er echt uitziet als een hiphopper.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 11:20 uur
clutch schreef:
hehe ik heb wel eens een turk met een slipknot shirt gezien
Jeetje, ik wel eens een Nederlander.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 11:26 uur
clutch schreef:
En waar slaat dat nou op

0
geplaatst: 21 juni 2007, 11:37 uur
clutch schreef:
ach, het zag er gewoon niet uit
ach, het zag er gewoon niet uit
Het verband tussen iemands nationaliteit en het al dan niet staan van een bandshirt ontgaat me volledig. Misschien moet je het even uitleggen zodat mensen met normaal werkende hersens het ook begrijpen.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 11:38 uur
Ik heb zelfs eens een Turk met een System of a Down shirt gezien.
0
clutch
geplaatst: 21 juni 2007, 11:51 uur
HammerHead schreef:
Het verband tussen iemands nationaliteit en het al dan niet staan van een bandshirt ontgaat me volledig. Misschien moet je het even uitleggen zodat mensen met normaal werkende hersens het ook begrijpen.
(quote)
Nou ja, ik vond het er niet echt uit zien, jij met je normaal werkende hersenen (dus niet hersens, wat kun je toch goed nadenken) misschien wel, zal best, mij een zorg
0
geplaatst: 21 juni 2007, 12:18 uur
clutch schreef:
Nou ja, ik vond het er niet echt uit zien, jij met je normaal werkende hersenen (dus niet hersens, wat kun je toch goed nadenken) misschien wel, zal best, mij een zorg
(quote)
Het is allebei goed, wijsneus.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 15:46 uur
Het is natuurlijk wachten op een vrouw die met een Kutschurft t-shirt gaat rondlopen.
0
Berzerker
geplaatst: 21 juni 2007, 16:00 uur
Heb ik ook al gezien (m'n moeder) 
Bij het concert van kutschurft op 16 februari liepen er trouwens tientallen.

Bij het concert van kutschurft op 16 februari liepen er trouwens tientallen.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 16:54 uur
BoordAppel schreef:
Als ik in de spiegel kijk zie ik zelfs een Belg met een System of a Down t-shirt.
0
geplaatst: 21 juni 2007, 17:31 uur
HammerHead schreef:
Ik een Armeniër.
Ik een Armeniër.
heheh, waarom verbaast mij dat niet....
Anyway, ik kan je vertellen, ik doe nu eerstejaars hbo(zojuist P gehaald denk ik), en loop nog altijd in bandkleding rond, gewoon om de vinger op te steken naar mensen die moeite hebben met kleding kopen en de juist mode te volgen en bla bla bla...mij kunnen ze dus nooit aankijken weetje, ik heb thematische kleding aan, vrijwel onkwetsbaar voel ik me daarin haha...bovendien draag ik natuurlijk wel bandkleding van bands waar ik echt gek op ben, Metallica, Korn, AC/DC, enz...maarja, ik ga er nooit echt naar op zoek ofzo, verder draag ik net zo vaak casual als bandkleding dus....ik draag sneakers van australian, en ik kan ook hakken....dus als ik niet "multi-cultureel'' in de muziek ben, dan weet ik het ook niet meer....
cul-tuur v -turen 3 het geheel van geestelijke verworvenheden ve volk, land enz.; beschaving......ok dus metal is een anti-cultuur, oftewel het is anti-geestelijk productief....?
Maar goed, even buiten de droge definitie om, metal als anti-cultuur....tjah...weet et niet hoor. Ik vind dat metal de afgelopen 30 jaar anders een aardig cultuurblok heeft neergezet binnen de maatschappij. Je moet alleen even goed weten waar je moet zoeken.
Metal is en blijft de muziek voor de mensen die verder kijken dan hun eigen huis-tuin-keuken-neusje lang is. Metal is een noodzakelijke tegenpool voor alle mensen die denken dat er niets aan de hand is zolang het niet in hun dagelijkse belevingswereld ligt, metal helpt om in te zien dat er meer aan de hand is, dat niet alles zo geweldig is als het lijkt, en ik vind het belangrijk dat die muziek er ook is, en omdat er mijns inziens al te veel hersenloze bullshit uitgaat van "artiesten" als britney en paris(over anti-cultuur gesproken, zullen die ooit nog eens iets inhoudelijk zinnigs gaan zeggen?) die allemaal maar carpe diem blijve roepe terwijl ze om de haverklap in een rehab ofzo zitte....oh oh wat is de wereld toch een feestvloer nou nou.....en dan komt METAL!!!!! even een citaat van TOOL: Pull your head on out your happy eyes and give a listen.....shouldn't have to say it all again....metal is cultuur, omdat je adrenalinejunks, maatschappijcritici, verwarde anarchisten, persoonlijk gefrustreerde mensen, en stoners die het geen rotmoer uitmaakt, en weet ik wie er naar metal luistert, gewoon niet kan negeren in de maatschappij, ook zij hebben een fatsoenlijke plek nodig in de muziekwereld, we kunnen niet allemaal zogenaamd 'normaal' zijn in de zin van basket cases....als er geen metal was mensen, dan zou straks IEDEREEN 100% hypocriet en 'ignorant'(wie gaat mij het Nederlandse woord hiervoor geven?) worden, niemand zou meer geprikkeld worden om even na te denken over waarin en hoe hij of zij nou eigelijk aan de touwtjes hangt in de maatschappij.....nou weet ik heus wel dat niet alleen metal of rock daartoe in staat is, ik bedoel, er is ook genoeg pure rap enzo die daar over gaat....maar voor een adrenalinejunk is dat natuurlijk not done....Ik begrijp trouwens dat wat ik nu allemaal zeg nou niet echt stabiel overkomt omdat er nogal wat argumenten ontbreken heb ik zo het idee...maarja...het is misschien in ieder geval een indicatie, dat metal wel degelijk een cultuur is, wellicht een criti-cultuur, maar een anti-cultuur ben ik het niet mee eens....
0
Berzerker
geplaatst: 21 juni 2007, 19:25 uur
Metalhead88 schreef:
als er geen metal was mensen, dan zou straks IEDEREEN 100% hypocriet en 'ignorant'(wie gaat mij het Nederlandse woord hiervoor geven?)
als er geen metal was mensen, dan zou straks IEDEREEN 100% hypocriet en 'ignorant'(wie gaat mij het Nederlandse woord hiervoor geven?)
Ik niet
0
lambf
geplaatst: 21 juni 2007, 21:19 uur
Metalhead88 schreef:
als er geen metal was mensen, dan zou straks IEDEREEN 100% hypocriet en 'ignorant'(wie gaat mij het Nederlandse woord hiervoor geven?) worden, niemand zou meer geprikkeld worden om even na te denken over waarin en hoe hij of zij nou eigelijk aan de touwtjes hangt in de maatschappij
als er geen metal was mensen, dan zou straks IEDEREEN 100% hypocriet en 'ignorant'(wie gaat mij het Nederlandse woord hiervoor geven?) worden, niemand zou meer geprikkeld worden om even na te denken over waarin en hoe hij of zij nou eigelijk aan de touwtjes hangt in de maatschappij

Wat denk je van punk, juist door de punk zijn er veel metalbands die over "moeilijke" en maatschapelijke onderwerpen zingen/denken/mensen prikkelen/watdanook. Of wat dacht je van Hardcore, of Hiphop (Ik heb het hier niet over de zoveelste bling-bling hiphopper, maar bijv. Public Enemy)
* denotes required fields.