MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
Ben het eens met bezerker eens.
De meeste metalheads die ik ken zijn geen zijn niet fake.
Ik denk dat metal gewoon een levenstijl is.

Fza
Kerry King schreef:

Dan mag jij mij vertellen wat deze "levensstijl" inhoud.

clutch schreef:
Er zijn ook zat kneusjes die naar jumpstyle en hardcore luisteren om stoer te doen. Als ik naar mijn klas kijk kan ik zo een aantal van die figuren aanwijzen. Overal heb je wannabe's en mensen die iets doen/luisteren omdat ze het stoer vinden. Niet alleen als het om metal gaat, maar jammergenoeg zie je het vaak genoeg. Zo ken ik iemand die voorheen nog een doorsnee iemand was, maar toen hij een jaar of 13 was was hij ineens zo'n kneus geworden met een schuin petje op z'n kop, rammstein shirts en je kon hem regelmatig treffen op de skatebaan met een skateboard in z'n klauwen. En dat terwijl hij amper kan skateboarden en ik ben er bijna zeker van dat hij dat de muziek niet eens geweldig vind. Als klap op de vuurpijl wou hij nog stoerder doen en ginf gitaar spelen.
Dat laatse heeft hij 2 weken volgehouden en het bewijs was geleverd dat ook hij zo'n kneusje was die zich probeert te verstoeren en zich in een hokje wil plaatsen omdat hij anders te gewoon is.
Wat een sukkel denk ik dan.

bekend gevalletje dat is mijn klas ook zo.

het is ook zo ik luister me hele leven metal en op school zijn er nu ook 5 gasten die nu ook metal luisteren omdat ik dat ook doe ik vind gewoon je moet de muziekstijl luisteren die jij leuk vind niet en niet een ander

EVANSHEWSON
Waarom zou iets een anti-cultuur zijn.

Je houdt van iets of je houdt er niet van, zo simpel is het.

Ik hou niet van metal, maar heb er niets op tegen.
Krijg er alleen hoofdpijn van;

Hu nog minder van flutseries op tv zoals Desperate Housewifes,
hou nog véél minder vandie zogenaamde ARRENBIE (R&B) die de radio teistert (de Aguilera's en consoorten)
maar alles is een subcultuur op zich !

Berzerker
Kerry King schreef:

En ik vind dus van niet, en ik ben er het levende bewijs voor, ik heb kort haar, loop zelden in bandshirts (en als ik in bandshirts loop is het meestal niet eens van metalbands), en heb helemaal geen "ruige" levensstijl of iets dergelijks, ik zit gewoon op school, doe het daar net zo goed als het gemiddelde (ongeveer), en voel me ook beslist niet depressief.

Ook zijn veel vooroordelen die mensen over "metalheads" hebben, gewoon niet waar, zoals dat het allemaal gothics zijn (zie boven), dat ze geen vrienden hebben (heb ik dus wel), en dat ze het alleen doen om indruk te maken (waarbij dus ook die kleding en lange haren horen, wat ik dus niet heb)

Mensen die van metal houden hoeven er van mij ook echt niet uit te zien alsof ze van metal houden, mijn beste vriend houdt bijvoorbeeld van hip-hop, maar hij voldoet ook niet aan de vooroordelen die daarvoor gegeven zijn (bling-bling enzo), het zijn alleen de bands zelf, en dat kan ik opzich ook best wel begrijpen, want dat is hoe die gasten leven en ze hun geld verdienen, zij hebben meestal geen school of ander werk om naartoe te gaan, en zelfs die mensen zien er niet altijd uit als metalheads, kijk maar naar bijv. Devourment, ik heb op youtube een concert van hun gezien, en ze spelen dus ongeveer de ziekste death metal die er is, en die zien er dus écht niet uit als metalheads.

En zoals ik al eerder zijn, voor sommige mensen is het inderdaad een anti-cultuur, en doen ze het om erbij te horen (of juist om er niet bij te horen), dat is voor mij dus niet het geval, en ik denk dat het voor legio mensen ook niet het geval is. Maar omdat een paar mensen er zo bij lopen, denken mensen dus blijkbaar dat iedereen die van metal houdt er zo bij loopt.

Dat klopt inderdaad Bezerker, maar volgens mij is de discussie eindeloos, omdat iedereen probeert in een definitie ALLE metalheads te vangen. Maar de ene persoon is de ander niet, en zo is dat net zo goed als bij mensen die van metal houden. Je hebt metalheads voor wie de muziek een levensstijl is, voor anderen is het een (meestal tijdelijke ) puberale fase waarbij het afzetten centraal staat, weer anderen vinden vermoedelijk steun bij de muziek omdat ze niet lekker in hun vel zitten, en nog weer anderen zien er "part-time" als metalhead uit, bijv. als ze naar concerten gaan oid, terwijl ze gewoon jasje-dasje op hun werk zitten. Voor de een is metal dus veel meer een anti-cultuur als voor de ander, maar bij mensen die niks weten van de muziekstroming (en de vele subgenres die het ook weer kent) overheerst meestal 1 beeld (bij voorkeur dat beeld wat past bij die ene persoon die toevallig extreem gekleed gaat en waarvan je dus weet dat ie van die muziek houdt)....

clutch
Kerry King schreef:

Metal is niet stoer, het is geen levenstijl of wat voor flauwekul dan ook, jammer dat sommige kneusjes dat denken.

Bobiej
Voor sommigen kan het misschien wel een levensstijl zijn.

clutch
voor wie dan?

Ach ik vind je behoorlijk triest als je je leven laat lijden door een bepaald muziek genre :' )

Stiekem toch wel benieuwd hoe je dan leeft eigenlijk.

muziek is geen levensstijl. je hebt gewoon een groepje mensen die zich zo gingen kleden en gedragen en dat werd een rage. metals die zich metal kleden en naar het 'fuck-the-world'principe leven kan je eigenlijk achterlopers noemen volgens mij.

lambf
interceptor6 schreef:
muziek is geen levensstijl. je hebt gewoon een groepje mensen die zich zo gingen kleden en gedragen en dat werd een rage. metals die zich metal kleden en naar het 'fuck-the-world'principe leven kan je eigenlijk achterlopers noemen volgens mij.

Dan heb je erg veel artiesten die elkaar achteraan lopen

Metal is niks meer of minder dan een muziekgenre. Rondom bijna elk muziekgenre hangt altijd een relatief kleine groep mensen die dat en alles wat er bij hoort tot een soort van levensstijl aanneemt, omdat het ze voorziet van een bepaalde identiteit, sociale omgeving en richting. Een andere groep mensen zoekt dat juist in een bepaalde religie, sport, beroep waarin ze werkzaam zijn of combinatie van die zaken. Het is dus maar waar je je lekker bij voelt

clutch
Muziek is muziek, punt. Aanstellers die denken dat metal of wat dan ook een levenstijl is raad ik aan een hobby te gaan zoeken

clutch schreef:
Muziek is muziek, punt. Aanstellers die denken dat metal of wat dan ook een levenstijl is raad ik aan een hobby te gaan zoeken

En dan die hobby als levensstijl te nemen? Is bloemschikken of origami misschien iets?

Bobiej
clutch schreef:
voor wie dan?

Muzikanten.

Bobiej
king_arthur schreef:
Het is dus maar waar je je lekker bij voelt

Is dat niet het enige dat telt ?

clutch
Voor de muzikanten misschien ja, maar niet voor de 'normale' mensen. En metal als hobby nemen.. muziek als hobby nemen is begrijpelijk, maar dan hoef je je niet te gaan aanstellen met metal

Ah, wie van ons :
- Draagt nooit een T-shirt van Iron Maiden?
- Of heeft nog nooit gerookt/gedronken?
- Heeft lang haar?
- Heeft nog nooit meegeheadbangt en uit z'n dak gegaan op Kill 'em all en de buren wakker gemaakt door een overproductie van decibels?
- ...

Bobiej
clutch schreef:
Voor de muzikanten misschien ja, maar niet voor de 'normale' mensen. En metal als hobby nemen.. muziek als hobby nemen is begrijpelijk, maar dan hoef je je niet te gaan aanstellen met metal

Wat is er aanstellerig als metal? Zo kan ik ook zeggen dat mensen zich niet moeten gaan aanstellen met Who's en Bitches.

MetalDex
Kijk als jeugdige is het normaal om je met wat voor muziekstijl te profileren qua uiterlijk en gedrag, maar als je als veertiger (en je bent géén muzikant) nog steeds lang haar hebt en bandshirts aandoet, niks dan fuck en baaaaaaaaah kunt zeggen, dan vind ik dat best zielig of aanstellerig. Maar dat is niet exclusief voor metal, maar voor elke muzieksoort.

clutch
Bobiej schreef:
(quote)

Wat is er aanstellerig als metal? Zo kan ik ook zeggen dat mensen zich niet moeten gaan aanstellen met Who's en Bitches.

Begrijp me niet verkeerd, zelf draag ik ook wel eens band-shirts, maar als ik sommige zie rondlopen met hun 'gothicpak' vind ik dat een beetje aanstellerij ja

clutch schreef:
(quote)

Begrijp me niet verkeerd, zelf draag ik ook wel eens band-shirts, maar als ik sommige zie rondlopen met hun 'gothicpak' vind ik dat een beetje aanstellerij ja

Dat heb ik nou met consultants in een te dure leasebak en een pak met een slechte pasvorm

Dat is inderdaad ook verschrikkelijk

rico-bballer
Ik vind dat je je toch wel een beetje moet individualiseren met jou (muziek)smaak daarom is het toch een cultuur, maar je kan ook te ver gaan.

clutch
rico-bballer schreef: Ik vind dat je je toch wel een beetje moet individualiseren met jou (muziek)smaak

Bullshit, gelul, gezeik, onzin en bovendien volstrekte lariekoek. Zoals ik al zei, muziek is muziek en niet meer dan dat. Muziek is mooi en je hoeft je eigen er niet mee te individualiseren, dat is de grootste nonsens die er is vriend

rico-bballer schreef:
Ik vind dat je je toch wel een beetje moet individualiseren met jou (muziek)smaak daarom is het toch een cultuur, maar je kan ook te ver gaan.

Ik ben bang dat ik dan in een identiteitscrisis schiet met alle muziekgenres waar ik van hou en graag naar luister.

rico-bballer schreef:

hoezo zou dat moeten?

ik draag (bijna) altijd bandshirts, simpelweg omdat ik me hier het lekkerst in voel, van sommige bands word ik enorm warm van de muziek die ze maken en dan denk ik wowwww daar moet ik een shirt van hebben,gewoon om te showen dat ik ze helemaal het einde vind, ligt erook aan hoe jij met muziek omgaat.. denk je: ik kan makkelijk zonder muziek in het leven of denk je: NEEEE!!! zonder muziek geen leven. dat laatste is bij mij het geval evenals het *gamen* gebeuren. ik heb ook een shirt van de spellen: devil may cry,resident evil en god of war, leek me gewoon erg leip om zo'n shirt te dragen..

ik vind wijde broeken ook mooi staan,dus heb geprobeert om het ook te dragen maar mij zit het absoluut niet lekker,dus ben er maar mee gekapt hehe, soms draag ik ook gewone shirtjes en probeer er gewoon netjes uit te zien met uitgaan of feesten, maar ik merk gewoon dat ik me er absoluut niet goed in voel.. heb ook een zwart pak hangen, dat staat mij wel weer erg mooi en krijg ook altijd complimentjes.. altijd leuk

kortom: draag gewoon wat je lekker vind en je een *i can take on the world* gevoel geeft, zo moet het toch?

clutch
een leven zonder muziek kan ik me ook moeilijk in denken en af en toe een bandshirt ok

maar shirts van spellen..

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.