MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
max en joep
aller eerste post, de kern van het topic:

slaemperayreon schreef:
............Vaak zie ik bijvoorbeeld meisjes met enorme stekels om hun armen en soms ook littekens e.d. of anders jongens die zich ook helemaal uitsloven.
......
Nu is het natuurlijk ook zo dat metal misschien niet het meest populaire genre is wat er bestaat. Hoeveel mensen zijn er wel niet die het associeren met de duivel e.d.? Vandaar dat ik mij afvraag: draait metal tegenwoordig bij sommige jongeren alleen om mensen te shockeren en niet meer om de muziek zelf?

Je hebt gelijk. De allereerste post was ik uit het oog verloren (volgens mij is hij wel de enige die díe argumenten gebruikt).

Raekwon the chef
mensen die echt weten wat metal inhoud weten wel dat dit lariekoek is, de meeste mensen die dit soort verwijten rondstrooien hebben er maar een beperkt beeld van, staan gewoon niet open voor andere dingen

Raekwon, weet jij wat metal écht inhoudt? Zo ja, zou je me dat willen vertellen (in je eigen woorden)?

Raekwon the chef
beetje slecht verwoord van mij, ik bedoel meer in de zin van 'je er in verdiept hebben' of 'weten dat het vele malen breder is'

max en joep
toch heeft hij wel gelijk:
die groep met echte metalheads (en die weten zelf heel goed wie ze zijn) weten dat ze geen metal luisteren om stoer te doen, om af te zetten.
Het is soms best een leuke bijkomstigheid dat het wellicht soms shockeert of dat mensen he tmaar eng/vies/raar/gek/naar/onprettig vinden., dat geef ik zeker toe.
Maar primair is het toch echt de rauwe oerkracht, de opwinding, de agressie van de muziek zelf.

Een echte metalhead, de clichemetalheads en de minder clichemetalheads, gaat het uiteindelijk toch om de muziek.

maar het is wel waar dat het ook wel een hele fijne leuke aparte elite is om bij te horen, zeker.

Metal en vooral Symfometalbands hebben absoluut het beste concertpubliek, meestal relaxed en genietend van muziek en biertjes, bijna nooit trammelant en op festivals kun je ook altijd lachen. Er mogen nog wel meer vrouwelijke fans bij, bij een band als Symphony X zag ik vooral zwarte t-shirts van langharige mannen, vrouwen hoeven niet bang te zijn voor de zachtaardige headbangers.

vin13 schreef:
Metal en vooral Symfometalbands hebben absoluut het beste concertpubliek, meestal relaxed en genietend van muziek en biertjes, bijna nooit trammelant en op festivals kun je ook altijd lachen. Er mogen nog wel meer vrouwelijke fans bij, bij een band als Symphony X zag ik vooral zwarte t-shirts van langharige mannen, vrouwen hoeven niet bang te zijn voor de zachtaardige headbangers.

Geen trammelant bij metal optredens? Daar ben ik het helemaal mee oneens, er is altijd wel een bende moshers die de boel verzieken voor de rest.

clutch
Een pit heeft niet als bedoeling iemand de grond in te slaan of iets dergelijks hoor, en als je valt wordt je weer overeind geholpen. Een pit moet je dus niet zien als een verzieking of iets dergelijks, het is pure agressie uiting.

max en joep
en je kiest er zelf voor om wel of niet in de pit te stappen.

MAARRR:
ja, er zijn wel van die klootzakken die louter en alleen in de pit gaan om gericht te stompen en te trappen.
En dat zijn klootzakken.
Vaak zijn dat mensen uit de punk en hardcore wereld.

die komen niet in de pit om lekker in de muziek op te gaan maar alleen om te rellen.
erg vervelend.

ach dan moet je de pit maar niet ingaan, je weet altidj dat er dat soort figuren zijn en dan neit alleen van uit de punk/hardcore wereld ook zat "metalheads"kunnen er wat van.

max en joep
maar dan snap je niet helemaal wat ik bedoel geloof ik.

waarschijnlijk neit nee.

ik zie een pit ook niet als een gezellig danspartijtje of iets dergelijks

max en joep schreef:
toch heeft hij wel gelijk:
Ik hoop dat mijn vraag niet als ironisch is geïnterpreteerd; het was namelijk serieus bedoeld. Ik was benieuwd hoe Reakwon de metal-cultuur (de 'betekenis van metal') zou omschrijven.

max en joep schreef:
en je kiest er zelf voor om wel of niet in de pit te stappen.

MAARRR:
ja, er zijn wel van die klootzakken die louter en alleen in de pit gaan om gericht te stompen en te trappen.
En dat zijn klootzakken.
Vaak zijn dat mensen uit de punk en hardcore wereld.

die komen niet in de pit om lekker in de muziek op te gaan maar alleen om te rellen.
erg vervelend.

Inderdaad, zo ken ik een aantal gevallen
Maar dat geeft niet, dan leer je terugstampen

Verder pit ik wel heel graag, op sommige nummers doe ik zelfs niets liever.

max en joep
ik heb altijd me helemaal krankjorem gepit en gedived en gecrowdsurfed.
ik was altijd een diehard pitter en niet zelde nde eerste tijdens menig concert die met stagediven begon.
heel vaak blauwe oogjes, kapotte tandjes etc gehad.

op een goeie dag tijdens een concert van Merauder lagen ineens al mijn voortandjes eruit en toen dacht ik: weet je wat?
het is nu zo zoetjes aan wel eens mooi geweest.
nu pit ik nog zelden tot nooit

Ik neem het wel van je over, en zal Merauder wat mijden
Maar dat lijkt mij wel zwaar, al je voortanden weg door te pitten. Weer die hardcore-kerels?

max en joep
Ja, was hardcore concert inderdaad.

Ik weet ook niet hoe het kwam (of dat het gemikt was of gewoon een verloren vuist/voet/elleboog)

Deed ook helemaal geen pijn ofzo, was meer ineens een soort flits en toen 4 losse voortandjes.
Die kon ik net als in een Tom en Jerry filmpje zo ploep ploep ploep in mijn hand laten vallen.

Twee uur met mijn bakkes open bij de tandarts in de stoel.
Ik had nog geluk want ze waren niet heel veel verder dan de helft afgebroken dus ze konden heel netjes aangezet worden en je ziet er niks van.

De tandarts, die me al vanaf mijn 7e kent en al vaker allerlei wildebras-flauwekul met me had meegemaakt, had toen zo iets van: jongen, zou je misschien nu zo onderhand niet eens een keertje normaal gaan doen ?

nou, dat heb ik toebn maar gedaan eigenlijk.

Ik hou ook niet van die hardcore gasten. Als ik dat soort gasten zie dan duw ik ze altijd onderuit, want ik leef mezelf liever uit dan om anderen pijn te doen, dus daarom doe ik niet aan dat hele "sla maar int rond" gebeuren.

vroeger ging het in de pit voor mijn gevoel meer om de saamhorigheid, als je viel of ff je veters moest strikken waren er altijd wel een aantal onbekende die je ff beschermde.(zeg niet dat dat nu helemaal weg is ,tis voor mijn gevoel wel mindewr geworden) was vroeger ook meer (hard) duwen, tegenwoordig steeds meer slaan en schoppen. stelletje sukkels die denken dat de pit er is om van je agressie af te komen terwijl het gewoon zou moeten gaan om uit je dak te gaan. voor je agressie ga je maar lekker in therapie.

max en joep
EXACTLY Mastodonner.

als je vroeger op je snufferd viel, stond er meteen een cirkel van 5, 6 man om je heen en werd je door meerdere mensen overeind geholpen die je ook nog vroegen of alles goed was.

Nu denken een hoop van die losers dat het een leuke plek is om er lekker op los te stompen.

clutch
Zo was ik laatst een maandje of wat geleden bij een Tilburgs thrash/deathmetalbandje in de 013 waar veelal metalfans aanwezig waren die de 30 inmiddels wel waren gepasseerd, gelijk merk je dat de sfeer niet zo vreselijk opgefokt is als bij het gemiddelde hatebreed concert (om maar wat te noemen) waar je van die mafkezen hebt die menen dat het leuk is om je aan twee man op te hijsen, en vervolgens met twee benen gestrekt vol iemand op z'n plaat te raken.

idd. waar gaat t heen met de jeugd.

max en joep schreef:
...

als je vroeger op je snufferd viel, stond er meteen een cirkel van 5, 6 man om je heen en werd je door meerdere mensen overeind geholpen die je ook nog vroegen of alles goed was.
...

Dat beschermen en vooral rechttrekken doe ik nu ook zeker. Ik waardeer het als anderen dat bij mij doen, en anderen hebben dat ook iets liever dan een voet of 7 in hun buik, op hun gezicht, in... Je snapt me wel

Verder pit ik ook enkel om mij wat uit te leven (op de muziek). Als ik meer bezig ben met te maken dat ik geen blauwe plekken heb, dan stop ik er liever mee, en ga ik op de voorste rijen nog wat headbangen.

Ik heb eigenlijk nooit slechte ervaring gehad in de pit. Inderdaad wat mensen zeggen: gewoon vrolijk beuken, maar mocht het verkeerd gaan staan er zo een handjevol mensen om je heen om je overeind te helpen. Ligt denk ik vooral aan het soort concert waar je naartoe gaat, inderdaad: bij een hardcore/punk concert mijd ik de pit meestal, maar ook daar heb ik nooit echt rare dingen gezien.
De enige keer dat ik een keer naar adem stond te happen na een 'pit', was bij een punkpoprock bandje toen een zatte kerel het leuk vond om met zijn hoofd volop in mijn buik te rennen.
Mar dat is dus eerder uitzondering dan regel.

max en joep
dat soort sukkels moet je iets heel ergs aandoen.
bijvoorbeeld euhm.......in de prikkelbosjes duwen terwijl ze geen onderbroek aan hebben

Gajarigon schreef:
(quote)

Geen trammelant bij metal optredens? Daar ben ik het helemaal mee oneens, er is altijd wel een bende moshers die de boel verzieken voor de rest.

In het oosten, Twente is het meestal relaxed en laten de mensen je met rust als je niet in de pit wil, ik vind het wel vermakelijk om die moshers te zien beuken. Misschien gaat het niet er overal goed aan toe. Laatste keer Chiraw in Almelo zien spelen en dat was een supersfeertje en in Hellendoorn, de Lantaarn spelen ook regelmatige goede bands. Paar jaar terug King Diamond, TOP. Ik ben geen 16 meer en kan het nu meer van een afstandje bekijken, zowel letterlijk als figuurlijk.

Wat betreft het anti-cultuur zijn: is metal in de VS niet veel meer mainstream dan hier?

Volgens mij staat metal ook wel een beetje los van het willen schoppen tegen de maatschappij. Ik ken vrij veel mensen die into metal zijn en die houden gewoon van herrie, gaan dus puur voor de muziek.

Maar goed, ik vraag me ueberhaupt af wat nu eigenlijk metal is. Heeft het met instrumenten te maken of met hardheid en snelheid van muziek?

Kos
herman schreef:
Wat betreft het anti-cultuur zijn: is metal in de VS niet veel meer mainstream dan hier?

Nou nee, zeker niet. Of je moet van die suffe bands als Motley Crue en Queensryche bedoelen. Die zijn daar idd veel groter dan in Europa.

clutch
@herman

Kenmerk van metal is natuurlijk dat het vaak hard en snel is, en natuurlijk heeft het alles met instrumentbeheersing te maken, en dan praat ik voornamelijk over de wat technisch hoogstaandere metal.

En ik denk dat metal in de VS wel meer mainstream is dan hier, daar heb je dat hardcoregedoe in elk geval niet (Ok, NY hardcore, maar niet dat gedreun)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.