MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
I'm impressed! Dat schud je zo ff uit je mouw?

Voor Neo-Folk heb ik nog even wiki gecheckt, Medieval ben ik best bekend mee.. ken daar best het een en ander van. En ik schrijf soepel

luisteraart
Orbit, waarom zou je een 'gothic-band' moeten zijn om een paar gothic-nummers te mogen maken?

Sowieso vreemd als 'gothic' toch al vrijwel niet te definieren valt, en die nummers aanslaan bij 'Goths'...

Bands als Ministry of Skinny Puppy slaan ook aan bij gothics, en daarvan is bekend dat het 'industrial' gelabeld is. Er zal heus wel iets inzitten waardoor die bands aantrekkelijk zijn voor goths, maar de sfeer van die muziek is nou niet echt "gothic" te noemen als ik jouw maatstaven ernaast leg.
Maar ik ben het ermee eens dat je nummers van niet-goth bands in zo'n KO moet kunnen zetten, heb ik ook gedaan.

Goed voorbeeld van bovenstaande discussie is The Woods van The Call van het album Into the Woods. Echt een baggeralbum, maar dat ene nummer is dan opeens onverwacht donker en meeslepend en bevat alle stijlelementen van de begin jaren tachtig gothic.

Dwz ijle gitaren in vette echowolken, zware "Hook" bas en roffelende drums en donkere zang en af en toe een synthetisch klanktapijtje om het geheel te verbinden. Maar daarom is The Call zeker geen Gothband.

Ik vond dat nummer behoorlijk meer goth volgens die definities dan dat ik The Mercy Seat dat vind ja.

Maar blijkbaar verstaat iedereen iets anders onder gothic, het blijft een ongrijpbaar en fascinerend fenomeen

Lost Highway
Premonition schreef:
Goed voorbeeld van bovenstaande discussie is The Woods van The Call van het album Into the Woods. Echt een baggeralbum

Ik stond op het punt hem te bestellen omdat je er altijd zo positief over spreekt. Je hebt hem ook 4* toegekend, zo bagger kan je hem toch niet vinden dan? Of dankt hij de hoge quotering enkel aan dat ene nummer?

Ja, eigenlijk wel. Er staan nog twee aardige nummers op maar that's it. Misschien kun je 'm ergens goedkoop op de kop tikken.

orbit schreef:
Neo-Folk is ontstaan vanuit (...)

Omnia valt hier ook onder. Prachtige muziek.

Iets wat ik me al een tijdje afvraag is wat Gothic-muziek eigenlijk is. Volgens veel sites is het donkere muziek zoals Joy Division en The Cure, maar andere sites zeggen weer dat het bands als Within Temptation en Nightwish zijn. Kan iemand mij een goede definitie van Gothic geven, want het is mij echt niet duidelijk wat het precies is.

Het eerste dus, en dan zijn Joy Division en the Cure eigenlijk nog post-punk. Bands als Bauhaus, Siouxsie & the Banshees, the Sisters of Mercy en Fields of the Nephilim zijn de echte gothic bands, gekenmerkt door een melancholisch, meeslepend en vrij depressief geluid zwaar leunend op sfeerbepalende keyboards. Een band als Type O Negative doet eigenlijk hetzelfde, maar is weldegelijk een metalband te noemen.

Bands als Within Temptation en Nightwish hebben misschien iets van het melodramatische image van echte gothicacts overgenomen, maar spelen in feite gewoon oervervelende powerrock.

Bedankt Hammerhead. Eindelijk is het voor mij duidelijk wat Gothic is

Een exacte definitie van gothic lijkt me niet meest eenvoudig weer te geven. Demeer daar het niet een stroming is die zich laat kenmerken door een ander ritme, songopbouw of wijze van spelen. Gothic is eerder sfeerbepalend te noemen. Ikzelf hoorde voor het eerst de term 'Gothic' vallen eind '80/begin '90. Ik werd nieuwsgierig en nieuwsgieriger naar wat het nu was. Ik kwam als eerste bij bands als 'the Elements' an 'the Cranes'. later kwam ik bij andere bands en hoorde ik meer over de stroming. Blijkt dat Gothic al jaaaren oud is maar nooit als soort erkend. Daarom denk ik dat bij bijv. jaren '70-bands, die zo her en der ook wel Gothic produceerden (maar weer heel anders klonk) zich er nimmer verder in hebben verdiept waardoor het bleef bij een enkele song. Gothic is mijns inziens enig ongepast om het een muziekgenre te noemen. Het is een sfeer die wordt geschept die elusief e/o duister is en tegelijk diepgaand en mooi kan zijn, niet vastomlijnd. Er zijn immers gewone rockbands die zonder al te moeilijk doen ook Gothicsongs hebben. Volgens mij is gothic behoorlijk abstract.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, wordt gothic met name gekenmerkt door de sfeer van de feesten en de aanhangers. Die pikken echter gewoon allerlei artiesten en nummers uit de waaier van muziek zodanig dat het voorziet in hun behoefte aan melancholie en duisternis. Dat kan in elk muziekgenre iets zijn, aangezien meerdere genres donkere uitwaaiers hebben. Gothic is in die zin dus buitengwoon moeilijk te definieren. Eigenlijk voldoet het aan een aantal criteria waar meerdere genres iets mee vandoen hebben. Fields Of The Nephilim en Sisters Of Mercy leggen het er nogal dik bovenop, maar veel andere bands zijn eerder "toevallig" goth in één of meerdere van hun werken.

Volgens mij is het nog steeds een combinatie van duistere muziek, donkere kleding, veel donkere make-up, jurken en een lichte vorm van SM, of het stoeien hier mee.
Wat mij vooral trok is de duistere muziek, al heb ik hier mijn kleding wel op aan gepast.
Voor mij heeft de oude Within Temptation (The Dance) net zoveel met Gothic te maken als Sisters Of Mercy met Temple Of Love; het geeft mij het zelfde voldane gevoel, en allebei lekker dansbaar.

jean maurice
ik vind het jammer dat behalve Orbit er toch nog weinig kennis is van de underground scene wat betreft gothic en industrial/electro, ik heb al vaker een balletje(wat betreft onbekende underground bandjes) opgegooid maar helaas nog geen reacties tot nu toe, maar goed wat niet is kan nog komen

ik hou het trouwens voor gezien wat betreft mijn bijdrage aan het topic underground bij overigen ik word zo langzamerhand echt heel erg moe van die lui die mij op een betweterige toon gaan vertellen hoe belangrijk die jaren zeventig wel niet zijn geweest dat moet ik nu al meer dan twintig jaar aanhoren van die lieden en ik heb daar geen zin meer in omdat ze gewoon ongelijk hebben deze mensen krijg je toch niet uit hun ivoren toren en om nou mee te gaan chatten over dat decennium daar heb ik geen interesse in omdat die muziek me nu eenmaal niets doet

Dus als iemand van jullie iets wil weten over underground bandjes in de Gothic/Wave/Industrial?Electro scene laat me dat dan hier weten of stuur me anders een pm

Mojo Pin
Sisters of Mercy zijn

Psst, die zijn niet underground genoeg

lambf
Valt Dark Ambient eigenlijk ook onder Gothic?

jean maurice
gothic is een ruim begrip en er valt veel onder, dark ambient valt wat mij betreft onder gothic, maar dat is meer uit luiheid van een ex DJ als ik welke artiest bedoel je?

lambf
Gruntsplatter, Angel Of Decay, Wäldchengarten...Zeg maar de dingen van Desolation House die niet onder Noise vallen .

jean maurice
de artiesten die jij noemt zeggen mij weinig, en ook het label ken ik niet maar alles wat donker is kun je volgens mij gewoon onder gothic scharen

lambf schreef:
Valt Dark Ambient eigenlijk ook onder Gothic?

Niet echt.. is eigenlijk een aanduiding voor een stroming die meer IDM (electronisch) gericht is. Het zal sommige goths misschien wel aanspreken, maar de meeste zullen er niet veel mee kunnen denk ik.

Dead Can Dance (zie mijn top 10)
Cocteau Twins
Joy Division
The Cure

Geen van alle zijn eigenlijk echt gothic, maar alà

Uit wiki:
Toen de punk begin jaren tachtig plaats maakte voor de New Romantics-rage werd de sombere kant van dat op voorbije eeuwen gebaseerde modebeeld vertegenwoordigd door de "goths". Deze over het algemeen vriendelijke, zij het wat tobberige, meestal uit de middenklasse afkomstige goths vielen vaak op door overwegend zwarte kleding, gitzwart geverfd haar en een bleek gelaat. Op muzikaal gebied was er voor elke goth wel iets van zijn of haar gading te vinden. Wie prettig in het gehoor liggende liedjes prefereerde koos voor The Cure of voor Toyah. Siouxsie and the Banshees en X-Mal Deutschland maakten iets eigenwijzere muziek, terwijl de acts van het 4AD-label ronduit arty waren. Met Bauhaus, Killing Joke of The Cult werd het al wat grimmiger en de onbehaaglijkste kant van het genre werd vertegenwoordigd door The Birthday Party en Alien Sex Fiend.

Cocteau Twins en Dead Can Dance zaten trouwens bij 4AD voor als ge het niet wist

Oh jah op dezelfde pagina:
Joy Division, opgericht in 1976, wordt wel als de eerste gothicband beschouwd

Bands die ertegenaan schurken, maar beslist geen uitsluitende gothic bands Zowel DCD als Cocteau Twins hebben een debuut wat als gothic kan worden bestempelt, maar wat ze daarna maakten heeft er verrekte weinig mee van doen. JD eerste gothicband? Wiki lult maar wat (is een site die door gebruikers wordt samengesteld, wist je dat al?)..

Bauhaus is volgens mij de eerste echte gothicband, daarmee stem ik wel in. Die zijn namelijk in de stijl gebleven. JD is het nooit geweest, niet alle trieste of sombere muziek is meteen goth namelijk..

Niemand weet wat gothic echt is. Dat blijkt steeds weer. Logisch ook, namen voor stromingen zijn verzonnen. Bands als Cocteau Twins en Dead Can Dance dachten niet: "Kom we gaan gothic muziek maken." Nee die gingen gewoon muziek maken en anderen stoppen dat in een hokje.

Wat voor muziek zou je CT DCD Cure en JD dan bestempelen? Zoals je zegt ze schurken er tegenaan maar dat is wel de genre waar ze het dichtst tegenaan schurken lijkt mij.

Sheplays
Darkwave

Gast
geplaatst: vandaag om 02:07 uur

geplaatst: vandaag om 02:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.