MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Chameleon Day schreef:
Zeur niet, maar voeg zelf namen toe!.....of hou je mond.

Was jij het niet die eerder zeurde over dat mijn bijdrage zo arrogant was?

Dit heet een discussie topic. Daarin mogen dus meningen uitgewisseld worden. Ik wil daarnaast best ook wat namen aan een lijstje toevoegen, maar niet op jouw bevel. Stel je toch niet zo aan, man.

@Reptile: Was niet zozeer op jou persoonlijk gericht, maar meer in het algemeen. En ja, van hetgeen jij aandraagt valt zeker nog wat te leren kennen voor mij.

Crush schreef:
Maar goed, met de hier genoemde namen blijft het vooralsnog een beetje badderen in de modderpoel Oor /Fret/ Voormalig Progressieve Radio Omroep/ dertien-in-een-dozijn/ luister-en-huiver-paal/ kutkinkfm, maar dat zegt wellicht meer over mijn te hoge verwachtingen wanneer er zoiets als new wave ter sprake komt.

Dit getuigt idd weer van de nodige arrogantie. Als je het zo goed weet, voeg dan wat toe aan de lijst en kom niet vanuit de hoogte even melden dat je het allemaal maar niks vindt.

En als je ook wat namen toevoegt, kan ik eens kijken of het idd hoogstaande wave is die het gemiddelde ver overstijgt.

Tearwave ligt in ieder geval al in mijn straatje.
Luister nu het nummer Lotus Flower.
Mooi dromerig geluid met prima zangeres.

Interpol
Editors
Bloc Party
Radio 4
Dead Guitars
Dragons
Cut City
Green Concorde
Black Poets
Feeding Fingers
Decorate Decorate
Death By Kite
(((S)))
Object
De Volanges
Blacklist
Fertile Reality
The Arid Sea
Bell Hollow
Horrors
Entertainment
The Search
IKON
I Love You But I've Chosen Darkness
White Lies
No Tears
Ro-Robot
The SlimP
UNI.FORM
Franz Ferdinand
Kaiser Chiefs
The Prids
Infadels
The Futureheads
ILIKETRAINS
Silence Is Sexy
Reptile 71
The Killers
The Rifles
The Rakes
The Cinematics
The Mary Onettes
Yeah Yeah Yeahs
Elefant
She wants Revenge
Colder
The Cribs
The Maccabees
Foals
Razorlight
Maximo Park
The Rapture
White Rose Movement
Film School
Monomen
Veil Veil Vanish
Monozid
Audra
Astral
Cradle
Confuse the Cat
Lowsunday
Tearwave
The Daysleepers
Lowline
The Nova Saints
The XX
The Silent Party

For Against (albums van na 1990)
Pink Turns Blue (albums van na 1990)

Lost Highway
Interpol
Editors
Bloc Party
Radio 4
Dead Guitars
Dragons
Cut City
Green Concorde
Black Poets
Feeding Fingers
Decorate Decorate
Death By Kite
(((S)))
Object
De Volanges
Blacklist
Fertile Reality
The Arid Sea
Bell Hollow
Horrors
Entertainment
The Search
IKON
White Lies
No Tears
Ro-Robot
The SlimP
UNI.FORM
Franz Ferdinand
Kaiser Chiefs
The Prids
Infadels
The Futureheads
ILIKETRAINS
Silence Is Sexy
Reptile 71
The Killers
The Rifles
The Rakes
The Cinematics
The Mary Onettes
Yeah Yeah Yeahs
Elefant
She wants Revenge
Colder
The Cribs
The Maccabees
Foals
Razorlight
Maximo Park
The Rapture
White Rose Movement
Film School
Monomen
Veil Veil Vanish
Monozid
Audra
Astral
Cradle
Confuse the Cat
Lowsunday
Tearwave
The Daysleepers
Lowline
The Nova Saints
The XX
The Silent Party
Junius
Customs
Johnny Berlin
The Radio Dept.
Wolfsheim
The Stills
120 Days
The Bravey
LCD Soundsystem
The National (nog niet eens genoemd?)

Lost Highway
En wat met Shout Out Louds? Cut Copy? Midnight Juggernauts? Van She? Presets? M83?

Alles wat je nu wave vindt mag in de lijst maar hij begint bij bands opgericht vanaf 1990 dus Wolfsheim zou er niet bij horen. Moet ook eerlijk zeggen dat ik dat eerder dan nu-synth pop zou noemen, voor zover wat ik van ze gehoord heb. Ik vind het net Depeche Mode.

The Bravey moet The Bravery zijn, neem ik aan.

Ik vind trouwens 1990 een mooi startpunt voor nu wave, kunnen we Disintegration als afsluiter van de eerste periode beschouwen.

Lost Highway
Wolfsheim is eind jaren '80 opgericht, debuut kwam pas in 1992. Om eerlijk te zijn vind ik Wolfsheim meer wave dan 3/4 uit het bovenstaande lijstje. Ik pas even met het aanvullen van de lijst, ik zie zelfs Razorlight en Kaiser Chiefs, straks staan Arctic Monkeys en Kooks er ook bij. Ik zie het zelf behoorlijk ruim, maar nu wordt het teveel van het goede.

Ah, ok, dus eerste album pas in '92. Misschien moet een eerste release als begindatum worden gezien. Maar ja, het is ook maar een ideetje om ergens te beginnen, anders wordt het helemaal grenzeloos.

Ja er zitten nogal wat pop/rock bandjes bij, maar dat komt omdat iedereen vrij is om naar eigen idee toe te voegen.
Het valt trouwens nog mee. Ik vergeet nooit meer dat Herman destijds bij de new wave KO Petshop Boys met Domino Dancing erbij zette en dat dat nummer na mijn verzet toch moest blijven staan. Kun je nagaan hoeveel indruk dat op me heeft gemaakt hahaha...

En er zitten ook bands bij die als nu-wave begonnen zijn, maar later van dat pad zijn afgeweken.

Nu-wave is een retrostijl. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel stijlkenmerken van de jaren 80 new wave/post-punk/gothic in de muziek aanwezig moeten zijn, wil het nu-wave mogen heten. Dat is een lastige. En daarom nemen we het maar ruim. En voor sommigen is het hier en daar te ruim. Dat kan natuurlijk.

Precies.
En daar moet men verder geen punt van maken.
Voor mij staan er ook een groot aantal nog te checken bands tussen.

deric raven schreef:
Voor mij staan er ook een groot aantal nog te checken bands tussen.

Voor mij ook. En daarom is het een interessante lijst. Je ontdekt nog eens wat.

Dus LH: toevoegen maar.

Ja vind ik ook hoor en ik wacht ook met smart op de nu wave bands die Crush nog weet toe te voegen. Ik ontdek maar al te graag wat nieuws.

Misschien een leuk idee om al die bands te linken naar hun MySpace pagina.

Wie houdt je tegen?

reptile71 schreef:
Misschien een leuk idee om al die bands te linken naar hun MySpace pagina.

Daar zat ik ook aan te denken. En dan op alfabetische volgorde. Heeft echt toegevoegde waarde, maar het is wel veel werk... en daar heb ik nu even geen zin in.

En moet er mss een eigen topic voor deze lijst komen? Anders sneeuwt die in de toekomst onder onder allerlei andere berichten.

Interpol
Editors
Bloc Party
Radio 4
Dead Guitars
Dragons
Cut City
Green Concorde
Black Poets
Feeding Fingers
Decorate Decorate
Death By Kite
(((S)))
Object
De Volanges
Blacklist
Fertile Reality
The Arid Sea
Bell Hollow
Horrors
Entertainment
The Search
IKON
White Lies
No Tears
Ro-Robot
The SlimP
UNI.FORM
Franz Ferdinand
Kaiser Chiefs
The Prids
Infadels
The Futureheads
ILIKETRAINS
Silence Is Sexy
Reptile 71
The Killers
The Rifles
The Rakes
The Cinematics
The Mary Onettes
Yeah Yeah Yeahs
Elefant
She wants Revenge
Colder
The Cribs
The Maccabees
Foals
Razorlight
Maximo Park
The Rapture
White Rose Movement
Film School
Monomen
Veil Veil Vanish
Monozid
Audra
Astral
Cradle
Confuse the Cat
Lowsunday
Tearwave
The Daysleepers
Lowline
The Nova Saints
The XX
The Silent Party
Junius
Customs
Johnny Berlin
The Radio Dept.
Wolfsheim
The Stills
120 Days
The Bravey
LCD Soundsystem
The National
Shout Out Louds
Cut Copy
Midnight Juggernauts
Van She
Presets
M83
Escape With Romeo

Ik vind het ook wel leuk om zo'n overzicht te hebben met MySpace links. Wat je niks vindt filter je er dan ook snel uit. Ik heb daar ook geen zin in nu en ook teveel andere dingen te doen, maar zo'n lijst is goed te maken dus we gaan het wel gewoon doen.

Ik weet niet of die topic open mag blijven als we die aanmaken. In principe zijn wij in dit hok gestopt zodat men niet zoveel last van ons heeft. Ik weet niet of we meer ruimte mogen hebben. Misschien gewoon eerst even aan Herman advies vragen.

reptile71 schreef:
Ik weet niet of die topic open mag blijven als we die aanmaken. In principe zijn wij in dit hok gestopt zodat men niet zoveel last van ons heeft. Ik weet niet of we meer ruimte mogen hebben. Misschien gewoon eerst even aan Herman advies vragen.

Het is gewoon functioneel. Een stukje dienstverlening aan de MuMe-gebruiker die in de nu-wave wil duiken.

(((S)))
120 Days
Black Poets
Bloc Party
Cut City
Dead Guitars
Dragons
Editors
Green Concorde
Interpol
Radio 4
Feeding Fingers
Decorate Decorate
Death By Kite
Object
De Volanges
Blacklist
Fertile Reality
The Arid Sea
Bell Hollow
Horrors
Entertainment
The Search
IKON
White Lies
No Tears
Ro-Robot
The SlimP
UNI.FORM
Franz Ferdinand
Kaiser Chiefs
The Prids
Infadels
The Futureheads
ILIKETRAINS
Silence Is Sexy
Reptile 71
The Killers
The Rifles
The Rakes
The Cinematics
The Mary Onettes
Yeah Yeah Yeahs
Elefant
She wants Revenge
Colder
The Cribs
The Maccabees
Foals
Razorlight
Maximo Park
The Rapture
White Rose Movement
Film School
Monomen
Veil Veil Vanish
Monozid
Audra
Astral
Cradle
Confuse the Cat
Lowsunday
Tearwave
The Daysleepers
Lowline
The Nova Saints
The XX
The Silent Party
Junius
Customs
Johnny Berlin
The Radio Dept.
Wolfsheim
The Stills
The Bravey
LCD Soundsystem
The National
Shout Out Louds
Cut Copy
Midnight Juggernauts
Van She
Presets
M83
Escape With Romeo
Hot Hot Heat
Hard-Fi
The Rakes
We Are Scientists
Art Brut
The Rifles
White Rose Movement
IMA Robot
The Automatic
Tokyo Police Club
The Kooks
Arctic Monkeys
Blood Red Shoes
Milburn
The Sunshine Underground
!Forward Russia!

Chameleon Day schreef:
(quote)

Het is gewoon functioneel. Een stukje dienstverlening aan de MuMe-gebruiker die in de nu-wave wil duiken.

Volgens mij is de lijst echt onuitputtelijk; ik heb er nog honderden die ik zou kunnen noemen, ook wel bands die nog geen studio-album uit hebben maar bv. wel een paar goede singles. Ik vraag me af waar je de grens legt? Misschien alleen bands op de lijst zetten die mensen de moeite waard vinden en nog niet +500 stemmen (ik noem maar wat) op MuMe hebben?

Uhm Herman... Ik denk dat jouw grens sowieso wat verder ligt dan die van het wavegenootschap hahaha... Arctic Kooks Kaiser Ferdinand... hm... maar goed, die filter je zo weg, zeker met MySpace linkjes. Mensen moeten zelf bepalen wat de moeite waard is, lijkt mij. Ik hou er absoluut niet van als iemand anders voor mij kiest. Ik schijt echt op mensen die voor een ander kiezen (sorry, jeugdtraumaatje).
Verder geeft het toch niet dat er veel zijn?

Nou, eerlijk gezegd zou ik alleen Franz Ferdinand post-punk/nu wave durven noemen (vergelijk sommige nummers maar eens met Interpol's Antics -> nauwelijks verschil), maar die anderen (Kooks enzo) zeker niet. Maar goed, Razorlight, Infadels, Cut Copy ed. staan er ook tussen...

Ik ben het eigenlijk wel met Crush eens als hij zegt dat een hoop van die bands toch beter onder indie te scharen zijn (al deel ik bepaald niet zijn aversie voor 'indie'); maar de scheidslijnen zijn soms erg dun.

Mijn idee van wave is verder ook wel gebaseerd op persoonlijke voorkeur (die meer naar de post-punk kant uit gaat en minder naar de gothic kant).

Was dat van Pet Shop Boys trouwens alweer vergeten. Mooi verhaal.

herman schreef:
Nou, eerlijk gezegd zou ik alleen Franz Ferdinand post-punk/nu wave durven noemen (vergelijk sommige nummers maar eens met Interpol's Antics -> nauwelijks verschil), maar die anderen (Kooks enzo) zeker niet. Maar goed, Razorlight, Infadels, Cut Copy ed. staan er ook tussen...

De bedoeling is ook dat je neerzet wat JIJ nu wave vindt en niet dingen erbij zet omdat die en die er ook bij staan. Het gaat om wat je zelf vindt.

En ja, de scheidingslijn naar indie is vaak ook klein. Maar indie is eigenlijk ook een verzamelnaam waar van alles ingepropt wordt.

Ja PSB... en dat was nog niet eens zo heel erg, maar de nummerkeuze Domino Dancing, het k*tste nummer dat ze ooit hebben gemaakt.... in de verste verte geen new wave natuurlijk (hoewel ik ervan overtuigd ben dat er hier mensen rondhangen die het er ook echt bij vinden horen, maar ja, ieder zijn mening)

Nouja, ik kan me wel goed voorstellen dat iemand Cut Copy new waverig vindt. Maar alleen The Kooks was een grapje, de rest vind ik wel nu waverig. Kaiser/Franz/Arctic etc. stonden er al eerder bij.

Arctic staat er toch echt pas bij vanaf jouw post hoor.

Wikipedia noemt die als een van de aanstichters van de post-punkrevival scene. Maar ik haal ze wel weg. Wie vindt dat ze er echt bijhoren zet ze maar weer terug.

(((S)))
120 Days
Bell Hollow
Black Poets
Blacklist
Bloc Party
Colder
Cut City
Dead Guitars
Dragons
Editors
Elefant
Green Concorde
Interpol
Radio 4
Feeding Fingers
De Volanges
Death By Kite
Decorate Decorate
Object
Fertile Reality
The Arid Sea
Horrors
Entertainment
The Search
IKON
White Lies
No Tears
Ro-Robot
The SlimP
UNI.FORM
Franz Ferdinand
Kaiser Chiefs
The Prids
Infadels
The Futureheads
ILIKETRAINS
Silence Is Sexy
Reptile 71
The Killers
The Rifles
The Rakes
The Cinematics
The Mary Onettes
Yeah Yeah Yeahs
She wants Revenge
The Cribs
The Maccabees
Foals
Razorlight
Maximo Park
The Rapture
White Rose Movement
Film School
Monomen
Veil Veil Vanish
Monozid
Audra
Astral
Cradle
Confuse the Cat
Lowsunday
Tearwave
The Daysleepers
Lowline
The Nova Saints
The XX
The Silent Party
Junius
Customs
Johnny Berlin
The Radio Dept.
Wolfsheim
The Stills
The Bravey
LCD Soundsystem
The National
Shout Out Louds
Cut Copy
Midnight Juggernauts
Van She
Presets
M83
Escape With Romeo
Hot Hot Heat
Hard-Fi
The Rakes
We Are Scientists
Art Brut
The Rifles
White Rose Movement
IMA Robot
The Automatic
Tokyo Police Club
Blood Red Shoes
Milburn
The Sunshine Underground
!Forward Russia!
Moving Units
Shitdisco
The Faint
zZz
Test Icicles
Trash Fashion
Neon Plastix
Dead Disco
To My Boy
Hadouken!
Shy Child

herman schreef:
Wikipedia noemt die als een van de aanstichters van de post-punkrevival scene. Maar ik haal ze wel weg. Wie vindt dat ze er echt bijhoren zet ze maar weer terug.

Het is niet voor niks dat musicmeter info van de wikipedia niet accepteert als betrouwbare info voor toevoegingen toch?

Dat is meer omdat albumpagina's continu veranderd worden daar. Maar inderdaad, op dit soort materie blinkt Wikipedia niet echt uit als goede informatiebron.

Die hele post-punkrevivalscene was erg populair en daardoor wordt alles wat er ook maar enigszins bij past er maar onder geschoven. Eigenlijk zou je de White Stripes er ook bij moeten zetten, want sinds hun opkomst in 2001 (en die van The Strokes) kwam de focus weer op gitaarmuziek te liggen (waardoor bv. Interpol kon doorbreken).

Hallo daar, Arctic Monkeys niet en The Killers en M83 wel en meer van dattem - wie stelt ^%%$&$ zo'n rare, volstrekt onoverzichtelijke (want niet alphabétique) lijst samen? Raveonettes evenmin! Succes met de lijst - allemaal: vooral het ultieme lijstjesboek eerst maar eens lezen: High Fidelity - Nick Hornby.

We maken gewoon uit de losse hand een lijstje en uiteraard komt er dan van alles tussen wat er niet echt bij past, maar degene die het toevoegt mag in principe bepalen of het er wel of niet bijpast.

Speciaal voor jou zetten we het lekker niet alfabetisch.

PS: Heb jij alle muziek die je kent ook alfabetisch leren kennen? Nee? In principe maakt het dus niet uit in wat voor volgorde het staat. Als je interesse hebt kun je alles wat je niet kent gaan checken.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:57 uur

geplaatst: vandaag om 17:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.