MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / The Beatles vs. The Stones

zoeken in:
Ow, avdj je haakt af.
Nou ja ik snap je wel hoor,je kunt er gewoon niet om heen:
Er kan er maar één de beste zijn: The Beatles.

Misschien is het interresanter de overeenkomsten te noemen?

- beide Engels
- beide klopten in het begin aan bij platenmaatschappij Decca
- beide werden/worden veel gecoverd
- beide hebben albums gemaakt die 30 jaar later nog steeds mooi worden gevonden
- over beide zijn ontelbare boeken geschreven
- over beide zijn talloze tribute albums gemaakt
- beide hebben veel invloed gehad op de popmuziek
- beide langharig

en zo kun je nog wel even doorgaan.....

Music4ever schreef:

Ow, avdj je haakt af.

Ik haak af???
Omdat ik naar een onderbouwde mening vraag die jij niet kan geven?

avdj schreef:

Misschien is het interresanter de overeenkomsten te noemen?

- beide Engels
- beide klopten in het begin aan bij platenmaatschappij Decca
- beide werden/worden veel gecoverd
- beide hebben albums gemaakt die 30 jaar later nog steeds mooi worden gevonden
- over beide zijn ontelbare boeken geschreven
- over beide zijn talloze tribute albums gemaakt
- beide hebben veel invloed gehad op de popmuziek
- beide langharig

en zo kun je nog wel even doorgaan.....

Maar.............er is één groot verschil.
The Beatles zijn veel vernieuwender geweest voor de muziek en hebben meer invloed gehad........veel meer. The Beatles hebben trouwens ook dubbel zoveel muziek verkocht.

Vernieuwender, meer invloed, ik denk dat jij met je hoofd nog in één of ander Beatles boek zit. LEG HET EENS UIT!!! JE WEET NIET EENS WAT HET BETEKEND!!!

Oké, laat ik een poging doen: Verniewend is iets bedenken wat er nog niet is en invloedrijk is zoals het woord al zegt dat de muziek later wordt nagespeeld en er iets mee gedaan wordt. Nou, de Beatles deden met name in het begin niks anders dan Beach Boys/Stones enz... in de gaten houden. Andersom geldt dat trouwens ook. Verder zijn de Stones en de Beatles weer beïnvloed door bluesartiesten. Maar wie kent die bluesartiesten anno 2005 nog? Niemand, terwijl de rock&roll daaruit voorkwam.

Maar dat betekend dus wel als wanneer een 10-jarige tegenwoordig de radio aanzet "Yesterday" en "Sympathy For The Devil" te horen krijgt. Waar de muziek écht begonnen is wordt ondergesneeuwd. In de veronderstelling van: Ach, de radio draait het niet dus het zal wel niet veel wezen. Ik heb op school ooit artikelen moeten lezen over de geschiedenis van de popmuziek. Daarin kwam onder andere Chuck Berry/Blue Diamonds/Elvis Presley/Bob Dylan aan bod. Allemaal artiesten van vóór de Beatles.

Omdat de Beatles veel verkocht hebben en relatief lang bestonden heb ik het vaak het idee dat hun worden aangewezen als de "uitvinders" van de popmuziek. En dat is net zo'n grote onzin als zeggen dat Bush een vrouw is. De Beatles waren één van de zovelen die de muziek gebracht hebben tot waar het nu is.

Wat een ontzettend lulverhaal zeg!
Ik heb niet eens zin om er op te reageren want
het slaat helemaal nergens op.

En The Velvet Underground heeft relatief gezien nauwelijks wat verkocht en is toch ook niet veel minder invloedrijk dan de Stones en de Beatles. Er wordt wel 's gezegd dat iedereen die een exemplaar van de bananenplaat kocht ook een eigen bandje begon.

Zelf vind ik de Beatles wel een stuk leuker dan de Stones. Ze hebben een wat gevarieerder scala aan stijlen en bovenal weten ze me vaak te raken, terwijl ik met dat met de Stones niet vaak heb.

Wat een discussie zeg... Echt waar, ik heb nog enkel ongefundeerde uitspraken gehoord van de Beatles-fans. En Music4ever spant de kroon. Hier even een compilatie van zijn fenomenale retoriek:

- De nummers zijn genialer
- Ik vind de nummers beter/mooier
- Ze zijn ontzettend belangrijk/invloedrijk geweest in de muziekwereld.
-Het is eigenlijk iets wat niet uit leggen valt wat ik er nou zo goed aan vind,het is gewoon een gevoel. Het raakt mij gewoon,iets wat ik bij The Stones minder vaak heb.
-Ow, avdj je haakt af.
-The Beatles zijn veel vernieuwender geweest voor de muziek en hebben meer invloed gehad........veel meer. The Beatles hebben trouwens ook dubbel zoveel muziek verkocht.

Veel gescheer, bar weinig wol. Komt als klap op de vuurpijl ook nog eens het grootste drogargument ooit 'Ze hebben dubbel zoveel platen verkocht' uit de hoge hoed. Zelfs kleuters kan je met dit soort goed onderbouwde argumenten niet overtuigen. En wanneer iemand dan om onderbouwing vraagt, volgt dit:

-Wat een ontzettend lulverhaal zeg!

Je legt je kaarten vrij duidelijk op tafel. En verder dan twee tweeën kom je niet.

Paalhaas schreef:

Je legt je kaarten vrij duidelijk op tafel. En verder dan twee tweeën kom je niet.

Da's dan toch een paar, beter dan niets.

Music4ever doet mij een beetje denken aan die andere dichtgetikte user hier, TOTO.

Gentlemen ik ben nog niet zo heel lang op MuMe, maar het begint me op te vallen dat er hier en daar steeds meer een welles-nietes niveau ontstaat. Wat is dat toch voor onnozel streven, dat we het eens zouden moeten zijn. Jij the Stones, jij The Beatles, jij Venetian Snares en soit, jij Toto. Verklaar de liefde aan je favoriete band. En agree to disagree. Als ik ineens jouw vriend(in) begeer zijn we vijanden, maar als ik plotsklaps jouw muziek begeer zijn we vrienden? Ik haak af. Wie met modder gooit, verliest grond!

lebowski schreef:

Wat is dat toch voor onnozel streven, dat we het eens zouden moeten zijn.

Hahaha, een mooie samenvatting van de geschiedenis van de mensheid!

Yak
Ik stel voor dat Jordy, als hij terug is, voor de mods een optie inbouwt om topics 'op welles-nietes' te kunnen zetten. Bij alle volgende antwoorden wordt alleen een 'welles' of een 'nietes' geaccepteerd.

Yak schreef:

Ik stel voor dat Jordy, als hij terug is, voor de mods een optie inbouwt om topics 'op welles-nietes' te kunnen zetten. Bij alle volgende antwoorden wordt alleen een 'welles' of een 'nietes' geaccepteerd.

Nietes

HammerHead schreef:
(quote)

Da's dan toch een paar, beter dan niets.

Music4ever doet mij een beetje denken aan die andere dichtgetikte user hier, TOTO.

Inderdaad

Paalhaas schreef:

Wat een discussie zeg... Echt waar, ik heb nog enkel ongefundeerde uitspraken gehoord van de Beatles-fans. En Music4ever spant de kroon. Hier even een compilatie van zijn fenomenale retoriek:

- De nummers zijn genialer
- Ik vind de nummers beter/mooier
- Ze zijn ontzettend belangrijk/invloedrijk geweest in de muziekwereld.
-Het is eigenlijk iets wat niet uit leggen valt wat ik er nou zo goed aan vind,het is gewoon een gevoel. Het raakt mij gewoon,iets wat ik bij The Stones minder vaak heb.
-Ow, avdj je haakt af.
-The Beatles zijn veel vernieuwender geweest voor de muziek en hebben meer invloed gehad........veel meer. The Beatles hebben trouwens ook dubbel zoveel muziek verkocht.

Veel gescheer, bar weinig wol. Komt als klap op de vuurpijl ook nog eens het grootste drogargument ooit 'Ze hebben dubbel zoveel platen verkocht' uit de hoge hoed. Zelfs kleuters kan je met dit soort goed onderbouwde argumenten niet overtuigen. En wanneer iemand dan om onderbouwing vraagt, volgt dit:

-Wat een ontzettend lulverhaal zeg!

Helemaal mee eens.

@paalhaas
Het is toch een discussie site?
Als iedereen van dezelfde muziek houd is het geen reet aan.
Ik ben trouwens niet dikgetikt hoor,ik ben alleen maar een Beatles bewonderaar.(misschien ben je dan dikgetikt volgens jou ?)
Bovendien ben ik niet zoals TOTO die alleen maar TOTO goed vind,
ik vind veel meer muziek goed dan alleen maar The Beatles.
Kijk maar in mijn top-10 en in mijn albumlijst.
De reden dat ik zo fel meediscussieer is dat er dingen gezegd die helemaal nergens over gaan. Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin meer in om steeds weer aan te geven wat er zo goed is aan The Beatles,dat heb ik al zo vaak gedaan. Ik geef alleen maar mijn mening,that's it. Heb overigens niet het idee dat er echt Beatles fan zitten op deze site, op HiLL na dan.

Paalhaas schreef:

Veel gescheer, bar weinig wol. Komt als klap op de vuurpijl ook nog eens het grootste drogargument ooit 'Ze hebben dubbel zoveel platen verkocht' uit de hoge hoed. Zelfs kleuters kan je met dit soort goed onderbouwde argumenten niet overtuigen.

Dat was geen argument,dat was een verschil.
Wel blijven opletten hé,want jij kunt wel onderwijzertje spelen
maar JOU mening heb ik hier niet gehoord.
Beetje zielig.

ik vind veel meer muziek goed dan alleen maar The Beatles.
Kijk maar in mijn top-10 en in mijn albumlijst.

Je top 10 bestaat toch voor 60% uit beatles en John Lennon.

sq
avdj schreef:

En dat is net zo'n grote onzin als zeggen dat Bush een vrouw is.

Ze wordt 30 juli 47 jaar.

Ward schreef:

(quote)

Je top 10 bestaat toch voor 60% uit beatles en John Lennon.

John Lennon is natuurlijk geen Beatles.
30% Beatles,
zo kun je het ook zien.

40 % Beatles ondertussen,heb mijn top-10 veranderd.

30% Beatles, 20% Lennon en 30% Coldplay.

Bij mensen die veel muziek goed vinden, denk ik eerder aan mensen die net zo lief naar Kanye West als Ben Christophers als de top 40 als Mastodont luisteren.

Ach, wat zeg zo'n top-10 nou?
Kijk mijn albumlijst maar,die is toch behoorlijk gevarieerd.
Ik vind The Beatles nou eenmaal fantastisch,net zoals John Lennon en Coldplay in iets mindere mate.
Wat daarna komt is bij mij echt heel afwisselend.

Volgens mij heb je toch wel een voorkeur voor Britse bands, uit welk tijdperk dan ook. Dat is niet erg, dat heb ik zelf ook.

Die Sesamstraat platen vallen wel een beetje buiten de boot inderdaad.

Yak
Volgens mij heb je toch wel een voorkeur voor Britse bands, uit welk tijdperk dan ook. Dat is niet erg, dat heb ik zelf ook.

Met als verschil jij op meer dan 1100 platen hebt gestemd, en Music4Ever op 123 platen. :evil

@Yak
En wat heb dat met het feit te maken dat Herman en ik een voorkeur hebben voor Britse bands?

Maar Herman heeft idd gelijk,ik heb duidelijk een voorkeur voor Britse bands. Ik vind dat er in Groot-Brittanië gewoon verreweg de beste muziek wordt gemaakt. Bij Amerikaanse bands neigt het vaak naar iets té gladjes.

Overigens komen de Stones ook uit Engeland, maar misschien is dat minder duidelijk te horen. Ze putten ook meer uit 'Amerikaanse' invloeden (rhythm & blues) , denk ik. Of zeg ik nu hele domme dingen?

Ik heb een zeeeeeeer duidelijk voorkeur voor Britse(GB) muziek, simpelweg omdat het beste van het beste uit de GB komt. Zie de geschiedenis alleen al: Beatles, Rolling Stones, Genesis, the Who, Pink Floyd, Led Zeppelin, Deep Purple, Van Morrison,
U2, En nu een Radiohead en Coldplay enzzzzzzz Lijkt mij duidelijk.

herman schreef:

Overigens komen de Stones ook uit Engeland, maar misschien is dat minder duidelijk te horen. Ze putten ook meer uit 'Amerikaanse' invloeden (rhythm & blues) , denk ik. Of zeg ik nu hele domme dingen?

Nee hoor je zeg geen domme dingen,
je hebt wel gelijk vind ik.
The Stones putten idd uit Amerikaanse invloeden,
maar The Stones klinken wel echt 'engels' vind ik.
En engelse muziek is over het algemeen goed,
dat geld natuurlijk zeker voor The Stones.

dutch2
Music4ever schreef:
Ik vind dat er in Groot-Brittanië gewoon verreweg de beste muziek wordt gemaakt. Bij Amerikaanse bands neigt het vaak naar iets té gladjes.
Luister dan maar eens naar Pavement, Sonic Youth of Neil Young. Niks gladjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:33 uur

geplaatst: vandaag om 12:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.