Genres / Rock / Progressive Rock
zoeken in:
0
geplaatst: 7 oktober 2012, 14:12 uur
Die toetsenist van RPWL lijkt een beetje op die hypnotiseur van Little Britain
"Look into my eyes my eyes not around the eyes, the eyes" Goeie solo van de beste man!
"Look into my eyes my eyes not around the eyes, the eyes" Goeie solo van de beste man!
0
geplaatst: 1 november 2012, 16:59 uur
John97 schreef:
Iemand al gehoord van Affector? Ze zijn pas met een album gekomen genaamd Harmagedon. Gastmuzikanten zijn o.a Mike LePond (Symphony X) en Ted Leonard (Enchant, Spock's Beard). En Jordan Rudess (Dream Theater), Derek Sherinian en Neal Morse.
(embed)
Iemand al gehoord van Affector? Ze zijn pas met een album gekomen genaamd Harmagedon. Gastmuzikanten zijn o.a Mike LePond (Symphony X) en Ted Leonard (Enchant, Spock's Beard). En Jordan Rudess (Dream Theater), Derek Sherinian en Neal Morse.
(embed)
Dat klinkt best lekker!
Het is een stel klassemuzikanten bij elkaar maar dat zegt lang niet altijd alles. Maar als ik luister naar tracks als 'New Jerusalem', 'Salvation of 'The Rapture' dan denk ik, strak!
Als het oeverloos gezever wordt, soms kenmerkend voor het genre, haak ik af maar daar heb ik ze nog niet op kunnen berappen. Blijvertje

0
geplaatst: 3 november 2012, 12:50 uur
Hoe vaker ik luister, hoe beter 'ie wordt!
Na wat inlezen blijkt er nog een Nederlander op de drumkruk te zitten ook! Colin Leijenaar, die ook drumt bij Neal Morse (live), mept deze CD vol
Ik wordt hier blij van
Is 'Lost In Thought' hier al eens voorbij gekomen
YouTube - Lost in Thought - Blood Red Diamond
Na wat inlezen blijkt er nog een Nederlander op de drumkruk te zitten ook! Colin Leijenaar, die ook drumt bij Neal Morse (live), mept deze CD vol

Ik wordt hier blij van

Is 'Lost In Thought' hier al eens voorbij gekomen

YouTube - Lost in Thought - Blood Red Diamond
0
geplaatst: 7 november 2012, 23:25 uur
Aoria - The constant.
Prog met postrock-invloeden. Toppertje!!!
Met leden van A Swarm of the Sun, October Tide en Katatonia. Lekker melancholisch, ook Anathema hoor je er in. En de stem van de zanger heeft wat weg van Thom Yorke.
Prog met postrock-invloeden. Toppertje!!!
Met leden van A Swarm of the Sun, October Tide en Katatonia. Lekker melancholisch, ook Anathema hoor je er in. En de stem van de zanger heeft wat weg van Thom Yorke.
0
geplaatst: 27 december 2012, 23:11 uur
Interessante documentaire over de hoogtijdagen van de Britse progressive rock.
YouTube - BBC Prog Rock Britannia an Observation in Three Movements
YouTube - BBC Prog Rock Britannia an Observation in Three Movements
0
Misterfool
geplaatst: 30 december 2012, 21:24 uur
: dat is inderdaad een uitstekende documentaire.
0
geplaatst: 1 januari 2013, 16:16 uur
Beste progrockers van MusicMeter, mag ik even jullie aandacht? 
Er is een bandwedstrijd gaande op prog-gebied. Op initiatief van iOpages, ProgWereld, ProgMotion en het label Freia Music is Dutch Exposure opgericht. Het doel: jonge beginnende bands uit het prog/symfo genre uit Nederland bekendheid geven. Uit meer dan 30 aanmeldingen zijn de volgende bands geselecteerd: Sylvium, Profuna Ocean, Summer Breeze Project, Trip Trigger, Incidense, Gallico (zijproject van 5bridges), Thirteen (zijproject van Odyssice) en Armed Cloud, mijn eigen band. Afgelopen 12 december kwam het Dutch Exposure album uit, waarop zij allen ongeveer negen minuten aan nieuwe muziek presenteren.
Het volledige album is te beluisteren op ProgStreaming.com.
Vanaf vandaag, 1 januari, is de poll geopend op de site van ProgMotion en ik wil jullie allen aanmoedigen te gaan stemmen op je vier favoriete bands. 15 februari sluit de poll.
Wat is het doel van Dutch Exposure? Uit de poll komen drie of vier winnaars naar voren die op 23 maart het Dutch Exposure Festival zullen sieren. De jury daar zal de uiteindelijke winnaar belonen met een platencontract bij Freia Music Label.
Hopelijk willen jullie allemaal stemmen, en hopelijk ook nog op Armed Cloud

Er is een bandwedstrijd gaande op prog-gebied. Op initiatief van iOpages, ProgWereld, ProgMotion en het label Freia Music is Dutch Exposure opgericht. Het doel: jonge beginnende bands uit het prog/symfo genre uit Nederland bekendheid geven. Uit meer dan 30 aanmeldingen zijn de volgende bands geselecteerd: Sylvium, Profuna Ocean, Summer Breeze Project, Trip Trigger, Incidense, Gallico (zijproject van 5bridges), Thirteen (zijproject van Odyssice) en Armed Cloud, mijn eigen band. Afgelopen 12 december kwam het Dutch Exposure album uit, waarop zij allen ongeveer negen minuten aan nieuwe muziek presenteren.
Het volledige album is te beluisteren op ProgStreaming.com.
Vanaf vandaag, 1 januari, is de poll geopend op de site van ProgMotion en ik wil jullie allen aanmoedigen te gaan stemmen op je vier favoriete bands. 15 februari sluit de poll.
Wat is het doel van Dutch Exposure? Uit de poll komen drie of vier winnaars naar voren die op 23 maart het Dutch Exposure Festival zullen sieren. De jury daar zal de uiteindelijke winnaar belonen met een platencontract bij Freia Music Label.
Hopelijk willen jullie allemaal stemmen, en hopelijk ook nog op Armed Cloud

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 juli 2013, 19:45 uur
Alweer een jaar progjock op ISKC! Daarom vanavond vanaf tien uur een feestje met de beste nummers uit de uitzendingen van het afgelopen jaar.
Zoals altijd te beluisteren op http://www.iskc.nl/rock.m3u of ISKC Rock Radio - iskc-rock-radio.playtheradio.com
De playlist:
Pink Floyd - On the Run
Twelfth night - We Are Sane
King crimson - Starless
Sparks - When Do I Get to Sing "My Way"
Rush - Xanadu
Marillion - The Invisble Man
The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
Camel - Lady Fantasy
Rainbow - Stargazer
Anekdoten - Hole
Genesis - Entangled
Eloy - Land of No Body
Zoals altijd te beluisteren op http://www.iskc.nl/rock.m3u of ISKC Rock Radio - iskc-rock-radio.playtheradio.com
De playlist:
Pink Floyd - On the Run
Twelfth night - We Are Sane
King crimson - Starless
Sparks - When Do I Get to Sing "My Way"
Rush - Xanadu
Marillion - The Invisble Man
The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
Camel - Lady Fantasy
Rainbow - Stargazer
Anekdoten - Hole
Genesis - Entangled
Eloy - Land of No Body
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 11 juli 2013, 10:33 uur
Een paar gave songs, maar ook een paar monsters.
Leuk dat je Eloy en Twelfth Nigth erin hebt gezet, toch wat onbekendere bands, meestal.
Leuk dat je Eloy en Twelfth Nigth erin hebt gezet, toch wat onbekendere bands, meestal.
0
Misterfool
geplaatst: 20 juli 2013, 13:10 uur
Hoewel ik mij de afgelopen 2 jaar steeds meer in andere genre's ben gaan verdiepen(met name jazz en synthpop/new-wave) merk ik toch dat progressieve rock het genre is waar ik mij het best bij thuis voel.
Binnen Prog ligt mijn voorkeur bij de meer jazz-georiënteerde bands(King Crimson, VDGG) Hoewel ik de typische symfonische rock zoals Yes of ELP ook kan waarderen. Daarnaast hou ik van vlotte composities Natuurlijk is het geen probleem om een nummer langer dan, om maar iets te zeggen, 10 minuten te laten duren, maar geen nutteloze uitweidingen A.U.B. Grootste struikelblok binnen het genre zijn de soms zeer slechte zangers(met name bij Flower kings en aanverwante artiesten
)
Top 5 progrockartiesten zijn op dit momenten.
1. King Crimson
2. VDGG
3. Genesis.
4. Porcupine tree/Steven Wilson
5. Änglagård(slechts 3 albums, maar alle drie een schot in de roos)
Binnen Prog ligt mijn voorkeur bij de meer jazz-georiënteerde bands(King Crimson, VDGG) Hoewel ik de typische symfonische rock zoals Yes of ELP ook kan waarderen. Daarnaast hou ik van vlotte composities Natuurlijk is het geen probleem om een nummer langer dan, om maar iets te zeggen, 10 minuten te laten duren, maar geen nutteloze uitweidingen A.U.B. Grootste struikelblok binnen het genre zijn de soms zeer slechte zangers(met name bij Flower kings en aanverwante artiesten
)Top 5 progrockartiesten zijn op dit momenten.
1. King Crimson
2. VDGG
3. Genesis.
4. Porcupine tree/Steven Wilson
5. Änglagård(slechts 3 albums, maar alle drie een schot in de roos)
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 21 juli 2013, 04:41 uur
Flower King heeft een van de beste zangers die ik ken....
Steven Wilson en John Wetton zijn veel matiger,,,
Steven Wilson en John Wetton zijn veel matiger,,,
0
geplaatst: 21 juli 2013, 12:07 uur
In September komt het Estlandse X-Panda in De Pul in Uden, samen met Profuna Ocean, A Liquid Landscape en Knight Area.
X-Panda is voor een groot deel instrumentaal, maar niet helemaal.
YouTube - X-Panda - Flight of Fancy
X-Panda is voor een groot deel instrumentaal, maar niet helemaal.
YouTube - X-Panda - Flight of Fancy
1
geplaatst: 29 juli 2013, 12:38 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Dat geneuzel van Roine Stolt is juist de reden dat ik een flower kings album niet trek.
0
geplaatst: 29 juli 2013, 12:45 uur
John97 schreef:
Dat geneuzel van Roine Stolt is juist de reden dat ik een flower kings album niet trek.
(quote)
Stolt heeft een redelijk vermoeiende stem inderdaad maar gelukkig komen de meeste zangpartijen van Hasse Fröberg.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 12:49 uur
Het is ook Hans Fröberg die zingt.
Het lijkt wel alsof mensen elkaar napraten als het over The Flower Kings gaat. Ik hoor nooit eens een nieuwe mening.
Goed. Flower Kings vind ik leuk.
En om nou te stellen dat Steven Wilson zo'n waanzinnige zanger is. Over een zeurderige stem gesproken. Gekke proghipster.
Het lijkt wel alsof mensen elkaar napraten als het over The Flower Kings gaat. Ik hoor nooit eens een nieuwe mening.
Goed. Flower Kings vind ik leuk.
En om nou te stellen dat Steven Wilson zo'n waanzinnige zanger is. Over een zeurderige stem gesproken. Gekke proghipster.
0
Misterfool
geplaatst: 29 juli 2013, 13:38 uur
Steven Wilson heeft weliswaar niet de meest technisch begaafde stem, maar ik ken maar weinig stemmen met meer persoonlijkheid. Dus ja, ik vind Steven Wilson een waanzinnige zanger.
Flower Kings vind ik verder ook niet een heel slechte band. Sommige composities kan ik erg goed waarderen. Toch is, hoe cliché dat wellicht mogen zijn, Roine stoltz het grote struikelblok. Een zeurderige, iele zangstem die, vaker wel dan niet, irriteert. Op de albums die (Stardust we are,retropolis, garden of dreams) ik beluisterd heb, is de rol van Hans fröberg verwaarloosbaar. Daarnaast mist de muziek van FK nou juist de vlotheid die een Porcupine tree wel heeft.
Flower Kings vind ik verder ook niet een heel slechte band. Sommige composities kan ik erg goed waarderen. Toch is, hoe cliché dat wellicht mogen zijn, Roine stoltz het grote struikelblok. Een zeurderige, iele zangstem die, vaker wel dan niet, irriteert. Op de albums die (Stardust we are,retropolis, garden of dreams) ik beluisterd heb, is de rol van Hans fröberg verwaarloosbaar. Daarnaast mist de muziek van FK nou juist de vlotheid die een Porcupine tree wel heeft.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 13:42 uur
Oh, je moet de bands ook niet willen vergelijken.
Maar om nou Stolt en Fröberg slechte zangers te noemen.
Ik was er nooit over begonnen als jij het niet in eerste instantie zo gechargeerd neer te plempen. Blijkbaar hebben de Flower Kings en aanverwanten je een keer gekwetst en nu moet je ze op een muziekforum afkatten. Jammer, maar sterkte ermee.

Maar om nou Stolt en Fröberg slechte zangers te noemen.
Ik was er nooit over begonnen als jij het niet in eerste instantie zo gechargeerd neer te plempen. Blijkbaar hebben de Flower Kings en aanverwanten je een keer gekwetst en nu moet je ze op een muziekforum afkatten. Jammer, maar sterkte ermee.

0
Misterfool
geplaatst: 29 juli 2013, 14:03 uur
doe eens niet zo kinderachtig man. Ik geef slechts mijn mening over de muziek. Berichten als de bovenstaande zijn nergens voor nodig.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 14:08 uur
Ik deed een smiley met een tongetje, dan betekent het dat ik een geintje maak.
Jij zette wel expres die opmerking over The Flower Kings neer, om een reactie te krijgen.
Dus je had het kunnen verwachten.
Jij zette wel expres die opmerking over The Flower Kings neer, om een reactie te krijgen.
Dus je had het kunnen verwachten.
0
Misterfool
geplaatst: 29 juli 2013, 14:20 uur
Ik kan het "geintje" niet waarderen en ik zet niet expres opmerkingen neer om een reactie te krijgen. Nogmaals het is nergens voor nodig om het zo op de man te gaan spelen als je het niet met me eens bent.
Het valt me enkel op dat zangers waar ik me aan irriteer(naast FK ook die van The Tangent, en Karmakanic) vaak behoren tot de Flower king familie. Je zou het tegenwoordig haast een Scene, vergelijkbaar met die canterbury scene, kunnen noemen. Überhaupt heeft progrock redelijk vaak zangers/zangeressen er tussen zitten die mij tegenstaan, hoewel het zeker niet altijd de muziek overschaduwd.
Het valt me enkel op dat zangers waar ik me aan irriteer(naast FK ook die van The Tangent, en Karmakanic) vaak behoren tot de Flower king familie. Je zou het tegenwoordig haast een Scene, vergelijkbaar met die canterbury scene, kunnen noemen. Überhaupt heeft progrock redelijk vaak zangers/zangeressen er tussen zitten die mij tegenstaan, hoewel het zeker niet altijd de muziek overschaduwd.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 14:25 uur
Dat klopt, bij progrock is de zanger vaak het grootste probleem bij veel luisteraars.
Ik heb er iets minder moeite mee. Eigenlijk heb ik nog de meeste moeite met Jon Anderson, Geddy Lee en heb ik net Queensryche uit irritatie uitgezet.
Maar ook die zangers hebben weer hun moment, want 80's Rush vind ik te gek, Jon Anderson solo en 80's Yes vind ik ook leuk en tja Geoff Tate: soms vind ik hem te gek en soms haalt hij het bloed onder mijn nagels vandaan.
Bij Tangent is het overigens ook niet Roine die zingt, en speelt hij slechts op 1 of 2 platen mee.
Maar inderdaad, die zanger (ben even de naam kwijt) is niet erg goed.
Ik vind daarentegen juist Roine Stolt het sterkst binnen Tangent.
Bij de Flower Kings is het toch voornamelijk Hans Fröberg die alles zingt.
Ik speel overigens helemaal niet op de man. Dat je dat eruit haalt, vind ik erg bijzonder.
Ik heb er iets minder moeite mee. Eigenlijk heb ik nog de meeste moeite met Jon Anderson, Geddy Lee en heb ik net Queensryche uit irritatie uitgezet.
Maar ook die zangers hebben weer hun moment, want 80's Rush vind ik te gek, Jon Anderson solo en 80's Yes vind ik ook leuk en tja Geoff Tate: soms vind ik hem te gek en soms haalt hij het bloed onder mijn nagels vandaan.
Bij Tangent is het overigens ook niet Roine die zingt, en speelt hij slechts op 1 of 2 platen mee.
Maar inderdaad, die zanger (ben even de naam kwijt) is niet erg goed.
Ik vind daarentegen juist Roine Stolt het sterkst binnen Tangent.
Bij de Flower Kings is het toch voornamelijk Hans Fröberg die alles zingt.
Ik speel overigens helemaal niet op de man. Dat je dat eruit haalt, vind ik erg bijzonder.
0
geplaatst: 29 juli 2013, 14:33 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Dat klopt, bij progrock is de zanger vaak het grootste probleem bij veel luisteraars.
Is het niet zo dat bij elk genre de waardering voor de zanger strikt persoonlijk is?
Toegegeven: progrock vraagt wat extra's van een zanger en beginnende bandjes vallen vocaal soms hopeloos door de mand. Maar bij alle bands die in jullie discussie worden genoemd zitten zangers die (op zijn minst bij een deel van de aanhang) gewaardeerd worden.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 14:36 uur
Absoluut. Maar nu las ik laatst weer ergens dat de zang van IQ tegenvalt.
Puur persoonlijk dus, want ik vind het wel weer een goede zanger.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 juli 2013, 14:41 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Ook tot pakweg Subterranea?
0
geplaatst: 29 juli 2013, 14:43 uur
Om het nog subtieler te maken: 
Ik hou van Yes en ben gehecht geraakt aan de zang van Jon Anderson; die past perfect bij de muziek. Maar ik weet nog goed dat ik bij mijn allereerste kennismaking met Yes de zang van Anderson maar zozo vond ...

Ik hou van Yes en ben gehecht geraakt aan de zang van Jon Anderson; die past perfect bij de muziek. Maar ik weet nog goed dat ik bij mijn allereerste kennismaking met Yes de zang van Anderson maar zozo vond ...
0
geplaatst: 29 juli 2013, 15:14 uur
Mijn eerste kennismaking met de stem van Jon Anderson was in de samenwerking die hij had met Vangelis. In eerste instantie moest ik erg aan zijn stem wennen. Een hoge stem die wat aan engelen deed denken. Gaande weg raak je aan een stem gewend en kom je indedaad tot de conclusie dat het een prima stem is mits hij gebruikt wordt in een bepaalde muzikale context.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 juli 2013, 15:28 uur
Ik vind Jon op zijn best op zijn soloplaat Animation. 

0
Misterfool
geplaatst: 29 juli 2013, 15:46 uur
En laten we ze zijn ijzersterke gastrol op Lizard van King Crimson niet vergeten.
* denotes required fields.