MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Wie is de beste (hard)Rockzanger ?

zoeken in:
ClassicRocker
Freddie Mercury en Robert Plant.

Hij heeft niet zozeer de mooiste stem in rockland maar altijd wel vol emotie: J Mascis.

Na zangers als Ian Gillan, Robert Plant en Freddie Mercury dacht ik toch alles wel gehoord te hebben, als het gaat om bombastisch uitpakken, maar Ronnie James Dio ging daar nog eens overheen. Hij kon dat wel als geen ander, in zijn genre, waarmaken, vond ik. Toch typisch Italiaans, misschien, dat opera achtige?

Volgens mij kreeg je daarna zangers(?) die zich uitputten in gegrom (grunt) en dergelijke extremiteiten, want wat konden ze anders doen om zich nog te onderscheiden?

Trouwens, in Soul muziek maken ze doorgaans dan wel geen gebruik van vervormde gitaren, maar als bepaalde rhythm and blues, soulzangers uitpakken, dan kan het gros van de rockzangers zich beter bergen.

Een zanger die je niet vaak hoort noemen (bleef wat in de schaduw van anderen) en die je net zo goed Soul als Rockzanger kunt noemen, is Glenn Hughes. Soms ook wat al te zeer over the top, maar zeer veelzijdig en emotioneel krachtig. Luister maar eens naar zijn uitvoering van A Whiter Shade of Pale.

Steve Mariott en Terry Reid (de oorspronkelijk beoogde zanger voor Deep Purple en Led Zeppelin!) zijn andere favorieten op heavy rock gebied en Mick Jagger en Joe Cocker mogen zeker ook niet onvermeld blijven.

In Nederland; Michel van Dijk, Herman Brood, in z'n begintijd, vanwege z'n overgave en zeggingskracht. George Kooymans spreekt me melodisch aan en Barry Hay ook weer wat zeggingskracht en showmanship betreft, maar wel tamelijk beperkt, verder.

Het zal wel aan mij liggen, maar van de huidige lichting wil me er niet zo gauw een te binnen schieten.

andrez schreef:

Volgens mij kreeg je daarna zangers(?) die zich uitputten in gegrom (grunt) en dergelijke extremiteiten, want wat konden ze anders doen om zich nog te onderscheiden?.

Ultieme logica, natuurlijk. Omdat Dio niet te overtreffen was, gingen zangers maar grunten en dergelijke om zich toch maar te kunnen onderscheiden.

Eén ding er uit pikken en daar dan misplaatst de draak mee steken. Prima, weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb.

Natuurlijk is het één niet alleen maar het gevolg van het ander, maar in het hardrock, metal genre is er zeker sprake van de overtreffende trap. Steeds sneller, ruiger, bombastischer. Je willen onderscheiden van anderen is daarbij een motief. Plenty metal groepen die dat ook beweerden.

Trouwens, in de hele popmuziek zie je dat.

andrez schreef:
...
Natuurlijk is het één niet alleen maar het gevolg van het ander, maar in het hardrock, metal genre is er zeker sprake van de overtreffende trap. Steeds sneller, ruiger, bombastischer. Je willen onderscheiden van anderen is daarbij een motief. Plenty metal groepen die dat ook beweerden.
...

Dat klopt inderdaad, maar in je eerste bericht leek het alsof je zei dat de tweede alinea een conclusie was van je eerste. M.a.w. dat Ronnie James Dio zo goed was dat de andere zangers het maar extremer probeerden om zich toch nog te kunnen onderscheiden, anders stonden ze toch maar in de schaduw van Dio.

Zo vatte ik het toch op, zal wel aan mij liggen

Hawkhead
andrez schreef:

In Nederland; Michel van Dijk, Herman Brood, in z'n begintijd, vanwege z'n overgave en zeggingskracht. George Kooymans spreekt me melodisch aan en Barry Hay ook weer wat zeggingskracht en showmanship betreft, maar wel tamelijk beperkt, verder.

Het zal wel aan mij liggen, maar van de huidige lichting wil me er niet zo gauw een te binnen schieten.

Vergeet je Bert Heerink niet? Vandenberg was niet mijn smaak, maar wat een stem heeft die man (inmiddels wel iets minder geworden). Qua hardrock zou ik in Nederland geen betere kunnen bedenken.
Michel van Dijk's stem is na het clean worden ook een stuk cleaner geworden, vind ik (vond hem vroeger nog lekkerder klinken). Herman Brood: geweldige, karakteristieke stem (klonk alsof hij op de WC een grote boodschap zat te doen, met die afgeknepen stem) en George Kooymans vind ik een van de mooiste stemmen hebben die ik ken, hoor hem liever dan Barry Hay (hoewel die natuurlijk ook erg goed klinkt).

@bennerd: OK, bij deze rechtgezet. Het was meer zo dat er aan de zangstijl van Dio, naar mijn idee, niet veel meer toe te voegen viel, voor zangers in dat genre. Maar ik heb hard rock, heavy metal sindsdien niet meer op de voet gevolgd, dus kan ik me vergissen.

@Hawkhead: Bert Heerink nog eens live gezien met Vandenberg (in een schuur te Marknesse!) en die kon zich inderdaad meten met de beste Amerikaanse heavy zangers.

Ja, Herman Brood viel helemaal samen met wat hij deed, maar later toch wat minder.

De lage, wat monotone stem van Barry Hay is wel mooi als contrast bij de hoge, melodieuze stem van Kooymans.

Kaz Lux!

geldt dan ook metal? tony kakko

anders: tom chaplin

Stijn_Slayer
andrez schreef:
Kaz Lux!

Edwynn schreef:
Mike Patton kan daarnaast ook eens zeer veel muziekstijlen prima aan.

Een levende legende inderdaad

Beste Hardrock zanger? Daar hoef je niet eens een forum over te beginnen, Bon scott natuurlijk!!!

Beste gewone rockzanger? Tja zal het niet weten, Anthony Kiedis heeft een hele mooie stem

Snoeperd schreef:
Beste Hardrock zanger? Daar hoef je niet eens een forum over te beginnen, Bon scott natuurlijk!!!

Beste gewone rockzanger? Tja zal het niet weten, Anthony Kiedis heeft een hele mooie stem

Beste rockzanger: Bon Scott. Nogmaals, de leden van de groep hebben het zelf tot vervelens toe herhaald: AC/DC = rock / rock 'n' roll!!

Wel behoorlijk harde rock n roll dan. Of harde blues.

Dat noemen wij dus gewoon hardrock.

Stijn_Slayer
Ozzy noemt zichzelf ook rock n roll...

Dan denk ik toch aan Chuck Berry, Little Richard etc.

Rock n roll bekt gewoon lekker, het is inderdaad hardrock.

!! Harde rock en hardrock zijn niet hetzelfde.
AC/DC - met BS, daarna was m'n interesse voor de groep veel minder - heeft welgeteld één echt hardrock-nummer, en dat is Highway to Hell. Eventueel komt ook nog Dirty Deeds in de buurt.
Nummers als Let There Be Rock, Riff Raff, Walk All Over You, B-B-Boogie,...: rock en hard, maar alleen al door het tempo zeker geen hardrock.
Gone Shootin', Down Payment Blues,...: stevige blues.
En verder hoeft er weing commentaar bij het aantal keren dat 'rock 'n' roll' in de titels van nummers voorkomt.
Maar de vergelijking met hardrock als Iron Maiden en consoorten gaat niet op...

Feit is wel dat de groep altijd heel populair geweest is bij het hardrock-publiek. Met als gevolg dat Highway to Hell op hun site is gestemd tot het beste AC/DC-nummer ooit. Bijzonder, bijzonder, bijzonder spijtig vind ik dat. Het komt niet tot aan de enkels van pakweg Let There Be Rock. Het hardrock-publiek denkt daar echter anders over...

NB: ik was er 12 toen BS stierf, en heb daar toen de nodige tranen voor gelaten. Op die leeftijd nooit beseft dat zulke mensen ook konden dood gaan...

Stijn_Slayer
Iron Maiden is dan ook geen hardrock....

Ik vind het wat vergezocht. De scheidslijnen tussen rock, hardrock en blues zijn aan de grenzen erg dun. Maar AC/DC is in mijn beleving echt hardrock.
Iron Maiden is metal. Misschien is dat wat de verwarring veroorzaakt.

Buffalotid
Ian Gillan en DIO

Josh Homme heeft een heerlijke stem. Afgelopen jaar op Lowlands gezien, geweldig.

Ik geef mijn voorkeur aan:

1. James Michael van Sixx: A.M. (Deze zou ik zeker eens checken, zoek eens op Sixx:AM - Gril With Golden Eyes, of Dead Mans Ballet).

2. Steven Tyler - Aerosmith

3. Tom Keifer - Cinderella

4. Axl Rose - Guns N' Roses

RQA
Till Lindemann van Rammstein natuurlijk!!!

Overmatig hoofdlettergebruik aangepast. Hou je in aub, RQA.

Nederlands is met een hoofdletter, jongeman of -vrouw. En niet zoveel uitroeptekens na elkaar, dat staat zo basisschool. Eentje is genoeg.

Overigens zal ik de vraag die in dit topic gesteld wordt beantwoorden:

(afbeelding)

Misterfool
Ha, Frank Zappa wint van Damon met:

(afbeelding)

Maar als ik serieus een lijstje zou moeten geven van hardrockzangers die ik het beste vind:

Robert plant
Ian Anderson
Bruce dickinson
Peter Hammill
Freddie Mercury

Boze reacties (en flauwe reactie) verwijderd. RQA, zoals ik al zei: het is niet de bedoeling om je berichten uitsluitend met hoofdletters te schrijven.

RQA
Komaan zeg,ik zet in hoofdletters wat in hoofdletters moet zijn bv.:Rammstein,Till Lindemann...
Zo te zien niet goed opgellet in school?

RQA schreef:
Komaan zeg,ik zet in hoofdletters wat in hoofdletters moet zijn bv.:Rammstein,Till Lindemann...
Zo te zien niet goed opgellet in school?

Omdat ik het heb aangepast ja. Zo stond het er niet. Maar als je het er niet mee eens bent, stuur je maar een PM.

Roger Daltrey.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:20 uur

geplaatst: vandaag om 14:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.