MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Kronos schreef:
Daar wordt de tijd genomen voor een nummer met melodie.

Beluister The Engine of Death (nummer 2 van het album) nog eens, er zit onder het geweld nog aardig wat melodie verwerkt. Het is ook een echt groeialbum, je moet wat wennen aan de overvolle productie en het geblast. Na een aantal luisterbeurten zou je een hele hoop dynamiek en andere interessante dingen moeten ontdekken. Wrath is zelfs een grindcore-'hitje'.

Niet té snel opzijleggen is de boodschap.

wat een fabuleus gegeven, dat 'perceptie'. Ik vraag me bij Shift zelfs regelmatig af of ik nog wel echt grindcore zit te luisteren, omdat het zo melodieus is...

(Closer to the End bijvoorbeeld, Fight Terror with Terror, of de tweede helft van Ett Inflammerat Sår)

andnino schreef:
Ik vraag me bij Shift zelfs regelmatig af of ik nog wel echt grindcore zit te luisteren, omdat het zo melodieus is...

Nagel op de kop.

bennerd schreef:
Beluister The Engine of Death (nummer 2 van het album) nog eens, er zit onder het geweld nog aardig wat melodie verwerkt.

En zelfs afwisseling! Maar, er wordt geen tijd voor genomen. Het ontbreekt in mijn ogen aan opbouw. Maar vooral dat constante geschreeuw wekt bij mij zo'n weerstand op dat ik het alleen maar snel opzij wil leggen. Ik geloof zo dat dit een 'groeiplaat' is, maar ik heb betere dingen te doen (te beluisteren) dan daar op te gaan zitten wachten.

Geef mij maar wat afwisseling in een track van anderhalve minuut dan veel afwisseling in een track van zeven minuten. Maar goed, het is maar wat je ding is he, best begrijpelijk dat je er niets mee kan.

Ik vind het persoonlijk wel een hele verademing tussen al de andere albums in dit topic.

Ik vind het persoonlijk wel een hele verademing tussen al de andere albums in dit topic.

Heb je die allemaal beluisterd? Zie namelijk nooit een reactie van je.

Nope, ik lees een omschrijving, probeer wat op youtube te vinden en als ik dan toch wat overtuigd geraak beluister ik het album. Het probleem is dat ik echt niets kan met dingen à la Cult of Luna (post-metal of hoe dat ook heet), progressieve dingen, doom metal en ook betrekkelijk wat oudere platen.

Even het lijstje overlopen: In Chains vond ik niet slecht, maar ook niet super (heb ik uitgelegd in een bericht bij het album), Cephalic Carnage kende ik al, maar heb ik nog niet degelijk beluisterd, X Japan vond ik verschrikkelijk, Grizzly Twister heb ik nog maar 1 draai gegeven, die eerste indruk was slechts matig, Cormorant sprak mij dan weer helemaal niet aan. *Ademt in*

Met Cyclone Temple kan ik ook niets, Infernal Majesty was dan wel weer goed. Sigh was verschrikkelijk (heb ik ook uitgelegd bij het album). Solace, Thorns, Vektor heb ik nog niet geprobeerd, maar ik sta ook niet echt te springen om die te beluisteren. Forbidden moet ik nog steeds proberen, Rage is verschrikkelijk. Melechesh spreekt mij helemaal niet aan, idem voor Exotic Animal Petting Zoo en Fall of Efrafa. Hectic Patterns sprak mij ook nog niet echt aan, maar zal ik zeker nog proberen.

Ik weet het, het is dubbel dat ik hier sta te roepen dat je bij Nasum meerdere keren moet luisteren terwijl ik zelf ook niet echt open sta voor andere albums, maar het is de eerste keer sinds Infernal Majesty dat ik nog eens enthousiast geraakte van een album uit dit topic, en ik ben gewoon een Nasum-groupie/fanboy En verder heb ik gewoon nog een hele hoop andere dingen om te beluisteren (voor recensies en dergelijke), ben ik momenteel bezig de rap & hip-hopscene te verkennen.

Je hebt ook groot gelijk dat je weinig reacties ziet van mij, ik zal er eens wat aan werken

Ik heb hem een keer langs laten komen, en hij valt me eigenlijk heel erg mee!! Het hoofd gaat toch wel op en neer!! Daarbij doet het me erg denken aan die goede oude tijd met m'n hardcore vriendje!! Lekker beuken in de pit!!

Nasum is/was een van de allerbeste grindcore acts ooit. Voldoende afwisseling, zelfs melodie en toch explosief. Klasseplaat van een een klasseband.
Ja, ik kende Nasum al, maar ik bezit het album (nog) niet. Dit is een mooie aansporing.

Update:

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos : Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen : Sigh - Scenes From Hell (2010)
week 10 (07/02/2010): Fza : Solace - Further (2000)
week 11 (14/02/2010): HammerHead : Thorns - Thorns (2001)
week 12 (21/02/2010): phantasia : Vektor - Black Future (2009)
week 13 (28/02/2010): Dexter : Forbidden - Green (1997)
week 14 (07/03/2010): paulisdik : Rage - The Missing Link (1993)
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora : Melechesh - Sphynx (2003)
week 16 (21/03/2010): aslan : Hectic Patterns - Random (2008)
week 17 (28/03/2010): trebemmit : Exotic Animal Petting Zoo -... (2008)
week 18 (04/04/2010): Joy4ever : Fall of Efrafa - Elil (2007)
week 19 (11/04/2010): andnino : Nasum - Shift (2004)
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa :
week 21 (25/04/2010): progressive :
week 22 (02/05/2010): lykathea :
week 23 (09/05/2010): horned_reaper :
week 24 (16/05/2010): Gajarigon :
week 25 (23/05/2010): Sammael :
week 26 (30/05/2010): Lau1986 :
week 27 (06/06/2010): Edwynn :
week 28 (13/06/2010): Scython :
week 29 (20/06/2010): Them :
week 30 (27/06/2010): MichelDumoulin :
week 31 (04/07/2010): wizard :
week 32 (11/07/2010): Guinness1980 :
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): master-rens:
week 36 (08/08/2010): leander? :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau
week 39 (29/08/2010): Kingsnake :

Bedankt voor de update bennerd, dat maakt opzoekwerk een stuk makkelijker. Ook leuk is als er een permalink bij de albums naar het forumtopic wordt geplaatst.

andnino schreef:

[...] (grindcore) [...] dit genre nog welgeteld nul keer vertegenwoordigd in dit topic [...]

Tsja, men kan gaan sub-gerne komma-neuken, en men kan muziek min of meer in gernes indelen. In dit laatste geval is grindcore wel degelijk een gerne, en metal een ander, met ieder zijn bijbehorende subculturen, die mijn inziens weinig met elkaar hebben. Althans, dat was mijn ervaring in de jaren 90. Natuurlijk, muzikaal gezien heeft grindcore ook invloeden die uit de extreme metal stammen, en halverwege jaren tachtig was er even een beetje een wisselwerking tussen de metal scene en die van de hardcore. Ook was er wel eens een headbanger die naar Napalm Death luisterde, zoals ondergetekende zelf. Maar het waren toch vooral twee totaal verschillende scenes, met eigen labels, eigen festivals en eigen publiek. Ik veronderstel dat dat toch nog steeds zo is? Of vergis ik me, en kan Nasum zo op Graspop?

Ik ga zoals steeds in dit topic ook hier weer zonder vooroordelen en met open geest naar luisteren, vooral de verwijzing naar Scum van Napalm Death maakt me nieuwsgierig, maar de wijsheid van de ervaring doet me geen al te hoge verwachtingen koesteren, om het zacht uit te drukken...

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Maar het waren toch vooral twee totaal verschillende scenes, met eigen labels, eigen festivals en eigen publiek. Ik veronderstel dat dat toch nog steeds zo is? Of vergis ik me, en kan Nasum zo op Graspop?

Ik denk toch dat grindcore intussen kan gezien worden als een subgenre van metal. De moderne grindbands (Nasum, Rotten Sound, Gadget, ...) klinken meer metal dan de klassieke (oude Napalm Death, oude Extreme Noise Terror, ...), naar mijn mening.

En neen, Nasum kan niet meer op Graspop

Ik zoek normaal altijd meteen het album op, maar in dit geval toch eerst eens naar het clipje van track 5, Wrath, gepiept. Ik weet dus niet of dit representatief is voor het gehele album, maar buiten het geschreeuw van de zanger klinkt dit wel erg erg Metal ja!

Over het algemeen is het wat meer geblast (en iets meer tempo) dan in Wrath, maar het is representatief genoeg voor de rest van het album ja

Hakken, zagen, beuken, slopen, schoppen, springen, rennen, een modderpoel daar krijg ik zin in als ik Nasum luister!!

Voor nu weer ff een paar dagen rust!

Ik ben benieuwd hoe dat plaatje klinkt, alleen heb weinig tijd (lees: maak weinig tijd) om metal album van de week telkens te luisteren.

Voor een door andnino met Extremiteitsklasse A label bestempeld album had ik erger verwacht

Ik vind deze nog goed te pruimen. Vooral af en toe een nummertje uit dit album randomplay tussen andere door mij geliefde metal songs door is lekker heftig.
Het album in zijn geheel bekeken, of beter gezegd beluisterd, vind ik wel lang duren. 24 nummer in 37 minuten is voor mij toch echt teveel in dit gerne om het boeiend te houden. Maar van deze mannen kan ik toch wel een nummertje of 4 - 5 achter elkaar draaien, en er ook nog van genieten. Een hele prestatie in een gerne dat me eigenlijk helemaal niet ligt. Ik vind die bewering: "de Napalm Death van de huidige tijd" dan ook zeer terecht en verdiend.

Heb nog geen tijd gehad om het metalbum van de week te zoeken en te luisteren. Dit weekend maar eens doen.

Cabeza Borradora schreef:
Voor een door andnino met Extremiteitsklasse A label bestempeld album had ik erger verwacht

Ik had voor jullie juist een heel catchy album uitgezocht

Volgende ronde doen we Grind Finale?

En dat allemaal in een metaal-topic.

Morgen ben ik aan de beurt zien ik...nog voorkeuren???

Wat aparts graag.

Iets oudere metal graag.

Death Breath - Stinking Up the Night , je keuze uit de vorige ronde was een leuke, die ik af en toe nog wel eens draai. Dus de verwachtingen zijn alvast hoog gespannen, maar trek je dat vooral niet aan

*slik*

Misschien niet zo'n handige vraag!

Metal met ideologie graag. En filosofische onderbouwing.

Gewoon iets beters dan alles wat hier al voorbij is gekomen en ik ben content.

Voor mij een album met vijftien tracks, duur van dertig minuten, graag iets catchy, zonder instrumentale in- en outro, geen interludes, geen cleane zang, track drie moet precies vier minuten en twee seconden duren.

Of gewoon een plaat die je zelf goed vindt

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.