MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
leander?
Als echt te veel mensen achterliggen moeten we misschien toch maar een rustweek doen? Mij maakt het niet uit.

Welnee, knal er in die plaat!!!

Vind ik ook. Het is hier "metal album van de week".

Niet "metal album van de twee of drie weken want sommigen kunnen niet bijhouden".

We hebben trouwens pas nog een rustweek gehad.

Ik heb nu 3 rustweken om van alle metal te gaan genieten.

Gisteren begonnen met een concert van Raven

Zometeen beginnen aan Voivod. Had die cd vorige week al gedownload, maar toen crashte mijn computer. Gelukkig heb ik alle bestanden terug, behalve de dingen die op het bureaublad stonden, en daar was Voivod eentje van.
Ben nog steeds benieuwd naar Voivod, ook naar het komende MAvdW trouwens.

Sir Spamalot (crew)
Jij ook al? Mijn computer was ook gecrasht, er zit iets in de lucht zeker? Nieuwe modem en volledige systeemnazicht hebben alle problemen opgelost. Laatste week vakantie is vandaag ingegaan en ik maak me sterk dat ik mijn achterstand (7 albums vanaf Enslaved) wel zal inhalen. Ik heb ze afgelopen weekend al eens gedraaid.

leander?
Goedemorgen beste mensen,
na veel getob en getwijfel ben ik gisteravond laat, na het her-, en nog maar een keer herbeluisteren van ruim een half dozijn albums uiteindelijk tot mijn keuze gekomen voor het metalalbum van de week. Voor het doorhakken van de knoop heb ik dan maar even gekeken naar het aantal MAvdW regulars dat al bekend was met het album. Meestal waren dit er 4 á 5, maar in één geval slechts één. Sorry Tom (Joy4ever), maar dat is hem dus maar gewoon geworden.

En wat is de connectie tussen mij en Joy? Juist, postmetal. Ik hoor jullie al huiveren Je hebt liefhebbers en je hebt mensen die zich af blijven vragen wat er toch zo interessant zou moeten zijn aan het, voor diegenen misschien wel saai aandoende, subgenre. Getuige de, ietwat matige, reacties op, mijns inziens, meesterwerk Elil van Fall of Efrafa (mogen het een paar komma's meer zijn?).
Hoe dan ook hoop ik dat leden van de tweede groep toch nog iets moois horen in mijn keuze, die al een stuk compactere songs bevat dan laatstgenoemde release.

Welnu, ik houd jullie niet langer in spanning..

Year of No Light - Nord (2006)

(afbeelding)

Zoals je bij de informatiepagina van het album kunt lezen en wellicht ook weet op te maken uit de songtitels, is dit een band van Franse bodem. Om precies te zijn de zuid-westfranse wijnstad Bordeaux. Geen land met een enorme postmetal scene, maar wel een met een, voor zo ver ik weet, heel aardige blackmetal scene. Ik legde hierboven even de vergelijking met Fall of Efrafa, maar veel verder dan dat ze vanaf heden beiden Metal Album van de Week zijn (geweest) en beiden onder de noemer postmetal vallen gaat die nu ook weer niet. De blackmetal invloeden zijn heel duidelijk hoorbaar, meta name in de, overigens eveneens Franse, vocalen en de duistere sfeer die rond het album hangt. Gelukkig is het niet alleen maar sfeer met blackmetal vocalen, maar wordt er ook nog eens enorm "levendig" gedrumd en prachtig gegitaarrift Aan een verdere muzikale beschrijving ga ik me helemaal niet wagen, ga hem maar gewoon luisteren zou ik zeggen

(afbeelding)

(Mocht iemand overigens geintresseerd zijn in de albums die zijn afgevallen, ik informeer je met alle plezier )

leander? schreef:
yonl_2010.jpg[/img]

(Mocht iemand overigens geintresseerd zijn in de albums die zijn afgevallen, ik informeer je met alle plezier )

Dan geef je misschien wel iets moois weg voor een volgende ronde

Guinness1980 schreef:
Ik heb nu 3 rustweken om van alle metal te gaan genieten.

Gisteren begonnen met een concert van Raven

Dammit, jij wel was het wat?

Dinsdag Anthrax, dat word ook leuk!

Ahhh, had ik ij deze nog niet gestemd..toevallig heb ik gister nog geluisterd naar deze plaat!!

Ik heb al veel goeds gehoord van deze band (hun laatste staat hier nog in de wachtrij), maar nog nooit iets van beluisterd. Maar daar gaan we dus zometeen verandering in brengen. Ik heb er alleszins zin in.

Lau1986 schreef:
(quote)

Dammit, jij wel was het wat?

Dinsdag Anthrax, dat word ook leuk!

Was zeker wat!
Net geen anderhalf uur gespeeld. En volgens mij voor de eerste keer deze tour 'Faster Than the Speed of Light' in de setlist!

Veel plezier bij Anthrax, die komen helaas niet hier in de buurt.

OT: Album ga ik zometeen beluisteren.

Ik ben nu halverwege de eerste luisterbeurt.
Instrumentaal gezien vind ik het best goed, ik verdraag alleen die zang niet zo.
Vooral Traversée vind ik een goed nummer.

Van de week nog eens een kans geven.

Ik heb nu nog één rustweek op het werk te gaan en dan beginnen mijn drie weken vakantie waarin ik meer tijd heb voor het echte werk; muziekjes opzoeken en beluisteren.

Intussen loopt het album van leander? hier al binnen. Ik ben weer benieuwd.

Sorry mensen, ik heb het nogal druk de laatste tijd.
En ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo vaak op het forum van MM zit, en daardoor dit vergeten ben.

Als jullie het goed vinden kan ik vandaag/morgen nog wel een album posten, zijn vast wel mensen die twee albums van de week willen luisteren

Wat mij betreft oké...Year of no Light ken ik al een tijdje!!

Of anders gewoon doorschuiven naar volgende week en de beurt van leander? voor je rekening nemen?

Dat lijkt mij ook het beste. Twee albums deze week is volgens mij echt teveel van het goede.

Gewoon omwisselen met leander? dus wat mij betreft.

leander?
Ja, dat lijkt me handiger.

Voilà, deze week is exclusief voor jouw album, leander.

Tenzij er dus plots nog een meerderheid te vinden zou zijn voor twee albums deze week, ziet de nieuwe update er alsvolgt uit:

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos : Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen : Sigh - Scenes From Hell (2010)
week 10 (07/02/2010): Fza : Solace - Further (2000)
week 11 (14/02/2010): HammerHead : Thorns - Thorns (2001)
week 12 (21/02/2010): phantasia : Vektor - Black Future (2009)
week 13 (28/02/2010): Dexter : Forbidden - Green (1997)
week 14 (07/03/2010): paulisdik : Rage - The Missing Link (1993)
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora : Melechesh - Sphynx (2003)
week 16 (21/03/2010): aslan : Hectic Patterns - Random (2008)
week 17 (28/03/2010): trebemmit : Exotic Animal Petting Zoo -... (2008)
week 18 (04/04/2010): Joy4ever : Fall of Efrafa - Elil (2007)
week 19 (11/04/2010): andnino : Nasum - Shift (2004)
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa : Minsk - With Echoes in the Movement... (2009)
week 21 (25/04/2010): progressive : Pagan's Mind - Enigmatic : Calling (2005)
week 22 (02/05/2010): lykathea : Russian Circles - Geneva (2009)
week 23 (09/05/2010): horned_reaper : Circus Maximus - Isolate (2007)
week 24 (16/05/2010): Gajarigon : Stolen Babies - There Be Squabbles Ahead (2006)
week 25 (23/05/2010): Sammael : Mortifera - Vastiia Tenebrd Mortifera (2004)
week 26 (30/05/2010): Lau1986 : Viraemia - Viraemia (2009)
week 27 (06/06/2010): Edwynn : Enslaved - Frost (1994)
week 28 (13/06/2010): Scython : Vanden Plas - The Seraphic Clockwork (2010)
week 29 (20/06/2010): Them : Dead Head - Depression Tank (2009)
week 30 (27/06/2010): R u s t w e e k
week 31 (04/07/2010): Guinness1980 : Manilla Road - Mystification (1987)
week 32 (11/07/2010): wizard : Leatherwolf - Leatherwolf (1985)
week 33 (18/07/2010): essence : Black Breath - Heavy Breathing (2010)
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 : Voivod - The Outer Limits (1993)
week 35 (01/08/2010): leander? : Year of No Light - Nord (2006)
week 36 (08/08/2010): master-rens :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau :
week 39 (29/08/2010): Nehbur :
week 40 (05/09/2010): Guess Who :
week 41 (12/09/2010): korenbloem :

Ik stem ook voor "omwisselen"

Leuke introductie van leander?! De nieuwsgierigheid is weer aangewakkert. Het hoeft niet altijd in het favoriete straatje te liggen om leuk te zijn. Integendeel zelfs. De laatste vijf weken zijn er erg goede albums aangebracht die wel in mijn straatje liggen, maar toch wel een beetje te grijs zijn om van "ontdekkingen" te spreken. Wat ik leuk vind aan een topic als dit is met dingen in aanraking te komen die juist uit die grijze massa uitspringen. Daar ontbreekt het de laatste weken dus toch wel aan. Al vind ik deze tweede ronde wel supersterk. Ik raak er maar niet uit de beste 10 te selecteren , laat staan ze ook nog te rangordenen...

Cabeza Borradora schreef:
De laatste vijf weken zijn er erg goede albums aangebracht die wel in mijn straatje liggen, maar toch wel een beetje te grijs zijn om van "ontdekkingen" te spreken.

Ik zou van die vijf laatste weken de albums van voor 2000 die zijn gepasseerd alles behalve grijs noemen. Manilla Road vind ik toch wel apart. Voivod en Leatherwolf zeker ook. Volgens mij wel albums die wat tijd nodig hebben om te rijpen.

Maar ik vind de hele tweede ronde ook erg sterk. Over het algemeen genomen sterker dan de eerste denk ik. Reden genoeg om binnen anderhalve maand aan een derde ronde te beginnen.

Momenteel heb ik trouwens Melechesh nog eens opstaan. Ik vind het wel goed, maar heel dikke vrienden ga ik met Sphynx waarschijnlijk nooit worden. De zang vind ik echt te ver weg zitten, het geluid van de slaggitaar niet mooi, de nummers te vaag.

Kronos schreef:

Ik zou van die vijf laatste weken de albums van voor 2000 die zijn gepasseerd alles behalve grijs noemen. Manilla Road vind ik toch wel apart. Voivod en Leatherwolf zeker ook. Volgens mij wel albums die wat tijd nodig hebben om te rijpen.

Die van Voivod moet ik eerlijkheidshalve nog beluisteren, maar daar ik vroeger al helemaal niet warm werd van Voivod, ontbreekt het me momenteel een beetje aan moed
Verder vind ik ook die van Manilla Road en Leatherwolf goede albums, die ik ondertussen reeds meerdere malen beluisterd heb. Ze bezitten ook een zekere originaliteit, voldoende gitaarsolo's, afwisseling, en bij Leatherwolf ook nog eens de door mij (en in horror-films) zo geliefde gilletjes, en ondanks dit alles maken ze toch zeer weinig in mij los, het raakt me niet tot in mijn metalen zieltje, omdat het totaalplaatje toch te grijs is. Leatherwolf heb ik toen der tijd zeker gehoord, en heeft mij toen al niet overtuigd, en Manilla Road heb ik zeker en vast reeds eerder (onbewust) tegengekomen, maar me blijkbaar ook niet voldoende opgevallen om wat opzoekwerk te doen.
Zeer degelijke, stevige albums, waarbij ik niet het gevoel krijg dat ik iets gemist had.

Cabeza Borradora schreef:
Zeer degelijke, stevige albums, waarbij ik niet het gevoel krijg dat ik iets gemist had.

Dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Het zijn net niet de helemaal grote vissen.

En zo heeft iedereen z'n eigen voorkeuren. Ik vond de afgelopen weken de tot nu toe leukste weken van dit topic.
Nu ik mijn top-10 eens bekijk, geloof ik dat ik de meeste albums die daarin terecht gekomen zijn, qua stijl redelijk in het straatje liggen van wat ik normaal ook beluister. Niet dat ik andere albums niet waardeer, maar het hoeft van mij niet per se altijd extremer of gekker of nog raardere toeters en bellen.

Zo is het maar net...ik ga meer voor de eerste gedeelte!!

Toch blijf ik het leuk vinden om bv leatherwolf te luisteren (net mee begonnen, moest me er wel toe zetten)

Ach ja, als je Leatherwolf niet leuk blijkt te vinden...het is ook maar een plaatje van een dik half uur.

Heb zonet Year of no Light beluisterd. Eerlijk gezegd vond ik de instrumentale delen het mooist, de zang deed een beetje afbreuk aan het geheel. Zal er vaker naar luisteren, wellicht groeit het nog.

Het zal de elke week wel verschillen voor wie wat wel en niet aanspreekt, maar dat komt natuurlijk omdat metal tegenwoordig een zeer breed genre is.

En maar goed ook

Die van Forbidden vind ik trouwens niks, echt waar is de hoge zang gebleven?!! en Thorns is best aardig trouwens. Bezig met een dikke inhaalslag dus

Mijn top 10 tot nu toe:

1. Infernal Majesty - None Shall Defy
2. Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am
3. Thorns - Thorns
4. Chephelic Carnage - Anomalis
5. Solace - Further
6. the Acacia Stran - 3750
7. X Japen - Blue Blood
8. In Chains - Demolition Bussiness
9. Sigh - Scenes From Hell
10. Cormorant - Metazoa

Guinness1980 schreef:
(quote)

Was zeker wat!
Net geen anderhalf uur gespeeld. En volgens mij voor de eerste keer deze tour 'Faster Than the Speed of Light' in de setlist!

Veel plezier bij Anthrax, die komen helaas niet hier in de buurt.

OT: Album ga ik zometeen beluisteren.

Dat klinkt gaaf!

Anthrax was geniaal! Was voor mij ook een stukje rijden, maar het was het waard Ook mooi eerbetoon aan Dio!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.