Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 10 juli 2011, 12:16 uur
Die versie heb ik ook, ik kan hem alleen nergens vinden op discogs en RYM enz niet. Op Amazon staat die tracklist vermeld bij de mp3 download, dus dat zal het dan wel zijn.
0
geplaatst: 10 juli 2011, 12:52 uur
Ik ben dus totaal nieuw in het metal genre en heb nog nooit een drone album beluisterd (al heb ik er wel eens van gehoord). Je beschrijving ervan klinkt veelbelovend, ben dus zeer benieuwd hiernaar
Moet nog 3 albums van voorgaande weken gaan beoordelen (ga ik ook doen, mijn doel is nog steeds om alle albums die hier langs komen te beluisteren en even bijwerken kan prima, heb toch vakantie). Overdonderd door Agrypnie en minder enthousiast over Revocation (zie besprekingen bij de albums). Erg leuk hoe jullie compleet verschillende soorten metal albums kiezen
Fijn topic.
Ben er wel aan het achterkomen dat progressieve/symfonische black metal mijn favoriete subgenre is (tot nu toe). Heeft iemand dan een tip voor iets dan in dat genre valt en ik móet beluisteren?
Moet nog 3 albums van voorgaande weken gaan beoordelen (ga ik ook doen, mijn doel is nog steeds om alle albums die hier langs komen te beluisteren en even bijwerken kan prima, heb toch vakantie). Overdonderd door Agrypnie en minder enthousiast over Revocation (zie besprekingen bij de albums). Erg leuk hoe jullie compleet verschillende soorten metal albums kiezen
Fijn topic.Ben er wel aan het achterkomen dat progressieve/symfonische black metal mijn favoriete subgenre is (tot nu toe). Heeft iemand dan een tip voor iets dan in dat genre valt en ik móet beluisteren?

0
geplaatst: 10 juli 2011, 13:56 uur
Drone is het subgenre waar ik op power metal na het minst mee heb. Van bands zoals sunn o))) begrijp ik he-le-maal niets. één aanslag per minuut, godse lange nummers. Het gaat allemaal nergens naar toe imo. Eerlijkheid gebied wel te zeggen, dat ik mij niet echt verdiept heb in dit subgenre, dus zie dit als een kans om wellicht toch eens waardering te krijgen voor het trage broertje van de Doom metal. Ik ben benieuwd.
0
geplaatst: 10 juli 2011, 13:59 uur
Ik was deze al een keer tegengekomen en ik wilde hem al gaan beluisteren. Nou, dat ga ik nu maar eens snel doen. 

0
geplaatst: 10 juli 2011, 14:07 uur
@Niels, wellicht dat de volgende albums je aanspreken:
- Amesoeurs - Amesoeurs (2009), een oud metal album van de week
- iets van Bethlehem. Zelf ken ik alleen Dark Metal (en die is niet heel denderend) en Stönkfitzchen (die is wel heel goed maar lijkt me niet heel progressief of symfonisch
- Gallowbraid - Ashen Eidolon. Meesterlijke EP, zag hem vooral vergeleken worden met Agalloch.
en voor de rest natuurlijk de eerste 2 albums van Empyrium (een vriendin van me heeft laatst hun eerste concert in jaren gezien, en weet niet zeker of ze ooit hebben opgetreden aangezien het een 'weltpremiere' was - ben nog steeds een beetje jaloers). Maar die had ik je volgens mij al eens aangeraden en die raad ik sowieso iedereen aan.
- Amesoeurs - Amesoeurs (2009), een oud metal album van de week
- iets van Bethlehem. Zelf ken ik alleen Dark Metal (en die is niet heel denderend) en Stönkfitzchen (die is wel heel goed maar lijkt me niet heel progressief of symfonisch
- Gallowbraid - Ashen Eidolon. Meesterlijke EP, zag hem vooral vergeleken worden met Agalloch.
en voor de rest natuurlijk de eerste 2 albums van Empyrium (een vriendin van me heeft laatst hun eerste concert in jaren gezien, en weet niet zeker of ze ooit hebben opgetreden aangezien het een 'weltpremiere' was - ben nog steeds een beetje jaloers). Maar die had ik je volgens mij al eens aangeraden en die raad ik sowieso iedereen aan.
0
geplaatst: 10 juli 2011, 14:51 uur
Empyrium klinkt interessant (de beschrijvingen dan). Die staat in de download-lijst! 

0
geplaatst: 11 juli 2011, 11:52 uur
Heel erg bedankt voor de tips, ook nogmaals bedankt Jasper en Quadraphonic voor hun tips. Ik zet jullie tips in mijn 'MuMe algemeen' wordbestand en zal ze eens rustig door gaan nemen (heb er al een aantal op mijn pc staan inmiddels
).
Dan wil ik even wijzen op een klein foutje in het schema, het is niet 'Breed 77 - Culture' maar 'Breed 77 - Cultura'. Klein verschil, maar zorgde er wel voor dat ik het eerst niet kon vinden
).Dan wil ik even wijzen op een klein foutje in het schema, het is niet 'Breed 77 - Culture' maar 'Breed 77 - Cultura'. Klein verschil, maar zorgde er wel voor dat ik het eerst niet kon vinden

0
geplaatst: 11 juli 2011, 15:05 uur
Ik wil graag vrijwillig even weer de schoolbankjes induiken: is er iemand die mij duidelijk kan maken hoe de 'Poolse' sound (zoals bij Hate het geval zou moeten zijn) klinkt, vergeleken met andere deathmetalbands, en wat de kenmerken van Poolse extreme metal in het algemeen zijn? Dank!
0
geplaatst: 11 juli 2011, 15:29 uur
Ik ken alleen God Dethroned en Autumn...;)
Ik stelde de vraag omdat ik regelmatig de term Poolse death metal tegenkom, als in de 'Gothenburg-sound' of US Death Metal. Van die laatste weet ik dat het wat minder melodieus en bruter is dan Zweedse death metal, maar ik vroeg me dus af hoe Poolse DM dan zou moeten klinken.
Ik stelde de vraag omdat ik regelmatig de term Poolse death metal tegenkom, als in de 'Gothenburg-sound' of US Death Metal. Van die laatste weet ik dat het wat minder melodieus en bruter is dan Zweedse death metal, maar ik vroeg me dus af hoe Poolse DM dan zou moeten klinken.
0
geplaatst: 11 juli 2011, 15:36 uur
Ik snap je punt en ik laat deze vraag maar over aan iemand die bekend is in de Poolse scene.
0
geplaatst: 11 juli 2011, 16:23 uur
Ja, ik vind dat een moeilijke vraag, ik moest bij hate wel meteen aan Vader denken, misschien is typisch pools, wel gewoon vader worship zegmaar. Kan ook zijn dat er een band voor vader was die de bron was, geen idee eigenlijk:P Wat Vader apart maakt imo zijn toch wel de vocalen , welke errug verstaanbaar zijn voor death metal begrippen.Ik meen in ieder geval wel een soort overeenkomst te horen tussen vader en decapitated bijvoorbeeld terwijl ze wel allebei in een andere hoek van de DM zitten. Ik ben benieuwd of er iemand hier rondloopt die er wel wat zinnigs over kan zeggen:P Vooralsnog, oordeel zelf maar:
0
geplaatst: 11 juli 2011, 16:47 uur
Ik heb altijd het idee dat de grunts van Poolse DM-bands heel duidelijk zijn. Ook bij een band als Behemoth zijn de teksten duidelijk te horen. Maar overeenkomsten: Ze weten allemaal hoe je slepende nummers moet neerzetten! Decapitated is wel een stuk technischer en heeft op hun nieuwe album heel veel Meshuggah-trekjes.
0
geplaatst: 12 juli 2011, 00:04 uur
Ja, Poolse death metal heeft een heel eigen sound dat uit de duizenden te herkennen is, maar toch moeilijk onder woorden te brengen is. Het is wat meer losgeslagen en rommeliger en een stuk bruter dan Zweedse death metal, maar wel wat strakker en iets netter dan US death metal (dan heb ik het over de oude Florida-scene, niet over de dingen die als Texas death metal bestempeld worden). De grunts zijn inderdaad vaak erg verstaanbaar en de sound is ook altijd vrij 'koud'.
Tachtig procent van de bands zijn ook te proppen in drie hokjes: Vader-klonen, Behemoth-klonen en Decapitated-klonen
[/geneuzel]
Tachtig procent van de bands zijn ook te proppen in drie hokjes: Vader-klonen, Behemoth-klonen en Decapitated-klonen

[/geneuzel]
0
geplaatst: 12 juli 2011, 12:02 uur
Gisteravond heel even de tijd gehad voor "Hate" (HQ Youtube) en hoorde zeer degelijke metal. Dit gaat zeker nog eens geluisterd worden. In eerste instantie niets nieuws onder de zon, daarna hoorde ik toch ineens stukken waar ik meer van wil horen, kan er nog niet de vinger op leggen...
0
geplaatst: 12 juli 2011, 13:43 uur
Dank voor jullie hulp!
Tot nu toe ben ik er nog niet helemaal uit met Breed77: op de een of andere manier heb ik het al best vaak beluisterd en blijf ik het leuk vinden, maar aan de andere kant kan ik niet echt aanwijzen wat er zo goed aan is. Het klinkt redelijk herkenbaar.
Erebos bevalt ook goed. Lekker beuken. Kortom, voor de verandering loop ik slechts een weekje achter
.
En tot nu toe al 3/4 goede inzendingen gehad in deze ronde. Hoop dat dat zo doorgaat.
Tot nu toe ben ik er nog niet helemaal uit met Breed77: op de een of andere manier heb ik het al best vaak beluisterd en blijf ik het leuk vinden, maar aan de andere kant kan ik niet echt aanwijzen wat er zo goed aan is. Het klinkt redelijk herkenbaar.
Erebos bevalt ook goed. Lekker beuken. Kortom, voor de verandering loop ik slechts een weekje achter
.En tot nu toe al 3/4 goede inzendingen gehad in deze ronde. Hoop dat dat zo doorgaat.
0
geplaatst: 12 juli 2011, 14:29 uur
The Angelic Process klinkt overigens práchtig. Dat is dan ook wel echt wat voor mij, langzaam en slepend, bijna ambient achtig op een bepaalde manier. Wegdroom muziek, met dan ineens een prachtige uitspatting vol wanhoop die me diep raakt. Echt iets voor de koptelefoon.
Ik ga volgende week trouwens op vakantie, dus zal dan 2 albums missen maar dat haal ik wel weer in (net als dat ik op vakantie en de komende dagen nog een paar albums moet gaan inhalen
).
Misschien leuk voor de mensen hier, maar ik begin steeds meer van metal te houden, allerlei soorten, wat een genre
Moet nog ziek veel ontdekken, maar dat komt nog wel goed denk ik 
Ik ga volgende week trouwens op vakantie, dus zal dan 2 albums missen maar dat haal ik wel weer in (net als dat ik op vakantie en de komende dagen nog een paar albums moet gaan inhalen
).Misschien leuk voor de mensen hier, maar ik begin steeds meer van metal te houden, allerlei soorten, wat een genre
Moet nog ziek veel ontdekken, maar dat komt nog wel goed denk ik 
0
geplaatst: 12 juli 2011, 14:30 uur
Ik ben er inmiddels wel uit wat betreft Revocation en Breed 77. 'Existence Is Futile' van Revocation is me niet zo goed bevallen, ik heb vooral moeite met de zang. 'Cultura' daarentegen vind ik wel goed, bij momenten groots en meeslepend. Ook die flamenco-touch wordt gewaardeerd. Nu het nieuwe metal album van de week nog binnenhalen. En die van Agrypnie heb ik gisteren besteld, dus hoef ik eigenlijk niet meer te zeggen dat ik die ontzettend goed vind. 

0
geplaatst: 12 juli 2011, 14:37 uur
Ik hoop dat het een retorische vraag is, want ik zou het antwoord echt niet weten. 

0
geplaatst: 12 juli 2011, 14:39 uur
Dat heeft met kwaliteit te maken. Agrypnie bijvoorbeeld, is simpelweg van buitengewone kwaliteit in het genre mijns inziens.
0
geplaatst: 12 juli 2011, 15:10 uur
Ik heb nog niks gehoord deze ronde, maar op zich ben ik naar de meeste wel benieuwd. Ze gaan dan ook zeker nog beluisterd worden! Volgende week zet ik hopelijk de kwaliteitslijn voort (erkennen jullie dat, althans) 

0
geplaatst: 14 juli 2011, 21:06 uur
Zo, ik ben er ook weer even
nogal druk gehad de laatste tijd (afstuderen, festivals, verjaardagen etc)
Ik zie trouwens dat ik de 31e een nieuw album mag inbrengen, is er toevallig iemand die zou kunnen ruilen? Aangezien ik de dag ervoor op Stonehenge zit en totaal geen idee heb wanneer ik weer onder de levende ben
Wat betreft de Poolse sound, lastig te omschrijven, als ijkpunten zou ik Behemoth (het death metal werk) en Vader pakken. Ik vind die laatste plaat van Hate een perfecte mix van Vader werk en Behemoth werk, gemixt met een vleugje zelf inbreng. Top plaat is dat geworden!
Wat in Polen ook opvalt, zijn de drummers, altijd onwijs goed, snel en strak. Vader is er toch iedere keer in geslaagd een nieuwe te vinden.
nogal druk gehad de laatste tijd (afstuderen, festivals, verjaardagen etc) Ik zie trouwens dat ik de 31e een nieuw album mag inbrengen, is er toevallig iemand die zou kunnen ruilen? Aangezien ik de dag ervoor op Stonehenge zit en totaal geen idee heb wanneer ik weer onder de levende ben
Wat betreft de Poolse sound, lastig te omschrijven, als ijkpunten zou ik Behemoth (het death metal werk) en Vader pakken. Ik vind die laatste plaat van Hate een perfecte mix van Vader werk en Behemoth werk, gemixt met een vleugje zelf inbreng. Top plaat is dat geworden!
Wat in Polen ook opvalt, zijn de drummers, altijd onwijs goed, snel en strak. Vader is er toch iedere keer in geslaagd een nieuwe te vinden.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 15:02 uur
Ik heb mijzelf opgeofferd en Lau's plaats ingenomen. Zoveel obscure bandjes en ik mag er maar 1je kiezen.. Ik denk dat het een black metal bandje word maar wellicht kom ik wel met iets heel anders 

0
geplaatst: 15 juli 2011, 18:25 uur
Grappige discussie over typische Poolse death metal. Vader en Behemoth ijkpunten? Hoewel allebei een duidelijk eigen gezicht, vind ik ze erg geïnspireerd door Amerikaanse voorvaderen. Het debuut van Vader heeft heel veel Morbid Angel in zich, bijvoorbeeld. Behemoth zet ik qua stijl ook min of meer naast bands als Angelcorpse en Nile. Behemoth haalde zijn inspiratie in haar begindagen weer uit de Noorse scene.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 juli 2011, 00:40 uur
Poolse death kenmerkt zich mijns inziens met name door een conservatieve benadering van het genre. Koud en franjeloos, weinig experimenteel. De focus ligt meestal op standaard death metal die degelijk uitgevoerd wordt. Soms technisch maar nauwelijks progressief of bijvoorbeeld jazzy. Poolse death rolt ook minder dan de Zweedse en is voornamelijk in your face, niet lullen maar spelen muziek.
Behemoth is trouwens geen typische Poolse death.
Poolse death is wat mij betreft dan ook zo'n beetje het minst interessante subgenre* binnen de death. Het mist de authenticiteit van de US death, het zuigende en hypnotiserende van de Zweedse death, het fijne poppy aspect van melo-death en het vernieuwende van recentere genres.
*Nee. Deathcore is geen death metal dus dat telt niet mee.
Poolse death is wat mij betreft dan ook zo'n beetje het minst interessante subgenre* binnen de death. Het mist de authenticiteit van de US death, het zuigende en hypnotiserende van de Zweedse death, het fijne poppy aspect van melo-death en het vernieuwende van recentere genres.

0
geplaatst: 16 juli 2011, 00:50 uur
Volgens mij is het voornaamste kenmerk van Poolse death dat het voornamelijk in Polen wordt gemaakt, maar dat was waarschijnlijk voor iedereen al wel duidelijk. 

0
geplaatst: 16 juli 2011, 01:15 uur
Dank je, Cabeza.
Maar ik vind het interessant alle meningen en uitleg die de de afgelopen dagen hier verschenen zijn, te lezen. Heb ik in ieder geval iets geleerd.
Maar ik vind het interessant alle meningen en uitleg die de de afgelopen dagen hier verschenen zijn, te lezen. Heb ik in ieder geval iets geleerd.
0
geplaatst: 16 juli 2011, 08:21 uur
Onweerwolf schreef:
Poolse death kenmerkt zich mijns inziens met name door een conservatieve benadering van het genre. Koud en franjeloos, weinig experimenteel. De focus ligt meestal op standaard death metal die degelijk uitgevoerd wordt. Soms technisch maar nauwelijks progressief of bijvoorbeeld jazzy. Poolse death rolt ook minder dan de Zweedse en is voornamelijk in your face, niet lullen maar spelen muziek.
Dus je rekent In Flames wel onder death metal en een band als Suicide Silence of Whitechapel niet?
0
geplaatst: 16 juli 2011, 08:34 uur
Onweerwolf schreef:
Eigenlijk zeg je dat de meeste Poolse bands geen eigen identiteit hebben. Dan kun je toch ook niet van een apart genre spreken?
Overigens deel ik de mening dat Behemoth geen typische Poolse death metal maakt. Volgens mij bestaat er niet zoiets.
In death metal had je in mijn beleving slechts twee scenes die een duidelijk hoorbare geografische stempel hebben. Dat zijn de Amerikaanse en de Zweedse. Daarvan is de eerste toch wel dé bakermat.
* denotes required fields.