MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
wizard schreef:
Dank je, Cabeza.

Maar ik vind het interessant alle meningen en uitleg die de de afgelopen dagen hier verschenen zijn, te lezen. Heb ik in ieder geval iets geleerd.

Ik ook wel wizard, en ik ben blij met het nieuwe bloed dat weer wat leven in dit topic pompt. Eigenlijk wou ik alleen maar op een wat sarcastische manier duidelijk maken wat Edwynn hierboven stelt. Het was leuk en interessant, maar het ging geen richting uit...

Onweerwolf
andnino schreef:
(quote)

Dus je rekent In Flames wel onder death metal en een band als Suicide Silence of Whitechapel niet?

Oude In Flames absoluut. Die andere twee bands vallen bij mij onder het tabje kiddycore.

Onweerwolf
Edwynn schreef:
(quote)

Eigenlijk zeg je dat de meeste Poolse bands geen eigen identiteit hebben. Dan kun je toch ook niet van een apart genre spreken?

Daar heb je wel een punt ja. Maar toch is de Poolse sound er wel redelijk uit te pikken. Maar ik geef meteen toe dat ik dan vooral bij mezelf zit te denken: "Hey dit lijkt wel heel erg op Vader.. hmmzz"

Onweerwolf schreef:
(quote)

Oude In Flames absoluut. Die andere twee bands vallen bij mij onder het tabje kiddycore.

Ik snap wel wat van je redenering, maar ik neem aan dat je bijvoorbeeld de laatste paar In Flames-albums geen death metal noemt. Ik zou zelf toch zeggen dat bijvoorbeeld No Time to Bleed van Suicide Silence een stuk harder is dan bijvoorbeeld de laatste drie Dark Tranquillity's.

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Ik ook wel wizard, en ik ben blij met het nieuwe bloed dat weer wat leven in dit topic pompt. Eigenlijk wou ik alleen maar op een wat sarcastische manier duidelijk maken wat Edwynn hierboven stelt. Het was leuk en interessant, maar het ging geen richting uit...

Captain Obvious was met een knipoog bedoeld trouwens, dus dat je het niet verkeerd opvat...

The Angelic Process wordt hier getypeerd als drone. Wat verstaan jullie daaronder dan? Ik had bijvoorbeeld iets heel anders verwacht na de beschrijving.
Zelf denk ik altijd direct aan Earth, Ascend of Sunn o))). Bands waar de grondtoon een hoofdrol speelt. Drone hoeft dan ook niet per se metal te zijn.
The Angelic Process heeft dat ook wel, maar de uitwerking plaats ik eerder in een ambienthoek dan drone.

Drone hoeft niet alleen een grondtoon te zijn, dit zegt wikipedia erover.

De drone kan de grondtoon zijn van een compositie, maar is soms ook een boventoon of een cluster van tonen met een specifieke klankkleur.

En inderdaad The Angelic Process zit ook wel wat in de ambienthoek, toch vind ik de gitaren wel metal. En drone komt ook veelvuldig voor in de ambienthoek, bijvoorbeeld een Fennesz of een Hecker.

Dit zijn eigenlijk meer de soort drones zoals Nadja ze ook maakt, check daar het album Touched van en je hoort de vergelijking wel. Ik vind het wel degelijk een drone album dus.

Oh, ik bedoel het niet als een aanval. Ik wierp het op uit interesse voor iets waar ik nog groen als gras in ben.

Ik hoor ook wel degelijk metal in The Angelic Process. Maar ook postrock achtige dingen. De Neurosisbenadering zeg maar.
Dat soort bands gaat ook uit van een toon die dan vertakt en vertakt en vertakt. Of zoiets.
Nadja? Nooit van gehoord. Ga ik eens checken.

Edwynn schreef:
Oh, ik bedoel het niet als een aanval. Ik wierp het op uit interesse voor iets waar ik nog groen als gras in ben.

Zo ervaar ik het ook niet hoor, altijd leuk als iemand interesse heeft in je favoriete muziek.

EDIT: Overzicht weggehaald, bij aslan staat de correcte

Heb alles beluisterd en op Weighing Souls with Sand na alles al beoordeeld (beoordeling daarvan volgt nog).

Ikzelf ga morgen op vakantie en zal mij dus 2,5 week niet op MusicMeter en dus ook niet hier vertonen. Dat jullie dat weten Zal alles inhalen als ik weer terug ben. Ga wel heel veel metal luisteren (echt, ik heb mijn halve MP3 opgeschoond en volgestouwd met nieuwe muziek, waarvan het grootste deel metal )

aslan (crew)
Overzicht:

week 01 (29/05/2011): bennerd : Trash Talk - Trash Talk (2008)
week 02 (05/06/2011): Kronos : Dr. Know - Wreckage in Flesh (1988)
week 03 (12/06/2011): phantasia : Agrypnie - 16[485] (2010)
week 04 (19/06/2011): paulisdik : Revocation - Existence Is Futile (2009)
week 05 (26/06/2011): Cabeza Borradora : Breed 77 - Cultura (2004)
week 06 (03/07/2011): aslan : Hate - Erebos (2010)
week 07 (10/07/2011): trebemmit : The Angelic Proces - Weighing Souls with Sand (2007)
week 08 (17/07/2011): andnino :
week 09 (24/07/2011): laboomzaa :
week 10 (31/07/2011): Quadraphonic :
week 11 (07/08/2011): Edwynn :
week 12 (14/08/2011): Them :
week 13 (21/08/2011): Guiness1980 :
week 14 (28/08/2011): wizard :
week 15 (04/09/2011): Nicholas123 :
week 16 (11/09/2011): guess who :
week 17 (18/09/2011): cornucopia :
week 18 (25/09/2011): Dexter :
week 19 (02/10/2011): Sir Spamalot :
week 20 (09/10/2011): jasper 1991 :
week 21 (16/10/2011): Fake_world :
week 22 (23/10/2011): progressive :
week 23 (30/10/2011): horned_reaper :
week 24 (06/11/2011): Don Cappucino :
week 25 (13/11/2011): Devoo :
week 26 (20/11/2011): AOVV :
week 27 (27/11/2011): niels94 :
week 28 (04/12/2011): Lau1986:

Quadraphonic heeft geruild met Lau1986

en nog een goeie vakantie niels94

Zucht... mijn hele bericht gepost, wil ik nog een filmpje toevoegen druk ik per ongeluk on de verwijder-knop in plaats van op de aanpas-knop...

edit: inderdaad, ik ben een uurtje te vroeg, maar ik heb mijn redenen. Morgen een wat drukke dag, en ik wilde graag mijn tijd nemen voor het schrijven van een kort stukje.

gaat 'ie weer:
Na mijn wat softe derde inzending
Royal Hunt - Paradox II (2008)
weer een wat hardere, net als mijn eerste twee,
Biomechanical - Cannibalised (2008),
Nasum - Shift (2004),
namelijk:
Misery Index - Heirs to Thievery (2010)

(afbeelding)

Misery Index is eigenlijk de typische moderne deathmetalband. Sommigen zien ze als een aftakking van Dying Fetus, maar voor de term aftakking vind ik ze toch net iets te veel waard. Meer dan Dying Fetus, eigenlijk. Hoezo? Omdat Misery Index, naast het feit dat ze net als Dying Fetus aardig interessante teksten hebben, verdomd catchy songs weet te schrijven, met veel lagen en veel details die je pas later ontdekt doordat de muziek aanvankelijk als een soort wervelstorm op je af komt. Dit komt vooral door de geweldige instrumentatie. Dat wil zeggen: retestrakke drums, die inventief en creatief, maar tegelijk keihard en doeltreffend zijn, supervlotte gitaarsolo's, vaak even tussendoor alsof het niets is, en massa's afwisseling en dynamiek. Breakdowns kom je ook tegen zo nu en dan, maar Misery Index blijft met dit alles nog steeds keihard death metal. Jullie horen vast al dat Misery Index momenteel met afstand mijn favoriete deathmetalband is, en ik hoop dit enthousiasme op jullie over te slaan, en jullie wellicht te motiveren ook nog de goede voorganger Traitors (vooral op tekstueel gebied sterk) te checken. Veel plezier in ieder geval met deze twee voorproefjes:

aslan (crew)
ah, de nieuwste misery index... ben erg benieuwd... heb een paar dagen terug nog twee splitjes toegevoegd van misery index: eentje met commit suicide en eentje met structure of lies

aslan schreef:
ah, de nieuwste misery index... ben erg benieuwd... heb een paar dagen terug nog twee splitjes toegevoegd van misery index: eentje met commit suicide en eentje met structure of lies

Ah, die heb ik onlangs nog rereviewd. De compilatie Pulling Out the Nails althans, waar die splits o.a. op staan. Misery Index - Pulling Out The Nails - ZwareMetalen.com

Misery index! Traitors is tof. Net als die split met commit suicide.

Misery Index, gaaf! Het nieuwe album heb ik nog niet gehoord, Discordia zit wel vaak in de CD-speler.

Misery Index klinkt echt heel erg goed!

(afbeelding)

Is Misery Index ongeveer hetzelfde als Black dahlia Murder, die laatste vind ik namelijk erg fijn!! Wat ik van de youtube filmpjes gehoord heb weet ik niet of het wat is voor mij!!

The Angelic Proces is voor mij de verrassing van deze ronde, moet hem nog vele male meer luisteren om daar een goed oordeel over te geven!! Maar dat ik de plaat wil uitdiepen is voor mij al een goed teken!!

Misery Index! Heb het nog steeds meer voor moederband Dying Fetus, maar de strakke death metal van deze gasten gaat er hier ook wel in. Die nieuwe heb ik nog niet gehoord, dus dit is een ideale gelegenheid om het eens te beluisteren.

Ben ook benieuwd naar The Angelic Process.

Onweerwolf
andnino schreef:
Ik snap wel wat van je redenering, maar ik neem aan dat je bijvoorbeeld de laatste paar In Flames-albums geen death metal noemt. Ik zou zelf toch zeggen dat bijvoorbeeld No Time to Bleed van Suicide Silence een stuk harder is dan bijvoorbeeld de laatste drie Dark Tranquillity's.

Nee, In Flames speelt geen death metal meer (helaas). Of iets hard is of niet vind ik niet echt een criterium verder. Deathcore zie ik meer als een mix van grindcore en metalcore trouwens.

De invloeden uit death metal liggen er toch erg dik bovenop? Zeker bij een band als Whitechapel.

Onweerwolf
bennerd schreef:
De invloeden uit death metal liggen er toch erg dik bovenop? Zeker bij een band als Whitechapel.

Dat maakt het nog geen metal. Bovendien hoor ik ze niet zo. Grunts gebruiken wil nog niet meteen zeggen dat je death metal invloeden in je muziek verwerkt.

Maar goed ik vind het dan ook ontzettende bagger en dat is natuurlijk subjectief dus ik ben wel ietsje bevooroordeeld.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat maakt het nog geen metal. Bovendien hoor ik ze niet zo. Grunts gebruiken wil nog niet meteen zeggen dat je death metal invloeden in je muziek verwerkt.

Maar goed ik vind het dan ook ontzettende bagger en dat is natuurlijk subjectief dus ik ben wel ietsje bevooroordeeld.

Als je typische death metal grunts gebruikt wel natuurlijk en daar bedienen veel deathcore bands zich van. Ik vind het ook een draak van een genre net als metalcore, maar death metal invloeden zitten er wel degelijk in.

andnino schreef:

Na mijn wat softe derde inzending [...]
weer een wat hardere, net als mijn eerste twee, [...]

Ha, deze week een nieuwe keuze van andnino. Hard of zacht, ik verwacht me alvast aan een super-massieve geluidsmuur....

Onweerwolf
Quadraphonic schreef:
(quote)

Als je typische death metal grunts gebruikt wel natuurlijk en daar bedienen veel deathcore bands zich van. Ik vind het ook een draak van een genre net als metalcore, maar death metal invloeden zitten er wel degelijk in.

Mja, ik vind grunts gebruiken niet echt voldoende om te zeggen: "Ah kijk! death metal invloeden". Maar ik snap je punt, echter het gebruik van 'invloeden' impliceert tegenwoordig meer dan alleen een raakvlak. Naar mijn mening worden zulke dingen gezegd in bv recensies om iemand die fan is van het genre waar de 'invloeden' uit komen te doen denken dat hij of zij dit daarom ook wel leuk zal vinden, terwijl het toch gewoon een heel andere vorm van muziek is.

Er zijn ook technische death metal bands die invloeden uit de jazz in hun muziek verwerken maar ik denk niet dat je mag verwachten dat de gemiddelde jazz fanaat hard zal gaan op bijvoorbeeld een Atheist. Om diezelfde reden moet je niet verwachten dat death metal fans hard gaan op deathcore.

Dus technisch gezien zitten er inderdaad wat death metal invloeden in maar het is maar de vraag hoe relevant het is om zoiets te vermelden en al helemaal om de twee genres expliciet met elkaar te linken.

Ik vind dat nogal een onzinverhaal, Onweerwolf. Grunts komen voort uit death metal en maken integraal deel uit van het genre. Als zoiets elders wordt overgenomen spreken we van een invloed. Niets meer, niet minder.

Onweerwolf schreef:

Wat is je uitgangspunt dan. Iets met (death) metalinvloeden kan geen bagger zijn?

Een deathmetalinvloed is dan ook wat anders dan deathmetal zelf natuurlijk.

Onweerwolf
Kronos schreef:
Ik vind dat nogal een onzinverhaal, Onweerwolf. Grunts komen voort uit death metal en maken integraal deel uit van het genre. Als zoiets elders wordt overgenomen spreken we van een invloed. Niets meer, niet minder.

Zoals ik al zei: de vraag is hoe relevant het is om die link te vermelden. Ik vind het nauwelijks relevant. Deathcore wordt zelfs vaak gerekend tot een subgenre van death metal en dat slaat wat mij betreft nergens op.

(quote)

Wat is je uitgangspunt dan. Iets met (death) metalinvloeden kan geen bagger zijn?

Nee, het uitgangspunt is dat er wel wat meer death metal in een stijl mag zitten voordat de link relevant wordt.

Een invloed uit death metal is een link. Of jij die nu relevant vindt of niet.

Kronos schreef:
Een invloed uit death metal is een link. Of jij die nu relevant vindt of niet.

Dat dus. En de gemiddelde deathcoreband van de eerste lichting (niet die dertien-in-een-dozijnbandjes van vandaag de dag) bevat meer invloeden uit death metal dan uit metalcore.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:12 uur

geplaatst: vandaag om 08:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.