Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 2 januari 2012, 16:58 uur
Nee, dat viel best wel mee
Ik ben alleen nu bij Beyond aangekomen in de vorige ronden
vandaar
Ik ben alleen nu bij Beyond aangekomen in de vorige ronden
vandaar
0
geplaatst: 2 januari 2012, 17:49 uur
Inmiddels al een paar nummers aan hetluisteren van de nieuwe inzending van Kronos.
Tot nu toe bevalt het goed met wat er uit de speakers knalt
Tot nu toe bevalt het goed met wat er uit de speakers knalt

0
geplaatst: 2 januari 2012, 18:05 uur
Kronos schreef:
En nog beter, verrassingen...
En nog beter, verrassingen...

Haha, ik had er gewoon overheengelezen.
Maar misschien bedoelde hij wel degelijk verassingen... iets met death- of black metal ofzo??

0
geplaatst: 2 januari 2012, 19:02 uur
Voor allen een laat gelukkig, metalen jaar! Hopende op vele leuke inzendingen.
0
geplaatst: 2 januari 2012, 20:02 uur
scherp scherp leraar Nederlands..... kom maar op met veel verrassende progressieve technische black death metal.....
0
geplaatst: 2 januari 2012, 22:10 uur
Kingsbane is best een leuk album, alleen de zanger vind ik niet echt sterk, bijna vals af en toe.
Verder gaat het gepiel me na een half uur ook wel wat storen, niet echt mijn ding dit soort progressive metal.
Verder gaat het gepiel me na een half uur ook wel wat storen, niet echt mijn ding dit soort progressive metal.
0
geplaatst: 2 januari 2012, 22:51 uur
Kingsbane is ook niet mijn ding, weet ik nu al, ik sla even over.
0
geplaatst: 2 januari 2012, 23:26 uur
Ik heb als enige goede voornemen overigens besloten om elk album in ieder geval de kans te geven in dit topic. Als ik me daar aan hou kan ik 2012 ook weer positief afsluiten straks.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 12:02 uur
Alhoewel ik dacht dat Kingsbane totaal niet aan mij besteed zou zijn, gaf ik het toch een kans - wat ik met alle albums die hier passeren probeer te doen trouwens - en ik moet toegeven dat het me wel best meevalt. Muzikaal is het allemaal best te pruimen, maar ook hier staat de zang soms dik tegen. Het zal met die stretch jeans uit die tijd te maken hebben zeker.
Ik zal zeker nooit de grootste fan worden van dit soort metal en vanaf track 7 had ik al goesting om wat te skippen omdat mijn attention span op de proef werd gesteld, maar al bij al een matige tot fijne luisterbeurt.
Ik zal zeker nooit de grootste fan worden van dit soort metal en vanaf track 7 had ik al goesting om wat te skippen omdat mijn attention span op de proef werd gesteld, maar al bij al een matige tot fijne luisterbeurt.
0
geplaatst: 3 januari 2012, 15:02 uur
Even spammen, mischien zijn er hier wel mensen die mee willen doen.
De stonerrock k.o, al een keer eerder gedaan maar nu wil ik hem uitbreiden met doom, zoals Black Sabbath en Candlemass.
http://www.musicmeter.nl/fo...
De stonerrock k.o, al een keer eerder gedaan maar nu wil ik hem uitbreiden met doom, zoals Black Sabbath en Candlemass.
http://www.musicmeter.nl/fo...
0
geplaatst: 3 januari 2012, 23:52 uur
Net even twee nummertjes geluisterd en nu maar snel proberen te pindakazen, Helemaal mijn straatje! Instrumentaal en vocaal dik, dik, dik in orde. Goede keuze! 

0
geplaatst: 7 januari 2012, 22:55 uur
Een beetje laat misschien, maar toch nog even mijn top 10 van de vorige ronde:
1. Agrypnie - 16[485] (2010) 4,5*
2. Alchemist - Organasm (2000) 4,0*
3. Kalmah - They Will Return (2002)
4. Djevel - Dodssanger (2011)
5. Hooded Menace - Never Cross the Dead (2010)
6. The Sins of Thy Beloved - Lake of Sorrow (1998) 3,5*
7. Panopticon - Collapse (2009)
8. Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame (2001)
9. Hate - Erebos (2010)
10. Breed 77 - Cultura (2004)
Toch heel wat moois weten te ontdekken, hopelijk levert de nieuwe ronde ook wat op!
1. Agrypnie - 16[485] (2010) 4,5*
2. Alchemist - Organasm (2000) 4,0*
3. Kalmah - They Will Return (2002)
4. Djevel - Dodssanger (2011)
5. Hooded Menace - Never Cross the Dead (2010)
6. The Sins of Thy Beloved - Lake of Sorrow (1998) 3,5*
7. Panopticon - Collapse (2009)
8. Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame (2001)
9. Hate - Erebos (2010)
10. Breed 77 - Cultura (2004)
Toch heel wat moois weten te ontdekken, hopelijk levert de nieuwe ronde ook wat op!

0
geplaatst: 7 januari 2012, 22:58 uur
Volgens mij ben je de eerste met een top 10 hoor! 
Bovendien wacht nog een inzending van Them.

0
geplaatst: 7 januari 2012, 23:01 uur
jasper1991 schreef:
Ik dacht dat de inzending van Them gewoon telde voor deze nieuwe ronde.

0
geplaatst: 7 januari 2012, 23:18 uur
Dat lijkt me wel het makkelijkst. De planning ziet er dan als volgt uit.
week 01 (01/01/2012): Kronos : Kingsbane - Kingsbane (2010)
week 02 (08/01/2012): Them :
week 03 (15/01/2012): bennerd :
week 04 (22/01/2012): phantasia :
week 05 (29/01/2012): paulisdik :
week 06 (05/02/2012): Cabeza Borradora :
week 07 (12/02/2012): aslan :
week 08 (19/02/2012): trebemmit :
week 09 (26/02/2012): andnino :
week 10 (04/03/2012): laboomzaa :
week 11 (11/03/2012): Quadraphonic :
week 12 (18/03/2012): Edwynn :
week 13 (25/03/2012): Guiness1980 :
week 14 (01/04/2012): wizard :
week 15 (08/04/2012): Nicholas123 :
week 16 (15/04/2012): Dexter :
week 17 (22/04/2012): Sir Spamalot :
week 18 (29/04/2012): jasper 1991 :
week 19 (06/05/2012): Fake_world :
week 20 (13/05/2012): progressive :
week 21 (20/05/2012): Don Cappucino :
week 22 (27/05/2012): AOVV :
week 23 (03/06/2012): niels94 :
week 24 (10/06/2012): Lau1986 :
week 25 (17/06/2012): [WZ] :
week 26 (24/06/2012): Barfly :
week 27 (01/07/2012): Musichiel :
week 28 (08/07/2012): essence :
week 29 (15/07/2012): McSavah :
week 01 (01/01/2012): Kronos : Kingsbane - Kingsbane (2010)
week 02 (08/01/2012): Them :
week 03 (15/01/2012): bennerd :
week 04 (22/01/2012): phantasia :
week 05 (29/01/2012): paulisdik :
week 06 (05/02/2012): Cabeza Borradora :
week 07 (12/02/2012): aslan :
week 08 (19/02/2012): trebemmit :
week 09 (26/02/2012): andnino :
week 10 (04/03/2012): laboomzaa :
week 11 (11/03/2012): Quadraphonic :
week 12 (18/03/2012): Edwynn :
week 13 (25/03/2012): Guiness1980 :
week 14 (01/04/2012): wizard :
week 15 (08/04/2012): Nicholas123 :
week 16 (15/04/2012): Dexter :
week 17 (22/04/2012): Sir Spamalot :
week 18 (29/04/2012): jasper 1991 :
week 19 (06/05/2012): Fake_world :
week 20 (13/05/2012): progressive :
week 21 (20/05/2012): Don Cappucino :
week 22 (27/05/2012): AOVV :
week 23 (03/06/2012): niels94 :
week 24 (10/06/2012): Lau1986 :
week 25 (17/06/2012): [WZ] :
week 26 (24/06/2012): Barfly :
week 27 (01/07/2012): Musichiel :
week 28 (08/07/2012): essence :
week 29 (15/07/2012): McSavah :
0
geplaatst: 7 januari 2012, 23:43 uur
Wat een toewijding
Respect! Mooi, origineel stukje ook bij Alchemist. Een top zit er bij mij nog niet in. Niet alleen moet ik nog een paar dingen beluisteren, ik ben er ook weeral veel vergeten, van die eerste in het rijtje moet ik er dringend nog eens herbeluisteren. Eigenlijk is 1, max 2 topics volgen wel genoeg voor mij. Vanaf ik met de 52 klassiekers ben begonnen, heb ik moeite om het hier allemaal degelijk bij te houden. Binnen een maand of twee is dat echer afgelopen, dan kan ik er hier weer invliegen!De waardevolste ontdekking deze ronde voor mij was The Sword, de enige band ook waarvan ik ook de andere albums reeds heb opgezocht. Ook die van Alchemist komt regelmatig voorbij. Verder waren er toch nog een drietal albums die me zeer goed bevallen zijn, en waar ik me zeker meer in ga verdiepen. Maar eerst alles nog maar eens herbeluisteren, en wat aantekeningen maken, zodat ik ook weer niet de dingen die ik niet tof vond weer moet luisteren om mijn geheugen op te frissen.
Kingsbane reeds een keer of vier gedraaid. Blijft amuseren, maar ik begin me toch wel af te vragen wanneer ik eindelijk zicht krijg op de nummers. Momenteel ben ik van de meesten nog niet in staat ze onderling te onderscheiden.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 00:17 uur
Ha Cabeza, dat kan wel even duren. Mijn luistertip kan helpen. De twee laatste nummers niet bij het album rekenen. Ze niet samen afspelen, eventueel afzonderlijk beluisteren, want op zich zeer de moeite..
Het album is voor de liefhebber van dit soort metal makkelijk te genieten omdat er voortdurend iets moois gebeurt. Maar de nummers echt leren kennen is een hardere noot om te kraken, omdat ze niet altijd duidelijke strofen en refreintjes hebben. Verder zijn de eerste drie nummers nogal gelijk in tempo, wat ook niet helpt snel een duidelijk beeld te krijgen.
Eigenlijk is het pas in deze week dat ik echt zicht begin te krijgen op de nummers en het album als geheel. De nummers hebben elk een knappe opbouw en voor het album geldt dat ook wel (minus die twee laatste nummers dus), met op de goeie plaatsen twee instrumentaaltjes en enkele snelle kortere nummers om dan af te sluiten met een Queensrÿche achtige ballade.
Hoe dan ook een album dat wat tijd nodig heeft. Het leuke (vind ik zelf in ieder geval) is daarbij dat het intussen al een feest is om te beluisteren en dus steeds maar mooier wordt.
Voor mij persoonlijk als aankoop van het afgelopen jaar het album dat mij het dierbaarst is. Meer dus nog dan de nieuwe van Opeth bijvoorbeeld. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de context. Zo'n parel die op deze manier na al die jaren boven water komt. Maar ook de emotionele lading in de muziek.
Om zo maar eens wat details te noemen die nu in me opkomen. Het begin van The Edge of Abyss, élke keer kippenvel. Het geluid van die gitaren en hoe de muziek telkens schijnbaar bijna lijkt te gaan stilvallen, waar ik een aangrijpende kwetsbare aarzeling in hoor. Dit nummer heeft overigens naast dat erg herkenbare begin (dat ook terugkeert in het nummer) een zeer memorabel refrein.
De instrumentaaltjes vielen mij aanvankelijk weinig op, maar ook die zijn prachtig. Het eerste doet me aan Opeth denken, het tweede aan Nick Drake.
Nog meer kippevel, die hoge zangnoot in Destiny Awaits (op 1' 34"). Zalig!
Meestal weinig in het oor springend maar des te effectiever aanwezig zijn volgens mij de bas en drums. Samen met de prachtige gitaren wordt zorgvuldig een bouwwerk vol oog voor detail opgericht.
Mja, ik ben razend enthousiast over Kingsbane, dat zal wel duidelijk zijn.
Bij het zoeken zonet op YouTube kwam ik nog iets over de invloeden van deze band te weten. Heel leuk, Kingsbane covert Melissa van Mercyful Fate!
In het begin klinkt het even een beetje vals maar uiteindelijk brengt Fabian Madeleine het er uitstekend van af.
Er zijn trouwens nog meer covers te vinden op YouTube, ook van Queensrÿche en Judas Priest.
Het album is voor de liefhebber van dit soort metal makkelijk te genieten omdat er voortdurend iets moois gebeurt. Maar de nummers echt leren kennen is een hardere noot om te kraken, omdat ze niet altijd duidelijke strofen en refreintjes hebben. Verder zijn de eerste drie nummers nogal gelijk in tempo, wat ook niet helpt snel een duidelijk beeld te krijgen.
Eigenlijk is het pas in deze week dat ik echt zicht begin te krijgen op de nummers en het album als geheel. De nummers hebben elk een knappe opbouw en voor het album geldt dat ook wel (minus die twee laatste nummers dus), met op de goeie plaatsen twee instrumentaaltjes en enkele snelle kortere nummers om dan af te sluiten met een Queensrÿche achtige ballade.
Hoe dan ook een album dat wat tijd nodig heeft. Het leuke (vind ik zelf in ieder geval) is daarbij dat het intussen al een feest is om te beluisteren en dus steeds maar mooier wordt.
Voor mij persoonlijk als aankoop van het afgelopen jaar het album dat mij het dierbaarst is. Meer dus nog dan de nieuwe van Opeth bijvoorbeeld. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de context. Zo'n parel die op deze manier na al die jaren boven water komt. Maar ook de emotionele lading in de muziek.
Om zo maar eens wat details te noemen die nu in me opkomen. Het begin van The Edge of Abyss, élke keer kippenvel. Het geluid van die gitaren en hoe de muziek telkens schijnbaar bijna lijkt te gaan stilvallen, waar ik een aangrijpende kwetsbare aarzeling in hoor. Dit nummer heeft overigens naast dat erg herkenbare begin (dat ook terugkeert in het nummer) een zeer memorabel refrein.
De instrumentaaltjes vielen mij aanvankelijk weinig op, maar ook die zijn prachtig. Het eerste doet me aan Opeth denken, het tweede aan Nick Drake.
Nog meer kippevel, die hoge zangnoot in Destiny Awaits (op 1' 34"). Zalig!
Meestal weinig in het oor springend maar des te effectiever aanwezig zijn volgens mij de bas en drums. Samen met de prachtige gitaren wordt zorgvuldig een bouwwerk vol oog voor detail opgericht.
Mja, ik ben razend enthousiast over Kingsbane, dat zal wel duidelijk zijn.

Bij het zoeken zonet op YouTube kwam ik nog iets over de invloeden van deze band te weten. Heel leuk, Kingsbane covert Melissa van Mercyful Fate!
In het begin klinkt het even een beetje vals maar uiteindelijk brengt Fabian Madeleine het er uitstekend van af.Er zijn trouwens nog meer covers te vinden op YouTube, ook van Queensrÿche en Judas Priest.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 02:33 uur
Na al het lange wachten van jullie, op mij, nu eindelijk mijn inzending van deze ronde.. Dragonland!

Dragonland - Under The Gray...
Ik weet dat er een aantal mensen geen fan zijn van de fantasierijke, bombastische power metal. Toch is dit een van mijn favoriete genres, en na drie inzendingen zonder dit prachtige etiket moest het er toch van komen.
Inzendingen
Ronde 1:Diablo Swing Orchestra - Th...
Ronde 2: Dead Head - Depression Tank...
Ronde 3: Warbringer - Waking Into Ni...
Na respectievelijk een zeer vreemd metalalbum en twee flinke thrashers, nu eentje die me net wat meer doet. Dragonland is typerend een bevestiging van wat veel mensen denken over power metal, behalve dat het blij is. De teksten zijn vrij donker, bijna Iced Earth achtig, maar het geheel is snel, machtig en middeleeuws. Het is muziek die goed zou passen bij een Lord of the Rings film. Waar ik op hoop is dat dit toch een eerlijke kans krijgt bij de mensen die de paden van de power metal nog niet zo vaak hebben bewandeld. Neem gerust een afslag

Dragonland - Under The Gray...
Ik weet dat er een aantal mensen geen fan zijn van de fantasierijke, bombastische power metal. Toch is dit een van mijn favoriete genres, en na drie inzendingen zonder dit prachtige etiket moest het er toch van komen.
Inzendingen
Ronde 1:Diablo Swing Orchestra - Th...
Ronde 2: Dead Head - Depression Tank...
Ronde 3: Warbringer - Waking Into Ni...
Na respectievelijk een zeer vreemd metalalbum en twee flinke thrashers, nu eentje die me net wat meer doet. Dragonland is typerend een bevestiging van wat veel mensen denken over power metal, behalve dat het blij is. De teksten zijn vrij donker, bijna Iced Earth achtig, maar het geheel is snel, machtig en middeleeuws. Het is muziek die goed zou passen bij een Lord of the Rings film. Waar ik op hoop is dat dit toch een eerlijke kans krijgt bij de mensen die de paden van de power metal nog niet zo vaak hebben bewandeld. Neem gerust een afslag

0
geplaatst: 8 januari 2012, 02:50 uur
De hoes ziet eruit als een cover voor een fantasy-comic, en de eerste noten klinken als een openingscredit-soundtrack van een..., laten we zeggen, The Lord of the Rings kind of movie
De eerste drie minuten zitten erop, toch benieuwd wat er nu gaat komen (metal veronderstel ik?) Neen, toch niet , de film begint: Een vrouwenstem vertelt iets dat ik nu niet kan volgen omdat ik dit aan't typen ben...
Wow, nu vliegen ze erin... Klinkt goed, later meer.
De eerste drie minuten zitten erop, toch benieuwd wat er nu gaat komen (metal veronderstel ik?) Neen, toch niet , de film begint: Een vrouwenstem vertelt iets dat ik nu niet kan volgen omdat ik dit aan't typen ben...

Wow, nu vliegen ze erin... Klinkt goed, later meer.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 02:58 uur
Them schreef:
Na al het lange wachten[...]
Na al het lange wachten[...]
Lang? Met een album uit 2011? Dat zal wel meevallen zeker...

0
geplaatst: 8 januari 2012, 08:04 uur
Cabeza Borradora schreef:
(quote)
Inderdaad.
bennerd schreef:
Als iedereen akkoord gaat, wordt het dus dit. Gelieve dit bij het deelnemersoverzicht van de volgende ronde te zetten eens de volgordes bepaald zijn.
- Album moet op MuMe getagd zijn door 'metal'.
- Album mag maximum 20 stemmen hebben. Absolute maximum is 30, maar dan mag er geen enkele deelnemer op gestemd hebben.
- Albums moeten minstens een jaar oud zijn.
Als iedereen akkoord gaat, wordt het dus dit. Gelieve dit bij het deelnemersoverzicht van de volgende ronde te zetten eens de volgordes bepaald zijn.
- Album moet op MuMe getagd zijn door 'metal'.
- Album mag maximum 20 stemmen hebben. Absolute maximum is 30, maar dan mag er geen enkele deelnemer op gestemd hebben.
- Albums moeten minstens een jaar oud zijn.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 10:45 uur
Hmm, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit helemaal niets voor mij wordt. Maar ik ben altijd bereid om me te laten verrassen.
(Btw, is er iemand die toevallig een lijst heeft van alle albums die hier al zijn gepasseerd? Kwestie van geen inzending te droppen die al eens voorgesteld is ...)
(Btw, is er iemand die toevallig een lijst heeft van alle albums die hier al zijn gepasseerd? Kwestie van geen inzending te droppen die al eens voorgesteld is ...)
0
geplaatst: 8 januari 2012, 11:03 uur
SIr Spam, zou je die lijst ook naar mij kunnen sturen? Aangezien ik hier nieuw ben en voor de eerste keer een album moet aanbevelen later dit jaar 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 januari 2012, 11:17 uur
@Musichiel: pm verstuurd.
@essence: graag gedaan.
@essence: graag gedaan.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 11:25 uur
Ik heb me ook voorgenomen alle albums op z'n minst een keer helemaal te beluisteren deze ronde, maar dat wordt al meteen een serieuze uitdaging.
Niet dat ik per definitie alles wat onder de noemer power metal valt aan de kant schuif, want van Helloween en Manowar bijvoorbeeld vind ik sommige albums echt fantastisch.
Maar wat ik tot nu toe al van Dragonland gehoord heb lijkt van het soort cliché bovenop cliché. En dat ligt me niet zo lekker in het gehoor. Toch zal ik het deze week enkele keren laten passeren, zodat ik aan het einde van ronde 5 bij elk album tenminste een idee heb.
Niet dat ik per definitie alles wat onder de noemer power metal valt aan de kant schuif, want van Helloween en Manowar bijvoorbeeld vind ik sommige albums echt fantastisch.
Maar wat ik tot nu toe al van Dragonland gehoord heb lijkt van het soort cliché bovenop cliché. En dat ligt me niet zo lekker in het gehoor. Toch zal ik het deze week enkele keren laten passeren, zodat ik aan het einde van ronde 5 bij elk album tenminste een idee heb.
* denotes required fields.