MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Maar laat je in ieder geval overtuigen een album te nomineren. Jouw inzending deze ronde was de moeite waard.

Volgende week trapt Kronos gewoon af denk ik maar? Of misschien vandaag al?

Volgende week dan maar?

Ik heb al een album klaar maar moet nog een tekstje schrijven. En dat vraagt even tijd.

Volgende week is goed voor mij. Nog mensen die willen meedoen?

Lijkt mij ook prima

aslan
Cabeza Borradora
andnino
laboomzaa
Edwynn
Guinness1980
wizard
Dexter
Sir Spamalot
Jasper1991
Don Cappuccino
Fake_world
The_CrY
[WZ]
JSPR_G
Lau1986
Bastiaan Tuenter
Fza
paulisdik
Jasperge
Bennerd
Devoo

aslan (crew)
week 01 - 10/03/13 - Kronos
week 02 - 17/03/13 - aslan
week 03 - 24/03/13 - laboomzaa
week 04 - 31/03/13 - Edwynn
week 05 - 07/04/13 - Guinness1980
week 06 - 14/04/13 - Dexter
week 07 - 21/04/13 - Sir Spamalot
week 08 - 28/04/13 - Jasper1991
week 09 - 05/05/13 - Fake_world
week 10 - 12/05/13 - The_CrY
week 11 - 19/05/13 - [WZ]
week 12 - 26/05/13 - JSPR_G
week 13 - 02/06/13 - Lau1986
week 14 - 09/06/13 - Bastiaan Tuenter
week 15 - 16/06/13 - Fza
week 16 - 23/06/13 - paulisdik

Misschien wel best zo. Dacht er even aan om wat PMs te versturen naar de andere namen uit de lijst, maar dan krijg je misschien gewoon weer dat ze te lang offline zijn geweest en niet hun album posten op de juiste dag. Dus laten we inderdaad beginnen. Korte ronde als ik dit zo zie. Laat maar komen.

Niet erg dat het een korte ronde is. Zolang er leuke dingen voorbij blijven komen

Ik heb weer iets meer tijd (om metal te beluisteren) tegenwoordig, en ga nog even aanzien of ik een beetje kan volgen deze ronde. Als het me inderdaad lukt meer actief deel te nemen kan het zijn dat ik me later ook nog onderaan de lijst toevoeg. Maar enkel een plaatje droppen en voor de rest niet deelnemen is niet mijn stijl (al heb ik geen probleem met anderen die dat wel willen doen), dus eerst zien of ik met mijn huidige dagindeling genoeg tijd vind om het hier gepresenteerde degelijk te beluisteren.

Kunnen we ook afspreken om elke keer toch zeker een paar youtubelinks te geven naar nummers van het album? Dit om het enthousiasme wat aan te wakkeren. Misschien de nummers die de inzender het beste vind van het album.

Niet dat ik lui ben, maar het zou het toch wel wat vergemakkelijken.

Ja, dat is goed!

Inderdaad, goede suggestie - ik zal het dan ook wel doen.

En zullen we het topic dan ook maar meteen "Metal Hits van de Week" gaan noemen?

Ik vind eerlijk gezegd dat iedereen zelf maar moet uitmaken hoe hij het album van zijn keuze voorstelt, als er maar een woordje uitleg bijstaat.

Mee eens. Moeten eigenlijk geen verplichtingen opleggen. Zelf doe ik wel altijd een youtube linkje erbij, maar soms is het er niet en sommige mensen kunnen heel levendig schrijven en dat vervangt de youtube link dan wel

optioneel dan? als de persoon het wenst.

Zet mij er aub weer tussen, heb het toch wel erg gemist en door dit geliefde topic heb ik Ihsahn leren kennen waarbij ik zijn laatste 2 cd's compleet grijs heb gedraaid. Jaja cd's
Heb er zin in!!

week 01 - 10/03/13 - Kronos
week 02 - 17/03/13 - aslan
week 03 - 24/03/13 - laboomzaa
week 04 - 31/03/13 - Edwynn
week 05 - 07/04/13 - Guinness1980
week 06 - 14/04/13 - Dexter
week 07 - 21/04/13 - Sir Spamalot
week 08 - 28/04/13 - Jasper1991
week 09 - 05/05/13 - Fake_world
week 10 - 12/05/13 - The_CrY
week 11 - 19/05/13 - [WZ]
week 12 - 26/05/13 - JSPR_G
week 13 - 02/06/13 - Lau1986
week 14 - 09/06/13 - Bastiaan Tuenter
week 15 - 16/06/13 - Fza
week 16 - 23/06/13 - paulisdik
week 17 - 30/06/13 - phantasia

Nog even en we gaan weer beginnen.
Ik ga me voornemen om in ieder geval meteen een keer te luisteren zodra er een nieuw album wordt geplaatst.
Anders kom ik veel te ver achter te liggen.

... nog even geduld

Voor het metal album van deze week keren we terug naar de vorige eeuw en meer bepaald naar die spannende tijd juist voordat metal opeens uit de mode zou raken. Voor zover het ooit al in de mode was geweest natuurlijk.

Maar een deftige platendeal krijgen zat er na '92 - '93 voor de meeste bands niet meer in. Nochtans leek metal nog maar pas helemaal volwassen te zijn geworden, met betere producties dan ooit tevoren en een ongekend bloeiende variëteit aan kruisbestuivingen met andere genres.

De puristen hoeven echter niet weg te lopen, want Hexenhaus kleurt met Awakening (1991) wel strak binnen de metal lijntjes. Maar er een subgenre op plakken is moeilijker. Er zit heel wat in van wat toen tech-thrash werd genoemd, zoals Mekong Delta. Maar daarnaast ook iets van power en doom.

(afbeelding)

Bekendste man van de band is de fantastische gitarist Mike Wead (helemaal rechts op de foto), die later nog bij King Diamond en Mercyful Fate zou spelen. Daar doet de muziek ook wel eens aan denken. Voeg daarbij nog Forbidden en Candlemass, al zijn er geen rechtstreekse verbanden.

Een epische sfeer wordt gecreëerd bestaande uit majestueuze riffs, beklijvende melodieën, een mystieke toets (keyboard) en eerste klas gitaarsolo's gaande van weird virtuoos tot neo-klassiek à la Malmsteen. Heerlijk is ook het sporadische gebruik van akoestische gitaar in de nummers.

Het eindresultaat is vrij uniek.

Hoewel dit alles neigt naar een staaltje muzikale spitstechnologie blijft dat altijd ten dienste van de nummers die een knappe opbouw hebben. Een paar heuse meesterwerkjes staan hier op: Necronomicon Ex-Mortis en The Eternal Nightmare Act II.
(@Fake_world, je weet deze hoogtepunten wel te vinden op YouTube. )

Niet alles is even memorabel maar zwak wordt het nergens. Een struikelblok kan voor sommigen de eerder zwakke productie zijn. En verder de hoge zangstem, maar wie Alan Tecchio en John Arch als helden heeft gaat zeker ook de vocale kunsten van Thomas Lundin (naast Mike Wead op de foto) waarderen. Hij voegt een emotionele lading toe die kan ontroeren en ook dat is best zeldzaam in 'harde muziek'.

Daarmee heb ik wel genoeg gezeverd. Nu is het aan de muziek zelf om jullie wel of niet te overtuigen. Veel luisterplezier met dit startschot van ronde 7.

(afbeelding)

Ik luister nu even naar Necronomicon op youtube en dat klinkt beslist niet slecht! Leuke opening van deze ronde. Zodra ik de laatste platen van de vorige ronde heb afgewerkt zal ik me hier eens over buigen.

Haha ik ben eens benieuwd, keer deze week luisteren.

Staat op de pc! Ik ga hem spoedig checken, de omschrijving trekt me sterk.

Hexenhaus. Dat is een geinige naam. Ik heb hier liggen: The Edge Of Eternity en Dejavoodoo. Twee albums met een stijl die niet zo één, twee, drie in een paar woordjes te vangen is. Awakenings ken ik totaal niet maar daar ga ik vast wel raad mee weten,

Ik had jou in verband met Mike Wead ergens de bandnaam al zien vermelden Edwynn, dus wist wel dat je iets van Hexenhaus kende, maar niet wat.

Ooit had ik alle vier hun albums. Naast Awakening heb ik nu ook The Edge of Eternity weer terug. Die is nog met een andere zanger. Op Dejavoodoo van zovele jaren later is wel nog Thomas Lundin te horen. In The Metal Archives lees ik ook nog dat de band tussen de twee laatste albums Memento Mori heette waarbij Messiah Marcolin van Candlemass de zangpartijen voor rekening nam.

Memento Mori is beduidend meer doomgericht. Hun eerste album was behoorlijk heavy. Hexenhaus heeft op Edge Of Eternity wat meer een speed/thrash fundament. Dejavoodoo is wat anders. Daar hoor ik ook wel wat Mercyful Fate in terug. Het album lijdt wel wat onder een iele productie. Eens zien hoe Awakening daarin past.

Dat album zit naast chronologisch ook muzikaal tussen The Edge of Eternity en Dejavoodoo in volgens mij. Maar ik vind de nummers beter dan op Dejavoodoo. Mogelijk omdat ik Awakening wel vaker gedraaid heb.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:26 uur

geplaatst: vandaag om 09:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.