MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Mooie hoes in ieder geval.

MDV
Kan je me een metalband noemen met een zanger die wel klinkt alsof hij in een boyband zou zingen. Lijkt me wel lachen eigenlijk. Eerste indruk van Uneven Structure klinkt wel goed.

MDV schreef:
Kan je me een metalband noemen met een zanger die wel klinkt alsof hij in een boyband zou zingen.

Erra - Hybrid Earth

Ga naar 1:10 en daar begint het refrein.

Dan klinkt die zanger van Uneven Structures inderdaad al een stuk beter. Eerste nummer klonk al best lekker, later de rest eens checken.

Dat soort patethisch puberaal gejank komt overwaaien uit die emocore dinges denk ik.

MDV
Ik kan me niet echt aan de zanger van Erra ergeren. Het deed me een beetje denken aan de cleane zang in softere nummers van Killswitch Engage. Wel een beetje een afgezaagd nummer verder. Vooralsnog vind ik de zanger van Uneven Structure niet zo krachtig klinken, maar wellicht komt dat nog, ik heb er nog maar één luisterbeurt op zitten.

Ah, djent! Eén van de vele genres waar ik me nog altijd een keer goed in wil verdiepen. Deze kans pak ik dus met beide armen aan... in due time of course. Ik vind overigens die Erra helemaal niet slecht klinken. De wat toegankelijkere djent. Zo zingt Spencer van Periphery ook op het eerste album, hoewel daar de zanglijnen wat complexer zijn dan dit Erra zo op het eerste gehoor. Maar Uneven Structure is wel echt een te gekke naam voor een band.

MDV
Mijn commentaar bij Februus is af. Echt een album in de categorie 'ik hoor dat het best goed is, maar het is niet mijn ding'.

Don Cappuccino, is die tweede cd een soort bonus of hoort het echt bij het album? Anders laat ik die even voor wat het is...

Tweede CD is meer een bonus, het zijn ambienttracks.

Gisteren Black Cobra voor de eerste keer beluisterd en dat is wel bevallen. Riffs, riffs, riffs en nog eens riffs! Met z'n twee zetten ze lekker vuige sludge metal neer.

Ik dacht tijdens het nummer Awe even dat ik naar Korn aan het luisteren was.
Goed album hoor, al ben ik niet echt een djentleman.

Zij die Ana Kefr niet meteen kunnen vinden mogen me altijd iets laten weten via pb.

Ik ga me na Nieuwjaar even volledig op dit topic storten, hoewel het niet altijd makkelijk is om tijd te vinden om albums te gaan luisteren die een speelduur van plusminus 90 minuten hebben, en zo zijn er toch enkele getipt, quoi. Maar ik ga het sowieso proberen, natuurlijk!

Tot nu toe was deze editie geweldig maar nu heb ik toch een onvoldoende uitgedeeld, grappig genoeg bij een nominatie van een user waar ik ontzettend veel raakvlakken mee heb qua muzieksmaak. Ik heb het over JSPR_G en Ana Kefr.

Het album heeft een ontzettend zwakke uitvoering van de muzikanten. Overduidelijk is te horen dat de muzikanten van deze band niet de capaciteiten hebben om de geschreven composities die complex zijn goed uit te voeren. De drummer schommelt vaak, de fretloze bas is op sommige stukken gewoon vals en de gitaarsolo's zijn rommelig. De zang is het grootste struikelblok, ontzettend veel variatie maar geen een aspect is goed. De grunt is slap, de cleane zang nietszeggend en de krijsen... laat ik het daar maar niet over hebben.

Muzikaal gaat het alle kanten op, behoorlijk hak op de tak. Toch kan de ogenschijnlijke progressieve rand er niet voor zorgen dat het grootste gedeelte van het album gewoon vrij matige metalcore/melodic death metal is. De mooiste momenten zitten hem waar er andere instrumenten als een saxofoon worden gebruiken of dat de gaspedaal er af wordt gelaten. De niet-metalmomenten zijn het sterkste, dit had ik ook bij Obsidian Kingdom uit de vorige ronde, toevallig ook een nominatie van JSPR_G. De connectie van Unexpect snap ik, maar die band heeft belachelijk goede muzikanten en zeer veelzijdige zang die overal even sterk is. Nee, 2 sterren voor Ana Kefr.

Vandaag staat Von Helsing voor zijn debuut.

Mijn bijdrage aan deze rubriek komt van Nederlandse bodem en wel van het vrij obscure Phlebotomized, uit deelgemeente Rozenburg.

Begonnen in 1989 onder de naam Bacterial Cancer (later Bacterial Disease) en sterk beïnvloed door bands als Napalm Death, Autopsy, Paradise Lost, Morbid Angel en Iron Maiden, brachten ze in mei 1992 hun eerste demo "Devoted to God" uit en in september van dat jaar de E.P. "In Search of Tranquillity".

Diepe grunts, rollende drums, violen, keyboards, vele tempowisselingen, en vooral mijns inziens eigenzinnige structuren (en teksten) die ik zelden tegenkom in het genre, Avantgarde/Symphonische Doom/Death.

"Immense, Intense, Suspense" gaat verder waar "Always..." van The Gathering ophoudt. Het is nog steeds genieten van 'Dubbed Forswearer' en 'Mellow are the Reverberations".

Ze hebben hierna nog een album gemaakt: Skycontact (1997) en hielden het daarna voor gezien, totdat ze in maart 2013 een rerelease aankondigde voor hun eerste demo en E.P. waarbij ze die avond in de oerbezetting (minus de drummer) één nummertje live speelden.

Sindsdien hebben ze een handvol gigs gedaan met een nieuwe zanger (Carl Assault) oa op Stonehenge en Dutch Doom Days.

Volgend jaar komt een nieuw album uit.

Phlebotomized - Immense Int...

http://www.metal-archives.com/images/6/7/5/6/6756.jpg

Mooi, stond al op de lijst om te beluisteren vanwege de re-issue in 2014.

Don Cappuccino schreef:
Mooi, stond al op de lijst om te beluisteren vanwege de re-issue in 2014.

Op 26 april is de releasepartij in Naaldwijk in de altijd gezellige en overvolle huiskamer van de Flatertheek.

Phlebotomized! Leuk. Die waren inderdaad vrij origineel. Uit de tijd dat er van alles gebeurde op death.doomgebied in Nederland. Ik heb veel contact met de huidige drummer van de band. Was er toen niet bij, maar spamt me wel vol met alle voorhanden zijnde merch van de band. Ik ga hem weer eens draaien want dat is wel heel lang geleden.

Ik vind alleen de laatste EP op spotify..is hij nog ergens anders te streamen??

De omschrijving klinkt interessant, ga ik t.z.t. eens voor zitten.

laboomzaa schreef:
Ik vind alleen de laatste EP op spotify..is hij nog ergens anders te streamen??

Het album is in ieder geval in z'n geheel op youtube te vinden -> link

edit:

En ook nog eens op grooveshark, keuze te over!

Grooveshark it is...

Phlebotomized, beste bijdrage van deze ronde (die van mij niet meegeteld) tot nu toe. Heeft anno 2014 nog steeds behoorlijk een eigen karakter met zijn avant-gardistische death/doomhybride in combinatie met prachtige vioolpartijen en cleane zang. De composities zijn zorgvuldig opgebouwd en zitten erg goed in elkaar. Verrassende plaat, nu 4 sterren maar 4,5* zit er misschien wel in na meerdere luisterbeurten.

PM gestuurd!

Thanks for the reminder lambooza.
Het metal album van deze week is;

Vektor - Black Future (2009)

(afbeelding)

(klik album voor meer informatie)

Misschien al wel bekend bij de meesten hier, maar het album heeft slechts 19 stemmen.
Ik heb de plaat leren kennen bij een vriend van me. De hoes sprak me niet aan en zijn omschrijving (thrashmetal met blackmetal-achtige zang) een beetje.

Maar na het album in zijn geheel (dat is lang) gehoord te hebben over een fantastische stereo-installatie was ik helemaal om. Wat is dit goed zeg. Je kunt gerust zeggen dat de heren liefhebbers zijn van jaren '80 thrash- en speed-metal. De nummers zijn lekker up-tempo, er is sprake van veel tempo-wisselingen, dubbele gitaarlijntjes en pakkende 'hooks'. Meer dan eens worden er blast-beats gedrumd die prima passen in het geheel. Nummers van over de 10 minuten zijn geen uitzondering, maar nergens klinken die uitgerekt of saai. Alles is m.i. technisch erg sterk ingespeeld.
De zang is een verhaal apart. Een beetje te vergelijken met oud werk van Chuck Schuldiner van Death. Alleen dan alsof hij achterna gezeten wordt door de duivel, door de hoge uithalen. Deze jonge honden weten mij in ieder geval te overtuigen van hun vakmanschap. Als je je niet stoort aan de manier van zingen (duurde bij mij even) dan is dit een pareltje waar je niet snel op uitgeluisterd raakt. Een aanrader is het om dit album te luisteren op een fijne koptelefoon of anderszins in een omgeving waarbij je ongehinderd kan luisteren.

Enjoy!
Mocht je moeite hebben met het vinden van dit album, PM me dan even!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:45 uur

geplaatst: vandaag om 17:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.