MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Ik vermoed een album van alterbridge

Waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Zoiets moeten de jongens van Watchtower gedacht hebben toen ze in 1982 de groep oprichtten. Het resulteerde zeven jaar later in een vooruitstrevend meesterwerkje dat zowel liefhebbers, critici als collega muzikanten verblufte.
http://s30.postimg.org/58ccc8f0x/watchtower2.jpg

Het Texaanse Watchtower is wellicht de eerste thrashband die zo progressief uit de hoek kwam. Hun indrukwekkende debuut verscheen al in 1985. Het werd in eigen beheer uitgegeven in de hoop dat daar een platendeal uit voort zou komen. Maar dat gebeurde niet zo snel. In de V.S. waren ze er blijkbaar niet klaar voor. Het was uiteindelijk het Duitse label Noise dat de band contracteerde voor hun tweede (en beste maar helaas laatste) album. In Europa kreeg deze grensverleggende band ook altijd de meeste waardering.

Dat tweede album, daar gaat het hier over. De muziek is zeker geen spek voor ieders bek. Metal is een extreem muziekgenre en dat zal je met Control and Resistance geweten hebben. Vanaf het allereerste begin tot en met de laatste noot wordt de luisteraar geen rust gegund (tenzij even in Life Cycles). De gitaren, de bas, de drums, de zang, zijn allemaal eigenzinnig druk. Vooral hoe zanger Alan Tecchio (voorheen en later opnieuw bij Hades) de maatschappijkritische teksten hoog gillend uitschreeuwt is een kwestie van wennen, maar voor nogal wat mensen blijft het een struikelblok.
http://s30.postimg.org/61qoz29r5/watchtower10.jpg

Watchtower - Control and Resistance (1989)

At an early age you were forced into submission
By your elders and school administration
By your peers you are pressed to Resist
And pressed into rebellion and indecision

Maar hoewel ontoegankelijk, toch bevat dit album acht strakke en best aanstekelijke nummers, die voor wie even doorzet redelijk snel vol met fantastische herkenningspunten blijken te zitten. De zangmelodieën zijn meestal dwars maar weten te beklijven. En het complexe gitaargeweld van Ron Jarzombek (broertje van Bobby Jarzombek, huidige drummer van Fates Warning) is zo perfect gecontroleerd dat het van een buitenaards wezen lijkt te komen. Net als de bas en drums die het geheel virtuoos bij elkaar houden, laten stilvallen en dan weer met tomeloze energie voortstuwen.

Het is een album dat best wat draaibeurten vraagt maar die inspanning ook ruimschoots beloont, want eens het je bevalt raak je amper nog uitgeluisterd op de knappe composities met enorme muzikale rijkdom. Om de smaak te pakken te krijgen kan je bijvoorbeeld de gitaarriffs waarmee Instruments of Random Murder opent (ongeveer 35 seconden) eens op repeat zetten en ontdekken hoe ingenieus de muziek tot in elk detail opgebouwd is. Ook vandaag nog steeds indrukwekkend. Het titelnummer, The Eldritch en The Fall of Reason zijn wat mij betreft de uitschieters.
http://s2.postimg.org/hymj1czbt/watchtower3.jpg

Het album is een ware cultclassic, want toch een invloedrijke mijlpaal in wat toen als technical thrash metal bekend stond. Het krijgt hier op MusicMeter niet alleen te weinig stemmen volgens mij, maar ook een te laag stemgemiddelde. Maar met de lastige zanglijnen en -stem, plus de koppige nummers en de nogal zwakke productie is dat wel begrijpelijk.

Het album is dit jaar precies 25 jaar oud en al lang out of print. Het verdient eigenlijk een mooie heruitgave, maar Noise Records bestaat al even niet meer. Volgens wikipedia behoort de catalogus nu toe aan de Universal Music Group en die zal zich niet bezig houden met het heruitbrengen van dit eerder obscure plaatje.
http://s29.postimg.org/oulft063r/wat.jpg

In Guitar World Magazine werd dit album nochtans geprezen als een van de beste in het genre: Sounding like the twisted scion of Metallica and the Mahavishnu Orchestra, Watchtower was the most brilliant weird band of it's time. Guitarist Ron Jarzombek, with his complex harmony solos, strange scales and furious staccato lead bursts, performs tricks on his guitar that will leave you more than sufficiently breathless. wiki

In Aardschok/Metal Hammer (nov. '89) kreeg het album naast een hoge waardering (8/10) wel wat kritiek. Vooral voor de matige productie. Er werd ook verwezen naar de vergelijkbare band Toxik, dat die meer oog voor het nummer hebben. Hun album Think This was op dat moment album van de maand in AMH. Wie World Circus, het debuut van Toxik goed vindt, zal zeker ook wel van Watchtower genieten.

Veel luisterplezier!

Wat een verhaal! Bij het album te zien, waren de meningen nogal verdeeld... het lijkt me wel speciaal.

Ozric Spacefolk
Ik vraag me dan weer af, hoe we aan zo'n plaat gaan komen, als het out of print is.

Ik heb zo mijn kanalen, maar dat mag ik niet promoten.

De ervaring in dit topic leert dat iedereen de muziek meestal wel kan vinden. Dat hoeft niet gepromoot te worden.

Wie de cd of lp zou willen kopen kan in dit geval bijvoorbeeld op Discogs terecht. Via die weg heb ik een jaar geleden de cd opnieuw in bezit gekregen. Voor 10 euro en in prima staat.

Ik zie trouwens zojuist op Discogs dat er in 2012 toch nog een reissue is verschenen, op het label Divebomb Records. Al denk ik niet dat die goedkoper en vlotter verkrijgbaar is.

jasper1991 schreef:
Bij het album te zien, waren de meningen nogal verdeeld... het lijkt me wel speciaal.

Speciaal is het zeker.

Ben benieuwd, de beschrijving maakt me wel nieuwsgierig in ieder geval.

Nominaties van Kronos stellen zelden teleur. Ik zal me binnenkort hier eens aan gaan wagen

Op het plaatje van de inlay staat dat Ron Jarzombek ook "backwards guitar" speelt. Dat zou ik graag live eens aanschouwen, hehe

The_CrY schreef:
Op het plaatje van de inlay staat dat Ron Jarzombek ook "backwards guitar" speelt. Dat zou ik graag live eens aanschouwen, hehe

Aan de vaak abstract klinkende melodielijnen van de gitaarsolo's te horen denk ik dat er letterlijk bedoeld wordt dat ze soms van achter naar voor gespeeld worden. Ook live. Het is een techniek die in jazz al lang gebruikt wordt en mee inspireerde tot de modale jazz. Grappig trouwens hoe dat idee ontstaan is:

Mercer Ellington has stated that Juan Tizol invented the melody to "Caravan" in 1936 as a result of his days studying music in Puerto Rico, where they couldn't afford much sheet music so the teacher would turn the music upside down after they had learned to play it right-side up. This technique became known as "inverting", and has been referenced as an inspiration for modal jazz. Musicians include Miles Davis, Freddie Hubbard, Bill Evans, Herbie Hancock, and Wayne Shorter.

Modal jazz - Wikipedia

Interessante informatie!

buizen
Mooi, uitgebreide beschrijving Kronos!
Ga het album luisteren, heb wel eens van de band gehoord maar nog nooit een album geluisterd.

Control And Resistance is één van de eerste cd's die ik kocht. Het wordt hoog tijd dat ik er eens wat aandacht aan geef hier. Zo'n cd die ik in de winkel luisterde en die al die tijd alleen maar verder rijpte. Heel erg vaak luister ik hem niet meer, maar dit is echt wel een parel. Later kocht ik het debuut erbij, maar ik denk dat Control And Resistance veel beter en completer is dan Energetic Disassembly. Dat komt omdat de songs niet alleen technische perfectie benaderen, maar ook omdat met de komst van Alan Tecchio (o.a. Hades, Non-Fiction) veel meer melodieuze diepgang in de nummers zit. The Fall Of Reason bijvoorbeeld, is een regelrechte techno metalepic.

Kortom, mooie keus van Kronos. Allemaal luisteren en marktplaats afspeuren. Energetic Disassembly heeft een mooie oorspronkelijke heruitgave gekregen. Dan moet dat met deze ook wel een keer lukken.

Ozric Spacefolk schreef:
Ik vraag me dan weer af, hoe we aan zo'n plaat gaan komen, als het out of print is.

Ik heb zo mijn kanalen, maar dat mag ik niet promoten.

Het album staat gewoon op grooveshark, dus iedereen kan het luisteren.

buizen
Dit kon de komende maanden nog wel eens een heel fijn topic gaan worden. Geweldig idee om een onderbelichte metalplaat af te stoffen en voor het voetlicht te brengen.
Zo leer je ook nog eens wat "nieuws" kennen.

Edwynn schreef:
Kortom, mooie keus van Kronos.

Deze keuze ook gemaakt omdat niemand van de deelnemers hier er zijn stem bij geplaatst had. Nou ja, niemand behalve eentje dan. Volgende ronde kies ik een album waar Edwynn niet op gestemd heeft.

Het heeft wel zijn nut gehad hoor. Ik had hem al een mooie poos niet gehoord.

Maar ik zat er niet ver naast dus .

Ik ga hem luisteren!(en het topic sowieso in de gaten houden...)

Ik heb hem net beluisterd. Er komen aantal sterke ideeën naar voren, en het energieke karakter bevalt me prima.

Ter info is er in 2003 een reissue uitgebracht, volgens mijn bronnen:

Watchtower - Control and Resistance - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives - metal-archives.com

Verrassend leuk album! Het zal inderdaad wat draaibeurten nodig hebben eer alles op z'n plaats valt maar dat is geen probleem wat mij betreft. De zang is apart en zal voor menigeen wennen zijn maar ik hoor deze man liever een heel album lang dan die van Toxik (om een beetje in dezelfde stijl te blijven). De muziek zit knap in elkaar en eerlijk gezegd stoor ik me geen moment aan de produktie. Zo hier en daar doet het me wel wat denken aan het Justice album van Metallica. Qua sound maar soms ook zeker qua muziek.

Ik doe deze ronde nog niet mee. Wil eerst even kijken of ik het zo kan bijhouden hier

laboomzaa en ik hebben afgesproken van week te wisselen:

week 01 (31-08-2014): Kronos : Watchtower - Control and Resistance (1989)
week 02 (07-09-2014): jasper1991 :
week 03 (14-09-2014): laboomzaa :
week 04 (21-09-2014): Fake_world :
week 05 (28-09-2014): The_CrY :
week 06 (05-10-2014): [WZ] :
week 07 (12-10-2014): JSPR_G :
week 08 (19-10-2014): Don Cappuccino :
week 09 (26-10-2014): Edwynn :
week 10 (02-11-2014): Papartis :
week 11 (09-11-2014): phantasia :
week 12 (16-11-2014): korenbloem :
week 13 (23-11-2014): Ozric Spacefolk :
week 14 (30-11-2014): buizen :
week 15 (07-12-2014): MichelDumoulin :
week 16 (14-12-2014): trebremmit :
week 17 (21-12-2014): Von Helsing :
week 18 (28-12-2014): horned_reaper :
week 19 (04-01-2015): Them

Via deze link is het album van Watchtower ook te beluisteren via Youtube.

buizen
Papartis schreef:
(embed)

Via deze link is het album van Watchtower ook te beluisteren via Youtube.

Had 'm al gespot.
Toch heel anders hoor, muziek via youtube luisteren of de normale wijze van vinyl afspelen via je installatie. Maar goed, nood breekt wet.
Ben benieuwd waar jasper1991 zondag mee komt..

buizen schreef:
(quote)

Had 'm al gespot.
Toch heel anders hoor, muziek via youtube luisteren of de normale wijze van vinyl afspelen via je installatie. Maar goed, nood breekt wet.
Ben benieuwd waar jasper1991 zondag mee komt..

Speciaal voor jou. Maandzakje al binnen?

Watchtower Control and Resistance Record Inner Sleeve EX EX Noise Int N 01401 | eBay

Geen geld!

De cd's zijn duurder inderdaad.

Moet er nog even goed voor gaan zitten. maar eerste indrukken doen me denken aan een meer thrashy versie van Spiral Architect of het geweldige Twisted Into Form (Nog niet op MuMe..)

Ik lees dat geluidskwalitiet voor sommigen een issue is; album van Twisted Into Form is uit 2006 en klinkt prima, en is dus mss ook de moeite waard om te checken..

Kom op, dit is niet het Dire Straitstopic. Met de geluidskwaliteit van deze Watchtower is toch niets aan de hand?

Nee, met de geluidskwaliteit is niks aan de hand.

Vind er verder trouwens niet veel aan, maar dat ligt dan weer aan mij.

[WZ] schreef:
Ik lees dat geluidskwalitiet voor sommigen een issue is..

Nou, ik kijk terug en heb eigenlijk géén idee waar ik het dacht gelezen te hebben

Vind het album zelf verder niet superboeiend.. Songs zijn niet zo individueel, veel van hetzelfde.. Beetje te licht ook ofzo, maar dat kan ook door die 'old-skool' stijl komen.. Van die hyperactieve prog/thrash kan best leuk zijn, maar doe mij dan maar, bijvoorbeeld, Twisted Into Form.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.