Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:27 uur
LucM schreef:
Nevermind van Nirvana is inderdaad ook geïnspireerd door Sex Pistols. Maar de impact van Sex Pistols in de VS was vrijwel nihil itt Groot-Brittannië waar punkbands als paddenstoelen uit de grond schoten. Nevermind van Nirvana deed de Amerikaanse rock binnenste buiten keren: 'alternatieve' bands als bv. Pixies en Sonic Youth werden populair evenals metalbands en later punkbands waar ook Sex Pistols een graantje van meepikten (Never Mind the Bollocks werd eindelijk goud in de VS en Sex Pistols werden heropgericht).
Nevermind van Nirvana is inderdaad ook geïnspireerd door Sex Pistols. Maar de impact van Sex Pistols in de VS was vrijwel nihil itt Groot-Brittannië waar punkbands als paddenstoelen uit de grond schoten. Nevermind van Nirvana deed de Amerikaanse rock binnenste buiten keren: 'alternatieve' bands als bv. Pixies en Sonic Youth werden populair evenals metalbands en later punkbands waar ook Sex Pistols een graantje van meepikten (Never Mind the Bollocks werd eindelijk goud in de VS en Sex Pistols werden heropgericht).
Wat dacht je van Nirvana dat niet veel meer deed dan een smeltkroes van Sonic Youth, Pixies en Dinosaur Jr. brengen? De ondergrond zat vol met zulke bands als Nirvana, maar Nirvana was min of meer op het juiste moment op de juiste plaats. Sex Pistols zelfde verhaal hoor.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:35 uur
Wat een ontiegelijke onzin over de US allemaal, luister verdulleme eens naar:
dit album in de US werd wel degelijk al vroeg vieze en gruizige rock gespeeld, imo zelfs frequenter en eerder dan in de UK - daar had je (what's in a name) The Pretty Things. Gek genoeg stonden de early en mid-sixties in de UK eerder in het teken van de blues en de aanverwante Rhythm & Blues (Julie Discoll, Brian Auger, Alexis Korner,John Mayall) en minder in het teken van de psychedelica (Yardbirds). Denk dat de US 60's wellicht vele malen interessanter zijn dan de Britse. Westcoast (Moby Grape en Jefferson Airplane) en Underground (The Flock, Iron Butterfly) zijn ook US geworteld.
dit album in de US werd wel degelijk al vroeg vieze en gruizige rock gespeeld, imo zelfs frequenter en eerder dan in de UK - daar had je (what's in a name) The Pretty Things. Gek genoeg stonden de early en mid-sixties in de UK eerder in het teken van de blues en de aanverwante Rhythm & Blues (Julie Discoll, Brian Auger, Alexis Korner,John Mayall) en minder in het teken van de psychedelica (Yardbirds). Denk dat de US 60's wellicht vele malen interessanter zijn dan de Britse. Westcoast (Moby Grape en Jefferson Airplane) en Underground (The Flock, Iron Butterfly) zijn ook US geworteld.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:51 uur
kronos schreef:
Uit 'De Cultuurkenner',
De Sex Pistols was zeker niet de beste punkgroep die in '76-'77 de straten van Londen onveilig maakte, maar wel de bekendste.
Je trapt graag open deuren in, musician?
Uit 'De Cultuurkenner',
De Sex Pistols was zeker niet de beste punkgroep die in '76-'77 de straten van Londen onveilig maakte, maar wel de bekendste.
Je trapt graag open deuren in, musician?
Cabeza Borradora schreef:
om niet te zeggen; "Lees je ook wel eens iets"...
om niet te zeggen; "Lees je ook wel eens iets"...
Ik wil best platen die ik niet goed vind de erkenning geven dat er sprake is van een klassieker, maar dat doe ik liever alleen als er sprake is van een wereldwijde topper. Ik ga niet allerlei zelfbenoemde deskundigen zitten nawauwelen en vervolgens in mijn gedachten overnemen wat ik eigenlijk behoor te vinden.
Gelukkig kan ik zelf ook nog redeneren en denken.
De Sex Pistols waren vooral beroemd in Engeland en omstreken, veel ophef rondom, kortom, veel geschreeuw en weinig wol. In de VS zag men in 1977 de band niet staan, verkoopcijfers heeft het album nauwelijks, dus nog maar gezwegen over enige vorm van impact.
Never mind van Nirvana wordt genoemd, die voldoet wél aan alle criteria, hier is dan ook gewoon sprake van impact en een essentieel album.
De toekomst van de Sex Pistols als band heeft uitgewezen dat het daarbij is gebleven, veel geschreeuw en weinig wol. Later bleek het ook vooral te gaan om marketing van Malcolm McLaren. Johnny Rotten heeft nog enkele manmoedige pogingen gedaan om er alleen nog wat van te maken. Daar kun je dan van houden of niet.
Natuurlijk zijn er bands die later hebben uitgesproken dat ze zich hebben laten inspireren door de Sex Pistols en waarom ook niet. Maar zo zijn er wel meer bands die albums in 1977 hebben uitgebracht die anderen hebben geïnspireerd.
Ik hou het op andere klassiekers en essentiele albums in dat jaar.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 22:07 uur
Rudi S schreef:
Beste Cabeza, Ik heb de bewuste punkgroep hier toch wel regelmatig onheus bejegend.
Ik heb ze vaak (midde)lmatig genoemd, (wat ze dan toch ook wel weer zijn) en ook onbelangrijk.
De laatste week staan ze bovenaan op mijn rotatielijst en luister ik de CD (LP wil maar niet lukken) dagelijks in de auto t.b.v. woon-werkverkeer (75 km).
Nu bevalt dat debuutplaatje toch nog best wel, energie genoeg en zelfs een mooi liefdesliedje over Pauline uit Birmigham.
De zanger is zeker geen hoogvlieger, maar hij brengt het dan weer goed met een mooi (rollend) accent.
Het spugend zingen hoort er wel een beetje bij, live zoals ik destijds in Eindhoven heb ondervonden werd er ook door deze club gespuugd, gescholden en naar het publiek met bier gegooid.
Dit gedrag hoorde ook wel bij die tijd en soepcultuur.
Het bandje was toch ook wel belangrijk , niet eens omdat ze idealisten waren o.i.d. maar meer omdat zij het punkidiaal in optima uitstraalde, schijt aan iedereen, egoisme en schoppen tegen alles wat normaal werd gevonden.
Met de zanger is het later nog wel goed gekomen, hij heeft nog niet zo lang geleden reclame in een tweedpak voor boter (o.i.d.) gemaakt, met die gekke bassist is het toch hellaas slechter afgelopen.
Dit wist J Strummer van het beginnende bandje The Clash nog over die bassist te melden.
De band kwam binnen, … aan het einde liep een magere jongen met een goede jasje precies zo een als Elvis Presley had.
De sfeer was om te snijden en ik probeerde het ijs te breken.
Ik liep naar hem (de bassist) en zei: mooi jasje heb je aan. Waarop …… antwoorde met een hoog lief stemmetje “Yes it is, isn’t it. I’ll tell you were I got it, I got it at the market.
Ik bedoel hij was doodvriendelijk.
Pas later liet hij zich door de manager aanpraten zich als een gevaarlijke gek te gedragen.
Ik heb het album inmiddels al op 3,5 sterretjes staan, voorheen een Stijn Slayer waardering.
Waarschijnlijk zitten nu de meeste "punks"die zich destijds onder hebben laten spugen tijdens die bewuste concerten , nu netjes op de bank in de avond naar de nieuwe Adele te luisteren (natuurlijk de MM die-hard OW uitgesloten)
en zeker ook Adele liefhebber Mjuman.
Beste Cabeza, Ik heb de bewuste punkgroep hier toch wel regelmatig onheus bejegend.
Ik heb ze vaak (midde)lmatig genoemd, (wat ze dan toch ook wel weer zijn) en ook onbelangrijk.
De laatste week staan ze bovenaan op mijn rotatielijst en luister ik de CD (LP wil maar niet lukken) dagelijks in de auto t.b.v. woon-werkverkeer (75 km).
Nu bevalt dat debuutplaatje toch nog best wel, energie genoeg en zelfs een mooi liefdesliedje over Pauline uit Birmigham.
De zanger is zeker geen hoogvlieger, maar hij brengt het dan weer goed met een mooi (rollend) accent.
Het spugend zingen hoort er wel een beetje bij, live zoals ik destijds in Eindhoven heb ondervonden werd er ook door deze club gespuugd, gescholden en naar het publiek met bier gegooid.
Dit gedrag hoorde ook wel bij die tijd en soepcultuur.
Het bandje was toch ook wel belangrijk , niet eens omdat ze idealisten waren o.i.d. maar meer omdat zij het punkidiaal in optima uitstraalde, schijt aan iedereen, egoisme en schoppen tegen alles wat normaal werd gevonden.
Met de zanger is het later nog wel goed gekomen, hij heeft nog niet zo lang geleden reclame in een tweedpak voor boter (o.i.d.) gemaakt, met die gekke bassist is het toch hellaas slechter afgelopen.
Dit wist J Strummer van het beginnende bandje The Clash nog over die bassist te melden.
De band kwam binnen, … aan het einde liep een magere jongen met een goede jasje precies zo een als Elvis Presley had.
De sfeer was om te snijden en ik probeerde het ijs te breken.
Ik liep naar hem (de bassist) en zei: mooi jasje heb je aan. Waarop …… antwoorde met een hoog lief stemmetje “Yes it is, isn’t it. I’ll tell you were I got it, I got it at the market.
Ik bedoel hij was doodvriendelijk.
Pas later liet hij zich door de manager aanpraten zich als een gevaarlijke gek te gedragen.
Ik heb het album inmiddels al op 3,5 sterretjes staan, voorheen een Stijn Slayer waardering.
Waarschijnlijk zitten nu de meeste "punks"die zich destijds onder hebben laten spugen tijdens die bewuste concerten , nu netjes op de bank in de avond naar de nieuwe Adele te luisteren (natuurlijk de MM die-hard OW uitgesloten)
en zeker ook Adele liefhebber Mjuman. laat ik mezelf maar een keer citeren

0
geplaatst: 17 juni 2011, 22:17 uur
Mjuman schreef:
Denk dat de US 60's wellicht vele malen interessanter zijn dan de Britse. Westcoast (Moby Grape en Jefferson Airplane) en Underground (The Flock, Iron Butterfly) zijn ook US geworteld.
Denk dat de US 60's wellicht vele malen interessanter zijn dan de Britse. Westcoast (Moby Grape en Jefferson Airplane) en Underground (The Flock, Iron Butterfly) zijn ook US geworteld.
De garagerock (ook wel protopunk genoemd) ontstond in 1965-1966 in de VS als reactie op the British Invasion (Beatles, Rolling Stones) en waren dan weer een inspiratiebron voor the Stooges die als eerste punkband omschreven worden. Sex Pistols zijn duidelijk door the Stooges beïnvloed.
Sex Pistols waren dan wel niet de beste punkband, Johnny Rotten had veel uitstraling en kon als beste een nieuwe generatie verwoorden.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 22:32 uur
Ik vond de Kinks al vet punk hoor, scheermesjes in de versterkert, jaja, ik weet nog goed dat ik daar behoorlijk door gechoqueerd was.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 22:32 uur
Kronos schreef:
Uit 'De Cultuurkenner',
(quote)
Uit 'De Cultuurkenner',
Moet natuurlijk zijn '75 -77.
En wie staan er sinds jaar en dag op 2 in Barcelona

http://www.musicmeter.nl/user/22173
0
geplaatst: 17 juni 2011, 23:24 uur
@orbit: Hier sla je de bal toch volledig mis. De VS kan dan wel een ultraconservatief land zijn, maar ook erg vrij. Dat blijkt vooral op het gebied van rockmuziek, waar denk ik de VS meestal het voorbeeld zijn geweest voor de rest van de wereld. Ook de Sex Pistols hadden hun inspiratie gevonden bij de scene rond de CBGB club half jaren 70.
@orbit: Hier sla je de bal toch volledig mis. De VS kan dan wel een ultraconservatief land zijn, maar ook erg vrij. Dat blijkt vooral op het gebied van rockmuziek, waar denk ik de VS meestal het voorbeeld zijn geweest voor de rest van de wereld. Ook de Sex Pistols hadden hun inspiratie gevonden bij de scene rond de CBGB club half jaren 70.
Mwa, veel wezenlijke vernieuwingen in de rockmuziek kwamen toch ook wel met name uit de UK hoor, Pink Floyd, Beatles, Kinks, psychedelica, de meeste prog/symfo, glamrock, hardrock (ledzep, black sab), en zo was de brand van UK punk toch ook wel een stuk frisser geluid dan die uit de VS, die toch nog wel een beetje aan de oude bluesrockwortels zat vastgeroest. Niet te vergeten de vele stromingen die na punk kwamen, waar bandjes als Interpol en Editors nog steeds de vruchten van plukken. Ik denk dat de UK eigenlijk meestal toonaangevend is geweest waar het gaat om vernieuwing en verfrissing en de VS eerder volgend. Wat betreft commercie en incashen doet de VS het natuurlijk wel altijd goed.
0
Misterfool
geplaatst: 17 juni 2011, 23:47 uur
Ik denk dat de sex pistols meer invloedrijk geweest zijn voor de beeldvorming en de instelling van van de muziek industrie an sich dan dat ze echt muzikaal veel bands beïnvloed hebben. Als je kijkt naar de muziekscene van zo rond 1977 dan zie je dat veel bands in exact het zelfde jaar en daarvoor al ongeveer de zelfde soort muziek maakten. Voor post-punk en new wave zie ik ook erg veel invloeden uit krautrock, beginnende electronica,glamrockbands en rock& roll.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 00:58 uur
De invloeden waren uiteraard al eerder, zoals alle muziek eigenlijk een precedent kent. Maar juist die felheid en die authentieke trashy sound maakte de UK scène vernieuwender en frisser dan die bandjes uit de VS. Alleen dat oubollige gitaargeluid van The Stooges al, looiig en zompig.. nee, dat was qua sound geen vernieuwing, wel qua concept. De pistols klonken fris van de lever en strijdlustig, alléén daarom al een mijlpaal en inspiratiebron voor vele nieuwe artiesten. Ramones zijn leuk, maar die zijn nog veel minder serieus te nemen dan Johnny Rotten & Co.
0
Nicci
geplaatst: 18 juni 2011, 07:13 uur
@Orbit
Bijna alle populaire muziek vind z'n oorsprong in de VS. Of het nu funk, jazz, r&r, r&b, punk of gospel heet. We vergeten nog Rap en hip-hop. Dat er af en toe ook iets uit Europa komt (en toevallig staat jouw top 10 daar vol mee) klopt, maar we vinden het hier doorgaans niet uit.
Bijna alle populaire muziek vind z'n oorsprong in de VS. Of het nu funk, jazz, r&r, r&b, punk of gospel heet. We vergeten nog Rap en hip-hop. Dat er af en toe ook iets uit Europa komt (en toevallig staat jouw top 10 daar vol mee) klopt, maar we vinden het hier doorgaans niet uit.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 09:55 uur
Inderdaad ontstonden de meeste muziekstijlen in de VS maar het verschil met GB is dat de vernieuwingen in de VS meestal ondergronds geschiedden terwijl die in GB snel opgepikt werden.
Sex Pistols is daar een goed voorbeeld van. Punk en new wave bestond eerder in de VS maar kreeg in 1977 pas bekendheid mede vanwege Sex Pistols die in GB erg populair werden. In de VS bleven die stromingen ondergronds ook in de jaren '80. Vernieuwende bands als the Cure en the Clash werden in GB megabands, ook the Smiths die elders alternatief genoemd werden.
Sex Pistols is daar een goed voorbeeld van. Punk en new wave bestond eerder in de VS maar kreeg in 1977 pas bekendheid mede vanwege Sex Pistols die in GB erg populair werden. In de VS bleven die stromingen ondergronds ook in de jaren '80. Vernieuwende bands als the Cure en the Clash werden in GB megabands, ook the Smiths die elders alternatief genoemd werden.
0
Nicci
geplaatst: 18 juni 2011, 10:31 uur
Sommige stromingen kunnen ook maar beter ondergronds blijven. Die Amerikanen zijn niet conservatief, maar gewoon verstandig.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 10:49 uur
Dat sommige stromingen ondergronds blijven heeft eerst en vooral te maken met commerce. De Amerikaanse platenmaatschappijen investeren veel liever in een nieuwe 'idol' of een Britney Spears of Justin Bieber omdat die zich gemakkelijker laten schikken naar de wensen van de platenmaatschappij en het beoogde publiek.
Bands als bv. Wilco of Fleet Foxes zijn veel te eigenzinnig en dat is dan niet interessant voor de majors, vandaar dat zij onderdak zoeken bij een klein label. The Doors en Frank Zappa bv. werden destijds ook niet gepromoot maar hebben tenslotte de weg naar het publiek gevonden.
Het is tenslotte goed dat nieuwe muzikale ontwikkelingen aan het licht komen en opgepikt worden. Zo krijg je een evolutie in de muziekwereld en tenslotte moet je bekend worden om invloedrijk te zijn (zoals Sex Pistols).
Bands als bv. Wilco of Fleet Foxes zijn veel te eigenzinnig en dat is dan niet interessant voor de majors, vandaar dat zij onderdak zoeken bij een klein label. The Doors en Frank Zappa bv. werden destijds ook niet gepromoot maar hebben tenslotte de weg naar het publiek gevonden.
Het is tenslotte goed dat nieuwe muzikale ontwikkelingen aan het licht komen en opgepikt worden. Zo krijg je een evolutie in de muziekwereld en tenslotte moet je bekend worden om invloedrijk te zijn (zoals Sex Pistols).
0
geplaatst: 18 juni 2011, 11:24 uur
Deze zat er natuurlijk onvermijdelijk aan te komen:
Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977), Sex Pistols
Deze zat er natuurlijk onvermijdelijk aan te komen:
Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977), Sex Pistols
Aan deze opgeklopte hype doe ik mooi niet mee, want in mijn beleving zijn de Sex Pistols volstrekt overschat en overbodig...
Dit steentje zal best rimpelingen in de waterplas van de muziek veroorzaakt hebben, maar mij heeft het de pis nooit lauw gemaakt.
In wezen een door Malcolm Mc Laren bij elkaar geraapte boyband die met de juiste promotie en opgeklopte lucht indentiteits-zoekende jongeren tegemoet kwam.
Fijne week gewenst, maar deze jongen zet fijntjes Greendale op

Trouwens, waar blijft 77 ?
0
Misterfool
geplaatst: 18 juni 2011, 11:28 uur
ik denk dat ze met talking heads liever wachten tot in light of fear of music
0
geplaatst: 18 juni 2011, 12:05 uur
Stalin schreef:
Dit steentje zal best rimpelingen in de waterplas van de muziek veroorzaakt hebben, maar mij heeft het de pis nooit lauw gemaakt.
In wezen een door Malcolm Mc Laren bij elkaar geraapte boyband die met de juiste promotie en opgeklopte lucht indentiteits-zoekende jongeren tegemoet kwam.
Het zal toch best wel een redelijke steen geweest zijn als de rimpelingen bijna 35 jaar later nog steeds golven. Van Take That hoor ik nu al niks meer. Sex Pistols is trouwens ook geen boyband want ze speelden wel degelijk zelf hun muziek. En zelfs niet heel slecht.
Kortom, het is niet omdat iets gehypet wordt dat het daarom niets meer dan een hype kan zijn. Dat verandert niet door er minachtende namen aan te geven.
Los van enige context is het volgens mij zinloos om te stellen dat Sex Pistols overschat is. In deze lijst verdient Never Mind the Bollocks gewoon zijn plaats vind ik, ook al doet de muziek mij niet veel.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 12:52 uur
Nicci schreef:
@Orbit
@Orbit
Het zal ook niet helemaal toevallig zijn dat jouw top10 een zwaar yankee tintje heeft of wel?

Verder: kijk nog eens een paar posts eerder van mij en zie dat de meeste vernieuwende stromingen binnen rock wel degelijk uit de UK kwamen. De drassige ouwe bluesgrond zal wel in de VS zijn gelegd ja. Het harmonieuze folk-element is overigens weer zo Brits als melk in de thee en heeft veel bands pas echt groot gemaakt (Beatles, Simon&Garfunkel, meeste progrock en psychedelica, maar ook postpunk en indie).
0
Nicci
geplaatst: 18 juni 2011, 13:11 uur
Geen idee of dat toevallig is, maar het bevestigt wel m'n vermoeden dat goede muziek vaak uit de VS komt. 
Begrijp me overigens niet verkeerd: veel (op z'n minst) verfrissende bands komen uit GB. Ik kan even niet op de naam komen, maar in Liverpool had je destijds zo'n alleraardigst bandje.

Begrijp me overigens niet verkeerd: veel (op z'n minst) verfrissende bands komen uit GB. Ik kan even niet op de naam komen, maar in Liverpool had je destijds zo'n alleraardigst bandje.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 13:15 uur
Stalin schreef:
[...]
In wezen een door Malcolm Mc Laren bij elkaar geraapte boyband die met de juiste promotie en opgeklopte lucht indentiteits-zoekende jongeren tegemoet kwam.[...]
[...]
In wezen een door Malcolm Mc Laren bij elkaar geraapte boyband die met de juiste promotie en opgeklopte lucht indentiteits-zoekende jongeren tegemoet kwam.[...]
Wat ik niet begrijp is waarom bij de Pistols altijd gezeikt moet worden over hoe fake ze waren of hoe ze zelf hun idealen verloochent hebben. Meestal dan nog door personen die zichzelf zo au sérieux vinden en dwepen met zogenaamde intellectuele helden als een Dylan, (die zich tot het christendom en kerstliederen bekeerde) of een Zappa (die overwoog aan de presidentsverkiezingen deel te nemen) en deze waanzinnige onzinnigheden met de mantel der liefde (of blinde adoratie?) vergeven, zonder dat hun helden hiervoor van hun piëdestal worden getrokken en hun geloofwaardigheid in twijfel wordt getrokken. Twee maten en gewichten...
0
geplaatst: 18 juni 2011, 13:22 uur
Nicci schreef:
Geen idee of dat toevallig is, maar het bevestigt wel m'n vermoeden dat goede muziek vaak uit de VS komt.

Het wordt daardoor eerder de aloude discussie over smaak ipv invloed. Maar dat met name de Britse scène bij herhaling inderdaad de rockwereld heeft vernieuwd bevestigd mijn vermoeden over conservatief en Amerikaans
Daarnaast wil ik ook wel toegeven dat de VS een aantal prima acts heeft voortgebracht die ook nog wel grensverleggend waren, en op het gebied van blues/soul/rnb en hiphop heb je natuurlijk volstrekt gelijk.. dat zijn van oudsher de domeinen van artiesten uit de VS, muziek waar ik weinig tot niets mee heb, maar dat terzijde.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 juni 2011, 13:24 uur
Dat Dylan zich tot het christendom bekeerde moet hij zelf maar weten. Ik snap die link met de Pistols niet helemaal. Denk je dat Dylan zich niet echt bekeerde, en het als stunt deed? Ik vind het in ieder geval een tamelijk droevige periode van hem. Ook die kerstplaat vind ik grote bagger.
Zappa had er een handje van om óveral een mening over te hebben, en hij had inderdaad over lang niet alles verstand.
Kortom, ik blijf lekker doorzeiken op die neppe sexpistooltjes.
Zappa had er een handje van om óveral een mening over te hebben, en hij had inderdaad over lang niet alles verstand.
Kortom, ik blijf lekker doorzeiken op die neppe sexpistooltjes.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 13:27 uur
Wat ik niet begrijp is waarom bij de Pistols altijd gezeikt moet worden over hoe fake ze waren of hoe ze zelf hun idealen verloochent hebben. Meestal dan nog door personen die zichzelf zo au sérieux vinden en dwepen met zogenaamde intellectuele helden als een Dylan, (die zich tot het christendom en kerstliederen bekeerde) of een Zappa (die overwoog aan de presidentsverkiezingen deel te nemen) en deze waanzinnige onzinnigheden met de mantel der liefde (of blinde adoratie?) vergeven, zonder dat hun helden hiervoor van hun piëdestal worden getrokken en hun geloofwaardigheid in twijfel wordt getrokken. Twee maten en gewichten...
(quote)
Dat, terwijl helden als Dylan of Zappa (alleen een held onder select publiek overigens) toch een gat in de lucht moeten hebben gesprongen bij zoveel bravoure en de welgemikte schop onder de reet van de luie mainstream die de Pistols uitdeelden. Of misschien was het afgunst omdat hun eigen roem tanende was en niemand meer op hun gelul zat te wachten...

0
Nicci
geplaatst: 18 juni 2011, 13:38 uur
orbit schreef:
Daarnaast wil ik ook wel toegeven dat de VS een aantal prima acts heeft voortgebracht die ook nog wel grensverleggend waren, en op het gebied van blues/soul/rnb en hiphop heb je natuurlijk volstrekt gelijk.. dat zijn van oudsher de domeinen van artiesten uit de VS, muziek waar ik weinig tot niets mee heb, maar dat terzijde.
En je laat R&R weg . . . Veel Amerikaanser dan R&R wordt het niet. In de jaren 60 (toen GB inderdaad veel vernieuwing teweeg bracht) is er niet één band in GB te vinden die niet z'n roots heeft in Little Richard, Chuck Berry of Elvis. Die 4 jongens uit Liverpool voorop. Op de voet gevolg door the rolling stones (die het niveau van coverbandje nooit echt zou ontstijgen jammer genoeg).
0
geplaatst: 18 juni 2011, 13:46 uur
Nicci schreef:
En je laat R&R weg . . . Veel Amerikaanser dan R&R wordt het niet. In de jaren 60 (toen GB inderdaad veel vernieuwing teweeg bracht) is er niet één band in GB te vinden die niet z'n roots heeft in Little Richard, Chuck Berry of Elvis. Die 4 jongens uit Liverpool voorop. Op de voet gevolg door the rolling stones (die het niveau van coverbandje nooit echt zou ontstijgen jammer genoeg).
(quote)
Zoals ik al zei, de bluesroots van de eerste rockmuziek lag inderdaad in het (zwarte) zuiden van de VS, dat is mij ook bekend. Ik houd het meest van artiesten die daar juist heel erg van afwijken, maar de basis begon daar aanvankelijk. En The Stones was niet veel meer dan een verdienstelijke hitmachine nee, volgens mij heeft Jagger zich ook genaturaliseerd tot Amerikaan, zodra hij de kans kreeg

0
geplaatst: 18 juni 2011, 13:55 uur
Rolling Stones begonnen als een coverbandje maar werden gaandeweg één van de grootste rockbands. De beginperiode van de popmuziek werd inderdaad volledig door de VS gedomineerd (rock'n roll, blues, soul, country ...), GB had toen enkel Cliff Richard & the Shadows. Vanaf 1963 verplaatste het zwaartepunt tijdelijk naar GB door toedoen van the Beatles (en ook the Stones) maar die haalden - wat Nicci zegt - de mosterd bij de Amerikaanse rock'n roll (vooral Chuck Berry).
Sex Pistols heb ik nooit hoogstaand genoemd (dat is ook niet de bedoeling van punk) en wat mij betreft komen ze niet aan de hielen van bv. Pink Floyd, Abba en Fleetwood Mac (populairste bands in 1977). Maar Never Mind the Bollocks is een erg vermakelijk album en ik kan mij goed voorstellen dat dit voor velen opwindend was, Sex Pistols kwamen op het juiste moment (Britse hardrock- en glamrockbands waren toen uitgedoofd).
Sex Pistols heb ik nooit hoogstaand genoemd (dat is ook niet de bedoeling van punk) en wat mij betreft komen ze niet aan de hielen van bv. Pink Floyd, Abba en Fleetwood Mac (populairste bands in 1977). Maar Never Mind the Bollocks is een erg vermakelijk album en ik kan mij goed voorstellen dat dit voor velen opwindend was, Sex Pistols kwamen op het juiste moment (Britse hardrock- en glamrockbands waren toen uitgedoofd).
0
geplaatst: 18 juni 2011, 14:01 uur
De noodzaak van de Pistols wordt mij wederom duidelijk als ik die namen zie van de populairste artiesten uit 77 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 juni 2011, 14:01 uur
In het boekje van Clarke, Hicks & Nash Years van The Hollies beweert Graham Nash het volgende:
''The Beatles were the first group through the door and they opened up the door for us and every other band to run through. The powers that be, especially at EMI, would send A&R men to Liverpool and Manchester. They figured it can't only be the Beatles up there. There must be other bands, let's go see. Our influences were the same as theirs. We were taking American rock n roll - like the Everly Brothers - and rhythm and blues, ingesting it and spitting it out an English way and selling back to the Americans as the British Invasion.''
Iedereen weet dit natuurlijk, maar het is interessant dat een muzikant die er midden in zat het ook toegeeft, en ook wel duidelijk maakt dat het redelijk formulegericht was. Het geeft een extra bevestiging.
''The Beatles were the first group through the door and they opened up the door for us and every other band to run through. The powers that be, especially at EMI, would send A&R men to Liverpool and Manchester. They figured it can't only be the Beatles up there. There must be other bands, let's go see. Our influences were the same as theirs. We were taking American rock n roll - like the Everly Brothers - and rhythm and blues, ingesting it and spitting it out an English way and selling back to the Americans as the British Invasion.''
Iedereen weet dit natuurlijk, maar het is interessant dat een muzikant die er midden in zat het ook toegeeft, en ook wel duidelijk maakt dat het redelijk formulegericht was. Het geeft een extra bevestiging.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 14:08 uur
Mwa, vind het voorbeeld van Graham Nash als iemand die dat zegt niet erg sterk.. die man hing net zo aan de Amerikaanse bluescultuur als uncle Tom zelf. Wat The Beatles in hun latere periode, en in hun stroom andere artiesten met name deden was juist die invloed nemen en er allerlei Britse invloeden aan toevoegen, zo ontstond er een geheel eigen geluid, waar geen Amerikaan op dat moment was opgekomen. Zie ook Pink Floyd en andere bands uit die tijd. Juist dat maakt de evolutie in rock kenmerkend vanaf de jaren 60 t/m vandaag de dag.
0
Misterfool
geplaatst: 18 juni 2011, 14:11 uur
Gelukkig was 1977 niet alleen het jaar van de punk, maar vooral het jaar waar Wakeman weer bij Yes terugkeerde en dit monumentale nummer maakte.
YouTube Yes- Awaken;
En zelf een ook niet te onderschatten nummer inelkaar stook:
YouTube - Rick Wakeman - Judias Iscariot
YouTube Yes- Awaken;
En zelf een ook niet te onderschatten nummer inelkaar stook:
YouTube - Rick Wakeman - Judias Iscariot
* denotes required fields.