MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
De platen op Matador, Sub Pop en Touch and Go uit dat jaar en je bent al een eind.

Dus jij doelt meer op deze albums?

The Afghan Whigs - Up in It (1990)
The Afghan Whigs - Congregation (1992)

Sorry Herman.

Ik snap trouwens de aanvallen op Kronos en Orbit niet echt, prima om als moderator je werk te doen, wat je over het algemeen gewoon goed doet, maar dit waren wel erg kinderachtige reacties.

Gevoelsmatig vind ik deze plaat ook wel een beetje bij Gentlemen passen trouwens (al ligt het sexuele er hier niet zo dik bovenop) :

Morphine - Good (1992)

Een aanrader denk ik, al heeft het minder die jaren '90 rockvibe.

herman schreef:
Jij meldt je steevast elke zaterdag in dit topic dat vervolgens de helft van de keren eindigt in een nachtelijk tete-a-tete tussen jou en Kronos. Vorig weekend was het ook weer een mooi steekspel: wie lokt wie uit de tent. Uiteindelijk bleven jullie allebei rustig, maar het is wel eens anders geweest. Daar slaat het op.

Nogal overdreven allemaal. Bij mijn weten hebben orbit en ik enkel sportieve steekspelletjes gehad. Ik heb in ieder geval geen probleem met hem. Al vond ik onlangs zijn reactie op GrafGantz erover.

Maar de laffe aanvallen, persoonlijk gericht of in het algemeen op rockliefhebbers komen uit andere hoek.

Wat orbit van het nummer van Smashing Pumpkins vindt, daar heb ik geen flauw idee van. Hoe zou ik mijn bericht gisteren geschreven hebben om hem uit de tent te lokken?

Ik reageerde gewoon rechtstreeks op Mjuman, die wel degelijk impliceerde dat rock voor adolescenten is maar dat daarna laf anders ging verwoorden. Even laf zoals hij onlangs al zijn berichten verwijderde in het topic 'vraag van de dag', nadat hij zichzelf belachelijk had gemaakt. En even laf zoals hij met regelmaat mij probeert te steken door iets over mijn privéleven te suggereren.

En nu noemt hij wat Misterfool schrijft laf, terwijl die er gewoon voor uitkomt het ergens mee eens te zijn.

Kronos schreef:
Bij mijn weten hebben orbit en ik enkel sportieve steekspelletjes gehad.

Nou, dat idee had ik toch niet altijd en anderen met mij gezien de klachten en alerts die er in het verleden zijn binnen gekomen. Ik zie nu dat je wat van mijn teksten verdraait (als scherpe lezer weet je dat volgens mij maar altijd goed), maar ik houd er verder maar over op, want dit heeft allemaal geen zier meer met Gentlemen te maken.

Heb het album net weer eens gedraaid en het kan mij nog steeds niet echt bekoren. Het is zeker niet slecht, maar raken doet het me ook niet. Daarbij staat de geforceerde voordracht van Dulli me een beetje tegen, evenals het iets te hoge testosteron-gehalte. Na Faith No More eigenlijk de tweede plaat binnen korte tijd waar ik dat mee heb. Hopelijk volgende week weer een plaat die een beetje de bakens heeft verzet. En hopelijk maken we ook nog eens een sprongetje in de tijd, want anders blijft er wel erg weinig over voor de latere jaren.

Kronos schreef:
(quote)

Nogal overdreven allemaal. Bij mijn weten hebben orbit en ik enkel sportieve steekspelletjes gehad. Ik heb in ieder geval geen probleem met hem. Al vond ik onlangs zijn reactie op GrafGantz erover.

Maar de laffe aanvallen, persoonlijk gericht of in het algemeen op rockliefhebbers komen uit andere hoek.

Wat orbit van het nummer van Smashing Pumpkins vindt, daar heb ik geen flauw idee van. Hoe zou ik mijn bericht gisteren geschreven hebben om hem uit de tent te lokken?

Ik reageerde gewoon rechtstreeks op Mjuman, die wel degelijk impliceerde dat rock voor adolescenten is maar dat daarna laf anders ging verwoorden. Even laf zoals hij onlangs al zijn berichten verwijderde in het topic 'vraag van de dag', nadat hij zichzelf belachelijk had gemaakt. En even laf zoals hij met regelmaat mij probeert te steken door iets over mijn privéleven te suggereren.

En nu noemt hij wat Misterfool schrijft laf, terwijl die er gewoon voor uitkomt het ergens mee eens te zijn.

Hou toch op met je zalvende, slinkse kletspraat. Eenieder hier weet hoe denk ik over rock niet als Hoofdcategorie (maar in beperkende zin: AOR, MOR, metal, hard e.d.) en dat steek ik nergens onder stoelen of banken - je zult ook nergens waarderingen van mij bij dat soort albums bands vinden. Er is ROCK als hoofdcategorie en rock als subcategorieën daarbinnen; idem voor pop(ulaire)muziek.

En bewering als deze
Cabeza Borradora schreef:
ik niet, is gewoon een persoonlijke beleving/ervaring van een vergrijsde (ex?)waver, die ook wel eens buiten zijn hokje geschaatst heeft, maar zich hier op te glad ijs begeeft.

gaat veel te ver en stoelt op manipulatief gebruik van mijn teksten. Kijk gvd anders eens naar mijn waarderingen en besprekingen en vorm je dan een beeld - of is dit een nieuwe stroming populistische hypothesie?

Misterfool en iedereen kan mij gewoon om toelichting vragen ipv blind te beamen waar ik manipulatief en uiterst selectief wordt geciteerd ("quoten" zegt men hier); dat ben ik gewoon spuugzat.

Adolesceert: enkel en alleen om aan te geven dat die muziek die je leert kennen als je opgroeit - adolescent + leren (kennen) - lang bij je blijft. Als iemand daaraan een pejoratieve duiding wil geven, so be it, dan zegt dat meer over hem dan over mij. Je blijft je ontwikkelen als mens maar je eerste ... (liefde) vergeet je niet snel.

Misterfool
Tjsa, maar jouw selectieve gebeuk op de jeugdigen en rockisten op deze site en het bewust kiezen van bombastisch taalgebruik lokt dat natuurlijk wel uit. In zoverre ben ik het met Cabadeza eens. Daarnaast schrijf je gelukkig ook wel informatieve stukken en heb je ook veel kennis van muziek, wat ik wel kan waarderen.
en nee ik heb liever geen pm'tjes in mijn inbox hierover.

Misterfool schreef:
Tjsa, maar jouw selectieve gebeuk op de jeugdigen en rockisten en het bewust kiezen van bombastisch taalgebruik lokt dat natuurlijk wel uit. Daarnaast schrijf je gelukkig ook wel informatieve stukken en heb je ook veel kennis van muziek, wat ik wel kan waarderen.
en nee ik heb liever geen pm'tjes in mijn inbox hierover.

Tja, dan moet je ook dit niet posten - vaak genoeg gezegd dat "je praat voor je beurt" zonder adequate feitenkennis of de toedracht van zaken te kennen .
'Dollen' moet kunnen, "beuken"is het zeker niet.

Ik begrijp nu heel goed waarom ik zelf ook de jaren '90 grotendeels links heb laten liggen. Nog geen zinnig woord gelezen over een ter zake doend album dat ik dan uiteraard niet ken.

Qua discussie zijn we echter al weer 50 bladzijden verder dus daar ligt het niet aan. Ik geloof toch dat grosso modo er over de artiesten en hun muziek uit de jaren '60 en '70 boeiender verhalen zijn te vertellen en de vernieuwingsdrang in die periode ook verreweg het grootst is geweest.

Misterfool
Mwah, ik denk dat er in de jaren 60/70 veel albums zijn waar over de invloed van mening verschild kan worden. In de jaren 80 en 90 zijn er toch wel enkele klassiekers geweest in de elektronica en hip-hopwereld waar de invloed van vast staat.(denk aan aphex twin bijv).

Er wordt nog zat vernieuwd, in de 90s en nu, maar dan vooral in genres waarin studio-albums geen leidend format zijn. Die zul je in dit topic dus dan ook niet zo snel aantreffen, nog afgezien van het feit dat het niet de populairste genres zijn op de site.

Snap trouwens wel dat mensen het niet trekken als ze met een niet kloppende karikatuur worden afgeserveerd. Zullen we een beetje aardig blijven voor elkaar?

herman schreef:
Er wordt nog zat vernieuwd, in de 90s en nu, maar dan vooral in genres waarin studio-albums geen leidend format zijn. Die zul je in dit topic dus dan ook niet zo snel aantreffen, nog afgezien van het feit dat het niet de populairste genres zijn op de site.

Het probleem is doodeenvoudig dat nooit klip en klaar is geformuleerd wat we als maatstaf nemen.

* Tellen we commercieel succes?
* innovatie - wat heeft een album teweeggebracht?
* waardering van onszelf en/of in lijsten?
* waardering onder collega-musici?
* waardering achteraf vanuit historische context?

Er zijn zat albums die pas achteraf grote waardering kregen: Spirit of Eden (Talk Talk), Souvlaki (Slowdive), Loveless (MBV) en ook Unknown Pleasures (Joy Division). Weeg Gentlemen maar eens met die 5 gewichten en trek je conclusie.

Om nog even terug te komen op JDK, interviewen was niet echt zijn ding.

http://www.youtube.com/watc...

Zoek voor de grap het interview met Chris Cornell eens op.

Stijn_Slayer
Misterfool schreef:
In de jaren 80 en 90 zijn er toch wel enkele klassiekers geweest in de elektronica en hip-hopwereld waar de invloed van vast staat.(denk aan aphex twin bijv).

Stimmt.

Hans heeft gelijk in zoverre dat op rockgebied de meeste en belangrijkste vernieuwingen al wel doorgevoerd waren. Ik vind de jaren 90 op rockgebied eigenlijk ook niet heel erg interessant (wel in orde, maar ik kan persoonlijk niet echt meesterwerken aanwijzen). Metal voor 't gemak even uitgesloten.

Ik ben nog zoekende en heb nog vele jaren voor mij om mijn 'repertoirekennis' uit te breiden, maar vooralsnog heb ik in de nineties meer met een Björk of Orbital. Vind bijv. Autechre een stuk interessanter dan vele van de gangbare rockacts, al loopt de mate van waardering nog niet helemaal parallel aan de mate van plezier in het beluisteren.

Wat gebezemd hier. De gemoederen liepen hoog op zonder dat het ueberhaupt nog over het onderwerp ging.

Terug naar de klassiekers en Afghan Whigs in het bijzonder.

herman schreef:

Heb het album net weer eens gedraaid en het kan mij nog steeds niet echt bekoren. Het is zeker niet slecht, maar raken doet het me ook niet. Daarbij staat de geforceerde voordracht van Dulli me een beetje tegen, evenals het iets te hoge testosteron-gehalte. Na Faith No More eigenlijk de tweede plaat binnen korte tijd waar ik dat mee heb. Hopelijk volgende week weer een plaat die een beetje de bakens heeft verzet. En hopelijk maken we ook nog eens een sprongetje in de tijd, want anders blijft er wel erg weinig over voor de latere jaren.

Tof dat je toch nog eens de moeite hebt genomen. Ik heb die van Aphex Twin ondertussen wel een twintigtal keer gedraaid. Doet het wel leuk als kameropvulling, maar voor de rest kan ik er weinig mee. Vooral het ontbreken van testosteron waarschijnlijk.
Ik haal deze nog maar eens aan om duidelijk te maken dat het soms makkelijker is op de man te spelen dan op de muziek. Als het je ding niet is is het je ding niet, valt moeilijk over te discussieren. Het enige dat ik kan begrijpen aan de nominatie van dat album is dat het waarschijnlijk vernieuwend was binnen de "electronische" muziek, en als je van die muziek houd, hoor je er iets waardevol in, iets dat het album doet uitstijgen boven de anderen. Maar dat geldt net zo goed voor Gentlemen binnen de "rock" muziek, voor de mensen die er van houden dan toch.

Nog een aantal berichten weggehaald. Het is nu echt wel eens genoeg geweest.

Twintig keer Aphex Twin En dat terwijl je het niet eens een goede plaat vond. Dat haal ik niet met Afghan Whigs... gisteren een paar liedjes en vandaag de hele CD. Toen had ik er wel weer genoeg van. Eerlijk gezegd heb ik me daarna heel even afgevraagd of ik het album niet gewoon moest weggeven of verkopen.

En wat je verder schrijft klopt natuurlijk volledig. Over smaak valt eigenlijk niet te twisten, zeggen we in Nederland.

20x ja, maar zoals gezegd, als kamervulling tijdens het werk. Om er echt bij te gaan zitten luisteren vind ik het echt niet boeiend genoeg, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat de bedoeling is van die muziek.
Ik had echter wel gehoopt dat er na veel spelen (zelfs al is het maar als achtergrondmuziek) toch iets zou gaan opvallen, eruit springen of zou blijven hangen (wat bij andere muziek al wel eens gebeurd is op deze manier), maar tot nu toe geen sucses.
Ik vind het ook niet een slechte plaat, in de zin van dat ik het niet kan aanhoren natuurlijk, maar zeker niks dat ik zonder haar geschiedenis te kennen hier zou verwacht hebben.

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Tof dat je toch nog eens de moeite hebt genomen. Ik heb die van Aphex Twin ondertussen wel een twintigtal keer gedraaid. Doet het wel leuk als kameropvulling, maar voor de rest kan ik er weinig mee. Vooral het ontbreken van testosteron waarschijnlijk.
Ik haal deze nog maar eens aan om duidelijk te maken dat het soms makkelijker is op de man te spelen dan op de muziek. Als het je ding niet is is het je ding niet, valt moeilijk over te discussieren. Het enige dat ik kan begrijpen aan de nominatie van dat album is dat het waarschijnlijk vernieuwend was binnen de "electronische" muziek, en als je van die muziek houd, hoor je er iets waardevol in, iets dat het album doet uitstijgen boven de anderen. Maar dat geldt net zo goed voor Gentlemen binnen de "rock" muziek, voor de mensen die er van houden dan toch.

Niet echt, Aphex Twin was een geweldige vernieuwer en zijn werk op SAW ligt aan de basis voor de verdere evolutie van de electronica gedurende de jaren 90 en 00. Daarnaast is het muziek die zowel op de voorgrond kan worden gedraaid als op de achtergrond en doet het in beide gevallen prima. Die plaat van de Afghan Wigs is best aardig maar volstrekt niet grensverleggend, vernieuwend of anderzijds essentieel. In diezelfde tijd werden er jaarlijks tientallen van dit soort platen afgeleverd.

Sietse
GrafGantz schreef:
Dus ik moet me gaan schamen dat ik een album niet ken dat volgens jou "best ok" is en volgens Herman een "aardige plaat"? Ja, zo te horen mis ik echt een boel

Ik bedoelde dit in eerste instantie niet al te serieus maar ik geloof dat ik toch meer gelijk had dan ik dacht:

(quote)

In jouw straatje is dit wel degelijk iets wat je gehoord moet hebben.
In mijn straatje muziek is het een aardige plaat.

Nog een nabrander weggehaald.

Faith No More, Aphex Twin, Nick Cave en nu The Afghan Wigs. Ik vond de keuze van Cultuurkenner 1.0 een stuk leuker.

Snap sowieso niet wat The Afghan Wings hier doet. Wellicht is het ergens in de paginalange discussie hierboven genoemd. Volgens mijn stem heb ik dit eind juli nog geluisterd. Kan me er in ieder geval geen essentieel of sterk album van herinneren. Misschien nog maar eens in de herkansing gooien.

Nouja, dat album van Aphex Twin lijkt me wel echt essentieel. Of bedoel je dat het gewoon niet jouw cup of tea is?

Het is Whigs.
En ik vind het wel een leuk lijstje tot nu toe met als favorieten Faith No More en Aphex Twin, die beide ook nog eens grensverleggend zijn.

Arrie schreef:
Nouja, dat album van Aphex Twin lijkt me wel echt essentieel. Of bedoel je dat het gewoon niet jouw cup of tea is?
Dat laatste uiteraard. Hoewel ik nog steeds moeite heb met het noemen van Aphex Twin binnen het kader van dit topic, maar dat kader heb ik opgegeven. Ook de reden dat ik de afgelopen weken dit topic gemeden heb. Iets wat me overigens prima bevalt. Klapstoeltje, popcorn erbij en ik lees dit topic met een brede grijns. Das heel wat anders dan driftig wat zinnetjes te typen.

Wat ik jammer vind aan Cultuurkenner 2.0, dat er een willekeurig stukje tekst van het internet gehaald wordt. De keuzes worden nu door de gebruikers zelf gedaan. Dus laat die persoon dan ook een stukje tekst erbij typen. Het zou de keuze in ieder geval rechtvaardigen. Sommigen spreken voor zich, maar bij deze ben ik toch benieuwd wat Gentlemen essentiëler maakt dan andere albums uit diezelfde periode. Voor mij is het gewoon "één van de vele albums op die grote hoop".

Klopt het overigens dat we het 52e album van CK 1.0 nog niet hebben gehad? Die komt immers uit 1994. Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Edit: Overigens jammer dat we dus voorbij zijn gegaan aan Talk Talk. Had nog wel op Laughing Stock gehoopt.

herman schreef:
Het is zeker niet slecht, maar raken doet het me ook niet. Daarbij staat de geforceerde voordracht van Dulli me een beetje tegen, evenals het iets te hoge testosteron-gehalte.

Mmm ja dat dus. Sorry, allemaal leuke volzinnen hierboven, maar ik heb nog steeds geen goed argument gelezen waarom Gentlemen 'Soulvol' zou zijn, of anderszins zou uitsteken boven vele andere 'I hate myself and I want to die'-rockplaten uit de jaren negentig.

chevy93 schreef:
Klopt het overigens dat we het 52e album van CK 1.0 nog niet hebben gehad? Die komt immers uit 1994. Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Gelukkig is er met mijn geheugen nog niets mis

Genres >> Rock >> 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

Was trouwens in eerste instantie de bedoeling dat dat album pas later zou komen om een volledige chronologische volgorde aan te houden (de nieuwe lijst begint in 1992) maar daar is toch weer van afgeweken.

Sandokan-veld schreef:
Mmm ja dat dus. Sorry, allemaal leuke volzinnen hierboven, maar ik heb nog steeds geen goed argument gelezen waarom Gentlemen 'Soulvol' zou zijn, of anderszins zou uitsteken boven vele andere 'I hate myself and I want to die'-rockplaten uit de jaren negentig.

Heb je ook de volzinnen (uit recensies) gelezen die Cabeza bij het album plaatste?

Als je het daar niet in leest en in de muziek niet terughoort, dan zal het niks voor jou zijn.

GrafGantz schreef:
Gelukkig is er met mijn geheugen nog niets mis

Genres >> Rock >> 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

Was trouwens in eerste instantie de bedoeling dat dat album pas later zou komen om een volledige chronologische volgorde aan te houden (de nieuwe lijst begint in 1992) maar daar is toch weer van afgeweken.
Oh ja, dat was het. Had nog gekeken bij Definitely Maybe naar een bericht van ons CK1.0. Jammer dat er dan geen britpop of iets dergelijks in de lijst staat, maar daar zal 2.0 waarschijnlijk wel voor gaan zorgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:33 uur

geplaatst: vandaag om 20:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.