Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 4 november 2011, 19:24 uur
Kronos schreef:
[...]
En wat een dossierkennis heeft Cabeza.
[...]
En wat een dossierkennis heeft Cabeza.
Ik ben dan ook degene die de erg leuke taak op zich heeft genomen alles over te typen...

...moet je wel aandachtig lezen natuurlijk...
0
geplaatst: 4 november 2011, 19:45 uur
Cabeza Borradora schreef:
@Mjuman: Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk
Maar buiten Ry Cooder en zijn Cubaanse oldtimers, dewelke je nog mede verantwoordelijk kan achten voor de popularisering van de wereldmuziek, zijn de andere vernoemden volgens mij toch slechts verantwoordelijk voor cultuur-trillinkjes in de marge van de populaire popcultuur. Of ik ben echt wel helemaal van deze planeet weg geweest?
Maar buiten Ry Cooder en zijn Cubaanse oldtimers, dewelke je nog mede verantwoordelijk kan achten voor de popularisering van de wereldmuziek, zijn de andere vernoemden volgens mij toch slechts verantwoordelijk voor cultuur-trillinkjes in de marge van de populaire popcultuur. Of ik ben echt wel helemaal van deze planeet weg geweest? Nee, maar het is mijn bescheiden mening dat ook marginale trillinkjes (op de schaal van Richter) gevolgen kunnen hebben en voor nieuws kunnen zorgen. Je weet ongetwijfeld hoe een lawine ontstaat.
Gert Vlok Nol - Beaufort-Wes Se Beautiful Woorde is trouwens nog zo'n voorbeeld.
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:00 uur
Maar buiten Ry Cooder en zijn Cubaanse oldtimers, dewelke je nog mede verantwoordelijk kan achten voor de popularisering van de wereldmuziek, zijn de andere vernoemden volgens mij toch slechts verantwoordelijk voor cultuur-trillinkjes in de marge van de populaire popcultuur. Of ik ben echt wel helemaal van deze planeet weg geweest?
Maar buiten Ry Cooder en zijn Cubaanse oldtimers, dewelke je nog mede verantwoordelijk kan achten voor de popularisering van de wereldmuziek, zijn de andere vernoemden volgens mij toch slechts verantwoordelijk voor cultuur-trillinkjes in de marge van de populaire popcultuur. Of ik ben echt wel helemaal van deze planeet weg geweest? De eerste American Recordings is ook het vernoemen waard. Opeens gingen veel "uitgebluste" oude artiesten het over dezelfde boeg gooien.
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:01 uur
Die van Bettye LaVette ga ik toch wel eens opzoeken, lijkt me wel iets voor mij 

0
geplaatst: 4 november 2011, 20:15 uur
herman schreef:
Hoezo "toen al"? De plaat werd al meteen binnen gehaald als klassieker, dat is niet iets wat later pas duidelijk werd.
The Bends was ook een instant klassieker, maar daar achtten ze het ook nog te vroeg voor. Er worden zoveel albums gelijk tot klassieker gebombardeerd. Als het voor Radiohead nog te vroeg was, zie ik niet in waarom Portishead destijds al wel essentieel genoeg geacht werd.Hoezo "toen al"? De plaat werd al meteen binnen gehaald als klassieker, dat is niet iets wat later pas duidelijk werd.
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:24 uur
The Bends was helemaal geen instant klassieker, hoe kom je daar nou bij? 
Toen dat album net verscheen was er echt niet zoveel aandacht voor. High and Dry, de eerste single, kreeg ook nauwelijks airplay. Weet nog wel dat ik de eerste was die het album uit de plaatselijke bieb leende en je verder nauwelijks iets hoorde of las over Radiohead toen.
Met Portishead was dat wel een ander verhaal: die scoorden meteen een paar hitjes, kregen veel airplay en wonnen als outsider de Mercury Prize.

Toen dat album net verscheen was er echt niet zoveel aandacht voor. High and Dry, de eerste single, kreeg ook nauwelijks airplay. Weet nog wel dat ik de eerste was die het album uit de plaatselijke bieb leende en je verder nauwelijks iets hoorde of las over Radiohead toen.
Met Portishead was dat wel een ander verhaal: die scoorden meteen een paar hitjes, kregen veel airplay en wonnen als outsider de Mercury Prize.
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:31 uur
Ja, wat Herman zegt is correct. Ik was al eerder "fan" dus kocht The Bends vrij snel na het verschijnen, maar je hoorde er niemand over verder. Portishead sloeg juist in als een bom.
Maar aangezien Blue Lines net geweest is denk ik eigenlijk niet dat ze nogmaals triphop uit Bristol kiezen. Mijn gevoel zegt tevens dat ze het hele Britpop gebeuren negeren en kiezen voor Grace.
Maar aangezien Blue Lines net geweest is denk ik eigenlijk niet dat ze nogmaals triphop uit Bristol kiezen. Mijn gevoel zegt tevens dat ze het hele Britpop gebeuren negeren en kiezen voor Grace.
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:53 uur
Britpop is niet mijn ding, of het moest BritPulp zijn. Grace, onvermijdelijk denk ik.
Radiohead, pas leren kennen via de radio met Street Spirit (Fade Out).
Radiohead, pas leren kennen via de radio met Street Spirit (Fade Out).
0
geplaatst: 4 november 2011, 21:01 uur
chevy93 schreef:
Het zit je diep, hè?
Het zit je diep, hè?
Negers zitten me diep, no homo.
En voor het gemak heb ik me wat betreft de checklist maar gebaseerd op je bespreking van Illmatic, mocht dat je nog niet opgevallen zijn.
0
geplaatst: 4 november 2011, 21:54 uur
Ik vind qua keuzepatroon van de Cultuurkenner The Bends van Radiohead buitengewoon voor de hand liggen. Het is toch iets meer "buitenbeen en cultuurschok" dan Grace van Jeff Buckley.
Erken ik, terwijl mijn eigen waardering voor Radiohead niet zo hoog ligt (i.t.t. Grace). Maar dat is meer smaak dan ontkennen van kwaliteiten.
Erken ik, terwijl mijn eigen waardering voor Radiohead niet zo hoog ligt (i.t.t. Grace). Maar dat is meer smaak dan ontkennen van kwaliteiten.
0
geplaatst: 4 november 2011, 23:12 uur
Ik verwacht eigenlijk ook wel dEUS met Worst Case Scenario als laatste in de lijst.
Zou toch geweldig zijn om deze 52 essentiele klassiekers af te sluiten met mijn persoonlijke nummer 1.
Zou toch geweldig zijn om deze 52 essentiele klassiekers af te sluiten met mijn persoonlijke nummer 1.
0
geplaatst: 4 november 2011, 23:38 uur
Er is een paar uur geleden nog gepost dat dEUS er niet in zit. 

0
geplaatst: 5 november 2011, 12:39 uur
De Cultuurkenner-2 heeft nog steeds niet alle data, dus gaan we gewoon verder met wat ook meteen het laatste album is uit de oorspronkelijke "De Cultuurkenner" van De Metro (bijlage v/d De Morgen).
Dummy (1994), Portishead

Het bijhorende stukje uit "De Cultuurkenner" kan je hier lezen
Hier vindt je een topic overzicht
Toelichtingen:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:
Dummy (1994), Portishead

Het bijhorende stukje uit "De Cultuurkenner" kan je hier lezen
Hier vindt je een topic overzicht
Toelichtingen:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:
0
geplaatst: 5 november 2011, 13:20 uur
De Cultuurkenner-2 heeft nog steeds niet alle data, maar het is ondertussen al wel overduidelijk dat deze ook met niets van voor 1994 uit de bus gaat komen.
De Cultuurkenner-2 heeft nog steeds niet alle data, maar het is ondertussen al wel overduidelijk dat deze ook met niets van voor 1994 uit de bus gaat komen.
Aphex Twin

Verder op zich wel blij met Dummy, maar na Blue Lines is het wel een beetje meer van hetzelfde.
0
geplaatst: 5 november 2011, 13:32 uur
Ik ga deze week dit debuut dan maar eens vaker beluisteren. Om een of andere duistere reden ben ik er nooit zo aan toegekomen als aan de twee opvolgers.
0
geplaatst: 5 november 2011, 13:34 uur
Teunnis schreef:
Verder op zich wel blij met Dummy, maar na Blue Lines is het wel een beetje meer van hetzelfde.
Lees svp even een van mijn eerdere posts hier over Massive Attack vs Portishead - daar wijs ik op de Bristol-alliantie. Verder is niemand gebaat met dit soort grof generaliserende, afgezien van het feit dat je op evidente wijze je eigen gebrek aan kennis/luistervermogen etaleert.
Volkomen terecht, geen discussie

0
geplaatst: 5 november 2011, 13:36 uur
Portishead.
Al blijf ik hun tweede hun beste worp vinden en Dummy de minste, toch mag ook Dummy er zijn zeker zijn. En ik heb ik wel eens verteld dat ik stiekem een beetje verliefd ben op Beth Gibbons, ook al is ze zo oud? Bij deze.
Al blijf ik hun tweede hun beste worp vinden en Dummy de minste, toch mag ook Dummy er zijn zeker zijn. En ik heb ik wel eens verteld dat ik stiekem een beetje verliefd ben op Beth Gibbons, ook al is ze zo oud? Bij deze.
0
geplaatst: 5 november 2011, 13:39 uur
Oorspronkelijk bericht even gewijzigd, want bij nader inzien klopt er geen bal van.... Erg laat gisteren, te vroeg vandaag....

Met mijn excuses voor de gezaaide verwarring.
0
geplaatst: 5 november 2011, 21:17 uur
Zou het feit dat het een uitzonderlijk zeldzaam verschijnsel is dat een 30+ artiest ooit een cultuurschok teweeg heeft gebracht de reden kunnen zijn?
Zou het feit dat het een uitzonderlijk zeldzaam verschijnsel is dat een 30+ artiest ooit een cultuurschok teweeg heeft gebracht de reden kunnen zijn?
Mjuman schreef:
In hoofdlijnen - en de smaak voor Musician kennende - een ferme waarheid. Edoch, wil ik graag enige uitzonderingen naar voren halen:
[...]
4. Bettye LaVette die met album I've Got My Own Hell to Raise weer helemaal terug was en naadloos kon aanschuiven bij hedendaagse nu-souldiva's.
En ik kan nog wel doorgaan. Allemaal ruim boven de 40
In hoofdlijnen - en de smaak voor Musician kennende - een ferme waarheid. Edoch, wil ik graag enige uitzonderingen naar voren halen:
[...]
4. Bettye LaVette die met album I've Got My Own Hell to Raise weer helemaal terug was en naadloos kon aanschuiven bij hedendaagse nu-souldiva's.
En ik kan nog wel doorgaan. Allemaal ruim boven de 40
I've Got My Own Hell to Raise zonet voor de eerste maal beluisterd...
Topklasse! Hoedat ik die heb kunnen missen?Weliswaar niet van hetzelfde kwaliteitsniveau, maar in de context 40plussers en veroorzaakte rillinkjes kan ik deze oude killerknar toch ook niet onvermeld laten:
uit Come on In (1998)
0
Misterfool
geplaatst: 5 november 2011, 21:19 uur
En Mjuman vergeet mischien wel het allermooiste voorbeeld. Miles Davis was namelijk al ruim de 40 voorbij toen hij met britches brew een ware klassieker neerzette, samen met kind of blue en in a silent way mischien nog wel zijn meest visionaire werk.
0
geplaatst: 5 november 2011, 21:33 uur
Tsja, maar dan wijken we wel heel ver van het pop/rock topic af natuurlijk...
0
geplaatst: 5 november 2011, 22:04 uur
Toch wel dus. Tijdens de 00's-editie van de decennialijstjes een maand of 3 geleden heb ik Third geprobeerd. Destijds zei ik dit:
Daar ik zo’n beetje elk album in de top 10 al ken, had ik vandaag dus ruim de tijd om dit album eens te proberen. Ik moet zeggen dat het best aardig is. Ik kan absoluut niet zeggen dat dit een instant favorite is, maar wie weet.
Volgens mij was dit wel muziek waar ik wat mee kon.
0
geplaatst: 5 november 2011, 22:27 uur
Dummy blijft prachtig.
Voor mij zijn ze vervolgens niet meer op dit nivo gekomen; alles klopt gewoon aan dit album, en laat zich gemakkelijk als een geheel luisteren.
Voor mij zijn ze vervolgens niet meer op dit nivo gekomen; alles klopt gewoon aan dit album, en laat zich gemakkelijk als een geheel luisteren.
0
geplaatst: 6 november 2011, 01:22 uur
Blijft inderdaad een prachtig album. Zowel tijdsloos als een typisch 90's product (ja dat kan best tegelijk). Eigenlijk een 5*-plaat, maar na al die jaren ben ik toch een halfje lager gaan zitten. Third vind ik veel spannender (is ook ex-top 10). Ongelooflijk dat Portishead 10 jaar na hun 2e album nog zo terug kon komen. Kan eigenlijk geen andere artiesten bedenken die hun dat huzarenstukje hebben nagedaan (of voorgedaan).
0
geplaatst: 6 november 2011, 11:34 uur
Misterfool schreef:
En Mjuman vergeet mischien wel het allermooiste voorbeeld. Miles Davis was namelijk al ruim de 40 voorbij toen hij met britches brew een ware klassieker neerzette, samen met kind of blue en in a silent way mischien nog wel zijn meest visionaire werk.
Totaal niet te vergelijken met Miles Davis, maar als we het toch over oude knarren hebben, vergeet dan Seasick Steve niet.
Hij brak pas door op zijn 65e geloof ik...
0
geplaatst: 7 november 2011, 10:29 uur
Erg leuk voor hem, maar nu wijken we toch steeds meer af van de oorspronkelijke discussie en komen we op het vlak van artiesten die op latere leeftijd een uitstekend album gereleased hebben of zelfs toen pas debuteerden. Het gaat hier toch vooral om artiesten die op de een of andere manier het muzikale landschap hebben verbreed, gewijzigd, etc., hoewel ik de eerste ben die zal erkennen dat dit niet altijd eenvoudig te kwantificeren valt.
0
geplaatst: 7 november 2011, 11:43 uur
deric raven schreef:
Dummy blijft prachtig.
Dummy blijft prachtig.
Dummy is inderdaad blijvend prachtig, maar dat ze daarna niet meer hetzelfde niveau zouden hebben gehaald lijkt me toch een betwistbare mening. "Portishead" lijkt mij toch ook het niveau van Dummy te evenaren (Al sluit ik hier, rekening houdend met de factor "smaak", discussie niet uit). Maar met "Third" overklassen ze toch duidelijk zichzelf.
0
geplaatst: 7 november 2011, 12:09 uur
Die tweede is in zo'n sterke mate een herhalingsoefening dat als ze die in 1994 uitgebracht hadden en daarna pas Dummy we nu in dit topic het titelloze album aan het bejubelen waren en Dummy een herhalingsoefening hadden genoemd.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
* denotes required fields.