Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 8 maart 2016, 23:16 uur
Ja, maar nog weer later leer je dat plezier in muziek maken, samen spelen, het allerbelangrijkste en eigenlijk enige is. Kijk maar eens hoeveel oudere muzikanten zo vaak samen bij elkaar op het podium belanden, ook die coole rockers. Het gaat dan om - waar jij het over had - puur en authentiek, met plezier muziek beleven. En als jij trouwens nog een magische hooky riff hebt liggen die je nooit hebt kunnen 'verkopen' .. Goede riffs zijn ook na al die jaren altijd welkom! 

0
geplaatst: 8 maart 2016, 23:34 uur
Ik speel zelf in een band als drummer en we zijn al een hele poos in de weer met eigen nummers.
Soms ontstaat een riff per toeval, soms ook niet.
Het is in ieder geval vaak het beginsel van een nieuw nummer.
Je gaat er om heen bouwen, bepalen hoe het verder gaat en inkleuren.
Een verdomd leuk proces, waar je wel gaat voor de beste optie.
En geloof me.....dan kan het er nog best stevig aan toe gaan onder elkaar.
Is juist goed......plezier hebben is natuurlijk essentieel, maar de felle discussie hoort er bij - dan weet je dat je dat de band. passievol en gedreven bezig is.
Soms ontstaat een riff per toeval, soms ook niet.
Het is in ieder geval vaak het beginsel van een nieuw nummer.
Je gaat er om heen bouwen, bepalen hoe het verder gaat en inkleuren.
Een verdomd leuk proces, waar je wel gaat voor de beste optie.
En geloof me.....dan kan het er nog best stevig aan toe gaan onder elkaar.
Is juist goed......plezier hebben is natuurlijk essentieel, maar de felle discussie hoort er bij - dan weet je dat je dat de band. passievol en gedreven bezig is.
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 00:01 uur
Verhalen/achtergronden over de totstandkoming van riffs: plaats ze gerust.
Of het nu een kijkje in de keuken van een coverband uit de Zaanstreek, een weetje over Smoke On The Water of een onthulling van een 'secret chord' in Lou Reed's Sweet Jane is: elke riff heeft z'n verhaal.

Of het nu een kijkje in de keuken van een coverband uit de Zaanstreek, een weetje over Smoke On The Water of een onthulling van een 'secret chord' in Lou Reed's Sweet Jane is: elke riff heeft z'n verhaal.

0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 00:08 uur
Mother's Finest -"Piece of the Rock" (1977) - YouTube is overigens afgekeurd.
Wegens onjuiste/onduidelijke notatie.
Kan natuurlijk alsnog worden ingediend.
Nr. 27 staat tot dusverre nog open.
Wegens onjuiste/onduidelijke notatie.
Kan natuurlijk alsnog worden ingediend.
Nr. 27 staat tot dusverre nog open.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 00:21 uur
oh ok, aangepast. Mis je nu nog nummer 30, denk ik.
Ik ben ook niet zo'n beatfan, maar daytripper is wel een coole riff. Leuk gecoverd ook door whitesnake.
geen #. Whitesnake - Day Tripper (Very Rare Video) - YouTube. Met talk box. Hieruit blijkt wel dat de boys from liverpool ook maar een bluesschema hebben opgepimpt
Hebben we al een talkbox riff?
Ik ben ook niet zo'n beatfan, maar daytripper is wel een coole riff. Leuk gecoverd ook door whitesnake.
geen #. Whitesnake - Day Tripper (Very Rare Video) - YouTube. Met talk box. Hieruit blijkt wel dat de boys from liverpool ook maar een bluesschema hebben opgepimpt
Hebben we al een talkbox riff?
0
geplaatst: 9 maart 2016, 09:41 uur
30. The Kinks - Susannah's Still Alive - YouTube
Dave Davies van The Kinks mag hier niet ontbreken. En hebben we meteen een nummer 30.
Dave Davies van The Kinks mag hier niet ontbreken. En hebben we meteen een nummer 30.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 09:56 uur
Volgens de laatste berichten mag je nu tot 40 gaan met de beperking dat je maximaal twee per dag mag aanleveren en de 40 mogen ook maximaal twee bijdragen bevatten van dezelfde groep/artiest(e).
0
catchup
geplaatst: 9 maart 2016, 10:07 uur
We waren bij 33 gebleven 
31. Ain't it Strange - werd geschreven door Ivan Kral, die veel samenwerkte Patti Smith, maar ook schreef voor David Bowie, U2 en Iggy Pop en speelde met John Cale en Blondie.
32. 30 seconds over Tokyo - is de eerste single van Pere Ubu, toen nog met Peter Laughner, de gitarist die de riff doet. Hij is al sinds 1977 niet meer onder ons. Het zou zo maar kunnen dat ze het nummer spelen in april in Utrecht!

31. Ain't it Strange - werd geschreven door Ivan Kral, die veel samenwerkte Patti Smith, maar ook schreef voor David Bowie, U2 en Iggy Pop en speelde met John Cale en Blondie.
32. 30 seconds over Tokyo - is de eerste single van Pere Ubu, toen nog met Peter Laughner, de gitarist die de riff doet. Hij is al sinds 1977 niet meer onder ons. Het zou zo maar kunnen dat ze het nummer spelen in april in Utrecht!
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 10:37 uur
Nummering inderdaad even in de gaten houden. Nr. 30 staat nog open. Daarna gaat het verder met nr. 33.
Sonic Youth is afgekeurd i.v.m. geen goede notatie (zie startbericht topic), maak er in goede notatie maar nr. 30 van.
Mogelijk (waarschijnlijk) zal het aantal van 40 riffs vandaag behaald worden.
Morgen start dan de volgende editie. Editie III. Even wat tijd inruimen voor een terugblik naar 40 hooky gitaarriffs en een keuze maken met welke instrumenteditie we verder gaan.
Sonic Youth is afgekeurd i.v.m. geen goede notatie (zie startbericht topic), maak er in goede notatie maar nr. 30 van.
Mogelijk (waarschijnlijk) zal het aantal van 40 riffs vandaag behaald worden.
Morgen start dan de volgende editie. Editie III. Even wat tijd inruimen voor een terugblik naar 40 hooky gitaarriffs en een keuze maken met welke instrumenteditie we verder gaan.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:41 uur
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 12:48 uur
33. Sonic Youth - Teenage Riot - YouTube
Ten behoeve van de nummering en de voortgang de wens van davevr maar even verzilverd. Excuses voor mijn excessieve dadendrang in deze.
Maar dit is een leuk topic, dus verdient optimale flow!
Ik ga nu verder bij
34. Nile Rodgers Tells the Story of David Bowie's "Let's Dance" - YouTube
Let's Dance van David Bowie, maar hier gespeeld en stap voor stap uitgelegd door mr. Nile Rodgers. Ook Rodgers heb ik zeer hoog staan als het aan komt op heerlijke gitaarriffs. Hij heeft een behoorlijk CV en hits op zijn naam staan. En bovendien een prettig flamboyante persoonlijkheid die het allemaal ook nog eens heel vermakelijk uitlegt.
Heel leuk filmpje dit, en een geweldig leuke riff die ikzelf ook probeer te spelen, maar het valt vies tegen moet ik zeggen....
Edit: Vanaf 1.05 speelt Rodgers eerst het oorspronkelijke idee van Bowie voor Let's Dance, dat hij vervolgens uitwerkt tot de uiteindelijke riff die het geworden is. In mijn oren is het oorspronkelijke idee uiteindelijke het intro geworden voor Criminal World.
Ten behoeve van de nummering en de voortgang de wens van davevr maar even verzilverd. Excuses voor mijn excessieve dadendrang in deze.
Maar dit is een leuk topic, dus verdient optimale flow!
Ik ga nu verder bij
34. Nile Rodgers Tells the Story of David Bowie's "Let's Dance" - YouTube
Let's Dance van David Bowie, maar hier gespeeld en stap voor stap uitgelegd door mr. Nile Rodgers. Ook Rodgers heb ik zeer hoog staan als het aan komt op heerlijke gitaarriffs. Hij heeft een behoorlijk CV en hits op zijn naam staan. En bovendien een prettig flamboyante persoonlijkheid die het allemaal ook nog eens heel vermakelijk uitlegt.
Heel leuk filmpje dit, en een geweldig leuke riff die ikzelf ook probeer te spelen, maar het valt vies tegen moet ik zeggen....
Edit: Vanaf 1.05 speelt Rodgers eerst het oorspronkelijke idee van Bowie voor Let's Dance, dat hij vervolgens uitwerkt tot de uiteindelijke riff die het geworden is. In mijn oren is het oorspronkelijke idee uiteindelijke het intro geworden voor Criminal World.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:50 uur
35. Michael Monroe - Goin' Down With The Ship - YouTube
Eigenlijk voor het album dat er vol van staat, liever nog het titelnummer maar die is niet gevonden.
Eigenlijk voor het album dat er vol van staat, liever nog het titelnummer maar die is niet gevonden.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:53 uur
36. New Order Ceremony Original Version March 1981 - YouTube
Tja, onder de "kenners"ook heel bekend, toch wel een klassieker.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:54 uur
Stelletje rockisti - daarom
onbestaanbaar zonder de essentiële gitaarriff van een Furious Flame die de song vooruitfunkt:
37. James Brown - There Was a Time
onbestaanbaar zonder de essentiële gitaarriff van een Furious Flame die de song vooruitfunkt:
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:58 uur
Dikke favoriet ook hier, al is misschien die riff van Sugar Kane zelfs nog een ietsie pietsie mooier, maar deze maakt mij ook heel blij.
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 13:05 uur
Mjuman schreef:
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat bij de volgende edities de rockisti onder ons het wat moeilijker gaan krijgen (blazers/toetsen, electronica, synths...) In het beste geval worden we in dit topic dan vergezeld van meer dance-, soul-, funk- en andere muziekliefhebbers.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 13:10 uur
Robertus schreef:
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat bij de volgende edities de rockisti onder ons het wat moeilijker gaan krijgen (blazers/toetsen, electronica, synths...) In het beste geval worden we in dit topic dan vergezeld van meer dance-, soul-, funk- en andere muziekliefhebbers.
(quote)
Ja rock wordt veelal gedomineerd door de machomanipuleerstaf - a.k.a. gitaar. Daarom is het veel leuker te zoeken naar non-rock gitaar-riffs die een song dragen, zoals bijv ook Psychokiller wordt gedragen door de gitaarriff - het opnemen van Going Home (Ten Years After), maar dat voegt nix toe.
Had hier graag bijv King Sunny Adé & His African Beats willen nomineren - ook in juju music is de gitaar dragend en stuwend in veel songs. Mississippi van Pussycat was met zijn pedal steel ook een aardige geweest.
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 13:12 uur
38. The Stranglers - Bear Cage - YouTube
Niet het bekendste nummers van The Stranglers, wel een heel sterke riff en een leuk nummer. Als je stereo goed is aangesloten bedoel ik uiteraard de gitaarriff uit de linker speaker, niet het keyboardloopje uit de rechter. Of andersom dus....
Zo mijn taak voor vandaag zit er alweer op..
Niet het bekendste nummers van The Stranglers, wel een heel sterke riff en een leuk nummer. Als je stereo goed is aangesloten bedoel ik uiteraard de gitaarriff uit de linker speaker, niet het keyboardloopje uit de rechter. Of andersom dus....
Zo mijn taak voor vandaag zit er alweer op..
0
geplaatst: 9 maart 2016, 13:25 uur
Rudi S schreef:
Beestig nummer ook, nog opgenomen onder Joy Division, uitgebracht als New Order.
Mijn laatste voor vandaag, rockers unite want op the Second Coming van the Stone Roses stond dit pareltje van subtiliteit:
39. The Stone Roses - Love Spreads - YouTube
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 13:27 uur
Mjuman schreef:
Ja rock wordt veelal gedomineerd door de machomanipuleerstaf - a.k.a. gitaar. Daarom is het veel leuker te zoeken naar non-rock gitaar-riffs die een song dragen, zoals bijv ook Psychokiller wordt gedragen door de gitaarriff
(quote)
Ja rock wordt veelal gedomineerd door de machomanipuleerstaf - a.k.a. gitaar. Daarom is het veel leuker te zoeken naar non-rock gitaar-riffs die een song dragen, zoals bijv ook Psychokiller wordt gedragen door de gitaarriff
Precies. Maar ook riffs van The Cure of Bowie, maar die staan hier al. Maar aangezien mijn testosteron gehalte nogal eens wisselt denk ik ook veel in te kunnen brengen bij de volgende edities.
Ik heb eigenlijk maar een vreemde relatie tot de gitaar. Ik bespeel het, maar puur als gebruiksvoorwerp om mezelf te kunnen begeleiden. In bands heb ik ook nooit de rol van lead/solo-gitarist geambieerd. Ik blijf liever wat op de achtergrond mijn akkoordjes strummen als slaggitarist. Ik ben net zo geïnteresseerd in gitaren als in auto's, namelijk weinig, zolang ze maar werken en mij van A naar B brengen. Collega-gitaristen vinden mij maar vreemd en vaak botst het ook naar verloop van tijd...Komen ze vol trots hun nieuwe shiny gitaar laten zien en hun nieuwste pedalenset en andere gadgets en dan sta ik zo te kijken met zo'n bedenkelijke blik van: "Ah okee, dus nu moet ik je eigenlijk best cool vinden" terwijl ik mezelf met mijn aftandse, afgeragde model dat vol zit mijn met mijn zweet van tien jaar geleden veel cooler vind. Of types die gaan zeuren over het gebruik van een capo. Want als je dat doet ben je geen echte gitarist of zo...nee, ik heb dat soort volk wel een beetje gezien eigenlijk. Real life story dit...excusez moi.
Helemaal opgaan in/genieten van mijn eigen spel doe ik veel vaker achter de piano of keyboards.
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 14:08 uur
40. Duran Duran - Girls On Film
Andy Taylor van Duran Duran maar ook Power Station is één van die übercoole gitaristen die altijd hooky en catchy zijn riffs speelt.
Andy Taylor van Duran Duran maar ook Power Station is één van die übercoole gitaristen die altijd hooky en catchy zijn riffs speelt.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 14:31 uur
Grappig, Robertus, ik ben in feite net zo'n gitarist als jij. Sinds mijn 17e speel ik slaggitaar op mijn Westone Thunder I, en daar heb ik zo'n 20 jaren geleden op aanraden van een bandlid een LAB 7 versterker bijgekocht.
Ik heb wel eens een effectpedaal gekocht, zelfs een keer een geheugengadget waarmee je de sound van oude klassieke versterkers mee kunt oproepen over de bestaande versterker. Als puntje bij paaltje komt dan sta ik gewoon slaggitaar te spelen met de gitaar rechtstreeks op de versterker. Alleen bij de akoestische gitaar heb ik nu een pedaaltje die het akoestische geluid wat meer uitdiept en mooi uit de LAB laat komen. Het voorkomt vooral dat het blikkerig gaat klinken.
Ik kan wel moeilijk gaan doen met solos maar het wordt er alleen maar lastiger van omdat ik ook de zang doe. Heb daardoor wel bewondering voor sologitaristen die ook zingen.
Ik heb wel eens een effectpedaal gekocht, zelfs een keer een geheugengadget waarmee je de sound van oude klassieke versterkers mee kunt oproepen over de bestaande versterker. Als puntje bij paaltje komt dan sta ik gewoon slaggitaar te spelen met de gitaar rechtstreeks op de versterker. Alleen bij de akoestische gitaar heb ik nu een pedaaltje die het akoestische geluid wat meer uitdiept en mooi uit de LAB laat komen. Het voorkomt vooral dat het blikkerig gaat klinken.
Ik kan wel moeilijk gaan doen met solos maar het wordt er alleen maar lastiger van omdat ik ook de zang doe. Heb daardoor wel bewondering voor sologitaristen die ook zingen.
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 15:01 uur
nlkink ik speel in feite geen gitaar hoor. En wist ook helemaal niet dat jij dat wèl doet, gaaf man! Ja, ik heb wel een gitaar en kan wel wàt spelen maar ben beslist geen gitarist. Ooit wel gedrumd.
Anyway:
Deze editie is razendsnel gegaan.
Een open inschrijving die alras aan 40 juweeltjes van riffs kwam.
Terecht is er opgemerkt dat er 'ook' nog zovele niet-rock riffs zijn, in de soul, de funk, de new wave, noem het maar op. Is ook zo. Die mochten ook geplaatst.
Enkele malen werd verzucht dat er meer dan 40 riffs ingediend zouden moesten kunnen worden, zodat meer mensen konden indienen. In dat kader wijs ik op de mogelijkheid om zèlf niet per sé twee riffs per dag in te dienen, maar bijvoorbeeld 1, of zelfs een dag niet. Zodat er ruimte voor anderen ontstaat. Maar persoonlijk enthousiasme wint het vaak van zelfdiscipline of bescheidenheid. Dat begrijp ik wel.
Er volgt nog een totaaloverzicht van de afgelopen 40 hooky gitaarriffs.
De gitaarriffs zullen sowieso in een of andere vorm nog een toekomstig vervolg krijgen.
Morgen gaan we verder met de volgende editie. Editie III.
Niet-gitaar 'riffs' zullen moeten worden ingedeeld in edities. Zit er in elk geval aan te denken om een aparte editie voor (stage-)piano(/vleugel)-riffs en een aparte editie voor synths-riffs te betrachten. Maar het moeten wel 'riffs' zijn, die een nummer dragen. Niet zomaar wat pianoriedeltjes.
Over de indeling van andere instrumenten (samenvoegen of juist niet) in andere edities wordt ook koortsachtig het hoofd gebroken. Suggesties zijn welkom.
Wat doen we met het Hammond-orgel?
Anyway:
Deze editie is razendsnel gegaan.
Een open inschrijving die alras aan 40 juweeltjes van riffs kwam.
Terecht is er opgemerkt dat er 'ook' nog zovele niet-rock riffs zijn, in de soul, de funk, de new wave, noem het maar op. Is ook zo. Die mochten ook geplaatst.
Enkele malen werd verzucht dat er meer dan 40 riffs ingediend zouden moesten kunnen worden, zodat meer mensen konden indienen. In dat kader wijs ik op de mogelijkheid om zèlf niet per sé twee riffs per dag in te dienen, maar bijvoorbeeld 1, of zelfs een dag niet. Zodat er ruimte voor anderen ontstaat. Maar persoonlijk enthousiasme wint het vaak van zelfdiscipline of bescheidenheid. Dat begrijp ik wel.
Er volgt nog een totaaloverzicht van de afgelopen 40 hooky gitaarriffs.
De gitaarriffs zullen sowieso in een of andere vorm nog een toekomstig vervolg krijgen.
Morgen gaan we verder met de volgende editie. Editie III.
Niet-gitaar 'riffs' zullen moeten worden ingedeeld in edities. Zit er in elk geval aan te denken om een aparte editie voor (stage-)piano(/vleugel)-riffs en een aparte editie voor synths-riffs te betrachten. Maar het moeten wel 'riffs' zijn, die een nummer dragen. Niet zomaar wat pianoriedeltjes.
Over de indeling van andere instrumenten (samenvoegen of juist niet) in andere edities wordt ook koortsachtig het hoofd gebroken. Suggesties zijn welkom.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 15:47 uur
buizen schreef:
juist niet) in andere edities wordt ook koortsachtig het hoofd gebroken. Suggesties zijn welkom.
juist niet) in andere edities wordt ook koortsachtig het hoofd gebroken. Suggesties zijn welkom.
Wat dacht je ervan om die onder te brengen bij de categorie toetsenbord generiek (= orgel, synth, piano). Mocht ik nog namen noemen: o.a. Billy Preston, Brian Auger, Jimmy Smith, Booker T

Glockenspiel (het bekende klok- en hamerspel) - onder slagwerk generiek, net als vibrafoon, xylofoon etc.

0
geplaatst: 9 maart 2016, 16:11 uur
En als bassist, wat met basriffs? Want altijd zo stiefmoederlijk naar die bas kijken...
0
geplaatst: 9 maart 2016, 16:41 uur
davevr schreef:
En als bassist, wat met basriffs? Want altijd zo stiefmoederlijk naar die bas kijken...
B=2

Alleen non Rickenbacker bas-riffs graag. Kan je Psychokiller en Under Pressure noemen; en Blue Monday
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 16:42 uur
Jazeker bassriffs! Ik ben zelf geen basgitarist, maar ken zat geweldige bass-hooks.
En toetsen generiek ben ik ook voorstander van.
Spelleider, u zegt het maar.
Oh, by the way, nlkink, volgens mij was er sprake van enige persoonsverwisseling in je bericht. Je bedoelde niet buizen, maar mij.
Grappig, inderdaad. Je kan wel stellen dat wij een redelijk gelijke houding t.o.v. de gitaar hebben. Ook omdat jij zanger bent en dat ben ik dus ook. Geinig!
Gitaar gaat bij mij ook recht de recht de versterker (Marshall Valvestate) in, zonder ruis-opwekkende tussenstations.
En toetsen generiek ben ik ook voorstander van.
Spelleider, u zegt het maar.
Oh, by the way, nlkink, volgens mij was er sprake van enige persoonsverwisseling in je bericht. Je bedoelde niet buizen, maar mij.
Grappig, inderdaad. Je kan wel stellen dat wij een redelijk gelijke houding t.o.v. de gitaar hebben. Ook omdat jij zanger bent en dat ben ik dus ook. Geinig!
Gitaar gaat bij mij ook recht de recht de versterker (Marshall Valvestate) in, zonder ruis-opwekkende tussenstations.
* denotes required fields.