Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 16:44 uur
Mjuman schreef:
Alleen non Rickenbacker bas-riffs graag. Kan je Psychokiller en Under Pressure noemen; en Blue Monday
(quote)
Alleen non Rickenbacker bas-riffs graag. Kan je Psychokiller en Under Pressure noemen; en Blue Monday
En nog veel meer. Ben persoonlijk wel redelijk onder de indruk ook van o.a. Simon Gallup van The Cure, Derek Forbes van de vroege Simple Minds, J.J. Burnell (Stranglers) en niet te vergeten "Hooky" (JD). (Weet overigens niet of zij de Rickenbacker hanteren)
0
geplaatst: 9 maart 2016, 16:44 uur
Robertus schreef:
Gitaar gaat bij mij ook recht de recht de versterker (Marshall Valvestate) in, zonder ruis-opwekkende tussenstations.
Gitaar gaat bij mij ook recht de recht de versterker (Marshall Valvestate) in, zonder ruis-opwekkende tussenstations.
Dat soort gitaristen ken ik ook - willen die een geluidseffect, laten ze een wind: farting their way 2 hell - de andere bandleden uitrokend

0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 16:47 uur
Mjuman schreef:
Dat soort gitaristen ken ik ook - willen die een geluidseffect, laten ze een wind: farting their way 2 hell - de andere bandleden uitrokend
(quote)

Maar even serieus, het enige effect dat ik af en toe gebruik is met de acherkant van mijn plectrum langzaam van boven naar benden over de snaren schrapen, al dan niet gecombineerd met de ingebouwde chorus van mijn mijn marshall met de rate en depth net over het midden. Dat doe ik bijvoorbeeld wanneer ik Space Oddity van Bowie zing en speel, na het "And may God's Love Be With You..........."
0
geplaatst: 9 maart 2016, 17:01 uur
Ik heb mijn bas, mijn versterker en er tussenin een bass blogger die ik (heel soms) gebruik. Hangt ook af van je muzieksoort natuurlijk. plectrum gebruik ik enkel voor mijn gitaar.
Zingen kan ik niet.
Zingen kan ik niet.
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 17:03 uur
Bass blogger, qu'est-ce que c'est? Ik kan ook niet echt zingen, maar doe het wel. Dan houden mensen hun oren maar dicht 

0
geplaatst: 9 maart 2016, 17:11 uur
Robertus schreef:
Bass blogger, qu'est-ce que c'est? Ik kan ook niet echt zingen, maar doe het wel. Dan houden mensen hun oren maar dicht
Bass blogger is een Fuzz/Overdrive pedaal. Je bas klinkt dan nogal...vervaarlijk, ik stuur er soms mijn gitaar doorheen en dat klinkt dan heel muddy
Bass Blogger - Electro-Harmonix - YouTube
nogal offtopic aan het geraken
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 17:14 uur
Dan moet ik meteen aan Peter Steele van Type O Negative denken. Volgens mij had hij continu zo'n fuzz effect aanstaan en zijn bas in open D gestemd...
0
geplaatst: 9 maart 2016, 17:17 uur
0
geplaatst: 9 maart 2016, 18:21 uur
Robertus schreef:
Dan moet ik meteen aan Peter Steele van Type O Negative denken. Volgens mij had hij continu zo'n fuzz effect aanstaan en zijn bas in open D gestemd...
Ik heb zelf een 5-snarige dus die is ook wel laag gestemd. Ik denk dat Wim en Co van Drums are for parades alles in D stemden (alle snaren), dat klonk dan ook wel vet. En zonder bassist
Drums Are For Parades - The Law (Live @ REeTROck 2011) - YouTube
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 18:32 uur
. Alle toetsen onderbrengen in één editie is wel zo overzichtelijk maar ik denk dat 40 dan veel en veel te weinig is, voor al die toetsen samen. Denk aan de new wave, dance, blues, pop en al die genres met hun onvergetelijke catchy toetsenwerk. Vandaar ook dat ik dacht aan klassiek piano en synths / orgels afzonderlijk, qua onvergetelijke inbreng in songs.
Bij de gitaarriffs zou alles onderbrengen onder één gitaareditie ook veel te weinig zijn geweest.
Andere categorieën die ik zou willen hanteren zijn:
. geblazen riffs (koperblaaswerk maar ook hout)
. geslagen riffs (drums, percussie, etc.)
. basgitaar
Dit, in nog nader te bepalen volgorde. Morgen start editie III maar welke dat zal zijn dat hangt nog.
http://cdn.funcheap.com/wp-content/uploads/2012/04/e8f2d501a8e4abbece89787a923a6a171.jpg
Dan heb je nog de strijkinstrumenten maar daar zou ik geen (40)editie voor willen inruimen. Ze zouden af en toe het topic kunnen opleuken als iemand een weergaloze strijk'riff' plaatst maar een eigen editie nee.
Overigens is het prima als er wederwaardigheden worden uitgewisseld over instrument, stemming en desnoods een effectpedaal. Vermits dit linkt aan het fenomeen 'riff', want daar gaat dit topic over: het belang van sterke riffs in songs. En dan raken muzikanten vanzelf aan de praat.
Rode draad blijft verder een schitterende wandeling langs 40 riffs.
Bij de gitaarriffs zou alles onderbrengen onder één gitaareditie ook veel te weinig zijn geweest.
Andere categorieën die ik zou willen hanteren zijn:
. geblazen riffs (koperblaaswerk maar ook hout)
. geslagen riffs (drums, percussie, etc.)
. basgitaar
Dit, in nog nader te bepalen volgorde. Morgen start editie III maar welke dat zal zijn dat hangt nog.
http://cdn.funcheap.com/wp-content/uploads/2012/04/e8f2d501a8e4abbece89787a923a6a171.jpg
Vraag: moeten 'toetsen' wel of niet een 'generieke' editie zijn voor alle synths, piano, orgels etc. of liever een splitsing? Het max. per editie is 40. Ik laat het aan jullie over.
Dan heb je nog de strijkinstrumenten maar daar zou ik geen (40)editie voor willen inruimen. Ze zouden af en toe het topic kunnen opleuken als iemand een weergaloze strijk'riff' plaatst maar een eigen editie nee.
Overigens is het prima als er wederwaardigheden worden uitgewisseld over instrument, stemming en desnoods een effectpedaal. Vermits dit linkt aan het fenomeen 'riff', want daar gaat dit topic over: het belang van sterke riffs in songs. En dan raken muzikanten vanzelf aan de praat.
Rode draad blijft verder een schitterende wandeling langs 40 riffs.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 18:45 uur
Harmonica zit bij de blazers ( zo'n 50 % van de noten op dit instrument worden geblazen)??
0
geplaatst: 9 maart 2016, 18:56 uur
buizen schreef:
Niet om te dissen - maar zulks is imho kenmerkend voor een door rock-gekleurde muziek opvatting - laat ik 'ns niet rockistisch gebruiken - je zou raar staan te kijken. Stéphan Grapelli, Ornette Coleman, Nigel Kennedy, Jean-Luc Ponty - om maar een paar namen te noemen.
Dit stukske folkgeïnspireerde prog drijft op de viool Kebnekajse - Rättvikarnas Gånglåt - Swedish electrified folk music - YouTube
Maak dan een restcategorie van 40 - en vibra- en andere fonen in percussie, of in die restcategorie? Want Lionel Hampton bijv kan lekkeren klepperen

0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 19:07 uur
Ok. Ik wachtte al op iemand die het niet zomaar zou pikken dat er voor strijkjes geen editie zou ingeruimd. Je hebt volkomen gelijk. Het kan niet zo zijn dat strijk-riffs even onder het kleed worden geveegd.
Rudi S ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
De hier gedane raadgevingen neem ik serieus ter harte. Als ik persoonlijk dolgraag een toetsen-splitsing zou willen en daar absoluut de zin van in zie maar velen verkiezen een generieke toetseneditite, dan wordt het een generieke toetseneditie. Een democratisch topic.
Strijkers zouden inderdaad samen met het accordeon en nog wat minder (in de oren van een rockie) voorkomende riff-instrumenten een aparte editie waardig kunnen zijn.
Als morgen Editie III start zal tevens een overzicht van geldende regels en natuurlijk de editie-indeling worden gevoegd. Harde en zachte criteria.
Rudi S ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
De hier gedane raadgevingen neem ik serieus ter harte. Als ik persoonlijk dolgraag een toetsen-splitsing zou willen en daar absoluut de zin van in zie maar velen verkiezen een generieke toetseneditite, dan wordt het een generieke toetseneditie. Een democratisch topic.
Strijkers zouden inderdaad samen met het accordeon en nog wat minder (in de oren van een rockie) voorkomende riff-instrumenten een aparte editie waardig kunnen zijn.
Als morgen Editie III start zal tevens een overzicht van geldende regels en natuurlijk de editie-indeling worden gevoegd. Harde en zachte criteria.
0
catchup
geplaatst: 9 maart 2016, 19:11 uur
De accordeon lijkt mij dan weer een toetsinstrument, dat overigens wel geregeld met viool gebruikt wordt...
0
geplaatst: 9 maart 2016, 20:05 uur
Echt?
De vraag was of de harmonica bij de blazers wordt ondergebracht.
antwoord: Ja doen wij of nee doen wij niet want......
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 20:15 uur
Editie II: hooky/catchy gitaarrifs - TOTAALOVERZICHT:
Het waren weer 40 juweeltjes van hooky gitaarriffs.
In het totaaloverzicht toch maar een indeling naar decennium aangehouden, net als bij de vette riffs.
De notaties zijn weergegeven zoals ingediend. Geen doen om het allemaal te corrigeren naar een nette eensluidende notatievorm. Dank voor de riffbijdrages!
Jaren '50
23. Eddie Cochran - Summertime Blues - Town Hall Party 1958 - YouTube
Jaren '60
4. the kinks Tired Of Waiting For You - YouTube
6. The Who - I Can't Explain - YouTube
19. Fleetwood Mac - Oh Well
21. The Beatles - Get Back
22. The Beatles Love Songs Full Album Lyrics - DayTripper - YouTube
30. The Kinks - Susannah's Still Alive - YouTube
37. James Brown - There Was a Time
Jaren '70
1. Herman Brood - Saturday Night
2. Lou Reed - Sweet Jane - Later... with Jools Holland (2000) - BBC Two - YouTube
7. David Bowie - Fame
14. 14 The Knack - My Sharona
15 The Undertones-Teenage Kicks - YouTube
18. Mott the Hoople All The Young Dudes - YouTube
20. Can't You Hear Me Knocking - The Rolling Stones - YouTube
25. XTC - Making Plans For Nigel (1979) (HQ) - YouTube
27. Mother's Finest -"Piece of the Rock" (1977) - YouTube
29. Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama - 7/2/1977 - Oakland Coliseum Stadium (Official) - YouTube
31. Patti Smith Group - Ain't It Strange (1976)
32. Pere Ubu - 30 Seconds Over Tokyo (1975)
Jaren '80
3. The Cure - Boys Don't Cry (1979) - YouTube
5. The Clash - Should I Stay Or Should I Go - YouTube
8.Hanoi Rocks - Up Around The Bend
9. Iggy Pop - The Passenger
10. Mike Oldfield - Shadow On The Wall
11. Michael Jackson - Beat It (Digitally Restored Version) - YouTube
16. U2 - I Will Follow
33. Sonic Youth - Teenage Riot - YouTube
34. Nile Rodgers Tells the Story of David Bowie's "Let's Dance" - YouTube
36. New Order Ceremony Original Version March 1981 - YouTube
38. The Stranglers - Bear Cage - YouTube
40. Duran Duran - Girls On Film
Jaren '90
12. Built to Spill - Randy Described Eternity
13. Tool - Schism
17. Metallica - Nothing Else Matters [Official Music Video] - YouTube
39. The Stone Roses - Love Spreads - YouTube
Jaren 00
24. Modest Mouse - Float On (2004)
Jaren 10
28. The Black Keys - Lonely Boy...
35. Michael Monroe - Goin' Down With The Ship - YouTube
Het waren weer 40 juweeltjes van hooky gitaarriffs.
In het totaaloverzicht toch maar een indeling naar decennium aangehouden, net als bij de vette riffs.
De notaties zijn weergegeven zoals ingediend. Geen doen om het allemaal te corrigeren naar een nette eensluidende notatievorm. Dank voor de riffbijdrages!
Jaren '50
23. Eddie Cochran - Summertime Blues - Town Hall Party 1958 - YouTube
Jaren '60
4. the kinks Tired Of Waiting For You - YouTube
6. The Who - I Can't Explain - YouTube
19. Fleetwood Mac - Oh Well
21. The Beatles - Get Back
22. The Beatles Love Songs Full Album Lyrics - DayTripper - YouTube
30. The Kinks - Susannah's Still Alive - YouTube
Jaren '70
1. Herman Brood - Saturday Night
2. Lou Reed - Sweet Jane - Later... with Jools Holland (2000) - BBC Two - YouTube
7. David Bowie - Fame
14. 14 The Knack - My Sharona
15 The Undertones-Teenage Kicks - YouTube
18. Mott the Hoople All The Young Dudes - YouTube
20. Can't You Hear Me Knocking - The Rolling Stones - YouTube
25. XTC - Making Plans For Nigel (1979) (HQ) - YouTube
27. Mother's Finest -"Piece of the Rock" (1977) - YouTube
29. Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama - 7/2/1977 - Oakland Coliseum Stadium (Official) - YouTube
31. Patti Smith Group - Ain't It Strange (1976)
32. Pere Ubu - 30 Seconds Over Tokyo (1975)
Jaren '80
3. The Cure - Boys Don't Cry (1979) - YouTube
5. The Clash - Should I Stay Or Should I Go - YouTube
8.Hanoi Rocks - Up Around The Bend
9. Iggy Pop - The Passenger
10. Mike Oldfield - Shadow On The Wall
11. Michael Jackson - Beat It (Digitally Restored Version) - YouTube
16. U2 - I Will Follow
33. Sonic Youth - Teenage Riot - YouTube
34. Nile Rodgers Tells the Story of David Bowie's "Let's Dance" - YouTube
36. New Order Ceremony Original Version March 1981 - YouTube
38. The Stranglers - Bear Cage - YouTube
40. Duran Duran - Girls On Film
Jaren '90
12. Built to Spill - Randy Described Eternity
13. Tool - Schism
17. Metallica - Nothing Else Matters [Official Music Video] - YouTube
39. The Stone Roses - Love Spreads - YouTube
Jaren 00
24. Modest Mouse - Float On (2004)
Jaren 10
28. The Black Keys - Lonely Boy...
35. Michael Monroe - Goin' Down With The Ship - YouTube
0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 21:02 uur
Rudi S schreef:
Harmonica zit bij de blazers ( zo'n 50 % van de noten op dit instrument worden geblazen)??
En de andere 50 gezogen. Nog nét niet genoeg om het een zuiginstrument te noemen.

0
geplaatst: 9 maart 2016, 21:11 uur
Precies, harmonica of harp is de internationale benaming en de actie blow/draw.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 21:26 uur
Can't Explain van The Who stamt uit 1965, buizen. Die zul je dus moeten verplaatsen.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 21:49 uur
Rudi S schreef:
Op z'n volks......smoelschuiver.

0
Robertus
geplaatst: 9 maart 2016, 22:12 uur
En we hebben er weer twee mooie nieuwe benamingen bij:
Smoelschuiver (mondharmonica, bikkel2)
Machomanipuleerstaf (gitaar, Mjuman)
Kostelijk
Smoelschuiver (mondharmonica, bikkel2)
Machomanipuleerstaf (gitaar, Mjuman)
Kostelijk

0
geplaatst: 10 maart 2016, 06:44 uur
Smoelschuiver is al heel oud en natuurlijk heel oneerbeidig, bikkel2 moet die plaatjes van Mark Hollis etc nog maar eens opzetten

0
buizen
geplaatst: 10 maart 2016, 07:15 uur
We gaan verder met de zoektocht naar wonderschone riffs, deze zijn al of zullen worden behandeld in de volgende edities:
I De meest vette gitaarriffs
II De meest hooky/catchy gitaarriffs
III Geblazen riffs (koper, hout, etc.)
IV Toetsen (piano zowel als synth, orgel, etc.)
V Basgitaar: knorrende/spetterende riffs
VI Geslagen riffs: grooves en fills door drum, percussie, etc.
VII Riffs door overige instrumenten / stem/klank
Per editie 40 legendarische riffs.
Niet meer dan 2 songs per band, per editie.
Niet meer dan 2 riff-indieningen per deelnemer, per dag.
Bij gitaar is het misschien wat duidelijker dan bij drum of xylofoon maar een instrumentinbreng moet wel voldoende 'riff-gehalte' hebben voor de song: daar gaat het om. Wat dat nou precies is daar komen we gaandeweg vanzelf achter.
Achtergrondverhalen, anekdotes of technische uitleg van gekozen riffs zijn welkom.
Er komt t.z.t. nog een 'verkiezing' (stemmen) van de mooiste riffs.
I De meest vette gitaarriffs
II De meest hooky/catchy gitaarriffs
III Geblazen riffs (koper, hout, etc.)
IV Toetsen (piano zowel als synth, orgel, etc.)
V Basgitaar: knorrende/spetterende riffs
VI Geslagen riffs: grooves en fills door drum, percussie, etc.
VII Riffs door overige instrumenten / stem/klank
Per editie 40 legendarische riffs.
Niet meer dan 2 songs per band, per editie.
Niet meer dan 2 riff-indieningen per deelnemer, per dag.
Bij gitaar is het misschien wat duidelijker dan bij drum of xylofoon maar een instrumentinbreng moet wel voldoende 'riff-gehalte' hebben voor de song: daar gaat het om. Wat dat nou precies is daar komen we gaandeweg vanzelf achter.
Achtergrondverhalen, anekdotes of technische uitleg van gekozen riffs zijn welkom.
Er komt t.z.t. nog een 'verkiezing' (stemmen) van de mooiste riffs.
0
buizen
geplaatst: 10 maart 2016, 07:20 uur
III GEBLAZEN RIFFS (koper, hout, etc.)
Opmerking: het - zonder instrument - fluiten, met de mond, valt niet onder deze editie maar komt aan bod in editie VII.
http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/79/c0/04541040df1dca58abb566a345f3de76.jpg
We gaan vrolijk van start met:
1. Madness - One Step Beyond
Oorspronkelijk van Prince Buster doch beroemd geworden door de Britse skaband Madness.
De voetjes gaan vanzelf van de vloer.
Opmerking: het - zonder instrument - fluiten, met de mond, valt niet onder deze editie maar komt aan bod in editie VII.
http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/79/c0/04541040df1dca58abb566a345f3de76.jpg
We gaan vrolijk van start met:
1. Madness - One Step Beyond
Oorspronkelijk van Prince Buster doch beroemd geworden door de Britse skaband Madness.
De voetjes gaan vanzelf van de vloer.
0
buizen
geplaatst: 10 maart 2016, 10:27 uur
2. George Baker Selection - (Una) Paloma Blanca
De blokfluit floot dit liedje naar ongekende hoogten in de hitparades. Nationaal en internationaal.
"In het programma Ali B op volle toeren vertelde Hans Bouwens (George Baker) dat hij begin van 1975, een blokfluit had gekocht en op een dag in de serre van zijn woning in Wormerveer plotseling op het deuntje kwam van een vogel en ook heel snel het liedje had geschreven. Hij bevestigde dat het nummer voor vrolijkheid en vrijheid staat." (wiki).
De blokfluit floot dit liedje naar ongekende hoogten in de hitparades. Nationaal en internationaal.
"In het programma Ali B op volle toeren vertelde Hans Bouwens (George Baker) dat hij begin van 1975, een blokfluit had gekocht en op een dag in de serre van zijn woning in Wormerveer plotseling op het deuntje kwam van een vogel en ook heel snel het liedje had geschreven. Hij bevestigde dat het nummer voor vrolijkheid en vrijheid staat." (wiki).
* denotes required fields.