MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
3. Otis Redding - Fa Fa Fa Fa Fa (Sad Song)

Otis - die dood is en groot is - meer valt er niet te zeggen!

4. Pig Bag - Papa's Got a Brand New Pigbag

Bekend als intro-tune van Je ziet maar, gepresenteerd door Hanneke Kappen.

Als de fluittolerantie zo ver gaat, is de verleiding groot om deze überkitsch te nomineren
Berdien Stenberg - Rondo Russo 1983 - YouTube

buizen
Thanx voor de iconische nummers, Mjuman.

Een dwarsfluit heeft toch - vaak - iets bezwerends/hypnotiserends (denk ook aan de rattenvanger van Hamelen). Wat is er toch van Berdien geworden, hoor je weinig meer van.

Robertus
5. David Bowie - Lazarus - YouTube

Terugkerende, zeer herkenbare sax-riff van Donny McCaslin. Eigenlijk is over dit nummer en bijbehorend album recentelijk al zo veel gezegd (en terecht), dat ik daar niet zo veel aan heb toe te voegen. De riff is bezwerend en kalm en vormt een mooi tegenwicht t.o.v. de broeierige inhoud.

De riff is ook essentieel. Ik heb dit nummer eventjes proberen in te studeren op piano (maar blijf er voorlopig even vanaf, het is de tijd nog niet om dit nummer te gaan coveren), simpelweg omdat het dan mogelijk is de riff met mijn rechterhand te spelen, wat op zich nog niet zo fout klinkt. Op gitaar is dit niet mogelijk, tenzij je met zijn tweeën bent.

Misterfool
6. George Michael - Careless Whisper (Official Video) - YouTube

Ergens tussen camp en kwaliteitspop.

Robertus
Mjuman schreef:

Als de fluittolerantie zo ver gaat, is de verleiding groot om deze überkitsch te nomineren
Berdien Stenberg - Rondo Russo 1983 - YouTube

Wat het voor mij vooral kitsch maakt is de achtergrondtape/percussie. Meer 1983 dan dat krijg je het haast niet, wel grappig.

catchup
Om die Berdien snel te vergeten:

7. Beyonce - Crazy in love

buizen
Mooie bijdragen worden er ingediend.

Wat zijn er toch een ijzersterke sax-riffs en 'riffs' door andere blazers.
Aanvankelijk ging het topic uit de startblokken van het rock-genre. Inmiddels passeren ook andere genres de revue. De aanvankelijke indeling laten we maar zo.

Over 'smoelschuivers':

(Monroe geeft hier aan ooit wezenlijke tips/tricks te hebben gehad van Huey Lewis).

Rudi S schreef:
(quote)

Smoelschuiver is al heel oud en natuurlijk heel oneerbeidig, bikkel2 moet die plaatjes van Mark Hollis etc nog maar eens opzetten

Nou hoor........gelijk heb je natuurlijk wel.
Ik bedoelde het zeker niet oneerbiedig, prachtig instrument zelfs.
Ik heb mij voor straf 20x opgedrukt coach rudi.

Oh, niet veel 20 keer dat staat voor pupillen.
Kom jij nu ook nog met een riff.

Robertus
10. All Blues- Miles Davis - YouTube

Aangenaam wiegende twee-stemmige riff, sax en trompet, die tijdens de solo's overgenomen wordt door de piano. Van Kind Of Blue.

Van mij had ie 'em in zijn broek mogen houden

Qua fluit en prog is dit toch wel substantiëler: Jethro Tull: Bourée - YouTube

Mjuman schreef:
(quote)

Van mij had ie 'em in zijn broek mogen houden

Qua fluit en prog is dit toch wel substantiëler: Jethro Tull: Bourée - YouTube

Ook een mooie ! Cijfer er voor en plaatsen die handel.
Maar.....ook voor het feest der herkenning leek mij House Of The King wel geschikt.

buizen
maar een instrumentinbreng moet wel voldoende 'riff-gehalte' hebben voor de song: daar gaat het om. Wat dat nou precies is daar komen we gaandeweg vanzelf achter.

Termen als ".. een song dragen", "stuwend" en zelfs "vooruit funkend" zijn in dit kader al voorbij gekomen. De riff in relatie tot de song. Die relatie moet er zijn anders is het geen riff.

Een prachtige song. En een er onlosmakelijk aan verbonden legendarische mondharmonica ('harp').
Maar is wat de harp speelt een riff?
De harp-melody waar je kippenvel van krijgt komt 3x in het nummer voor: in het begin, in het midden en aan het einde. Ik vind niet dat de gehele song juist door die riff gedragen wordt. Niet genoeg. Niet optimaal. Anderen vinden misschien van wel. Harps geven vaak accenten maar vormen zelden een riff.
De bijdrage is goedgekeurd. For this time I'll see it through the fingers, maar denk bij uw melodie-/akkoordindieningen aan het riffgehalte.

(afbeelding)

buizen
Focus vind ik een geweldige bijdrage.
Waar blijven de ronkende saxen? De dwarsfluit krijgt de overhand.

bikkel2 schreef:
(quote)

Ook een mooie ! Cijfer er voor en plaatsen die handel.
Maar.....ook voor het feest der herkenning leek mij House Of The King wel geschikt.

Was een dolletje - heb hen in de vorige als 'feut' live op het lustrumfeest van mijn studentenvereniging op Slot Loevestein gezien; prachtige entourage, goed concert. Pas veel later bleef Thijs ellenlang jodelen, waarschijnlijk - net als de voetballer die de voetbal in het kruis geschoten krijgt - last van zijn fluit

buizen
Robertus schreef:
10. All Blues- Miles Davis - YouTube

Aangenaam wiegende twee-stemmige riff, sax en trompet, die tijdens de solo's overgenomen wordt door de piano. Van Kind Of Blue.

Geweldig!
Subtiele maar tegelijk je beet grijpende riffs. Je kunt niet meer terug.

Ach, zelf had ik ook Jethro Tull op de korrel maar dan Schele Marietje dat later nog door Iron Maiden is omgezet naar gitaar Cross Eyed Metal Mary waar ik m eigenlijk van ken.

Dan deze maar, combi van gitaar en koper.

11. Robert Palmer - Addicted to Love (Live 1997) - YouTube

Robertus
buizen schreef:

Termen als ".. een song dragen", "stuwend" en zelfs "vooruit funkend" zijn in dit kader al voorbij gekomen. De riff in relatie tot de song. Die relatie moet er zijn anders is het geen riff.

En doorgaans ook repetitief. Moduleren (zoals bijvoorbeeld bij Miles Davis) is volgens mij geen probleem. Variëren ook niet, zolang de riff op genoeg momenten weer in zijn originele gedaante terugkomt. En hij blijft in je hoofd hangen en stuwt het nummer voort. Riff moet denk ik bijna essentieel zijn voor de herkenbaarheid van het nummer.

Maar ja, dit gezegd hebbende, heb ik wel een lichte twijfel bij Lazarus. Als je de riff hoort weet je: Het is Lazarus. Maar aan de andere kant zonder die riff weet je het ook, zij het pas op het moment dat Bowie gaat zingen..De riff is herkenbaar, maakt het nummer erg mooi, maar is misschien niet zo essentieel als bij Miles Davis.

12. Peewee Ellis op sax. Van Morrison - Tupelo Honey

buizen
Robertus schreef:
(quote)

En doorgaans ook repetitief..

Uiteraard, Robertus. That's obvious. Dat ligt ook besloten in 'song dragen' etc: een riff komt idd steeds terug of is zelfs voortdurend aanwezig in de song.

In the meanwhile; I'm waiting 'for my men'.. men that 'll show up with beautiful riffs..

Rock 'n roll vanuit de provincie. Appie Alberts on saxophone.

buizen schreef:

Een prachtige song. En een er onlosmakelijk aan verbonden legendarische mondharmonica ('harp').
Maar is wat de harp speelt een riff?
[/img]

Moeilijk, een riff is toch eigenlijk een muzikaal motief wat in het nummer terugkomt.

Bij die gitaren weet iedereen het meteen, Smoke on the water en Whole Lotta Rosie , ja daar is geen discussie mogelijk.
De bekendere harmonica blues en boogie riffs zijn ook niet zo moeilijk (kort een paar noten en herhalen) weinig discussie.
Eerlijk gezegd vind ik die Springsteen eihgenlijk ook geen riff maar meer een solo aan het begin vh nummer, maar hij is wel mooi dus mag van mij best blijven staan.

catchup
Dacht dat ik hier prettig weggeblazen zou worden met jazzriffs, maar het blijft een beetje stil hier. Nog zo'n fijne dansmarieke dan maar
13. Shakira - Hips Don't Lie

14. CUT TAHT OUT - Junior Wells - YouTube

Junior Wells een persoonlijke favoriet, die toch zijn beste platen met Buddy Guy heeft gemaakt.

catchup
(Ben de spelregels een beetje kwijt, hoeveel mag ik er?)

Na the beauty komt tha beast, en die gitaar mag er ook zijn
15. Tom Waits - Way Down In The Hole

16. Charlie Parker - Ornithology

Titel verwijst naar de nick name van Parker: Bird

Uiteraard mag ook Bowie hier niet ontbreken:
17. David Bowie - Young Americans

Adequaat lyrisch, hitsig saxofoonspel van David Sanborn

Gast
geplaatst: vandaag om 03:26 uur

geplaatst: vandaag om 03:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.