MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Prog-Metal / Rock met cleane zang

zoeken in:
Qua muziekstijlen ben ik voor veel te porren, maar één ding wat mijn luisterplezier bederft is grunten/schreeuwen/gorgelen; iets wat vooral in de stevigere muziek geen uitzondering is. Naar mate mijn muzieksmaak zwaardere voorkeur krijgt, merk ik dat het steeds lastiger is om bands te vinden die zich nog met verstaanbare taal kunnen uitten.

Even voor de goede orde: Korte stukjes schreeuwen als climax in een nummer kan erg tof zijn, maar een heel couplet/refrein is niet aan mij besteed. (Instrumentaal fantastisch, maar zang-technisch knap ik af op bijvoorbeeld Opeth, Mastodon, Circles, Anciients, enz)

Mijn vraag aan de audiofiele gemeenschap van Musicmeter: hebben jullie nog aanraders in het zwaardere prog-straatje?

Ik zou deze eens proberen: Astronoid - Air

Misterfool
De meeste nummers van Haken zijn gorgelvrij en het is mijns inziens een van de meest gave bands binnen de hedendaagse Progmetalscene. Ik denk ik noem het toch maar, aangezien je zelf zegt dat een kort stukje schreeuwen geen probleem is. Affinity is tot nu toe hun beste IMHO:

Haken - Affinity (2016)

Luister bijvoorbeeld hier eens naar:
HAKEN - Initiate (OFFICIAL VIDEO) - YouTube

Edit: ow, die band ken je al. Ik laat het toch maar even staan, voor het geval er ook nog andere users zijn die zoeken naar metal met (overwegend) cleane zang.

Dankuzeer heren Don Cappuccino en gigage, ik ben u zeer erkentelijk! Twee heel verschillende albums, maar de eerste impressies zijn in ieder geval goed.

En alhoewel ik inderdaad al bekend was met Haken, was het van jouw kant geen verspilde moeite, Misterfool. Je berichtje herinnerde me eraan dat ik mijn score voor The Mountain nog even omhoog moest krikken. Ik zal binnenkort Affinity even in de rotatie gooien!

Leprous, Symphony X, Evergrey, Fates Warning, Green Carnation en Demians zijn zeker het luisteren waard.

Ook de laatste drie albums van Opeth zijn helemaal gruntvrij. Ik zou dan vooral Opeth - Pale Communion aanraden maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Andere tips:

Katatonia - The Fall of Hearts
Riverside - Anno Domini HD
Spock's Beard - X

En steek vooral ook eens je licht op bij het Progspel dat we spelen op deze site:
Progladder 2016

Dan denk ik aan bands als: Agent Fresco, Anubis Gate, Borealis, Caligula's Horse, Chaos Divine, Earthside, Hemina, Jolly, Kingcrow, Myrath, Redemption, Soen, Votum. Dan laat ik de grotere namens even links liggen.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zodra een zanger angstaanjagend gaat brullen of grommen is Alicia in geen velden of wegen meer te bekennen en zit zij hoogstwaarschijnlijk verscholen achter grootmoeders rokken. Daarom luister ik graag naar alle platen (behalve de eerste twee albums) van Katatonia met hele mooie zang, alle platen van Riverside (ook Lunatic Soul, een rustiger solo project van Mariusz Duda, zanger van Riverside, met hele mooie zang), The Pineapple Thief en Antimatter ( hele mooie zang). Verder zal ik de mij niet of minder bekende bovenstaande tips ook eens aan een luisterbeurt onderwerpen. Leuk!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:16 uur

geplaatst: vandaag om 06:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.