MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / The Blues

zoeken in:
Mijn favoriete nummer van Sonny Boy Williamson

....en Little Walter

De laatste maand wil Luther 'Snake Boy' Johnson niet meer weg uit mijn koptelefoon. Heerlijke recht toe recht aan blues. Rauwe stem, lekker slordig gitaarspel, af en toe lijkt het wat op Junior Kimbrough, maar het heeft toch ook een eigen charme. Aanrader voor liefhebbers van elektrische blues.
Ook leuk: in het weekend van 14 september was ik op Texel; een weekendje uitwaaien. In Oosterend hoorden we 's avonds een geweldig potje live bluesmuziek van een paar mannen, zo te horen een driemansformatie. Lekker vette slide gitaar, enthousiaste zang. Het galmde door het hele dorp heen, maar waar kwam het vandaan? Mijn vrouw en ik gingen op zoek, een andere Tesselse dame liep gezellig met ons mee want ze wilde ook weten waar die muziek vandaan kwam. Bleek ergens aan de rand van Oosterend een bruiloftsfeest in de tuin gaande te zijn. Iedereen die 'last' had van de muziek, was meteen uitgenodigd om een biertje mee te drinken. Ik voelde me, als toerist, toch niet vrij genoeg om even binnen te lopen, maar daar had ik achteraf spijt van. Volgens mij was het een heel gezellig feestje.

AdrieMeijer schreef:
De laatste maand wil Luther 'Snake Boy' Johnson niet meer weg uit mijn koptelefoon. Heerlijke recht toe recht aan blues. Rauwe stem, lekker slordig gitaarspel, af en toe lijkt het wat op Junior Kimbrough, maar het heeft toch ook een eigen charme. Aanrader voor liefhebbers van elektrische blues.

Bedankt voor de tip, kende deze gast nog niet. Inderdaad lekkere rauwe stem. Elektrische blues met zo af en toe een funky inslag.

Hendrik68
Een van de mooiste blues albums vind ik Free Form Patterns van Lightnin' Hopkins. Got her letter this morning is daar weer een van de beste nummers van. Geeft perfect de sfeer van het album weer. Ik zou zeggen: luister en geniet.

Hendrik68
Dat echte blues nog lang niet dood is bewijst Patrick Sweany met het prachtige album Close to the floor. Hier een video van Every Night Every Day.

Hendrik68
Blues in de Zweedse taal. Prachtig.

Ik kende de naam Texas Alexander al een tijdje, met name vanwege zijn connectie met Lightnin' Hopkins. Maar de man heeft ook zelf heel boeiende opnames gemaakt. Stokoude muziek natuurlijk, behoorlijk lo-fi, maar zo'n gruizige, klaaglijke stem maakt alles goed.

Het filmpje is passend gruizig!

Alger "Texas" Alexander nam al in de jaren 20 en 30 op, oa met Lonnie Johnson en Eddie Lang. Van een samenwerking met Lightnin' Hopkins weet ik niets, maar mischien bedoel je dat niet met zijn connectie met Hopkins.

In de dertiger jaren hebben ze veel samen opgetrokken, Lightnin' begeleidde hem toen op gitaar bij optredens. Ze hebben nooit samen een plaat opgenomen. Wel is Texas Alexander van grote invloed geweest op Lightnin': hij liet zien dat je wel degelijk je boterham kon verdienen met de blues (hij had al jaren een platencontract) en Lightnin' heeft veel geleerd van zijn manier van zingen. In het -overigens vrij saaie- boek "Lightnin' Hopkins-His life and the blues" wordt er een heel hoofdstuk gewijd aan de samenwerking met Texas Alexander. In dat boek worden trouwens vraagtekens gezet bij Lightnin's bewering dat de twee "neven" van elkaar waren.

Hendrik68
Blues uit Ontario, geweldig:

Hendrik68
Een van de grootste bluestalenten van Europa van dit moment komt uit Belgie. Zijn naam:Tiny Legs Tim. Zijn album Stepping Up is voor mij een van de verrassingen van dit jaar tot nu toe:

Habib Koité maakte vorig jaar een sfeervolle plaat met Eric Bibb. Prijsnummer is het bluesy Foro Bana (The work is done) maar die uitvoering kon ik niet vinden op Youtube. Daarom maar de versie die Habib een jaar of 15 geleden zelf opnam.

Itous van Tamikrest vond ik zelf een zeer geslaagde track (Toeareg blues) van hun Chatma album (2013)

Hi! Hier een groentje op het gebied van blues. Ik zou zou me graag eens in dit genre verdiepen en vroeg me af of iemand advies kan geven wat een goed startpunt is.

De dingen die ik goed vind en (naar mijn idee) aan blues raken zijn onder andere dit album van Nick Cave

Of de muziek van Hugo Race of the Gun Club:

Maar ook bovengenoemde Tamikrest kan ik smaken. Verder houd ik van oude Bob Dylan, Velvet Underground etc. De muziek die ik zoek hoeft dus zeker niet te glad te zijn. Ik interesseer me vooral voor de oude meesters (pre-60's? Delta blues? Of Chicago? Ik houd overigens ook van slideguitar in mijn muziek) waar de rock uit onstaan is, zoals bij bijvoorbeeld bands als Rolling Stones.

Heeft iemand tips qua artiesten die ik zeker moet beluisteren of een goede verzamelaar? Ik zag vandaag onder meer deze in de winkel liggen voor 7 euro, maar er zijn vast essentiëlere compilaties. Bedankt alvast!

Sater schreef:

Heeft iemand tips qua artiesten die ik zeker moet beluisteren of een goede verzamelaar? Ik zag vandaag onder meer deze in de winkel liggen voor 7 euro, maar er zijn vast essentiëlere compilaties. Bedankt alvast!

Ik zou gaan voor Story Of The Blues.
Lightnin' Hopkins (mijn idool) is daar pijnlijk afwezig, maar het is wel een fijne plaat. En als je van slide gitaar houdt, is Son House gaaf, maar niemand speelt zo vet slide als Mississippi Fred McDowell.

Hendrik68
Geen idee of je tijd hebt Sater, maar komende zaterdag (30 mei) vindt in Grolloo een bluesfestival plaats waarbij werkelijk alle stijlen langs komen. De swampblues van Ben Prestage, de soulblues van Thorbjorn Risager, de Deltablues van het Nederlandse Damned en Dirty. Ook zijn er 3 jonge dames die tekeer gaan op hun gitaar. De oude bluesman BJ Hegen komt en nog veel meer artiesten. Zit ongetwijfeld iets tussen wat je leuk (en ook minder leuk) vindt.

Stijn_Slayer
Ben Prestage is live zeer de moeite waard.

Hendrik68
Heb al vele live filmpjes van hem gezien. Ik weet nu al bijna zeker dat hij het hoogtepunt van het festival wordt. Wel een beetje jammer dat hij het festival opent, heb je wellicht direct het beste gehad. Maar Ben treedt dezelfde avond nog op in Duitsland, dus dat kon even niet anders.

Sater schreef:
Hi! Hier een groentje op het gebied van blues. Ik zou zou me graag eens in dit genre verdiepen en vroeg me af of iemand advies kan geven wat een goed startpunt is.

Geen slide, wel het album dat voor mij nog niet zo lang geleden de blues "ontsloot" : Howlin' Wolf : His best. En voor een echt oude klassieker moet je bij Robert Johnson compleet (1936-7) zijn.
        Van The firstborn is dead (eerste Cave die ik leerde kennen) ben ik ook een tijd lang helemaal gek geweest; bij mij heeft die echter niet tot een interesse in de blues geleid, mooi dat dat bij jou wèl gebeurt.

Bedankt voor de tips allemaal! Grolloo is wat te ver uit de richting voor vandaag. Mississippi Fred klinkt goed! Howlin' Wolf en Robert Johnson 'ken' ik uiteraard. Zal een compilatie zoeken waar ze op staan als beginnetje. Heb mijn oog nu op deze laten vallen.

Ziet er aardig uit, met een zeer interessante tracklijst. Typisch een zondagochtendplaatje...

Typisch een plaatje om op te zetten als de visite te lang blijft...
Devil got my woman van Skip James is geweldig, en Burning Hell van John Lee Hooker ook!

Al een tijd geleden ontdekt: Dan Bubien. Op zich niets nieuws onder de zon, maar ik vind het wel lekker. Jammer alleen dat zijn debuutalbum, uitgegeven in eigen beheer, hier waarschijnlijk niet op de site toegelaten zal worden. Daarom maar even op deze manier voor de geïnteresseerden:

bas2204 Hij staat er nu op!

Dank, zal binnenkort maar meteen even mijn stem toevoegen

Vur unne dorpgenoot woel ik det wal ff doon
Ga deze eens beluisteren!

Kiek, det neum ik nou un gaoje daad. Haop det se ut wet vinds

Nederlands hoop wat mij betreft: gitarist Guy Smeets. Speelt al geweldig met zijn zeventien jaren oud. Komt als het goed is volgend jaar met een eerste solo EP.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.