menu

Genres / Overigen / The Blues

zoeken in:
avatar van BoyOnHeavenHill
Die speelt al een lekker moppie! Benieuwd hoe dat met een goede studioproduktie gaat klinken.

avatar van Joshua68
Lance Canales - The Blessin...
Rauwe folk-blues van deze Lance Canales.
"To get more familiar with Lance Canales & The Flood and his story, watch this short film about the culture his music comes from. His album will be out August 28th on Music Road Records"


oa achtergrondinfo over zijn cover van Deportee (oorspronkelijk gedicht van Woody Guthrie, song bekend van Pete Seeger).
Album staat op Spotify

avatar van Film Pegasus
Ik moet nog één film zien van het zevendelige filmluik 'The Blues' van Martin Scorsese. Een geweldig document voor liefhebbers van het genre. Telkens door verschillende regisseurs met een andere invalshoek zodat je diverse stijlen en invalshoeken te zien en horen krijgt. Met unieke beelden, vele hits en mooi gedaan. Een documentaire met liefde voor het genre gemaakt.

buizen
George schreef:
(quote)


Hoe komt dat toch , mijn allerbeste Oldfart , dat jullie daar in Drenthe zo'n band met de blues voelen. Lohues ging zelfs naar Amerika om zijn roots te verkennen en Harry Muskee mag toch wel als de Godfather van de blues in Nederland worden gezien.
Is het de extreme en onrechtvaardige armoede van de Drent uit het verleden, de plaggehut of gewoon drankzucht


Tja, wat moet je daar nu op zeggen.
Ik zou los kunnen gaan met clichés over de randstad, maar dat is tegenoverdracht.
Daniel Lohues is, ietsje later, op dezelfde geboortegrond als ik ter wereld geworpen, net als m'n ouders. Geen kwaad woord over Drenthe s.v.p.
En drankzucht? Zie in de prachtige docu hoe dat er bij (sommige) Amerikanen met de paplepel wordt ingegoten.
Overigens is "plaggenhut" met een n. Valt me wel vaker op dat personen die besmuikt doen over Drents dialect zelf meestal niet zo goed zijn in beheersing van de Nederlandse taal.

Hendrik68
Waar haal je deze post in 's hemelsnaam vandaan? Oldfart en George heb ik al sinds mensenheugenis niet meer op de site gezien. Ik hoop van harte dat het ze goed gaat. Ik weet zeker dat George (zie ook de smileys) alleen maar aan het stangen was, op een positieve manier wel te verstaan. Ik ben zelf import Drent en heb in den beginne wat eigenaardigheden hier aangetroffen waar ik nooit aan zal wennen (ik wil je best PM-en wat het is als je daar behoefte aan hebt, maar ik heb geen zin om hier een MM debat over te voeren), maar het is niet onoverkomelijk, sterker ik wil hier nooit meer weg. Helemaal niet als er in Grolloo zulke mooie dingen gebeuren. Voor artiesten als Bonnie Raitt of Beth Hart moest je toch altijd een behoorlijk stukje sturen. Nu kan ik het op de fiets doen. Overigens is er behalve in Grolloo in Drenthe niet veel meer op Bluesgebied te beleven dan elders in het land. Culemborg heeft een prachtige festival, Amstelveen, Ribs en Blues in Raalte heeft al jaren een festival waar Drenthe alleen maar van kan dromen. Maar die droom komt dan volgend jaar eindelijk uit en ineens hebben we het beste festival van het land. Maar voor het overige is het aantal evenementen elders in het land groter dan in Drenthe. We hebben alleen de pre dat het met Muskee in Drenthe allemaal begon. Meer niet.

buizen
Hendrik68 schreef:
Waar haal je deze post in 's hemelsnaam vandaan? (etc .)

Uit dit topic. Maar idd wel al wat oudere post.
Ook mijn bericht was enigszins stangend Hendrik68 (ivm Drenthe). Kan het vaak niet nalaten even ietsje tegen de Randstad te ageren, vooral als het over taal gaat. Zal ook eens wat meer smileys gebruiken.

buizen
Uit Drenthe, wat een ongelooflijk mooie creatie:




En Window Of My Eyes, met beeld van Harry, en zijn band:


avatar van AdrieMeijer
Dit was het laatste zetje wat ik nodig had om Cuby eens wat nader te gaan bestuderen. Ik ken de muziek wel van de singletjes maar hij heeft klaarblijkelijk veel meer goeds gemaakt. Ik heb erg weinig muziek van Nederlands fabrikaat (het meeste zit in de cabarethoek, Drs P, Bert en Ernie, Herman Finkers enzo) maar dit ga ik zeker eens goed beluisteren.

buizen


Moet je echt gaan doen, AdrieMeijer. Harry Muskee heeft zulke geweldige muziek gemaakt. Vanaf de Drenthse grond. Geweldige blues. Kan er hele verhalen over vertellen, maar: ga de albums luisteren!

avatar van vin13
@buizen : Erwin Java met King of the World is een mooie voortzetting van de blues in de traditie van Harry. Ralph de Jongh en Julian Sas ook prima.

Om een beetje als nieuwe gebruiker stof te doen opwaaien in dit topic; valt het mij op dat er weinig over de heer JJ Cale gebabbeld wordt in het blues forum. Hij zal toch echt bij de vedettes van de blues genoemd mogen worden, Cale heeft toch flink wat invloed uitgeoefend op het repertoire van Clapton. Correct me if I'm wrong als al het bovenste prietpraat is!

Groet,
Kasper

avatar van AdrieMeijer
Ik heb net de hele week JJ Cale in de auto beluisterd. Heerlijke muziek voor onderweg. Maar ik zou het niet als blues durven bestempelen. Hij mixt inderdaad flink wat blues met een scheut jazz, een schepje country en een eetlepel rock, dit alles om de onmiskenbare JJ Cale-sound te creëren. Veel geïmiteerd, nooit geëvenaard. Wel bluesy, maar in mijn ogen geen blues, al zou ik ook niet precies weten of er wel een scherpe grens is tussen blues en geen blues.
Angaski schreef:
Cale heeft toch flink wat invloed uitgeoefend op het repertoire van Clapton. Correct me if I'm wrong als al het bovenste prietpraat is!
Groet,
Kasper

Ik vind dat iedereen alles moet kunnen zeggen. En een leuke discussie op het blues-forum kan nooit prietpraat zijn. Dus: blijf doorgaan met posten, Kasper!


Hendrik68
Ben het ook met Adrie eens. JJ Cale had zeker raakvlakken met de blues, maar een echte bluesartiest was het zeker niet.

Vooral tegenwoordig is er steeds meer muziek met bluesy invloeden zonder dat het direct blues is. Als ik kijk wie er straks op het Holland International Blues Festival in Grolloo staan dan heeft elke artiest wel in de verte iets met blues, maar echte pure blues kun je Beth Hart, JJ Grey, Robert Randolph, Tedeschi Trucks Band en Bonnie Raitt (die allemaal naar het kleine dorpje komen) toch niet noemen. Soms zelfs verre van. Maar het is wel een mooie mix van vaak zuidelijke stijlen. In die zin had JJ Cale zeker niet misstaan op zo'n mooi festival.

Ik zie hierboven ook nog iets over Nederlandse blues. Opvallend om te lezen Adrie dat je de muziek van Cuby niet zo goed kent. Jij zei dat de filmpjes van Buizen het laatste zetje waren. Om je uit de droom te helpen: beter dan Somebody Will Know Someday ga je het niet meemaken, dat is gewoon het beste Nederlandse bluesnummer aller tijden. Die staat op Groeten uit Grollo. Dat is ook verreweg het beste album met naast de prachtige vocalen van Muskee ook prachtig gitaarwerk van Eelco Geliing en even zo prachtig pianospel van Herman Brood. Na Groeten uit Grollo kwam er nog genoeg moois, maar dat album zou niet meer worden geëvenaard. Je hebt tegenwoordig trouwens ook genoeg uitstekende Nederlandse artiesten die jou wellicht ook bevallen. The Damned and Dirty maken heerlijke Delta Blues, Ralph De Jongh is soms net als de Stones, omdat zijn stem vrijwel identiek is aan die van Mick Jagger en de begeleiding ook nogaal Stones achtig is bij vlagen. Maar daar waar De Jongh zichzelf is reikt hij soms tot grote hoogten. Het album Ill vind ik een van de beste Nederlandse bluesalbums van de laatste jaren. Andere pure bluesman is Peter Struijk. Heel veelzijdig, speelt Chicago Blues met de Fossen & Struijk Band, maar speelt het liefst akoestisch, zie het solo album Straight Blues. Het laatste album van good old Nicko Christiansen kan ik ook een ieder aanbevelen. Hoe dan ook, genoeg te beleven in de Hollandse Bluesscene.

avatar van Stalin
Ik kwam dit net tegen.
Nog nooit van gehoord, maar klinkt best lekker...


buizen
Stalin schreef:
Ik kwam dit net tegen.
Nog nooit van gehoord, maar klinkt best lekker...
(embed)

Dat is me dus tè blues..
Kan er niet naar luisteren, wel beter dan zeg 15 jaar geleden maar dit soort pure blues krijg ik op den duur koppijn van.
Hou erg van 'bluesy' maar die pure blues nee.

Hendrik68
Nou Buizen, dan laat deze maar aan mij over. Geweldige tip Stalin! Nooit van gehoord, maar ik ga op onderzoek uit.

buizen
Steve Conte (gitarist Michael Monroe band) is klaar met de productie van een (andermans) bluesalbum.



Gek genoeg verwijst Steve naar een Nederlandse Twitter. Hij heeft natuurlijk ook enige jaren in Nederland gewoond. Of de scene is hier best wel bloeiend..

avatar van dynamo d
Misschien leuk om mee te doen aan de Blues Top 100 ?
Muziek >> Muziekgames >> Blues Top 100

Hendrik68
Blues oet Grunnen:


avatar van BoyOnHeavenHill
Apart en mooi, maar komt de CD met een tweetalig tekstvel?

Hendrik68
Ha, ha. Geen idee. Ik ken overigens niet veel van deze man die nog wel eens in de noordelijke kranten verschijnt. De nummers die ik van hem heb gehoord leken eerder op een soort van Ede Staal. Dus ik denk niet dat dit een echte bluesartiest is. Ben wel van plan eens wat meer van Veeman te gaan horen. Ik zie hem wel op Spotify staan.

Hendrik68
Er is een wonder gebeurd. 3FM heeft de Damned and Dirty ontdekt. Een ijzersterke Nederlandse Delta Blues band. Al 4 prachtige albums hebben ze gemaakt. Op 3FM spelen ze hun nieuwste single live. Geweldig!



Hendrik68
Mikze Zito uit St Louis timmert al jaren aan de weg met zijn mix van blues, rock en southern soul. Vandaag is zijn nieuwe album uitgekomen "Make Blues Not War". Verreweg zijn beste album tot nu toe. Een van de nummers die er op staan is Bad News Is Coming, hier een live uitvoering.

kuifenco
Bij Lucinda Williams - Ramblin':

heartofsoul schreef:
Williams toont hier geen enkel, maar dan ook geen enkel gevoel voor de blues, een euvel dat tussen twee haakjes heel veel blanke zangers aankleeft die zich aan de blues wagen.

williams is hoorbaar geen blueszangeres. zoveel is zelfs mij wel duidelijk. als tiener (met de puch er heen in 1971) viel ik als een baksteen voor elkie brooks. (samen met robert palmer up front in vinegar joe). ook chrsitine (perfect)mcvie met chicken shack maakte op mij live grote indruk. (op pad met de mobilette van zus jet in 1968). beide toffe blues(?)zangeressen gingen daarna radicaal een andere kant op. vond ik sneu. overigens was ik als jonkie mogelijk meer gecharmeerd door hun uiterlijk dan van hun zangkunst.

tenslotte mag natuurlijk 'onze' tineke schoemaker met barrelhouse niet onvermeld blijven (op weg met 2cv in 1975) . still going strong, getuige hun overtuigende laatste plaat 'almost there' (2016). er waren/zijn in de vs misschien nog wel een paar goeie blanke bluesdames maar veel zullen het er ws. niet zijn. joplin laat ik hier buiten beschouwing. daar vond/vind ik niet veel aan. die brulboei miste elke subtiele frasering.

de vraag of lucinda williams en andere witneuzen bevredigend de blues kunnen zingen is natuurlijk ook een kolfje naar de hand van Hendrik68. die heeft er veul meer verstand van dan ik.

Hendrik68
Of ik er verstand van heb weet ik niet, wat wel een feit is is dat mensen die nu nog durven beweren dat zwarten de blues beter beheersen dan blanken er geen verstand van hebben. Ik snap sowieso niet dat deze kleurendiscussie heden ten dage nog gevoerd wordt.

Wat betreft deze plaat: Williams heeft inderdaad betere gemaakt.

avatar van heartofsoul
De meeste blues van tegenwoordig is eigenlijk gewoon bluesrock, en daar vind ik niet altijd even veel aan. Het gaat dus in de eerste plaats om een deugdelijke definitie van blues - en daarna kun je er pas verder over discussiëren. Er zijn natuurlijk wel degelijk hedendaagse zangers met echt bluesgevoel (Lucinda dus niet), zoals inderdaad Tineke Schoemaker; en ook Van Morrison sloeg, vooral in zijn jonge jaren vaak de juiste toon aan. Maar al die bluesrockachtige platen van tegenwoordig waar jij ook zo dol op bent beste Hendrik, kunnen mij nauwelijks boeien. Die missen de essentiële spanning en broeierigheid. Maar goed, dat is mijn definitie van blues. Smaken verschillen. En ik luister al mijn hele leven (sedert 1964) naar blues, dat is een heel oude liefde van mij.

avatar van spinout
Dat Rory en Lucinda toevallig blank zijn wil nog niet zeggen dat hier een kleurendiscussie gevoerd wordt. Ik vind persoonlijk Elvis een uitstekend vertolker van bluesnummers, al wil ik hem niet als blueszanger beschrijven, daar is zijn repertoire toch te veelzijdig voor. Maar de man was wel licht getint van huid. Net als Charley Patton en Scrapper Blackwell, die dan weer wel uitstekende bluesartiesten waren

avatar van heartofsoul
Het heeft inderdaad niet veel met huidskleur te maken. Er zijn in ieder gevallen tamelijk weinig mannen met écht bluesgevoel. De door jou zo bewonderde Walter Trout (prima gitarist overigens) in ieder geval niet (gaap, gaap), Clapton idem dito - maar iemand als John Hammond bijvoorbeeld weer wel. Dat vond bijvoorbeeld ook Muddy Waters, die zei dat er heel wat blanken waren die hem eruit speelden, maar weinigen hadden het juiste bluesgevoel in hun stem. De blues(tradititie), en ik chargeer nauwelijks, is op sterven na dood. Gelukkig hebben we nog heel veel historische opnames om naar te luisteren.

Hendrik68
Nou de blues zoals die 60 jaar geleden werd gespeeld komt niet veel meer voor nee, maar geldt dat niet voor alle genres? Maar de blues als genre leeft nog als nooit te voren. Ik denk dat er van maar weinig genres zoveel festivals worden georganiseerd in den lande als de blues. Bijna wekelijks . En er zijn nog genoeg artiesten die de oude blues eren zonder de kenmerkende gitaarsolo's. Ik noem Tiny Legs Tim uit België en The Damned and Dirty en Peter Struijk als Nederlandse voorbeelden, Tim Lothar uit Denemarken, Rolf Wikstrom uit Zweden. Hebben die het juiste bluesgevoel? Wat mij betreft wel, maar dat blijft persoonlijk. En ja als Walter Trout niet het juiste bluesgevoel heeft, wie dan nog wel? Dan wordt de spoeling inderdaad vrij dun. O ik vergeet bijna Ralph de Jongh te noemen, ik heb nog nooit iemand gezien met meer bluesgevoel in zijn donder als hij en hij heeft dit jaar al een kwalitatief zeer hoogstaande driedubbelaar uitgebracht en de volgende 3 dubbelaar staat op het punt van verschijnen. Lura gaat hem t.z.t. toevoegen . Niet alleen maar blues, maar zelfs in zijn poppy songs zit het bluesgevoel.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.