MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Underground

zoeken in:
fredpit
jean maurice schreef:
ik heb het nog eens nagezocht dat de underground in de 80's een geweldige opleving meemaakte kwam toch echt door de vele creativiteit van jonge bandjes, die zich ook wilde afzetten tegen de grote platenmaatschappijen en zo ontstonden er vanuit de underground talloze labels die zich independent noemden, de achterliggende gedachte was om bandjes de volledige vrijheid te geven om te maken wat ze wilden, door het onstaan van deze kleine labeltjes kregen deze bandjes volledige artistieke vrijheid en hierdoor ontstonden zoveel nieuwe stromingen binnen de popmuziek dit in tegenstelling tot de eerste helft van de jaren zeventig waar de grote platenmaatschappijen het voor het zeggen hadden en zodoende ook de underground weinig of niets had in te brengen was zij dan ook een stuk kleiner dan in de jaren tachtig. Het ontstaan van kleine onafhankelijke labels in de begin jaren tachtig zorgden voor een hoos aan nieuwe bandjes die op hun beurt de totale creativiteit weer vergroten. Het is die koppeling van het ontstaan van nieuwe labels uit de underground scene dat de jaren tachtig zo bijzonder maakt en ook daar komt de term indie vandaan(Independent) dit lijkt mij een belangrijk argument om mijn stelling te onderbouwen dat er veel meer gebeurde in de vroege jaren tachtig wat de ontwikkeling van de popmuziek betreft dan in de jaren zeventig. Een paar voorbeelden van die onafhankelijke labels waren: Factory/Cherry Red Label/ 4AD label en het Society label om er eens enkele te noemen. Ik hoop met deze argumenten voldoende te hebben aangetoond dat dit dan ook een belangrijke oorzaak was van de vele vernieuwingen in de popmuziek in die vroege jaren tachtig,

Hier heb je nog wat underground uit de jaren 80

genres

en hier heb je nog wat labels uit de jaren 80

labels

Echt niet te geloven hoe belangrijk die jaren 80 wel niet zijn geweest binnen de totale muziekbeleving anno 2007...

jean maurice
fredpit schreef:
(quote)

Hier heb je nog wat underground uit de jaren 80

genres

en hier heb je nog wat labels uit de jaren 80

labels

Echt niet te geloven hoe belangrijk die jaren 80 wel niet zijn geweest in de totale muziekbeleving anno 2007...

bedankt voor je tip en bijdrage, en hoe belangrijk Underground is toen en vooral NU nog steeds in alle muziekgenres, laten we vooral verder praten over die underground, meestal ontstaan daar de labels die nog echt risico's durven nemen en niet bang zijn voor teveel financiële belangen

Was R.E.M in de 80s eigenlijk underground?

Als underground te maken heeft met bekendheid start elke band in principe underground toch?

Dat is waar jah,maar nou herinner ik me opeens een youtube filmpje van hun in de David Letterman show in ik geloof '83,dus voor hun geld dat al zowiezo niet.

Zijn ze niet eind jaren 70 ontstaan en pas begin tachtig doorgebroken misschien?

Op hun artiesten pagina hier op MuMe lees ik dat ze in januari 1980 zijn opgericht,net geen eind '70s dus

Toch vast wel 2 jaartjes underground geweest misschien dan... tenslotte dateert hun eerste EP uit 1982.

Girls Aloud - Sound Of The Underground

aanradertje

Brain Stew schreef:

aanradertje

Hahahahahaha

Weet je dat ik er nog een kwartier lang over nagedacht heb hoe dat groepje ook al weer heette en toen maar besloten heb MuMe deze té flauwe opmerking te onthouden

Jornaquin
Brain Stew schreef:

aanradertje

Net als Adam Kay & Suman Biswas - London Underground, ook zo'n aanradertje

jean maurice schreef:

CHEERS ik luister nu naar de gedichten van Jim Morrison op de psychedelische muziek van The Doors, An American Prayer, prachtig...... geen underground??? of toch?? The Doors blijven altijd underground volgens mij al was het alleen al om de anarchistische levensstijl van Jim Morrison

Amper underground denk ik hoor . Hun debuutalbum was de op negen na best verkochte LP van 1967 in de VS. En daarnaast zijn er ook nog al die hits natuurlijk. En de commercialiteit rond Jim Morrison en The Doors (t-shirts bijvoorbeeld). Zeer underground .

Volgens mij maakt jean maurice al geen onderscheid meer tussen underground muziek en goede muziek, dat is één en hetzelfde.

kort door de bocht is dat natuurlijk, maar vaak is dat wel zo...

Lennonlover schreef:
kort door de bocht is dat natuurlijk, maar vaak is dat wel zo...

Maak er werk van, zou ik zeggen.

jean maurice
Toon1 schreef:
(quote)

Amper underground denk ik hoor . Hun debuutalbum was de op negen na best verkochte LP van 1967 in de VS. En daarnaast zijn er ook nog al die hits natuurlijk. En de commercialiteit rond Jim Morrison en The Doors (t-shirts bijvoorbeeld). Zeer underground .

in de jaren zestig had je volgens mij nog niet zoveel underground
volgens mij was toen alles zo'n beetje nieuw, maar je hebt gelijk die commercie rondom The Doors heeft mij ook altijd een beetje gestoord(trouwens JIm Morrison zelf ook!!!

jean maurice schreef:

in de jaren zestig had je volgens mij nog niet zoveel underground

Ahum... correctie; je kent niet zoveel underground van de jaren '60 . Maar het is wel een feit dat er minder underground was (dat spreekt wel voor zich denk ik, net zoals er nu meer underground is dan in de jaren '80).

jean maurice schreef:
volgens mij was toen alles zo'n beetje nieuw,

Oh, tof dat je dat zegt. De jaren '60 waren duidelijk origineler dan de jaren '80 dan (of was in de jaren '80 ook alles nieuw? )

jean maurice schreef:
maar je hebt gelijk die commercie rondom The Doors heeft mij ook altijd een beetje gestoord(trouwens JIm Morrison zelf ook!!!

Inderdaad, ik houd ook niet echt van die ophemeling van Jim Morrison maar dat neemt niet weg dat The Doors geweldig zijn .

Ik steun het verafgoden van Jim Morrison. Het was een genie en mag daarom op een sokkel staan Wat is daar verkeerd aan?

fredpit
Lennonlover schreef:
Ik steun het verafgoden van Jim Morrison. Het was een genie en mag daarom op een sokkel staan Wat is daar verkeerd aan?

Omdat de commercie de dood is voor underground....

Maar is commercie ook de dood voor goede muziek die eerst underground was? Of blijft de muziek goed, maar wordt het alleen bekend? Tenslotte is het de underground muziek die blijkbaar ineens veel publiek ging trekken toch? Is het daardoor ineens minder goed?

Fza
reptile71 schreef:
Maar is commercie ook de dood voor goede muziek die eerst underground was? Of blijft de muziek goed, maar wordt het alleen bekend? Tenslotte is het de underground muziek die blijkbaar ineens veel publiek ging trekken toch? Is het daardoor ineens minder goed?

Meestal zijn het de fans van het eerste uur die het niet kunnen verkroppen dat hun obscure muziek in eens door iedereen beluisterd wordt.

Leuk voorbeeld, toen Metallica hun eerste clip maakte "One", en James Hetfield daarna op straat door een fan in z'n gezicht gespuugd werd met de woorden "You sold out" erbij. Typische fans die alles wat bekend is slecht vinden.

Voor mij is een bekende band/artiest niet meteen slecht, soms krijg je natuurlijk druk vanuit platenmaatschappijen om snel muziek af te leveren voor verkopen maar een goede band zou daar bestand tegen moeten zijn naar mijn mening.

jean maurice
Fza schreef:
(quote)

Meestal zijn het de fans van het eerste uur die het niet kunnen verkroppen dat hun obscure muziek in eens door iedereen beluisterd wordt.

Leuk voorbeeld, toen Metallica hun eerste clip maakte "One", en James Hetfield daarna op straat door een fan in z'n gezicht gespuugd werd met de woorden "You sold out" erbij. Typische fans die alles wat bekend is slecht vinden.

Voor mij is een bekende band/artiest niet meteen slecht, soms krijg je natuurlijk druk vanuit platenmaatschappijen om snel muziek af te leveren voor verkopen maar een goede band zou daar bestand tegen moeten zijn naar mijn mening.

ik vrees dat er maar weinig bands bestand zijn tegen het grote geld en de commercie, ik heb natuurlijk niks tegen bands die vanuit de underground "groot" zijn geworden maar meestal blijven ze dan niet "groots " er zijn maar weinig voorbeelden te noemen van bands die net zo goed en groots zijn gebleven na commercieel succes, zelfs Robert Smith(The Cure) zegt dit zelf op de trilogie DVD, dat wanneer je succes hebt en een stadion vol kunt krijgen het heel moeilijk is om als band jezelf te blijven. DAAROM waardeer ik The Cure nog altijd enorm en vooral Robert Smith die natuurlijk ook wel eens gehoereerd heeft met de commercie maar toch altijd zichzelf is gebleven

Maar wat ik zo mooi aan underground vind is de BEREIKBAARHEID van de artiesten met het publiek, neem een Nederlandse band als Götterdämmerung het is gewoon heerlijk dat de bandleden na afloop van een optreden op de afterparty gewoon samen met jou staan te dansen op de dansvloer....kijk dat is nou UNDERGROUND

Veel bands in de jaren tachtig die vernieuwend waren, kregen geen contract bij een grote platenmaatschappij. Gevolg was dat ze een plaat gingen maken in eigen beheer of op een obscuur labeltje. (waarvan er in de jaren tachtifg echt duizenden waren.)
In Nederland bijvoorbeeld Vogelspin.
Als zo`n band dan aansloeg bij het grote publiek, kregen ze soms wel een contract bij een grote platenmaatschappij. Het gevolg was vaak dat zo`n band dan moest doen wat zo`n maatschappij verlangde. (the Clash, REM, Nirvana, Metallica) Er moest gescoord worden. Met als gevolg dat de muziek vaak slechter werd voor de fans van het eerste uur. het werd gepolijst.

Een ander fenomeen is dat grote platenmaatschappijen geen risico durven te nemen. Voorbeeld hier is the Sex Pistols. Die tekenden bij Virgin. In die tijd een klein label. Zij sloegen in als een bom. Gevolg:
Alle grote platenmaatschappijen gingen rap op zoek naar punkbands.
En zodoende werd de punk in dat opzicht vermoord. (veel midelmatige bandjes mochten een plaat opnemen die geproduceerd werd in een dure studio.)
Gelukkig ontstond er een tweede punkgolf van bandjes die alles zelf deden begin jaren tachtig. En hun platen verkochten bij optredens. En opnames maakten in kleine studio`s zoals jokes koeienverhuur bedrijf. (als ik me die naam goed herinner.)

Fza
jean maurice schreef:
(quote)

ik vrees dat er maar weinig bands bestand zijn tegen het grote geld en de commercie, ik heb natuurlijk niks tegen bands die vanuit de underground "groot" zijn geworden maar meestal blijven ze dan niet "groots " er zijn maar weinig voorbeelden te noemen van bands die net zo goed en groots zijn gebleven na commercieel succes, zelfs Robert Smith(The Cure) zegt dit zelf op de trilogie DVD, dat wanneer je succes hebt en een stadion vol kunt krijgen het heel moeilijk is om als band jezelf te blijven. DAAROM waardeer ik The Cure nog altijd enorm en vooral Robert Smith die natuurlijk ook wel eens gehoereerd heeft met de commercie maar toch altijd zichzelf is gebleven

Maar wat ik zo mooi aan underground vind is de BEREIKBAARHEID van de artiesten met het publiek, neem een Nederlandse band als Götterdämmerung het is gewoon heerlijk dat de bandleden na afloop van een optreden op de afterparty gewoon samen met jou staan te dansen op de dansvloer....kijk dat is nou UNDERGROUND

Meh, er zijn zat bands die bekend zijn en nog goede albums afleveren. Ik krijg altijd het gevoel dat mensen het begin van een band idealiseren "vroeger waren ze veel beter" (net bejaarden).

Bereikbaarheid is natuurlijk leuk, in de pit staan met de lead van de band die je ervoor gekeken hebt is altijd aardig maar je kan moeilijk verwachten dat een band na een optreden voor een paar duizend fans met iedereen gaat staan praten, ik kan me voorstellen dat sommige bands fans hebben die een beetje doordraaien. En continue lastig gevallen worden door fans wordt je zat na een tijd lijkt mij.

jean maurice
Fza schreef:
(quote)

Meh, er zijn zat bands die bekend zijn en nog goede albums afleveren. Ik krijg altijd het gevoel dat mensen het begin van een band idealiseren "vroeger waren ze veel beter" (net bejaarden).

Bereikbaarheid is natuurlijk leuk, in de pit staan met de lead van de band die je ervoor gekeken hebt is altijd aardig maar je kan moeilijk verwachten dat een band na een optreden voor een paar duizend fans met iedereen gaat staan praten, ik kan me voorstellen dat sommige bands fans hebben die een beetje doordraaien. En continue lastig gevallen worden door fans wordt je zat na een tijd lijkt mij.

je hebt er geen snars van begrepen!!! zo te horen snap jij niet wat Underground betekent, noem eens wat voorbeelden dan? DAAROM ga ik ook niet naar grote festivals omdat die in alle opzichten NIETS toevoegen aan de UNDERGROUND romantiek, misschien moet je je eens de moeite nemen om Underground bandjes te bezoeken alvorens een dergelijk ondoordacht standpunt in te nemen voor de duidelijkheid ik mijd de grote bands en ja zelfs The Cure, ik haat grote menigten dus vandaar misshcien een tip???

jean maurice schreef:
ik haat grote menigten dus vandaar misshcien een tip???

Kluizenaar worden?

jean maurice schreef:
je hebt er geen snars van begrepen!!! zo te horen snap jij niet wat Underground betekent

Wat betekent "underground" dan?

jean maurice schreef:
jmisschien moet je je eens de moeite nemen om Underground bandjes te bezoeken alvorens een dergelijk ondoordacht standpunt in te nemen

Misschien moet je eens twee keer nadenken voordat je zo'n ondoordachte uitspraak doet.

jean maurice schreef:
voor de duidelijkheid ik mijd de grote bands en ja zelfs The Cure

Dat getuigt van een e-nor-me kortzichtigheid. Het feit dat je een band links laat liggen alleen om het feit dat ze bekendheid genieten. In dat opzicht lijk je wel een beetje op een Metallica-fan van het eerste uur.

Fza schreef:

jean maurice
Toon1 schreef:
(quote)

Ahum... correctie; je kent niet zoveel underground van de jaren '60 . Maar het is wel een feit dat er minder underground was (dat spreekt wel voor zich denk ik, net zoals er nu meer underground is dan in de jaren '80).

(quote)

Oh, tof dat je dat zegt. De jaren '60 waren duidelijk origineler dan de jaren '80 dan (of was in de jaren '80 ook alles nieuw? )

(quote)

Inderdaad, ik houd ook niet echt van die ophemeling van Jim Morrison maar dat neemt niet weg dat The Doors geweldig zijn .

nee Toon de jaren zestig waren NIET origineler dan de jaren 80 geloof me nou broekie!!! neem eens wat aan van een oude man als ik!!!! en verdiep je ook eens, als je zin hebt, in de eighties, sta je nog versteld van de nieuwigheid!!! maar ook ik heb net als jij het eerst de jaren zestig ontdekt...... geloof je me??

jean maurice
L_T_B schreef:
(quote)

Kluizenaar worden?

(quote)

Wat betekent "underground" dan?

(quote)

Misschien moet je eens twee keer nadenken voordat je zo'n ondoordachte uitspraak doet.

(quote)

Dat getuigt van een e-nor-me kortzichtigheid. Het feit dat je een band links laat liggen alleen om het feit dat ze bekendheid genieten. In dat opzicht lijk je wel een beetje op een Metallica-fan van het eerste uur.

(quote)

noem jij dan eens wat Underground bandjes die je onlangs nog hebt bezocht???? kun je vast niet!!! kent de jeugd van tegenwoordig niet meer such a shame!!!!(talk talk)

jean maurice schreef:
noem jij dan eens wat Underground bandjes die je onlangs nog hebt bezocht???? kun je vast niet!!! kent de jeugd van tegenwoordig niet meer such a shame!!!!(talk talk)

Dat is ook een manier van quoten, gewoon mijn hele post naast je neer leggen en een compleet andere vraag stellen. Maar goed, "underground" als zijnde bandjes die niet bekend zijn? Vorige week dinsdag heb ik nog de Dexateens in Paradiso gezien. En hier staat nog wel wat meer "underground". De reden dat ik niet na die specifieke new wave/gothic underground bandjes ga kijken heeft meer van doen met het feit dat ik het geen mooie muziek vind dan met het feit dat ik het niet ken. Maar om de vraag eens om te draaien, welke "underground" bandjes heb jij de laatste tijd dan zoal gezien?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.