MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Underground

zoeken in:
Omayyad
deric raven schreef:
Voor Jean Maurice geld dit wel, in ieder geval.
En voor mij toch ook wel; maar dat komt omdat ik gewoon meer heb met stromingen en muziek uit de jaren 80, dan uit andere periodes.
Maar dat is puur een kwestie van smaak.

Dat begrijp ik en ik vermoed ook dat dat één van de redenen is. Ik denk ook dat hij deels door zijn muzieksmaak van mening is dat de jaren tachtig vernieuwender zijn dan de jaren zeventig, maar dat maakt mijn conclusie dat hij zich wat meer op de jaren 70 moet richten om tot een onderbouwde conclusie te komen alleen meer legitiem. Ik bedoel daar overigens niets negatiefs mee. Het is niet meer dan logisch dat men op basis van eigen bevindingen tot een conclusie komt.

Omayyad
deric raven schreef:
Pink Floyd was ook erg vernieuwend en Underground gericht, maar is erg mainstream geworden. Zo zijn The Eagles ook opgeslokt in hun eigen hotel California.

Klopt in het geval van Pink Floyd, maar dat maakt de muziek van die band uit hun vernieuwende jaren er in mijn ogen echt niet minder progressief om. Dat probeer ik dus te zeggen...

jean maurice
Omayyad schreef:
(quote)

Dat vind ik dus best meevallen. Het enige wat mij heel duidelijk is, is dat jij (te) weinig kennis hebt van een deel van de muziek uit de jaren zeventig om te kunnen concluderen dat dit decennium minder innovatief, vernieuwend is geweest dan de jaren tachtig.

tja dan zijn we uitgepraat hé als jij dat vindt

Omayyad
jean maurice schreef:

Klopt, en gezien jouw op zijn zachtst gezegd zeer merkwaardige stelling heb ik duidelijk gelijk. Wat vond je van enkele van onze voorbeelden van bands uit de jaren zeventig die 'underground' zijn gebleven. Hoewel ik die 'voorwaarde' nog altijd niet helemaal begrijp, maar dat terzijde.

Eheh tja het is duidelijk dat de ene partij met argumenten komt die staan als een huis,en de ander gewoon niet,maar meer met idd loze stellingen.Dat is gewoon een feit eigenlijk,en niet persoonlijk.

deric raven schreef:
Volgens mij is Underground niet zo zeer een richting, maar juist binnen zo wat elke stroming geldig.
Binnen de Hiphop, Folk, Wave, House, en vul elke stroming maar in, heb je acts waar maar een bepaald sub-groepje naar luistert. Vaak is deze muziek wat minder gangbaar, en meer gericht op personen die zich meer in een genre gaan verdiepen; of het is een totaal nieuwe kijk op muziek waar later weer een stroming uit bestaat.
Volgens mij was House eerst ook een soort van Underground variant van Disco; maar dat is zoals ik het zie.

Hier is eindelijk een poging gedaan om tot een vrij aardige definitie van het begrip "underground" te komen. Het is eigenlijk van alle tijden en alle muziekstromingen. Ik ken dit woord al uit de (begin)jaren zeventig. Werd toen ook al in deze context gebruikt.

Omayyad is meer gericht op de jaren 70 en de progrock en symphonische muziek (hopelijk zeg ik het goed, maar je weet wat ik bedoel).
jean maurice meer op de jaren 80 en de Wave en Gothic.
Prima toch!

Hier hebben jullie allebei veel kennis in, maar niemand hoeft zich geroepen te voelen om voor alle muziek open te staan; doe ik ook niet.

maar dit is een Muzieksite die zich richt op allerlei vormen van muziek en wat er bij hoort.

Maar een discussie tussendoor is altijd leuk.

p.s. Jean Maurice heeft me kennis laten maken met leuke wave/gothic bands, dus onderschat zijn kijk op muziek aub niet.

Omayyad
deric raven schreef:
Omayyad is meer gericht op de jaren 70 en de progrock en symphonische muziek (hopelijk zeg ik het goed, maar je weet wat ik bedoel).
jean maurice meer op de jaren 80 en de Wave en Gothic.
Prima toch!

Inderdaad, maar ik wil toch even opmerken dat de muzieksoort die jij nu hierboven aanhaalt slechts een onderdeel vormt van mijn luistergewoonten. Ik luister eigenlijk naar heel veel soorten muziek en ik wil me dan ook beslist niet beperken tot een enkel genre of tijdvak. Goede, innovatieve muziek is volgens mij van alle tijden!

Omayyad
Alicia schreef:
Hier is eindelijk een poging gedaan om tot een vrij aardige definitie van het begrip "underground" te komen. Het is eigenlijk van alle tijden en alle muziekstromingen. Ik ken dit woord al uit de (begin)jaren zeventig. Werd toen ook al in deze context gebruikt.

Ja, dat is inderdaad ook het geval, maar volgens mij stamt de term uit de jaren zestig. Ik ken enkele artikelen van Pink Floyd uit die tijd waarin deze term ook werd gebruikt.

Omayyad schreef:
(quote)

Inderdaad, maar ik wil toch even opmerken dat de muzieksoort die jij nu hierboven aanhaalt slechts een onderdeel vormt van mijn luistergewoonten. Ik luister eigenlijk naar heel veel soorten muziek en ik wil me dan ook beslist niet beperken tot een enkel genre of tijdvak. Goede, innovatieve muziek is volgens mij van alle tijden!

Natuurlijk, maar het gaat mij er om dat jullie over het algemeen beide een brede muzikale interesse hebben, maar niet zo zeer op het zelfde vlak.

Omayyad schreef:
(quote)

Ja, dat is inderdaad ook het geval, maar volgens mij stamt de term uit de jaren zestig. Ik ken enkele artikelen van Pink Floyd uit die tijd waarin deze term ook werd gebruikt.

Klopt, maar toen zat ik nog in de top 40 huppeldepup muzak.

Omayyad
deric raven schreef:
p.s. Jean Maurice heeft me kennis laten maken met leuke wave/gothic bands, dus onderschat zijn kijk op muziek aub niet.

Dat doe ik zeer zeker niet. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je daarbij komt. Ik stel alleen vraagtekens bij zijn stelling en concludeer daar enkel uit dat zijn kennis van muziek uit de jaren zeventig (inmiddels veranderd in muziek van vóór 1976) beduidend minder is. Daar is natuurlijk niets mis mee, en ik hoop dat Jean Maurice en ik misschien nog iets van elkaar kunnen leren...

...en nu ga ik slapen. Weltrusten allemaal!

Misschien dat Linda de Mol of Truus de Mier mij meer kan vertellen over het begrip Underground.

Truste Omayyad

Idem dito

Truste Alicia

fredpit
jean maurice schreef:
(quote)

het is de bedoeling dat je hier dus op in gaat mijn beste..

Hij komt met argumenten, jij gaat ze weerleggen..of beamen.
dat heet een discussie. Het enige wat jij doet is feiten negeren, draaien en keren en stug vasthouden aan je (naar je nu waarschijnlijk zelf ook wel inziet) bekrompen en kortzichtige muziekbeeld.

Kom anders zelf eens met feitelijk en inhoudelijke argumenten waarom de britse wave van de begin jaren 80 .....

Wat is eigenlijk het onderwerp hier....???

jean maurice
ik heb zo net nog even gekeken in mijn collectie van Underground bandjes, voor de wave/gothic liefhebbers

Spiral of Silence(een band uit België)

Fertile Reality, en dit vind ik echt een hele goede band van eigen bodem je kunt liedjes van hun beluisteren op hun myspace(of ga naar mijn vrienden lijst op mijn myspace site)

In My Rosary (beetje rustige goth/neo folk met de nadruk op het rock element

Derriere le Miroir(echte op early eighties wave gebaseerd bandje met zowel een zanger als zangeres)

Voor Industrial/electro liefhebbers

Minerve(kun je vinden op hun myspace)

Informatik(idem)

Believe(idem)

Plastic(idem)

Rotersand(idem)

State of the Union(idem)

Soil&Eclipse ( eigenlijk meer electro/gothic)

daarvoor wil ik deze topic eigenlijk gebruiken om bandjes op deze wijze onder de aandacht te brengen van liefhebbers van het genre

en die zijn er zeker

jean maurice
deric raven schreef:
en die zijn er zeker

graag gedaan Leon

fredpit
jean maurice schreef:

daarvoor wil ik deze topic eigenlijk gebruiken om bandjes op deze wijze onder de aandacht te brengen van liefhebbers van het genre

oh, dus dat is het onderwerp....

dan kun je de topictitel ook wel veranderen, scheelt veel misverstanden en dat maakt het voor jezelf ook wat makkelijker

Sorry maar dit is echt te belachelijk voor woorden.

HALLO?! Kom eens met argumenten!! Of de jaren '80 meer underground was dan de jaren '70 maakt me niet veel uit, en dat laat ik ook in het midden, maar jij komt hier beweren dat de jaren '80 "belangrijker" zijn, ondanks dat je TOTAAL geen kennis hebt van de jaren '70 (om nog maar te zwijgen van de jaren '60). Dat de jaren '80 je favoriete decennium zijn, en dat je een kenner bent van new wave bandjes uit die tijd is heel erg tof, maar dat je daarom de voorgaande decennia gaat afdoen als decennia met amper een underground of onbelangrijk slaat echt nergens op. Je moet argumenten hebben uit de jaren '80 EN jaren '70! Niet alleen jaren '80...

Jouw argument is dat de jaren '80 een grote underground hadden, en dat kan je bewijzen, en daarom concludeer je maar dat dat in de voorgaande decennia er niet was? Tsjonge toch. Echt, luister eens wat muziek die niet uit de jaren '80 komt voordat je oordeelt over die decennia. Er was wel degelijk een underground toen, met vele stijlen, diverse bands, de basis voor zovele genres werd gelegd in de jaren '60 en '70.

En hier sprak iemand geboren in 1987.

Als iemand het moet weten hoe de stromingen in de jaren 60 of jaren 70 waren is iemand van 20 jaar het wel.

Hou toch op met Jean Maurice aan te vallen. Hij heeft duidelijk te kennen gegeven dat hij juist open staat voor onbekende bandjes.
Neem de moeite om dit topic vanaf het begin te volgen.

P.S. Ik heb dus ook geen echt oordeel over de Underground van de jaren 60 en 70. Deze tijd heb ik ook niet mee gemaakt. Zelfs de Underground van de jaren 80 niet, maar hier sta ik wel erg voor open.

jean maurice schreef:

in een land dat zo klein is dat je er in amper vijf uur met je auto doorheen kunt rijden is het ook niet zo verwonderlijk dat echte underground muziek het niet zo best doet, toch ga ik nu de knuppel in het hoenderhok gooien!! de jaren tachtig zijn minstens zo belangrijk geweest voor de popmuziek als de jaren zestig!! en dan vooral de postpunk en aanverwante new-wave, synthpop en gothic, men zal mij eenzijdigheid verwijten gezien mijn voorkeur, maar ik was en blijf van mening dat die desbetreffende muziek uit begin jaren tachtig echt iets nieuws toegevoegd heeft aan de popmuziek, en het feit dat dit in ons kleine landje nog steeds niet wordt erkend spreekt boekdelen!! veel bands die ik in mijn collectie heb, staan niet eens op MuMe dat zegt al genoeg! In tegenstelling tot de vele doorgekauwde jaren zestig en zeventig mainstream! vind ik zelden iets van de echte underground van toen en nu terug, dat valt mij erg tegen van een site die pretendeert een muziek site te zijn voor echte muziekliefhebbers ook die liefhebbers van underground en van muziek die misschien minder licht verteerbaar is, ofschoon het niet mijn muziek is waardeer ik de metal fans onder jullie!! tenminste nog iets van protest en verzet! pak me niet op mijn top tien want ooit waren bands als Simple Minds en Danse Society echt underground,hoe het ook zij, ik vertoef nog steeds in die underground scene en geloof me DAAR wordt nog steeds de beste muziek gemaakt

Als je dit goed leest, dan lees je ook dat het gaat over Underground muziek uit alle tijden, door iemand die open staat voor allerlei stromingen.

deric raven schreef:
(quote)

Als je dit goed leest, dan lees je ook dat het gaat over Underground muziek uit alle tijden, door iemand die open staat voor allerlei stromingen.
Je zou een goeie advocaat zijn.

Dan verdien ik wel meer als verpleegkundige; valt te overwegen.

deric raven schreef:
Dan verdien ik wel meer als verpleegkundige; valt te overwegen.
Mwah... zal een paar eurootjes schelen...

Te lang underground gezeten.
Laat ik nu maar toe slaan.

Je kan ook vanuit de underground blijven opereren en alle duistere figuren als klant krijgen natuurlijk.

deric raven schreef:
Als iemand het moet weten hoe de stromingen in de jaren 60 of jaren 70 waren is iemand van 20 jaar het wel.

Er zijn genoeg 20-jarige die meer verstand hebben van muziekstromingen uit de jaren '60 en '70 dan een willekeurige 40-jarige. Zeker iemand als Toon (met bijna 2700 stemmen) weet echt wel het e.e.a. van de muziek uit die tijd. Daarbij reageert hij enkel op het feit dat de heer JM verkondigt dat de jaren '80 het beste muziekdecennium is terwijl hij zelf zegt niks tot weinig te kennen van de decennia daar voor.

deric raven schreef:
Hou toch op met Jean Maurice aan te vallen. Hij heeft duidelijk te kennen gegeven dat hij juist open staat voor onbekende bandjes.

deric raven schreef:

We vallen hem niet aan op het feit dat hij niet openstaat voor onbekende bandjes maar op het feit dat hij halstarrig (en met ogenschijnlijk oogkleppen op) blijft volhouden dat de jaren '80 het summum van de muziekgeschiedenis was en dat de rest daarbij weinig tot niets voorstelt.

deric raven schreef:
P.S. Ik heb dus ook geen echt oordeel over de Underground van de jaren 60 en 70. Deze tijd heb ik ook niet mee gemaakt. Zelfs de Underground van de jaren 80 niet, maar hier sta ik wel erg voor open.

Je kunt alleen een oordeel hebben over dingen die je zelf hebt meegemaakt?

jean maurice schreef:
ik zou graag eens wat namen en feiten horen van bands die ECHT vernieuwend waren voor 1976 en later GEEN mainstream zijn geworden maar Underground zijn gebleven

Ik neem aan dat je met mainstream "bekend zijn" bedoelt? En voor het gemak ga ik er maar even van uit dat underground bands onbekende bands voor het algemene publiek zijn. Deze bands zijn al volop genoemd in dit topic:

platedraaier schreef:
Ik denk dat de rijke jaren tachtig een vortvloeisel uit de jaren zeventig zijn.
Ik noem maar Mothers Of Invention, Faust, Bad Brains, The Clash. Grandmaster Flash.

schizodeclown schreef:
Om concrete voorbeelden te geven,als je wilt beginnen met prog zou ik beginnen bij King Crimson vanaf hun debuut. En Genesis is ook goed om mee te beginnen,jazekers GENESIS.

deric raven schreef:
Can
Gong

Omayyad schreef:
King Crimson, Can, Faust, Van Der Graaf Generator, Tangerine Dream, Neu!, Ash Ra Tempel, Amon Duul, Kraftwerk, Il Balletto Di Bronzo, Le Orme, Premiata Forneria Marconi, Banco Del Mutuo Soccorso, Gentle Giant, Magma, Shylock, Univers Zero, Caravan, Camel, Soft Machine... etc. etc.

schizodeclown schreef:
Tangarine Dream
Faust

Kunnen we jouw begrip "underground" niet gewoon omzetten in new wave? Underground is een algemene term die voor alle soorten muziek geldt, terwijl jouw "underground" zich alleen toespitst op de new wave/gothic/post punk (of hoe je het ook noemen wilt) uit de jaren '80. Daar hebben we overigens al een heel mooi topic voor.

jean maurice
reptile71 schreef:
(quote)
Je zou een goeie advocaat zijn.

mijn bedoeling was dit topic te gebruiken om kennis te kunnen maken met bands uit de Underground van alle muziek genres, dat is nu juist interessant daarnaast ook het belang benadrukken van de underground scene die erg belangrijk is voor beginnende bands, vaak kunnen ze dan ervaring opdoen met live spelen dus als mensen die tot nu toe mij vanalles hebben verweten ook eens wat bandjes zouden toevoegen bij dit topic dan krijgen we misschien een leuke discussie over hun muziek en wat deze bandjes drijft om muziek te maken, maar als ik slechts mijn mening geef over bijvoorbeeld de 70's en er wordt dan zo vervelend naar mij toe gereageerd in de verwijtende zin dan dwalen we teveel af van het doel van deze topic, namelijk het promoten van underground bandjes die jij goed vindt, ik hoop dan ook op wat meer respect voor elkaars mening en dat we het vanaf nu over underground bandjes gaan hebben, dus iedereen die een band goed vindt maar nog in de Underground actief is laat ons hier er dan kennis mee maken

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.