MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Underground

zoeken in:
jean maurice
L_T_B schreef:
(quote)

80 % van mijn collectie stond/staat ook niet op MusicMeter. Ben ik nu ook underground?

(quote)

Lees anders even dit topic door m.b.t. tot "echte" muziekliefhebbers. Zoals daar ook verwoord staat, heeft het "muziekliefhebber" zijn niks te maken met de soort muziek waarna je luistert.

(quote)

Vive la résistance! Volgens mij zit in die "doorgekauwde jaren zestig en zeventig mainstream!" ook aardig wat protest en verzet.

(quote)

Heb je er bezwaar tegen als ik dat niet geloof?

nu beschouwd kun je zeggen dat er begin jaren zestig niet zo'n bijster goede muziek is gemaakt, de oude liedjes van The Beatles lijken wel lieve kinderliedjes, maar dat is ook weer te begrijpen de popmuziek bestond net en was nog niet eens aan het puberen,

daarnaast was het een decennium met te veel pretenties naar mijn smaak!! die geen enkele damslaper heeft kunnen waarmaken, toen men ontwaakte uit die roze wolk van love not war, koos men toch ook weer voor zijn eigen hachje, bij de jaren zestig heb ik altijd zo'n gevoel van een hoop lawaai en vooral veel meelopers, de enige band die er naar mijn mening echt toe deed waren The Velvet Underground (hoe toepasselijk) The Stooges en misschien ook nog wel The Doors, maar de rest is toch vooral op de publieke tribune inspelende emotie!!gedrenkt in een hoop commercie Oké The Beatles hebben een goed album gemaakt dat misschien de term underground waardig is, The White Album vind ik dan nog net kunnen.

Underground is kraken en piepen zwoegen en met zo weinig mogelijke middelen zoveel mogelijk geluid maken, het was een opluchtig voor de rockmuziek dat na het ingekakte overgeproduceerde decennium van de jaren zeventig(behalve Lou Reed's Berlin en David Bowie) er eindelijk weer eens onvervalste rock in de gedaante van de post punk werd gemaakt een soort van hup vooruit met geit!!

jean maurice schreef:
(quote)

nu beschouwd kun je zeggen dat er begin jaren zestig niet zo'n bijster goede muziek is gemaakt, de oude liedjes van The Beatles lijken wel lieve kinderliedjes, maar dat is ook weer te begrijpen de popmuziek bestond net en was nog niet eens aan het puberen,

daarnaast was het een decennium met te veel pretenties naar mijn smaak!! die geen enkele damslaper heeft kunnen waarmaken, toen men ontwaakte uit die roze wolk van love not war, koos men toch ook weer voor zijn eigen hachje, bij de jaren zestig heb ik altijd zo'n gevoel van een hoop lawaai en vooral veel meelopers, de enige band die er naar mijn mening echt toe deed waren The Velvet Underground (hoe toepasselijk) The Stooges en misschien ook nog wel The Doors, maar de rest is toch vooral op de publieke tribune inspelende emotie!!gedrenkt in een hoop commercie Oké The Beatles hebben een goed album gemaakt dat misschien de term underground waardig is, The White Album vind ik dan nog net kunnen.

Underground is kraken en piepen zwoegen en met zo weinig mogelijke middelen zoveel mogelijk geluid maken, het was een opluchtig voor de rockmuziek dat na het ingekakte overgeproduceerde decennium van de jaren zeventig er eindelijk weer eens onvervalste rock in de gedaante van de post punk werd gemaakt een soort van hup vooruit met geit!!

Tja,kwestie van smaak he
Overigens ook niet allemaal waar wat hier word gezegd maar alee dat is niet de eerste keer dat dat hier gebeurt.

jean maurice schreef:

Oh ja, ik was helemaal vergeten dat de jaren '80 het walhalla van de popmuziek is. Daarnaast bestond "popmuziek" al ver voor de jaren '60 getuige onder andere dit clipje van the Boswell Sisters uit 1932. Naast the Beatles zijn er overigens nog wel enkele andere bandjes en artiesten geweest die ook muziek hebben opgenomen in de jaren '60.

de rest is toch vooral op de publieke tribune inspelende emotie!!gedrenkt in een hoop commercie Oké The Beatles hebben een goed album gemaakt dat misschien de term underground waardig is, The White Album vind ik dan nog net kunnen.

"de term underground waardig"? Underground staat voor een "alternatieve opvatting van cultuur en maatschappij of uitingen die niet door de gevestigde orde worden getolereerd". Het is geen term waarmee je muziek/bands tot een hoger plan kan verheven.

Underground is kraken en piepen zwoegen en met zo weinig mogelijke middelen zoveel mogelijk geluid maken,

Dus underground is een soort van punkmuziek?

het was een opluchtig voor de rockmuziek dat na het ingekakte overgeproduceerde decennium van de jaren zeventig er eindelijk weer eens onvervalste rock in de gedaante van de post punk werd gemaakt een soort van hup vooruit met geit!!

Dus underground is een soort van new wave?

Bands als Black Sabbath, the Clash en AC/DC laten we voor het gemak even buiten beschouwing?

(een normaal gebruik van interpunctie is een groot goed...)

jean maurice
tja ik heb nooit iets gehad met die jaren zestig en zeventig(behalve Lou Reed en David Bowie) de bands die jij noemt ken ik alleen van naam!! ofschoon ik ze vast wel eens gehoord heb ergens maar het heeft kennelijk geen indruk op me gemaakt! ik ben echt een kind van mijn tijd,en ja naar mijn mening is de hele postpunk- new wave industrial en electro beweging in de popmuziek VEEL belangrijker geweest dan de bands die jij noemt, ach zo heeft elke generatie zijn eigen helden en die bands hou ik maar voor gezien, sorry maar het doet me gewoon helemaal niks

trouwens wat bedoel je met interpunctie????

underground rocks!!!!

cheers mate

Eigenlijk zou een mens hier geen woorden aan mogen vuil maken, maar toch ...

jean maurice schreef:
tja ik heb nooit iets gehad met die jaren zestig en zeventig(behalve Lou Reed en David Bowie) de bands die jij noemt ken ik alleen van naam!!

Waar slaat dit nog op dan? Jij gaat oordelen over de muziek van de jaren '60 en '70 terwijl je amper iets gehoord hebt uit dat decennium, en je scheert alle muziek uit die twee decennia over dezelfde kam omdat je denkt dat je met een handvol bekendste artiesten alles hebt gehoord? Nu val je wel erg door de mand (of zorg je per ongeluk voor een misverstand)

Ooit al eens aan gedacht trouwens dat ook de jaren '60 en '70 een underground hadden? En nee dat was geen darkwave...

jean maurice schreef:
ik ben echt een kind van mijn tijd,en ja naar mijn mening is de hele postpunk- new wave industrial en electro beweging in de popmuziek VEEL belangrijker geweest dan de bands die jij noemt

ja maar, jij kent de muziek van voor de jaren '80 toch niet, dus hoe kan je dan oordelen

jean maurice schreef:
ach zo heeft elke generatie zijn eigen helden en die bands hou ik maar voor gezien

Prima! Ieder zijn ding natuurlijk, maar informeer jezelf eerst een beetje voordat je oordeelt!

jean maurice schreef:
trouwens wat bedoel je met interpunctie????

Interpunctie

jean maurice
laten we het niet persoonlijk maken mensen, wat ik wel of niet ken doet niet ter zake, in ieder geval ken ik genoeg muziek uit de zestiger en zeventiger jaren om er een oordeel over te hebben, ben er nota bene mee opgegroeid Toon ik ben twintig jaar ouder dan jij!!!!

waar het mij om gaat is enkel mijn mening zeggen over een periode in de popmuziek(60's 70's) die NAAR MIJN MENING NAAR MIJN MENING zwaar overschat wordt in tegenstelling tot de postpunk en new wave periode die nog steeds wordt onderschat. Ik besef goed dat ik misschien tegen het zere been schop van sommigen hier...maar dat moet dan maar. Het gaat mij er hier om om een discussie op gang te brengen en dat is prima gelukt tot nu toe. Ik val met mijn mening hier niemand persoonlijk aan noch maak ik aan niemand verwijten,ik geef enkel mijn mening dat is alles,

kom eens met inhoudelijke argumenten wat er nou zo bijzonder was aan de 70's bijvoorbeeld dat lijkt me nou een leuke discussie in plaats van mij telkens weer verwijten te maken over wat ik wel of niet zou kennen!!

Hmm kijk eens in mijn top 10-lijstje en je ziet dat ik vooral van 70s muziek houd,en toch kan ik je grotendeels geen ongelijk geven,omdat we het hier hebben over POPmuziek,jah dat is nou ook niet echt mijn ding.
Hoorde net bijvoorbeeld Thats the way uhuh I like it,tja,als iedereen denkt dat de 70s alleen maar daaruit bestaat vind ik het niet gek dat dat een zwaar ondergewaardeerde decennium is.

Ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat de invloed van de post-punk jaren tachtig onderschat wordt.
Ik denk dat elk decenium zjin eigen stromingen heeft en dat we in de jaren tachtig de meest brede keuze gehad hebben. Dit met name door de ommezwaai die teweeggebracht is door de punk.
Dit was overigen in de seventies

Daaruit voort vloeide de post-punk, new wave en later is daaruit zelfs de house ontstaan. Heb ik het nog niet eens over de Hip-hop die ook inde seventies is ontstaan.

Al met al heb je mijns inziens dus gelijk, maar dat wil niet zeggen dat er in de seventies niets te beleven viel. Ik denk dat de rijke jaren tachtig een vortvloeisel uit de jaren zeventig zijn.
Ik noem maar Mothers Of Invention, Faust, Bad Brains, The Clash. Grandmaster Flash.

Underground is een overschat woord. Net als commercieel en niet-commercieel.
Elke artiest wil bekend worden en hoopt dat men zijn platen koopt.
Underground is vaak een woord dat gebruikt wordt voor bandjes die niet bij een Major platenmaatschappij zitten en daardoor weinig airplay krijgen.

jean maurice schreef:

kom eens met inhoudelijke argumenten wat er nou zo bijzonder was aan de 70's bijvoorbeeld dat lijkt me nou een leuke discussie in plaats van mij telkens weer verwijten te maken over wat ik wel of niet zou kennen!!

Ik zou eigenlijk ook wel wat inhoudelijke argumenten willen horen wat er nou zo bijzonder was/is aan het hele underground-gebeuren. Want het voornaamste wat ik gelezen heb, is dát het bijzonder is, maar wát dan?
Ik lees wel
Underground is kraken en piepen zwoegen en met zo weinig mogelijke middelen zoveel mogelijk geluid maken

Maar waarom moeten we dit hoger aanslaan dan andere manieren van muziek maken? En wat is de invloed van deze instelling?

En een uitleg wat het is/wat je precies met underground bedoelt, is wellicht ook op zijn plaats, want dat is me niet geheel duidelijk. Mijn eerste gedachte is niet-mainstream, maar dat voldoet niet aan hetgeen wat ik van jou lees.

platedraaier schreef:
Daaruit voort vloeide de post-punk, new wave en later is daaruit zelfs de house ontstaan.

Zeker weten?Ik dacht dat Autobahn van Kraftwerk de echte voorloper van latere techno,house etc was
Of Tangerine Dream zelfs in de 70s,een member daarvan kwam weer vanuit Ash ra Tempel,ook een groep uit de 70s

jean maurice
schizodeclown schreef:
Hmm kijk eens in mijn top 10-lijstje en je ziet dat ik vooral van 70s muziek houd,en toch kan ik je grotendeels geen ongelijk geven,omdat we het hier hebben over POPmuziek,jah dat is nou ook niet echt mijn ding.
Hoorde net bijvoorbeeld Thats the way uhuh I like it,tja,als iedereen denkt dat de 70s alleen maar daaruit bestaat vind ik het niet gek dat dat een zwaar ondergewaardeerde decennium is.

daar heb je gelijk in, ik weet niet veel van echte underground uit de 70's, heb je misschien voorbeelden? behalve dan de opkomst van de Punk en Post Punk eind jaren zeventig

Jazekers,ten eerste alle Krautrock en progrock uit de jaren 70,allemaal geen hitpaardjes,maar vooral om de muziek,daar ging het om.En of je dat terughoort!
Alleen bij dat soort muziek is het ook wel vaak dat je er niet gelijk bij de 1e luisterbeurt helemaal weg van kan zijn,dat komt simpelweg gewoon omdat de nummers vaak van lange duur zijn en ook veel noten per minuut voortbrengen ivm andere soorten muziek,dat is dan vooral bij prog dan.
Maar ook elke band vooral bij krautrock heeft ook gewoon helemaal zijn eigen sound waardoor het niet 123 herkenbaar is en je daar helemaal aan moet wennen,maar als je eenmaal er in komt kan je er aardig verslaafd aan raken eheh.
En het vergt ook best wel een beetje een open mind en geduld,maar dat moet geen probleem zijn.
Om concrete voorbeelden te geven,als je wilt beginnen met prog zou ik beginnen bij King Crimson vanaf hun debuut.
En Genesis is ook goed om mee te beginnen,jazekers GENESIS.
Toen in de jaren 70 waren ze nog niet commercieel geraakt,in de eerste helft met Gabriel als zanger toen Collins alleen nog maar drummer was.

Ik denk dat het wel zo is dat juist in de jaren 80 veel stromingen zich gingen perfectioneren. Wat vaak van de jaren 80 wordt gezegd, is dat die tijd op muzikaal gebied niet zo interessant waren. Wat Jean Maurice volgens mij ook op doelt, is dat juist de jaren 80 wel veel te bieden hadden, en niet als onbelangrijke tussen periode moet worden gezien.
In elk decenia zijn op muzikaal gebied belangrijke dingen gebeurt, maar ikzelf heb ook meer met de jaren 80; ook al was mijn bloeiperiode qua muziek kopen en ontdekken tijdens mijn 18e tot 21e jaar (dEUS, Red Hot Chili Peppers, Nirvana e.d.). Nu grijp ik meer terug op de Wave en Gothic; en dus al snel de jaren 80.

P.S. Veel muziek wat nu groot is, was ooit Underground; zo ook Simple Minds, U2, Red Hot Chili Peppers, maar werd mainstream door dat meer mensen het mooi gingen vinden. Underground is eigenlijk maar een vaag begrip.
In Nederland ging en de jongeren in de jaren 90 meer naar The Doors luisteren; kwam mede door de film over het leven van Jim M.
Mijn vader vertelde mij dat The Doors vroeger niet zo populair hier waren.

jean maurice
deric raven schreef:
Ik denk dat het wel zo is dat juist in de jaren 80 veel stromingen zich gingen perfectioneren. Wat vaak van de jaren 80 wordt gezegd, is dat die tijd op muzikaal gebied niet zo interessant waren. Wat Jean Maurice volgens mij ook op doelt, is dat juist de jaren 80 wel veel te bieden hadden, en niet als onbelangrijke tussen periode moet worden gezien.
In elk decenia zijn op muzikaal gebied belangrijke dingen gebeurt, maar ikzelf heb ook meer met de jaren 80; ook al was mijn bloeiperiode qua muziek kopen en ontdekken tijdens mijn 18e tot 21e jaar (dEUS, Red Hot Chili Peppers, Nirvana e.d.). Nu grijp ik meer terug op de Wave en Gothic; en dus al snel de jaren 80.

P.S. Veel muziek wat nu groot is, was ooit Underground; zo ook Simple Minds, U2, Red Hot Chili Peppers, maar werd mainstream door dat meer mensen het mooi gingen vinden. Underground is eigenlijk maar een vaag begrip.
In Nederland ging en de jongeren in de jaren 90 meer naar The Doors luisteren; kwam mede door de film over het leven van Jim M.
Mijn vader vertelde mij dat The Doors vroeger niet zo populair hier waren.

ik denk dat je me goed begrijpt, ik heb de jaren tachtig bewust meegemaakt en ik was een puber destijds dus mijn muzikale zoektocht had natuurlijk veel te doen met de jaren tachtig destijds, wat ik probeer te zeggen is dat destijds alle bandjes waar ik van hield werd afgedaan als bagger, voornamelijk het blad OOR had daar een handje van!!!(nog steeds trouwens) er werd vaak tot op het irritante af verwezen naar de grote jaren zeventig en zestig als de decennia waar het allemaal echt gebeurd was en alles al was gedaan, en die muziek waar ik van hield was slechts een kopie van die en die of in het beste geval een goede epigoon!

wat veel belangrijker is is dat in de jaren tachtig echt vernieuwende dingen gebeurden en dit toch echt in tegenstelling tot het decennium daarvoor, je had de opkomst van de New Wave(en alle aanverwante subgenres als darkwave en gothic medieval etc) maar daarnaast nog veel meer: industrial, electro, hip hop, heavy metal, en uiteindelijk het ontstaan van EBM dat uitmondde in de House. het is niet voor niets dat een zeer invloedrijke band als Kraftwerk pas eigenlijk echt erkenning kreeg in de jaren tachtig!!! omdat alle electro bandjes van toen zich door hen lieten inspireren. Voor de volledigheid Kraftwerk is een seventies band, maar men liet ze wel in dat decennium volledig links liggen en werden met een scheef oog bekeken juist omdat men in de 70's veel minder open stond voor vernieuwingen dan in de 80's.
Daarom stoort het mij ook dat men dat nog steeds niet wil inzien en dat er nog steeds mensen zijn die de jaren tachtig afdoen als een tussenperiode(belachelijk) dat getuigt naar mijn mening toch echt van kortzichtigheid of gewoon de feiten niet onder ogen willen zien ik ben het met iedereen eens dat elk decennium goede muziek heeft voorgebracht zo vind ik Kraftwerk, David Bowie en Lou Reed echt geweldig. Wat de Underground betreft ook hier zie je weer dat er veel meer underground was in de 80's dan in de 70's, dat had enerzijds gewoon te maken met het feit dat er veel meer geexperimenteerd werd begin jaren tachtig en er daardoor ook meer variatie ontstond in diverse muziekstijlen, anderzijds had je gewoon veel meer bandjes juist als gevolg van die opkomst van verschillende muziekstijlen zoals ik hierboven al vermeldde. Wat ik een van de mooie erfenissen van de 80's vind is dat de underground sindsdien alleen maar groter is geworden en nog steeds springlevend is, het belang van underground is toch dat het de creativiteit bevordert

Omayyad
jean maurice schreef:
wat veel belangrijker is is dat in de jaren tachtig echt vernieuwende dingen gebeurden en dit toch echt in tegenstelling tot het decennium daarvoor, je had de opkomst van de New Wave(en alle aanverwante subgenres als darkwave en gothic medieval etc) maar daarnaast nog veel meer: industrial, electro, hip hop, heavy metal, en uiteindelijk het ontstaan van EBM dat uitmondde in de House.

De jaren zeventig niet vernieuwend? Over kortzichtigheid gesproken... Ik hoop dat je dit niet echt serieus meent. Overigens is New Wave in dat decennium ontstaan, maar dat terzijde.

Omayyad
jean maurice schreef:
Wat de Underground betreft ook hier zie je weer dat er veel meer underground was in de 80's dan in de 70's, dat had enerzijds gewoon te maken met het feit dat er veel meer geexperimenteerd werd begin jaren tachtig en er daardoor ook meer variatie ontstond in diverse muziekstijlen [...]

Je meent het echt, geloof ik....

schizodeclown schreef:
(quote)

Zeker weten?Ik dacht dat Autobahn van Kraftwerk de echte voorloper van latere techno,house etc was
Of Tangerine Dream zelfs in de 70s,een member daarvan kwam weer vanuit Ash ra Tempel,ook een groep uit de 70s

Ik bedoel meer bands als Sisters of Mercy, New Order en in zekere zin ook P.I.L. en meer van dat soort bands. Om Kraftwerk verantwoordelijk te stellen voor de latere house is veels te kortzichtig.
Veel beginnende House DJ`s gebruikten platen uit de seventies.(James Brown etc.) De grote overeenkomst met Kraftwerk is natuurlijk de synthesizer.
Maar goed, ik dwaal af.

Ik wil nu nog steeds weten wat er met Underground bedoelt wordt. In de house was in de jaren tachtig ook een grote underground scene. En die putte veel uit de Gothic en New Wave. (Techno?)

jean maurice schreef:
Daarom stoort het mij ook dat men dat nog steeds niet wil inzien en dat er nog steeds mensen zijn die de jaren tachtig afdoen als een tussenperiode(belachelijk) dat getuigt naar mijn mening toch echt van kortzichtigheid of gewoon de feiten niet onder ogen willen zien

Hiervoor bestaat een heel mooi woord, projectie.

Volgens mij is Underground niet zo zeer een richting, maar juist binnen zo wat elke stroming geldig.
Binnen de Hiphop, Folk, Wave, House, en vul elke stroming maar in, heb je acts waar maar een bepaald sub-groepje naar luistert. Vaak is deze muziek wat minder gangbaar, en meer gericht op personen die zich meer in een genre gaan verdiepen; of het is een totaal nieuwe kijk op muziek waar later weer een stroming uit bestaat.
Volgens mij was House eerst ook een soort van Underground variant van Disco; maar dat is zoals ik het zie.

jean maurice schreef:
daar heb je gelijk in, ik weet niet veel van echte underground uit de 70's

jean maurice schreef:
wat veel belangrijker is is dat in de jaren tachtig echt vernieuwende dingen gebeurden en dit toch echt in tegenstelling tot het decennium daarvoor

Huh

Omayyad schreef:
(quote)

jean maurice
Omayyad schreef:
(quote)

ja ik meen het en met voldoende argumenten dacht ik zo

komen jullie eens met tegenargumenten dan? en als ik het over de seventies heb dan bedoel ik natuurlijk niet de opkomst van de punk en postpunk maar vooral de periode voor 76, ik geef herhaaldelijk duidelijk aan dat ik het over eind jaren zeventig en de jaren tachtig heb, dus ik zou graag eens wat namen en feiten horen van bands die ECHT vernieuwend waren voor 1976 en later GEEN mainstream zijn geworden maar Underground zijn gebleven

Can
Gong

Lijkt me een goed voorbeeld.

Omayyad
King Crimson, Can, Faust, Van Der Graaf Generator, Tangerine Dream, Neu!, Ash Ra Tempel, Amon Duul, Kraftwerk, Il Balletto Di Bronzo, Le Orme, Premiata Forneria Marconi, Banco Del Mutuo Soccorso, Gentle Giant, Magma, Shylock, Univers Zero, Caravan, Camel, Soft Machine... etc. etc.

Verdiep je eens in andere muziekstijlen en je komt heel wat nieuws (en vernieuwends tegen). Niet voor niets wordt veel muziek uit de beginjaren van de jaren zeventig progressieve rock genoemd.

Tangarine Dream
Faust

We rest our case...

Omayyad
jean maurice schreef:
ja ik meen het en met voldoende argumenten dacht ik zo

Dat vind ik dus best meevallen. Het enige wat mij heel duidelijk is, is dat jij (te) weinig kennis hebt van een deel van de muziek uit de jaren zeventig om te kunnen concluderen dat dit decennium minder innovatief, vernieuwend is geweest dan de jaren tachtig.

Ik denk dat een Andy Warhol wel een belangrijke rol heeft gespeeld in het begrip Underground met zijn kijk op kunst en zijn 15 Minutes Of Fame.

Omayyad schreef:
(quote)

Dat vind ik dus best meevallen. Het enige wat mij heel duidelijk is, is dat jij (te) weinig kennis hebt van een deel van de muziek uit de jaren zeventig om te kunnen concluderen dat dit decennium minder innovatief, vernieuwend is geweest dan de jaren tachtig.

Voor Jean Maurice geld dit wel, in ieder geval.
En voor mij toch ook wel; maar dat komt omdat ik gewoon meer heb met stromingen en muziek uit de jaren 80, dan uit andere periodes.
Maar dat is puur een kwestie van smaak.

Omayyad
jean maurice schreef:
dus ik zou graag eens wat namen en feiten horen van bands die ECHT vernieuwend waren voor 1976 en later GEEN mainstream zijn geworden maar Underground zijn gebleven

Overigens begrijp ik deze vraag niet helemaal. Waarom zouden we geen bands mogen noemen die ECHT vernieuwend waren vóór 1976, maar die later 'mainstream' zijn geworden. Dat heeft volgens mij erg weinig met het vernieuwingsgehalte te maken...

Pink Floyd was ook erg vernieuwend en Underground gericht, maar is erg mainstream geworden. Zo zijn The Eagles ook opgeslokt in hun eigen hotel California.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.